volvo top 2
Naslovna > Auto moto sport > Bernie Ecclestone odlazi iz Formule 1
FOTO GALERIJA (52)

Formula 1 – Promjena vlasničke strukture

Bernie Ecclestone odlazi iz Formule 1

Prvi put u Formulu 1 Bernie Ecclestone je ušao još 1958. godine, a od 1968. je bio aktivni učesnik najbržeg cirkusa na svijetu. Karijeru je počeo kao menadžer austrijskog vozača Jochena Rindta, a završio ju je i kao počasni predsjednik…

Bernie Ecclestone, dugogodišnji prvi čovjek Formule 1, početkom godine je napustio najbrži cirkus na svijetu. U F1 penziju je otišao sa mjesta izvršnog direktora. Prvi korak ka tom činu Ecclestone je napravio u septembru prošle godine kada je posredovao u prodaji CVC-ijevog većinskog udjela u Formuli 1 američkoj Liberty Media grupi. Podsjećamo da je CVC Capital Partners investicioni fond, koji je u proteklih desetak godina bio većinski vlasnik Formule 1 (35%). Sve te godine Bernie Ecclestone se zvanično vodio kao radnik ovog fonda. To mu je uz činjenicu da je vlasnik 5,3 % udjela u Formuli 1 omogućilo da dugi niz godina bude na funkciji njenog izvršnog direktora. Novi većinski vlasnik, Liberty Media grupa, na čijem čelu se nalazi vlasnik grupe, američki biznismen John Malone, na mjesto prvog čovjeka Formule 1 početkom januara je umjesto Ecclestonea postavila Chasea Careyja, izvršnog direktora „21-st Century Foxa“. Ecclestonu je ponuđeno mjesto počasnog predsjednika.

 


Danas sam smjenjen. Jednostavno su me sklonili sa čela kompanije i na to mjesto postavili Chasea Careyja. Nova funkcija koju sam dobio je iz američke poslovne terminologije i još uvijek ne znam šta ona praktično znači – kazao je Bernie Ecclestone nakon ozvaničenja odluke o njegovoj smjeni, koja je bila očekivana.Bernard Charles Ecclestone ima 87 godina. Rodio se 28. oktobra 1930. godine u malom mjestašcu St. Peter South Elmham, pored Ipswicha u Velikoj Britaniji. Veći dio djetinjstva je proveo u gradiću Wangford, nakon čega se njegova porodica preseljava u London. Sa 16 godina je napustio školu i počeo da radi u lokalnoj rafineriji. Poslije Drugog svjetskog rata kao veliki ljubitelj motocikala Ecclestone je počeo da se trka sa njima. Ljubav prema motociklima je brzo pretočio u biznis. Prvo je počeo da prodaje rezervne dijelove, a nakon toga je u partnertsvu sa prijateljem Fredom Comptonom otvorio prodavnicu motocikala. Sa razvojem biznisa Ecclestone otkupljuje Comtonov udio u preduzeću i započinje samostalnu karijeru, te postaje jedan od najvećih prodavaca motocikala u Velikoj Britaniji. Trkački geni privlače ga ka automobilima, pa je 1949. godine sjeo za upravlječ Formule 3. Njegova želja da se trka je bila veća od njegove vozačke vještine, zbog čega doživljava težak udes na stazi Brands Hatch. Nakon toga odlučuje da se posveti preprodaji polovnih automobila, a vremenom mu postaje sve zanimljivije finansiranje automobilskih trka. U 27. godini života (1957) Ecclestone postaje menadžer škotskog vozača Stuart Lewis-Evansa, kojeg uspjeva dovesti do Formule 1. Na Velikoj nagradi Monaka 1958. godine Evans gine u udesu, što strašno pogađa Ecclestonea i on odlučuje da se zauvijek povuče iz automotosporta. Pauza je trajala nekoliko godina, ali se na nagovor prijatelja i vozača Roya Salvadorija, Ecclestone vraća u Formulu 1. Upoznaje austrijskog vozača Jochena Rindta i postaje njegov menadžer. Pod njegovim vođstvom Rindt prelazi u Lotus. Tokom 1969. Rindt u svom 50. nastupu dolazi do prve pobjede u F1 šampionatu. Sljedeće godine on dominira Formulom 1 i pobjeđuje na pet trka. Veoma brzo dolazi u centar pažnje javnost, a Ecclestone postaje sve poznatiji. Nažalost, sudbina se ponavlja. Rindt gine u teškom udesu u Monci. Postaje prvi i jedini F1 šampion koji je titulu Svjetskog prvaka dobio posthumno. Ecclestone se ponovo nalazi na prekretnici, ali je ovaj put čvrsto riješen da ostane u Formuli 1. Godinu dana kasnije, 1971, od Rona Tauranca, sa kojim je do tada bio u svojevrsnom partnerskom odnosu, kupuje F1 tim Brabham. Kako bi se u potpunosti posvetio Formuli 1, odustaje od dotadašnjeg biznisa sa automobilima. Da ima „žicu“ za Formulu 1, Ecclestone je potvrdio već 1983. godine kada je Nelson Pike osvojio titulu Svjetskog šampiona vozeći za Brabham. Njegov džoker bio je tada mladi, ali izuzetno talentovani južnoafrički konstruktor Gordon Murray, kojeg je postavio za šefa dizajna u Brabhamu. Murray je za krako vrijeme ponudio nekoliko genijalnih konstruktorskih rješenja, koja su Brabham dovela u centar pažnje.

 

 

Na krilima dobrih timskih rezultata Bernie Ecclestone počinje da gradi karijeru vrhunskog organizatora, motivatora i lidera. Njegove pregovaračke sposobnosti, ali i nepresušan izvor razvojnih vizija dolaze do punog izražaja tokom sedamdesetih godina prošlog vijeka, kada uspijeva reorganizovati Formulu 1. Jedan od najvažnijih reformatorskih poteza, sa kojim je unaprijedio takmičenje, bilo je logističko unapređivanje Formule 1. Umjesto do tada uobičajenog, ali veoma skupog i iscrpljujućeg za timove, pojedinačnog transporta bolida i logistike sa trke na trku, predložio je Asocijaciji F1 konstruktora (preteča FOCA) osnivanje posebnog odjela, koji bi se bavio tim poslom. Od promotora trka i upravljača stazama uspio je da dobije više novca i bolje uslove za timove i vozače, a njegovim zalaganjem Formula 1 je počela da se vozi i izvan Evrope, u Brazilu i Argentini. Ecclestoneov ugled raste iz godine u godinu i on se polako približava samom vrhu upravljačke strukture Formule 1. Počinje dugogodišnje nadmudrivanje sa Jean Marie Balestrom, koji je od 1973. godine bio na čelu FIA International Sporting Commission, koja se 1978. godine transformisala u FISU (Fédération Internationale du Sport Automobile). Osnivanje Međunarodne federacije sportskih automobila je dovelo do niza nesuglasica između FISE i Asocijacije F1 konstruktora (FOCE) oko televizijskih prava i tehničkih pravila. Uz pomoć bivšeg vozača i prvog čovjeka F1 tima March, Maxa Mosleya, Bernie Ecclestone izlazi kao pobjednik iz višegodišnjeg sukoba sa Balestrom, koji je na čelu FIA ostao od 1993. godine, kada ga je naslijedio upravo Mosley. Jedan od ključnih momenata u toj bici desio se 1981. godine kada je potpisan prvi konkord ugovor (Concorde Agreement) o slaganju između FIA i F1 timova. Vještim manipulisanjem Ecclestone je u ugovor ugradio klauzulu, koja je FOCA-i omogućila potpunu kontrolu na TV pravima Formule 1. Ova činjenica njemu je omogućila neograničen pristup velikim novčanim fondovima, a Balestra je istisnut iz igre. Ecclestone je vremenom pod svoju kontrolu stavio sva značajnija prava nad F1 trkama, te se promovisao u prvog čovjeka najbržeg cirkusa na svijetu. Paralelno sa uvećavanjem ličnog bogatstva Ecclestone je radio i na konstantnom razvoju Formule 1 i unapređivanju njenih pratećih sadržaja, sa jednim primarnim ciljem – da se poveća zarada. Tokom 1992. godine potpisan je drugi konkord ugovor, a pet godina kasnije i treći. Sa drugim ugovorom Ecclestone je dodatno učvrstio svoju poziciju u upravljačkoj strukturi F1 i skrenuo nove tokove novca ka svojoj kasi. Prva upravljanja komercijalnim dogovorima sa FOCA se prebacuju na kompaniju FOPA (Formula One Promotion Administration) čiji vlasnik je bio on. Mada ta tranzicija nije prošla bez protivljenja vodećih ljudi u F1 timovima, Ecclestone je našao načina da ih privoli da potpišu ugovor. On im je onemogućio uvid u zaradu, koju Ecclestone ostvaruje po osnovu TV prava, a njemu do tada nezamislivu moć. F1 timovi i njihove uprave vremenom postaju svjesne koliki dio kolača su prepustili vještom Britancu, koji je iz godine u godinu uvećavao svoju F1 imperiju. Ecclestone krajem devedesetih počinje da razmišlja kako da se izvuče iz Formule 1, jer počinju sve otvorenije tvrdnje da je pokrao najbrži cirkus na svijetu. U igru se uključuje i Evropska unija, koja spoznaje koliko je veliki generator novca Formula 1. EU opsežnom istragom Ecclestonovog poslovanja na svojevrstan način blokira njegove pokušaje prodaje Formule. No Bernie je pronašao rješenje i za tu situaciju. Sa Maxom Mosleyem, tadašnjim prvim čovjekom FIA, 2010. godine potpisuje ugovor o otkupu prava na Formulu 1 za narednih 100 godina. Cijena od 360 miliona dolara se čini kao prava sitnica, jer se procjenjuje da u kasi Formula One Group nakon oporezivanja svake godine ostaje najmanje oko 300 miliona dolara. U narednim godinama Ecclestone je nastavio da eksperimentiše sa milionima poslova, ali i polako počeo da gubi kompas. Najbolja potvrda takve situacije bio je njegov razvod od dugogodišnje supruge (24 godine u braku) Slavice Ecclestone, sa kojom je stekao dvije kćerke. Do tog trenutka većina Bernijevog bogatstva, koje je procijenjeno na 2,4 milijarde funti (2,8 milijarde eura) bila je upisana na Slavicu. Kao glavni razlog za razvod lijepa manekenka koja je rodom iz Rijeke je navela muževu radoholičarnost, koja je kod nje izazivala konstantan stres i anksioznost (napadi panike). Ecclestone se u 81. godini oženio po treći put 46 godina mlađom Fabianom Flosi, marketing menadžerom Velike nagrade Brazila. Prvi brak je sklopio još 1952. godine sa Ivy Bamford sa kojom je stekao jednu kćerku. Proteklih godina Bernie Ecclestone je osim po porodičnim problemima pažnju javnosti privlačio i sudskim sporovima iz kojih se manje-više uvijek izvlačio moralno neokrznut. Plaćao je milionske kazne, ali je njegova moralna vertikala ostala prava kao strijela. Uprkos tome i činjenici da je u proteklih desetak godina zgrnuo ogroman novac od Formule 1, CVC Capital Partners investicioni fond je odlučio da se povuče iz posla i prepusti ga veoma ambicioznoj Liberty Media grupi, koja je odlučila penzionisati Bernia Ecclestonea i dati mu funkciju počasnog predsjednika. Ja sam radoholičar i nikada se neću penzionisati. Iz kancelarije me samo mogu iznijeti na nosilima – rekao je svojevremeno Charles Bernard Eccleston, čovjek koji je ostavio dubok trag u Formuli 1.

 

 

* Iz tri braka Ecclestone ima troje djece: Deborah (1955), Tamaru (1984) i Petru (1988)

* Američki Forbes sadašnje bogatstvo Ecclestonea procjenjuje na 3,2 milijarde britanskih funti, a njegove bivše supruge Slavice na 700 miliona

* Godine 2011. Ecclestone je Tamari i Petri kupio kuću u Londonu za 110 miliona funti

* 40 godina Ecclestone je proveo na mjestu prvog čovjeka Formule 1

* 5,3% prava na Formulu 1 još uvijek je u vlasništvu Ecclestonea

* Bernie Ecclestone se rodio 28. oktobra 1930. godine u Velikoj Britaniji

* Na pitanje Eddija Jordana „kako se postaje pobjednik“ Bernie Ecclestone je odgovorio „Ja nisam pobjednik, ja sam samo srećan, srećan kockar“.

* Najbolji vozač u Formuli 1 za Ecclestona je Jochen Rindt, a da nije bilo njega bio bi to Alain Prost

* Najomiljeniji automobil u Ecclestonevoj kolekciji je Brabhamov bolid BT49 sa kojim je Nelson Pike 1983. godine osvojio titulu

 

Datum objave: 15/02/2017
Komentarišite ovaj članak


Stanje na putevima

Partneri

Auto Shop Magazin

TV Emisija ASM Plus

 

Facebook