Naslovna > Tehnika > Automobil iz komšiluka jači i od Veyrona
FOTO GALERIJA (10)

Tehnika - Rimac One

Automobil iz komšiluka jači i od Veyrona

Kada na svijet donesete automobil koji ima 87 KS više od jednog Bugatti Veyrona, ima nultu emisiju štetnih izduvnih gasova i troši nula litara na 100 km, onda ste zaista napravili izuzetan posao. A sve je, kao i obično, počelo slučajno i iz inata...

Mate Rimac je pasionirani ljubitelj moto-trka, na kojima i sam učestvuje. Omiljeni alat bio mu je njegov BMW E30, ali na jednoj od trka jednostavno mu je eksplodirao motor. Rimca je to toliko iznerviralo da je odlučio da se riješi goriva, tečnosti za hlađenje, ulja za podmazivanje i sličnih stvarčica. Godinu je potrošio na modifikovanje BMW-a i prelaz na potpuno električni pogon.

 

Međutim, Rimac nije bio zadovoljan postignutim. Angažovao je tim stručnjaka iz raznih područja, tako da je konačan izgled BMW poprimio nakon pet razvojnih faza, a u svakoj je potpuno mijenjan sistem motora, elektronike i paket baterija. Poslije tri godine Rimac je dobio ono što je tražio, pa je nastao e-M3, jedan od najbržih električnih automobila na svijetu. Novi BMW bio je težak 1.150 kg, elektromotori davali su oko 441 kW (600 KS) uz 900 Nm obrtnog momenta. Ubrzanje 0-100 km/h iznosilo je 3,3 s, maksimalna brzina bila je 280 km/h, a baterije kapaciteta 24 kWh davale su domet od oko 180 km. Tek kada je dobio ovako impozantne karakteristike, Rimac je shvatio da bi prava stvar bila proizvesti električni superautomobil „od nule“.

 

 

Prvi korak bio je osnovati sopstvenu firmu „Rimac automobili“ (2009. godina) i okupiti renomiran tim stručnjaka iz raznih područja. Zatim je obezbijedio znatna finansijska sredstva po principu „zavuci ruku u sopstveni džep“, jer naravno niko u Hrvatskoj (a i šire) nije vjerovao u malu firmu iz okoline Zagreba. Vođeni svojom idejom, ali i inatom, u „Rimac automobilima“ krenuli su sa razvojem novog električnog superautomobila. Izrada karoserije od karbonskih vlakana povjerena je Adrianu Mudriju, a zadatak dizajniranja kompletnog interijera dobio je tim sa Goranom Popovićem na čelu (svi nekad zaposlenici dizajnerske kuće Pininfarina). Konačan pečat unutrašnjosti (naravno obučenoj u kvalitetnu kožu) dao je specijalista za ovo područje, gospodin Vilner.

 

 

Konačno, na svijet je došao Concept One, superautomobil na potpuno električni pogon. Za Concept One razvijena je potpuno nova elektronska kontrolna jedinica (ECU), koja je zadužena za kontrolu rada svih električnih i elektronskih komponenti. Pogonski sklop u „Rimac automobilima” nazvali su All Wheel Torque Vectoring (AWTV). To u prevodu znači da ovaj električni automobil pokreću četiri “podsistema”, svaki “zadužen” za pogon samo jednog pojedinačnog točka. Podsistem objedinjuje elektromotor, pretvarač i znatno smanjen mjenjač, a svaki podsistem radi nezavisno od ostala tri. Nove, LiFePO4 baterije su kapaciteta 92 kWh, a u modularnom spajanju omogućavaju domet od čak 600 km.

 

Maksimalna snaga ovog supersportiste iznosi 1.088 KS, dok obrtni moment dostiže nevjerovatnih 3.800 Nm. Pri tome, njegova težina iznosi sasvim prihvatljivih 1.650 kg, pa sve prethodno navedeno Conceptu One omogućava ubrzanje 0-100 km/h za 2,8 s i maksimalnu (elektronski ograničenu) brzinu od 305 km/h. Da sve nije samo “mašta”, potvrđuju i izvedena službena mjerenja, prema kojima je FIA izdala potvrdu da je Concept One najbrži električni sportista kada se tiče ubrzanja vozila.

 

 

Čitav projekat Concept One pokazao je da se uz dosta upornosti i dobrih ideja (naravno i dosta para) može proizvesti impresivan automobil izvan velikih automobilskih koncerna. Početak proizvodnje predviđenih 88 komada, dvadesetak zaposlenih u firmi “Rimac automobili” očekuju u 2012. godini. Ako ste jedan od bogatih arapskih šeika, onda vam ni cijena od 350.000 do 400.000 eura neće biti prepreka, pa se već “šuška” da je jedan kupio dva automobila na “neviđeno".
 

Datum objave: 18/11/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook