Naslovna > Tehnika > Automatika bez momenta ”puzanja”

Tehnika – Druga generacija ZF osmostepenog mjenjača

Automatika bez momenta ”puzanja”

Druga generacija ZF-ovog osmostepenog automatika potpuno eliminiše momenat „puzanja“ i potrebu za pritiskanjem kočnice kada automobil stoji, a automatski mjenjač je u D modu ...

Stalno usavršavanje tehnologija, koje se primjenjuju u izradi automobila, u principu je usmjereno u dva pravca: povećanje bezbjednosti i povećanje udobnosti vožnje. Naravno, najviše ''beneficija'' od novih tehnologija imaju vozači, koji su najodgovorniji ''činilac'' za dešavanja na putevima, ali na kojeg inženjeri nemaju direktan uticaj. Zato se stalno uvode nove i unapređuju postojeće tehnologije, kako bi se vozači što više ''rasteretili'' i svu svoju pažnju usmjerili na dešavanja na putu.

 

Automatski mjenjači dokazano su ''opustili'' vozače, zbog čega proizvođači rade na njihovom konstantnom usvršavanju i poboljšavanju. Najnovija inovacija na ovom polju je druga generacija ZF-ovog osmostepenog automatskog mjenjača, čiji prethodnik je ''debitovao'' još 2008. godine. Kao prvi put i ovaj je njemački proizvođač sarađivao sa BMW-om. To znači da će prve verzije II generacije 8HP mjenjača biti prilagođene BMW modelima, a kasnije će se ''nadograđivati'' i za ostale zainteresovane proizvođače automobila. Prva verzija, pod oznakom 8HP50 i sa mogućnošću prenosa do 500 Nm obrtnog momenta, premijeru je imala u BMW 520d Touring, a uskoro će se pojaviti i verzija 8HP75 koja će ''trpjeti'' obrtne momente do 750 Nm. Plan proizvodnje predviđa produkciju 1,3 miliona mjenjača u 2015. godini, odnosno 3,5 miliona do 2016.

 

Epitet ''napredniji'' II generacija ovog automatskog mjenjača stekla je mnogobrojnim poboljšanjima u odnosu na I generaciju. Prije svega, optimizovani su svi pokretni dijelovi, čime su mehanički otpori smanjeni za 3%. Osim toga, odnos najvišeg i najnižeg prenosnog stepena povećan je sa 7 na 7,8 (prvi stepen 4,71 a osmi 0,67), prosječna brzina okretanja smanjena je za 50 o/min, dok je pritisak u hidrauličnom sistemu sa 5 ''opao'' na 3,5 bara, čime se snižava potrošnja energije za rad mjenjača, a samim tim i potrošnja pogonskog goriva. Dodatno je unaprijeđen i elektronski sistem kontrole i upravljanja rada mjenjača, što je omogućilo znatno brži odziv na ''gas'' i brže promjene brzine stepena prenosa. Znatno su smanjene i vibracije mjenjača, ugradnjom posebnih torzionih prigušivača, koji eliminišu vibracije od motora, odnosno sprečavaju iste da se ''presele'' i na sklop transmisije, čime je automobil postao ''mirniji''.

 

Ipak, možda i najveći napredak postignut je i skoro potpunim ''eliminisanjem'' momenta ''puzanja'', što olakšava kočenje (kočnice se više ne moraju boriti i protiv, do sada, uvijek prisutnog blagog momenta kretanja), a kod mirovanja u ''D'' položaju automobil više neće trebati ''zadržavati'' kočnicom ili ubacivati u ''N'' položaj ručice mjenjača. U ZF-u naglašavaju i to da su svim bitnim sastavnim elementima novog 8HP mjenjača, od hidrauličnog pretvarača momenta i planetarnih prenosnika, pa do prenosnog mehanizma i visko spojnica, smanjili masu i dimenzije upotrebom manjih tolerancija i znatno kvalitetnijih materijala. Ovo smanjenje omogućava ugradnju u automobile sa turbo-punjačima i manjim brojem cilindara, kao i u automobile koji maksimalni obrtni moment ostvaruju na jako niskom broju obrtaja motora.

 

Novi mjenjač omogućava do 160 km/h i kratkotrajno ''odvajanje'' motora i mjenjača i to pri konstantnoj brzini kretanja na ravnom putu (ZF to naziva ''funkcija jedrenja''), dok je sistem Start/Stop optimizovan na način da se motor gasi odmah po zaustavljanju automobila, a ne nakon 1,5 sekundi kao kod 8HP mjenjača I generacije. Novi ZF-ov automatski mjenjač II generacije uveliko poboljšava vozne karakteristike automobila, a pri tome još dodatno smanjuje potrošnju goriva za 2%. Možda se ovih 2% ne čini mnogo, ali moramo vas podsjetiti da su glavni faktori koji utiču na potrošnju goriva otpori kotrljanja i vazduha na koje sam mjenjač ni na koji način ne može uticati. Kad su sve ''sabrali i oduzeli'', iz ZF-a i BMW-a su zaključili da je osmostepeni sistem optimum za ovu vrstu mjenjača. Ova dva proizvođača su istakli da ne planiraju proizvoditi varijante ovog mjenjača sa 9 ili 10 stepeni prenosa, kao što su to već uradili neki proizvođači automatskih mjenjača nove generacije.

Datum objave: 09/12/2014
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook