Naslovna > Automobili > Bugatti > Chiron > Automobil nad automobilima
FOTO GALERIJA (89)

Bugatti Chiron

Automobil nad automobilima

Sa deklarisanom brzinom od 420 km/h Bugatti Chiron je zvanično najbrži maloserijski automobil na svijetu, dok Ginisov brzinski rekord još uvijek pripada Veyron Super Sportu sa dostignutih 430,9 km/h...

Za deset godina Bugatti je proizveo i prodao 450 Veyrona. Nijedan nije bio jeftiniji od 1,2 miliona eura. Kao dugogodišnji nosilac titule najbržeg, najjačeg, najskupljeg... automobila na svijetu Veyron je napokon dobio još bržeg, jačeg i skupljeg nasljednika. Ime mu je Chiron (Širon). Inspirisano je prezimenom najuspješnijeg Bugattijevog vozača svih vremena Louisa Chirona, koji je u francuskim sportskim automobilima prašio i pobjeđivao na evropskim trkalištima od 1924. do 1933. godine. Podsjećamo da je i Veyron ime dobio na isti način, po prezimenu vozača Pierrea Veyrona, koji je za upravljačem Bugattija 1939. pobijedio na čuvenoj trci 24 sata Le Mansa...
Pri predstavljanju Chirona na sajmu automobila u Ženevi, Bugattijevi predstavnici su bili očekivano neskromni. Svoj najnoviji i sa početnom cijenom od 2,4 miliona eura najskuplji model u istoriji opisali su na sljedeći način: „Bugatti Chiron je najjači, najbrži, najluksuzniji i najekskluzivniji sportski automobil na svijetu“. Planirano je da bude proizveden u samo 500 primjeraka, do 2024. godine. Godišnja proizvodnja svedena je na najviše 65 jedinica. Prvi model kupcu bi trebalo da bude isporučen do kraja godine, a za sada se zna da je 180 Chirona već naručeno, odnosno da su kupci za njih uplatili „kaparu“ od 200.000 eura. Kako i dolikuje proizvođaču ekskluzivnih skupocjenih sportskih automobila poput Bugattija, prednost pri kupovini Chirona imaće vlasnici Veyrona, takozvani VIP klijenti, pa tek onda ostali bjelosvjetski milijarderi i milioneri.

 


Za Bugattijeve superautomobile se vezuje mnoštvo interesantnih brojeva. I dok današnji prosječan automobil ima motor sa četiri cilindra, mali gradski modeli sa dva, tri, a najluksuznije limuzine šest, osam, 10, a one najekskluzivnije i 12, Chironova motorčina ih, kao i njegov prethodnik Veyron, ima čak 16. Iz osam litarskog motora pomoću četiri turbopunjača dobijeno je nevjerovatnih 1.500 KS i čak 1.600 Nm obrtnog momenta. Podsjećamo da je Veyron na početku karijere imao 1001 KS i 1.250 Nm, odnosno da je njegova najjača verzija bila pojačana do 1.200 KS i 1.500 Nm. Chiron je sve to nadmašio. Mada još uvijek nije zvanično testiran na papiru, značajno nadmašuje Veyronove performanse.
Maksimalna brzina od 407 km/h, koliko je zvanično deklarisano uz Veyron, sada je povećana na 420 km/h. Nezvanično se vjeruje da bi Chiron mogao i dostići mnogo veće brzine, jer je njegov prethodnik svojevremeno u Super Sport verziji uspio ubrzati do 430,9 km/h i tako se upisao u Ginisovu knjigu rekorda kao najbrži automobil na svijetu. Da Chiron ima snage za mnogo više domete, pokazuje i jedan interesantan detalj. Naime, nova instrument tabla ima brzinomjer sa skalom od 0 do 500 km/h. Kod Veyrona je najviša izgravirana brzina na instrumentima bila 430 km/h. Osim rekordnog maksimuma, Chiron bi trebalo da ponudi i nevjerovatna ubrzanja. Od 0 do 100 km/h dvotonska karoserija se pomoću sedmostepenog automatskog DSG mjenjača sa dva kvačila i 4x4 pogona „lansira“ za 2,5 sekundi. Do 200 km/h mu treba 6,5 a do 300 km/h 13,6 sekundi.

 


Za ostvarivanje nevjerovatnih performansi neophodna je sinergija vrhunskih tehnoloških dostignuća. Koliko je Chironov pogon sofisticiran najbolje pokazuje podatak da su do 3.800 obrtaja u minuti, u funkciji dvije turbine, a da im se nakon njihovog dostizanja pridružuju još dvije. Da bi se dobilo maksimalnih 1.500 KS, u cilindre je neophodno ubaciti 60.000 litara svježeg vazduha na svakih 60 sekundi. Po sagorijevanju, izduvni gasovi se pročišćavaju kroz šest katalizatora i nakon toga izbacuju kroz izduvni sistem, koji je u potpunosti izrađen od titanijuma. Za hlađenje 16 uzavrelih cilindara zaduženo je 37 litara rashladne tečnosti, dok se u bokovima automobila iza „B“ stuba nalaze otvori za dovođenje svježeg vazduha do hladnjaka, koji je postavljen pod uglom. Za kontakt s podlogom zaduženi su specijalni Michelinovi Pilot Sport Cup 2 pneumatici od 20 inčni naprijed (285/30) i 21 pozadi (355/25). Sigurno zaustavljanje omogućeno je zahvaljujući karbon keramičkim diskovima izrađenim od legure karbon silicijum kabrida, sa osmoklipnim čeljustima od titanijuma na prednjoj i šestoklipnim na zadnjoj osovini. Kočnice imaju specijalni sistem hlađenja sa hidrauličnim elementima, koji tokom vožnje regulišu količinu vazduha usmjerenog prema diskovima. Za održavanje stabilnosti zaduženo je adaptivno vješanje sa četiri različita „standardna“ režima rada, koje vozač odabira pomoću okruglog selektora sa lijeve strane upravljača. Najviše performanse omogućava peti, takozvani „Top Speed“ režim, koji je namijenjen postizanju maksimalne brzine od 420 km/h.
Dizajn Chirona u Bugattiju opisuju kao spoj „ljepotice i zvijeri“. Većina detalja već je viđena na konceptu Vision Gran Turismo, koji je predstavljen 2015. godine na sajmu automobila u Frankfurtu. Podsjećamo da je taj monstruozni superautomobil specijalno kreiran za Play Stationovu igricu Gran Turismo... Dizajn Chirona je uspješna evolucija Bugattijevog DNK koda, sa prepoznatljivom maskom hladnjaka u obliku „potkovice“, koju je svojevremeno promovisao T35, najuspješniji Bugattijev trkački model iz tridesetih godina prošlog vijeka. Kod Chirona je maksimalno naglašena agresivnost. Mnogi dizajnerski detalji, poput bočnih usisnika vazduha, podređeni su tehničkim zahtjevima i vrhunskoj aerodinamici, koja je bila neophodna kako bi se postigle nevjerovatne performanse. Jedinstven kvadratni dizajn krasi i glavna Full LED svjetla. Svaki LED „kvadratić“ ima posebnu elektronsku upravljačku jedinicu, što u praksi omogućava do sada neviđeno fokusiranje svjetlosti na detalje ispred vozila bez zasljepljivenja vozila koja dolaze u susret. Zadnjim dijelom dominira 1,6 metara široka svjetlosna LED lajsna, koja automobil čini veoma uočljivim, ali i vizuelno širim. Sa 2.038 mm Chiron je za 40 mm širi od njegovog prethodnika. Dužina je veća za osam centimetara (4,54 m), dok je visina sa 1.159 porasla na 1.212 mm. U izradi Chirona su korišteni skupocjeni materijali, a primijenjena su i mnoga visoko tehnološka rješenja iz avionske industrije, što ovaj superautomobil čini zaista posebnim. 

 

 


Izjava: Wolfgang Dürheimer
Bugatti pomjera granice fizike
„U ljudskoj prirodi je da pomiče granice i postavlja nove rekorde. Preći 100 metara brže nego ikada, praktično letjeti u prostoru i postići novu dimenziju brzine – ova težnja je pokretačka snaga nas u Bugattiju“, izjavio je Wolfgang Dürheimer, predsjednik Bugatti Automobiles SAS, u okviru predstavljanja novog Chirona i dodao: „Chiron je rezultat svih naših nastojanja da postignemo najbolje od najboljeg. Bugatti testira granice fizike. Praktično da nema nijedne oblasti fizike u kojoj nismo postigli značajna dostignuća“.

AKTIVNI SISTEMI HLAĐENJA, AERODINAMIKE I VJEŠANJA
Raketa na točkovima
U kojoj mjeri je Chiron bio inženjerski zahtjevan najbolje dokazuju aktivni sistemi za hlađenje, aerodinamiku i vješanje...
Šesnaestocilindrični motor sa 1.500 KS na svom maksimumu po navodima Bugattija može da generiše toplotnu energije u vrijednosti od 3.000 KS, koju je neophodno raspršiti iz motornog prostora. Za taj zadatak je zadužen sistem aktivnog hlađenja, koji objedinjuje hidraulički pokretane aerdinamičke elemente na prednjem dijelu i bokovima. U Bugattiju ističu da je usis vazduha u Chironu toliko složen da predstavlja inženjersko remek djelo. On s jedne strane ima zadatak da smanji turbulenciju vazduha oko karoserije, a s druge da dovede do motora neophodnu količinu vazduha za ispravno hlađenje, ali i sagorijevanje. Ovaj sistem zadužen je i za hlađenje kočnica, koja pri visokom opterećenju mogu da se zagriju do usijanja. Svjež vazduh je nepohodno obezbijediti i za hlađenje ulja, odnosno za  kabinu. Protok vazduha ispod vozila je usmjeren pomoću uzdužnih kanala, na čijem je kraju veliki difuzor. U kombinaciji sa aktivnim hidrauličnim aerdinamičnim komponentama su i aktivno vješanje, te veliko zadnje krilo čiji se položaj podešava prema trenutnoj brzini, ubrzavanju ili kočenju. Svi navedeni sistemi se pojedinačno prilagođavaju jednom od pet različitih režima vožnje, od kojih se neki zavisno od brzine aktiviraju automatski, a neki na zahtjev vozača.

 


KRALJEVSKI ENTERIJER
Dostojan kralja i kraljice
Dva sjedišta u kabini dostojna su kralja i kraljice, a kompletan ugođaj u kabinu automobilski kritičari ocjenjuju kao savršenstvo...
U opremanju Chironove kabine upotrebljena su najsavremenija multimedijalna dostignuća i materijali koji zrače profinjenim luksuzom. Ispred vozača su trodijelni digitalni instrumenti, koji se projektuju na TFT ekranu visoke rezolucije integrisanom u aluminijumsko kućište. Centralno mjesto je dobio brzinomjer sa skalom koja se završava na nevjerovatnih 500 km/h. Bugatti vozaču putem instrumenata nudi samo najbitnije informacije, kao da i na taj način sugeriše da je pogled kod monstruozno brzog automobila poput Chirona najvažnije držati na putu. Dizajn centralne konzole sa četiri okrugla potenciometra i ručicom mjenjača kritičari opisuju kao „visoko sofisticiran“. Mi ćemo dodati da je jedinstven. Jedinstven je i masivni trokraki upravljač, koji kombinuje polirani aluminijum, vrhunsku kožu i lakiranu plastiku. Mada za njim nema potrebe pored 16-cilindričnog motora, Chiron ima i jedan od najboljih i najskupljih audio sistema, čija se čistoća zvuka poredi sa onom koju nude najbolje koncertne dvorane. Svi materijali korišteni u kabinu poštuju Bugattijev princip „ono što vidite to i dobijate“, što u praksi znači da je polirani aluminijum polirani aluminijum, karbon karbon, najfinija koža koža. U Bugattiju nema imitacija, a svaki dio je plod ručnog rada i najpedantnije obrade.
 

Datum objave: 28/11/2016
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook