Naslovna > Automobili > Renault > Zoe > Bolji od benzinaca i dizelaša
FOTO GALERIJA (89)

Renault

Bolji od benzinaca i dizelaša

Renault Zoe imali smo na raspolaganju 24h tokom kojih smo se uvjerili zašto era EV automobila definitivno dolazi. Elektromotor od početka do kraja daje maksimalni obrtni moment pa je osjećaj pod desnim stopalom odličan. Mali troškovi punjenja baterija priča su za sebe, Obnavljanje utrošene energija kod nas je veliki problem baš kao i registracija električnog automobila...

Zahvaljujući kompaniji Guma M iz Mostara na jednodnevni test dobili smo potpuno električni model Renault Zoe. U pravoj poplavi modernih benzinaca i dizelaša testiranje EV automobila došlo je kao pravo osvježenje...
Verzija koju smo imali prilike voziti predstavljena je 2012. godine u Parizu. Motor snažan 90 KS uz maksimalni obrtni moment od 220 Nm prisutan u cijelom opsegu rada elektromotora više su nego dovoljni za gradski automobil. Ubrzanje od 0 do 100 km/h završi se za 13,5 sekundi dok je maksimalna brzina, zbog uštede električne energije, ograničena na 135 km/h. Istaknimo da se o 0 do u gradu dopuštenih 50 km/h postigne za, približno, 4 sekunde. Set baterija od 21 kWh dovoljan je za autonomiju od 210 km u idealnim uslovima. A kako takvi u stvarnom životu ne postoje realna je autonomija oko 150-160 km što je u principu više nego dovoljno za obavljanje svakodnevnih poslova. Ove je godine u Parizu predstavljen Zoe sa setom baterija od 41 kWh čime se autonomija produžila na 400 km koji polagano postaju nekakav standard.

 


Obzirom da smo prije 8-9 godina imali priliku voziti gradski EV dvojac iz PSA redova nismo se pretjerano iznenadili prirodnom osjećajem pod desnim stopalom. Zbog linearnih karakteristika elektromotora ruka nikada neće mahinalno poći ka ručici mjenjača pa je faza privikavanja na EV pogon minimalna. Kada već spominjemo mjenjač recimo da se u kućištu nalazi hod naprije, neutral i hod unazad. I to je sve...Da ne bude zabune, jedino pravi sportski EV automobili i sve popularnija Formula E imaju mjenjače sa nekoliko stepeni prenosa.
Da se u baterije uskladištena električna energija ne bi bespotrebno rasipala instaliran je ECO mod čija se puna primjena osjeti u gradskom režimu vožnje. Tada na brojaču preostalih raspoloživih kilometara brojke sporo idu dole. Onima koji nemaju problema sa mjestom gdje će puniti Zoe preporučujemo da ECO mod slobodno isključe.

 

 

U tom će slučaju uvijek biti najbrži prilikom starta na semaforu...Nekoliko smo puta ubrzavali od 0 do 50 km/h a potom puštali pedalu ''gasa'' kako bi nas vozila iza nas sustigla. Začuđeni izrazi lica  i upitnici iznad glava najbolje su govorili o iznenađenju koje im je priredio jedan električno pogonjeni automobil. Obzirom da je automobil bio objeljepljen jasnim naljepnicama koje otkrivaju o kakvoj se vrsti vozila radi zabune jednostavno nije bilo.
Cilja naše vožnje bilo je ispitivanje autonomije u realnim uslovima eksploatacije. To je podrazumijevalo uključivanje raznih potrošača (kllima, audio uređaj, glavna svjetla tokom noćne vožnje, podizanje spuštanje prozora...). Primijetili smo da neprekidno korištenje audio uređaja i ventilatora klime ne utječe bitno na autonomiju. Naravno, ako je aktivirano grijanje kabine energija će se brže trošiti ali ne prebrzo. U principu, na najmanju moguću mjeru treba svesti upotrebu svih termičkih potrošača.
Konfiguracija terena grada Sarajeva idealna je za testiranja automobila jer ima sve ceste koje se mogu zamisliti – od blizine auto puta preko ravnih dionica do uzbrdica i nizbrdica sa krivinama svih profila. Logično, vožnja uzbrdo ''ždere'' kilovate pa se u nekom momentu vozač zapita da li će stići na cilj ako nije krenuo s punim baterijama. Ali, dobar dio onog što se potroši uzbrdo nadoknadi se vožnjom nizbrdo kada motor preuzima ulogu generatora. U praksi je kočenje elektromotor izraženije od onog kakvog nudi SUS motor. Prilikom otpuštanja desne papučice zapravo se ima isti osječaj kao kada kod klasičnog automobila kočimo motorom u jednom stepenu prenosa niže nego što bi bilo potrebno.

 


Iako većina naših vozača ima veliki otpor prema svemu što je novo jer još uvijek je Golf 2 nekakva referenca za dobar automobil mada je prevaziđen u svakom mogućem segmentu, moramo reći da je osjećaj za komandama nevjerovatno dobar. Težina baterija jedino se osjeti prilikom (pre)brzog ulaska u oštre krivine što nije nimalo opasno. Šta više, tokom kratkog druženja uvjerili smo se da je električni Zoe za većinu ovdašnjih vozila jednostavno nedostižan. Upotrebljiv je jednako kao i svi slični automobili sa SUS motorima. 
Na centralnom displeju možete naći sve moguće podatke o protoku energije i potrošnji. Mi smo test završili sa prosječnih 17,4 kWh s tim da ''podvlačimo'' kako se nismo nimalo truditi vještački produžavati autonomiju. Po nekakvim prosječnim cijenama električne energije vožnja na dionici od 100 km košta tek nešto više od 2 KM dok potpuno punjenje seta baterija traži 4,5 KM. Sve na prvi pogled izgleda ružičasto ali...U cijeni automobila nije uračunat set baterija. Njega, kao i većina proizvođača EV automobila, Renault iznajmljuje po cijenama koje određuje prosječna godišnja kilometraža. Oni koji tokom 12 mjeseci prelaze do 7.500 km svaki mjesec moraju izdvajati oko 110 KM što je otprilike ista suma koja se odvaja za fosilna goriva. Nadalje, kupovina i registracija u BiH je skoro pa nemoguća, što zbog neuređenosti naših propisa što zbog uslova koje postavljaju proizvođači ovakvih vozila.

 


Istaknimo da punjenje preko obične kućne utičnice traje između 8 i 10 sati. Kada smo bili konektovani na brzi punjač za sat vremena obnovili smo oko 60% kapaciteta što je prilično dobro.
Servisiranje EV automobila trebalo bi biti znatno povoljnije od onog kakvog danas zahtijevaju vozila sa SUS motorima. Održavanje elektromotora ne zahtijeva veliki i mali servis (da ne bude zabune ipak postoji određena procedura neophodna za bezbrižno dugogodišnje korištenje), nema komplikovanih i skupih brizgaljki a ni omraženog DPF filtera. Slično je i sa drastično jednostavnijom transmisijom. Zamjenu seta baterija ne spominjemo jer je ionako u vlasništvu proizvođača pa se sve eventualne greške otklanjaju o trošku fabrike.
Da nije tako kako trenutno jeste sigurni smo da bi i na našim cestama bilo više ovakvih vozila, tim prije jer je osječaj u vožnji, ponavljamo, stvarno dobar...

U BiH nema ni jedan javni brzi punjač
U Sarajevu je jedan poznati lanac hotela putem medija pompezno objavio vijest da se na njihovom parkingu nalazi brzi punjač za EV vozila. Još dok sam imao dovoljno autonomije otišao sam na recepciju te uredno pitao da li se mogu tokom dana priključiti na punjač. Dobio sam odgovor da mogu. Kada sam se ponovo vratio osoblje recepcije mi je hladno reklo da ne mogu puniti Zoe jer je punjač instaliran samo za goste hotela. Tako direktor kaže! Obećati pa prevariti može samo neko sa niskim moralnim kvalitetima. Dok su u Sarajevu većinu stanovništva činile Sarajlije bilo je ugodno živjeti...
Obzirom da svaki dan ispred hotela prođem najmanje 5 puta do sada nikada nisam vidio niti jednog gosta da puni EV automobil. Nema sumnje da je tu punjač samo ''fola radi''. Sa preostalom ''strujom'' nekako sam se dovukao do Renaultovog zastupnika gdje sam bez problema napunio baterije. U svakom slučaju situacija je crna jer u našoj ekološki onesviještenoj  državi ne postoji ni jedan jedini javni punjač. Onaj ispred pomentog hotela još uvijek čeka prvog gosta sa EV automobilom...   
 
 

Datum objave: 06/11/2016
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook