Naslovna > Retro > Automobilske krntije milionske vrijednosti
FOTO GALERIJA (32)

Vremeplov – Kolekcija Rogera Baillona

Automobilske krntije milionske vrijednosti

U garažama i hangarima francuskog kolekcionara Rogera Baillona godinama su ležali i propadali neki od najznačajnijih automobila na svijetu, dok ih nije otkrila aukcijska kuća Arcturial...

Mada je u krugu ljubitelja oldtajmera bio poznat kao pasionirani zaljubljenik u oldtajmere i čovjek koji je imao viziju da na svom imanju, na zapadu Francuske otvori muzej, Roger Baillon je postao planetarno poznat tek desetak godina nakon smrti (umro 2004. godine). Njegovi savremenici, kolege i prijatelji za života su znali da ovaj vlasnik transportne kompanije gaji veliku ljubav prema starim četverotočkašima. No niko od njih nije ni slutio koliko automobilskih rariteta on ima u svom posjedu na jednom zabačenom i od pogleda posmatrača skrivenom seoskom imanju. Malobrojni srećnici koji su imali priliku da za života vide njegovu kolekciju automobila, u njima vjerovatno nisu vidjeli veliku vrijednost, jer da jesu, njegovi nasljednici ne bi sigurno čekali više od decenije da rasprodaju ovo svojevrsno automobilsko blago, koje je procijenjeno na 25,1 miliona eura. Kako bi saznali vrijednost Baillonove kolekcije, srećni „nasljednici“ su se 2014. godine obratili aukcijskoj kući Arcturial, čiji su stručnjaci Matthieu Lamoure i Pierre Novikoff ostali zapanjeni kada su obišli Baillonovu farmu.

 


- Ovakvo otkriće čovjek doživi jednom u životu i nikad više. Osjećamo se kao da smo pronašli Tutankamonovu grobnicu. Svaki od 59 automobila koje smo zatekli na farmi ima svoju priču i istorijsku vrijednost. Nažalost, mnogi od njih su jako oštećeni usljed atmosferskih uticaja i loših uslova skladištenja. Na našu sreću, pojedini rariteti poput Ferrarija 250 GT SWB California iz 1961. godine, koji je proizveden u samo 37 primjeraka su ostali na suvom i dobro su očuvani. Ostali automobili su prodati u stanju u kojem smo ih našli i to za relativno velike sume novce – objasnio je sada već slavni aukcionarski dvojac.  
U dobrom stanju aukcionari su osim Ferrarija 250 GT SWB California, koji je svojevremeno bio u vlasništvu slavnog francuskog glumca Alaina Delona, pronašli i Maserati A6G Gran Sport Frua iz 1956. godine, čiji je vlasnik od 1959. godine bio Rogerov sin, Jacques, koji je umro 2014. Ferrari je na jednoj od najzanimljivijih aukcija proteklih godina prodat za 16,28 miliona eura nepoznatom kupcu, dok su za Maserati izdvojena dva miliona eura. Baillon je u svojoj automobilskoj riznici posjedovao i tri Amilcara, Voisin Type C3, C7, C24, Auto Union cabriolet, Bugatti 57 Ventoux, tri Delahayea, Facel Vega Excellence, još tri Ferrarija, tri Panhard-Levassora, devet Talbota-Lago, od kojih je jedan kupljen od egipatskog kralja Faruka. Sve automobile kupio je do sedamdesetih godina prošlog vijeka, kada upada u finansijske probleme zbog kojih mu propada projekat osnivanja muzeja. Kako bi opstao i zadržao svoje limene ljubimce, Baillon je za života bio prinuđen da proda još oko pedesetak rijetkih modela, koji su činili njegovu prvobitnu kolekciju.

 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
1923. Voisin Type C3

Jedan od najzanimljivijih, ali i najoštećenijih automobila iz Baillonove kolekcije je Visin Type C3 iz 1923. godine. Ovaj automobil sa serijskim brojem 1100, ostao je bez karoserije. Od njega su preostali šasija, zadnja i prednja osovina, točkovi, prednji blatobrani, mjenjač, instrument tabla, hladnjak... Sve navedeno je manje-više ozbiljno nagriženo zubom vremena. Na mjestu je ostao i četverocilindarski 4.0-litarski benzinski motor. Voisin C3 je predstavljen u junu 1922. godine kao nasljednik C1 modela. Na zadnjoj osovini je imao lisnate opruge i povišeno vješanje, koje mu je omogućavalo prohodnost na različitim vrstama podloga. C3 je izrađen u 1.700 jedinica, što je s početka 19. vijeka bio rezultat u rangu današnjih velikoserijskih automobila. O kakvom automobilu je riječ najbolje svjedoči podatak da je svojevremeno bio u voznom parku predsjednika Francuske, japanskog princa, nekoliko kraljevskih porodica i važnijih industrijalaca. Na trci po ledu, voženoj u Švedskoj, Voisin C3 je pobijedio prosječno brzinom od 169 km/h.

Procijenjena vrijednost: Od 1 500 do 2 000 €
Prodat je za: 52.448 €

(Potpis za fotografiju volana i pločice)
Tipični predstavnik francuske automobilske škole s početka devetnaestog vijeka sa volanom na desnoj strani, čiji drveni obruč je istrunuo. Na automobilu se nalazi i originalna pločica proizvođača sa serijskim brojem 1100.   

(Potpis za fotografiju Gabriela Voisina)
Gabril Voision (5. februar 1880 – 25. decembar 1973) je bio svojevrsni vizionar, koji je pravio automobile za svoju dušu, a ne radi zarade. Svojevremeno je bio poznatiji kao konstruktor prvog evropskog aviona, koji je 1908. godine preletio čitav kilometar. Prvi automobil izradio je 1919. godine.

Avionska aerodinamika
Veza između avionske industrije i automobila najbolje se ogleda u Voisin 25 Aerodyne modelu iz 1934. Kada se prvi put pojavio na sajmu automobila u Parizu Aerodyne je okarakterisan kao „automobil za budućnost“. Bio je veoma skup i proizveden je u samo osam primjeraka.

 

 


1960. Facel Vega Excellence

Metalo-prerađivačku kompaniju Facel 1938. godine je osnovao industrijalac Jean Daninosa. Prvi automobil proizveo je 1954. godine. Bio je to GT kupe Facel Vega. Četiri godine kasnije na bazi Vege predstavljena je prva Facelova limuzina Excellence, sa karoserijom bez centralnog „B“ stuba i karakterističnim „samoubilačkim vratima“. Proizvedeno je samo 156 jedinica. Bio je to jedan od najluksuznijih i najkvalitetnijih automobila onog vremena, za čiji pogon su korišteni snažni Chryslerovi V8 motori. U Baillonovoj kolekciji je bio model serijskog broja EX1 B086. Kao prvi vlasnik Excellencea 25. februara 1960. je upisana Helen Kirby de Bagration iz aristokratske ruske porodice, koja je emigrirala u Francusku. Njen otac je bio vojvoda Vladimir Kirillovitch Romanov. Tri godine kasnije automobil je prodat M. Y. Fontani iz Neuillya, da bi 1964. automobil preuzela garaža Pierrea Savoya. U decembru 1964. Facelov automobil kupuje Baillon. U njegovoj garaži je pronađen sa 52.213 pređenih kilometara i servisnom karticom iz 1965. godine na kojoj je navedena kilometraža od 48.221 km.

Procijenjena vrijednost: Od 60.000 do 80.000 €
Prodat je za: 139.200 €

 

1949. Talbot Lago T26 Grand Sport

Talbot Lago je još jedan od ekskluzivnih francuskih proizvođača sportsko-luksuznih automobila, koji je u međuvremenu nestao s automobilske scene. Zbog te činjenice njegovi modeli su danas svojevrsne poslastice za ljubitelje oldtajmera širom svijeta. U Baillonovoj zbirci pronađen je ekstremno rijedak SWB T26 Grand Sport model sa brojem šasije 110109 i originalnim motorom serijske oznake 118. Riječ je o sportskom kupeu, čiju šasiju je 5. novembra 1949. Talbot isporučio francuskom karoseristi Jacquesu Saoutchiku. On je oblikovao jedinstvenu izduženu karoseriju u obliku kapi vode, koja je proizvedena u samo šest verzija. Prva dva modela su zbog preniske krovne linije bila neugodna za vožnju. Zbog toga je na preostala četiri modela podignuta krovna linija. Jedan od njih je završio u Baillonovoj zbirci i dugo vremena je vođen kao „izgubljen“, jer ni članovi Talbot kluba nisu znali gdje je završio.

Procijenjena vrijednost: Od 400.000 do 600.000 €
Prodat je za: 1.702.000 €

SAJMOVI
Baillonov T26 Grand Sport je 1950. godine izložen na sajmu automobila u Ženevi, a zatim 1951. u Briselu. Iste godine našao se i na sajmu automobila u Londonu, sa kojim se završava njegovo sajamsko putešestvije.

SPORTSKE PERFORMANSE
Za pogon je bio namijenjen šestocilindarski 4,5-litarski atmosferski benzinac, sa dvije bregaste osovine u glavi motora i dva ventila po cilindru. Motor raspolaže sa 200 KS pri 4.500 o/min, koji je 1.610 kg težak automobil mogao da dovede do maksimalnih 189 km/h. Od 0 do 100 km/h mu je trebalo 13 sekundi.

JEDINSTVEN KUPE
Nema preciznih podataka kako je i kada Roger Baillon došao u pojsed T26 Grand Sport modela niti da li je prije njega bilo drugih vlasnika osim karoseriste Jacquesa Saoutchika. Baillonovi poznanici pretpostavljaju da je automobil kupio, udaren odzada, oko 1980. godine. Planirao ga je restaurirati...

 

 

 

 

 

1936. Audi Front 225

Zahvaljujući sjajnom inženjeru Jorgenu Rasmussenu, njemački proizvođač motocikala i vozila DKW je prvi na svijetu razvio automobil sa prednjim pogonom. U serijsku proizvodnju prednji pogon ulazi 1931. godine. Godinu dana kasnije DKW, Horch, Wanderer i Audi se udružuju u grupaciju Auto Union. U okviru ove grupacije ime Audi je bilo rezervisano za luksuzne modele, a 225-ica je jedan od prvih koji su nastali kao plod zajedničkog rada svih članova Grupacije. Automobil krasi klasični njemački dizajn, sa platnenim krovom, koji se otvarao prema nazad. Model 225 je bio svojevrsna evolucija Audi Front modela iz 1933. godine. 225-ica je premijerno predstavljena na sajmu automobila u Berlinu 1935. godine. Za pogon je koristila Wandererov šestocilindrični 2,3-litarski agregat. Baillonov model je do „parkiranja“ prešao 68.722 kilometra, a kupljen je 1967. godine od izvjesnog Sergea Pozzolija.

Procijenjena vrijednost: Od 6.000 do 8.000 €
Prodat je za: 57.216 €

Kabriolet
Kabriolet sa četiri prozora spada u najčešće modele Audija Front 225, koji je imao još četiri karoserijske verzije sa platnenim krovom, od kojih su pojedine poput roudstera proizvedene u samo dva primjerka. Baillonov model je proizveden u 2.591 jedinica.

Audi Front
Audi Front 220 je predstavljen 1933. godine kao prvi evropski automobil koji kombinuje dvolitarski šestocilindarski agregat i prednji pogon. Dvije godine kasnije zamijenio ga je Audi Front 225 sa većim 2,25 litarskim agregatom. Model 225 se zvanično proizvodio od 1935. do 1938. godine.

Rijedak primjerak
Prema nezvaničnim podacima Audi je do 1934. godine proizveo oko 4.500 jedinica modela sa prednjim pogonom. Od tog broja na modelu 220 učestvuje sa 1.817 modela, dok je 225 izrađena u 2.591 jedinice. 

 

 


 

Datum objave: 03/01/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook