Naslovna > Izdvajamo iz sadrzaja > 3D crtanje tehnika koja crtež čini potpunim

Renault

3D crtanje tehnika koja crtež čini potpunim

Baš kao savremena industrija filma, videoigara i kartografije, automobilska industrija u poslednjih nekoliko decenija sve više ulaže u 3D modelovanje kako bi oživjela svoje projekte. Misija digitalnog oblikovanja vozila je povjerena dizajnerima koji svakoga dana na raspolaganju imaju sve više digitalnih alata. Jedan takav alat je i 3D crtanje – revolucionarna tehnologija za izradu crteža bez olovke i table...

Tehnološki centar u Guyancourtu, 1. decembar 2021. godine, osoba opremljena VR naočarima i komandama u svakoj ruci stoji nasred sobe i mahnito gestikulira. Izgleda kao da crta nevidljive linije po vazduhu – zanimljiv prizor koji neodoljivo podsjeća na svijet virtuelnih igara. Ali ipak, čovek koji crta, Udo, nije gamer, već dizajner! I u tom trenutku naporno radi. Njegova najnovija spravica? Alat za 3D crtanje – tehniku modelovanja koju trenutno uvodi Odeljenje za dizajn Renault Grupe. Crtanje po vazduhu? I Pablo Picasso je eksperimentisao sa tom metodom 1949. Slavni španski slikar je zamenio olovku upaljačem kako bi naslikao crteže uz pomoć svetlosnih linija.

 

 

 

 

 

Njegova dela je ovekovečio fotograf Gjon Mili, a tehnika crtanja je postala poznata pod nazivom svjetlosni crteži. Bila je to umjetnička forma koja je već tada predvidjela korišćenje vazduha kao slikarskog platna.Do danas je tehnika 3D crtanja ostala više-manje ista, a upaljač i kameru su zamjenile VR naočare. Iako su prvi modeli ovakvih naočara predstavljeni pre 50 godina, njihova upotreba je naglo porasla u prošloj deceniji, kada su komercijalni modeli preplavili tržište videoigara. Kada stave naočare, dizajnere kao da proguta virtuelna stvarnost njihovog studija. Sa po jednom komandom u svakoj ruci biraju boje, crtaju linije, stvaraju oblike, ispunjavaju površine i mnogo toga drugog. Računarski program pritom bilježi svaki njihov pokret. Rad dizajnera je počeo da se mijenja još krajem 90-ih popularizacijom crtanja na digitalnim tabletima. Tehnika 3D crtanja ide korak dalje jer ne zahteva upotrebu tableta, olovke, miša ili radne površine. Nastupila je nova era dizajna, a dizajniranje automobila je postalo nezamislivo bez digitalnih alata. „Renault Grupa već neko vreme koristi prednosti postojećih digitalnih alata, a danas je zakoračila u novu eru dizajna.” Napredak tehnologije i digitalizacija su pružili deset puta veću slobodu dizajnerima i učinili njihove projekte još pristupačnijima. Još nikada nije bilo tako lako izraditi 3D skicu, razraditi ideju, modelovati oblike (čak i u odnosu 1:1!) ili ispuniti 3D tela. „To nam štedi vreme”, dodaje Udo. Ranije nam je bilo potrebno najmanje četiri nedelje za skeniranje ili mašinsku obradu podataka, dok se sada sve odvija u realnom vremenu. To je ogromna prednost.” Ukratko, 3D crtanjeumnogome olakšava eksperimentisanje sa novim idejama, s obzirom da se one brže i lakše pretaču u stvarnost. Jedini nedostaci su naprezanje očiju, glavobolja kao i bol u leđima i zglobovima koju neki dizajneri prijavljuju nakon dužeg rada. „Kada crtate u 360-stepenom okruženju, morate biti u dobroj formi i pravitipauze svakih sat vremena”, kaže Udo.  Inženjeri već sada razmišljaju kako da učine novu tehniku crtanja udobnijom i kako da smanje postojeća ograničenja. Na primer, kako učiniti VR naočare lakšim. Trenutno razvijaju i naočaremešovite stvarnosti kako bi dizajneri mogli istovremeno da rade u virtuelnom okruženju, da prate zbivanja u stvarnom okruženju i komuniciraju sa kolegama. 3D crtanje otvara novu mogućnost za dizajnere jer sada mogu da radeistovremeno i na istim projektima, bez obzira na to gde se nalaze. „Dok god imate internet vezu, geografske granice ne postoje. Imate utisak kao da ste u istoj sobi, iako ste udaljeni hiljadama kilometara”, kaže Udo. Dva dizajnera mogu međusobno da komuniciraju preko slušalica alata za 3D crtanje i mikrofona ugrađenog u VR naočare. Mogu da razgovaraju, pokazuju radove, pa čak i da sarađuju na zajedničkim projektima: sve to iz udobnosti svog doma, kancelarije ili sa bilo kog mesta nasvetu. Rezultat su beskonačne mogućnosti i znatno manji broj nesporazuma. „Virtuelna stvarnost nas uvodi u trodimenzionalni svet u kojem se možemo još preciznije izraziti.” Ali to nije sve: optimizovan je i sam radni postupak. Modeli se pre svega izrađuju tehnikom 3D crtanja i zatim digitalizuju. Digitalizovani dokumenti se zatim dostavljaju osobama koje rade na dizajnu i proizvodnoj liniji. Na primer, dizajner može da dostavi digitalnu kopiju svog rada maketaru koji će prema njoj da napravi fizički model ili pak inženjeru koji će proceniti izvodljivost dizajna. Slično kao i digitalno modelovanje, 3D crtanje smanjuje vjerovatnoću za nastanak nesporazuma i postupno ukida granice između struka. Već neko vrijeme digitalno crtanje daje dizajnerima moć da proizvedu više verzija svojih radova i da od samog početka rade brže i idu još dalje. Tehnika 3D crtanja dodatno je doprinjela tom trendu. Osim što smanjuje troškove i vreme proizvodnje, nova tehnologija olakšava pregled i ispravke radnih skica. Konkretno, dizajneri sada mogu sa većom preciznošću da dorade detalje svojih crteža, da eksperimentišu sa različitim vrstama površina, da se služe alatima za preslikavanje ekrana kako bi dvodimenzionalne oblike pretvorili u trodimenzionalne objekte, da poboljšaju završnu obradu crteža i modela, prezentuju projekte u stvarnom vremenu, pa čak i daštampaju svoje crteže uz pomoću 3D štampača. Savremeni dizajneri se ne boje da iskoriste brojne prednosti ovakve tehnologije i kombinuju je sa novim veštinama i čitavim nizom alata kako bi izrazili svoje ideje u okviru proširene stvarnosti. „Realnemakete radnih verzija dizajna i dalje će nam biti potrebne jer kupci žele pravi proizvod, nešto što mogu da dodirnu i osete.” Prema Udu, 3D crtanje nije zamjenilo tradicionalne tehnike koje i dalje imaju ulogu. Digitalne i tradicionalne tehnike idu ruku pod ruku. Svaka od njih igra važnu ulogu u postupku dizajniranja automobila. Maketari i dalje koriste plastelin koji je idealan za oblikovanje siluete novog vozila i koji uveliko određuje uspešnost dizajna u njegovim završnim fazama. Slično tome, tehnika 3D crtanja samo je polazište dizajnerskog procesa i nipošto nije zamena za talent dizajnera. Dizajneri Renault Grupe nisu jedini koji se koriste ovom novom tehnologijom. Već se primjenjuje u mnogim dizajnerskim školama, a koriste je i dizajneri koji rade na oblikovanju motocikala, sportskih cipela, biciklističkih kaciga i ruksaka.

Datum objave: 01/02/2022
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook