Naslovna > Automobili > Toyota > Yaris > Čudovište iz ormara!
FOTO GALERIJA (28)

Toyota Yaris GRMN

Čudovište iz ormara!

Na stazi Castelloli, pored Barselone, novinarska ekipa Autoshop Magazina imala je čast voziti Toyotin rally Yaris namijenjen za cestovnu vožnju. S pravom možemo reći da mu je staza pravi dom, a tako mu piše i u rodnom listu...

Koliko je ekskluzivna ova priča, najbolje potvrđuje činjenica da će Yaris sa GRMN oznakom biti proizveden u samo 600 primjeraka: 200 za Japan i 400 za Evropu. Čudno je to što su svi prodati u rekordnom vremenu od 72 sata od otvaranja pretprodukcijske prodaje i svi su „otišli na neviđeno“. Upravo činjenica da su „otišli na neviđeno“ garantuje vlasnicima da će u njima biti viđeniji, jer se GRMN izvedba Yarisa od standardnog, cestovnog i te kako razlikuje, u svakom smislu. Dobro, i ovo je cestovni Yaris samo što je djelo ruku koje su vratile Toyotu na svjetsku rally scenu, Toyotinog sportskog odjela Gazoo Racing. Do detalja je prerađen i fino podešen na Nürburgring stazi u Njemačkoj, pa mu odatle dolazi i komplikovani puni naziv Yaris Gazoo Racing tuned by Masters of Nürburgring, ili jednostavno GRMN.

 

 


Vizuelni detalji poput crno-crvenih naljepnica (simbola Gazoo Racing tima), crnog krova, 17-inčnih BBS aluminijumskih naplataka sa kliještima kočnica u bijeloj boji sa GR logotipom i posebno dizajniranog zadnjeg branika sa specijalnim difuzorom i izduvnom cijevi na sredini, izazivali su znatiželju kod slučajnih prolaznika u okolini Barselone. Međutim, ono što je kod nas izazivalo znatiželju je ponašanje ovog zvrka na cesti. Priliku za test dobili smo na ruti dugoj oko 170 km koja je podrazumijevala kombinaciju gradske vožnje, autoputa i magistralne ceste pune krivina jednakih onima koje možemo vidjeti na WRC etapama Španije, idealno za pravi užitak u vožnji. Gas, kočnica, gas, kočnica i tako iz krivine u krivinu. Svih 212 KS koje proizvodi 1,8-litarski dual VVT-i kompresorski benzinac instantno se odmjerenim obrtnim momentom od 250 Nm prenosi na podlogu preko prednje osovine. „Old-school“ šest stepeni manuelni mjenjač podešen je da ima značajno kraće stepene prenosa, pa nam se dešavalo da podizanje noge sa papučice gasa u šestom stepenu pri brzini od 90 km/h odmah izazove kompresiju i snažno kočenje motorom. Međutim, svako šaltanje budilo je zvuk koji je dopirao iz zadnjeg dijela. To nam je tjeralo adrenalin u žile kucavice, tako da smo se nekoliko puta zanijeli i uopšte nismo obraćali pažnju na mjerne instrumente koji su često pokazivali rizičnu brzinu za otvorenu cestu.

 

 

Tek dolaskom na stazu Castelloli bili smo u prilici isprobati puni potencijal Toyote Yaris GRMN. Prije polaska u kružne avanture prošli smo standardnu proceduru. Kratka prezentacija modela, sigurnosna uputstva i upoznavanje sa 4,2 kilometra dugom stazom punom brzih i sporih krivina, dugih pravaca, uspona i strmina, te širokih zona za izlijetanje. Vremenska prognoza priredila nam je pravu poslasticu, sunčane i suhe uslove, dok nam je Toyota na testne modele servirala Bridgestone Potenza RE11S „cut slick“ pneumatike, zabranjene za cestovnu upotrebu u Evropi. Pred sami polazak gašanje elektronskih pomagala (ESP i TCS) koji bi samo smetali svim mehaničkim rješenjima. Prvih nekoliko krugova pratili smo Vica Hermana, Toyotinog elite master vozača, i nakon upoznavanja sa stazom uslijedio je pravi spektakl. Pun gas i ispit krajnjih mogućnosti vozila. Do stotke za 6,4 sekunde. Obrtomjer se zakucava na 7.500 i jedina stvarčica koja nedostaje je svjetlosni indikator, ona lampica koja upozorava da se „ulazi u crveno“. Nakon dva super brza zavoja na desno brzina je već na oko 140 km/h pred prvo oštro kočenje. Narezani diskovi kočionog sistema praktično su ukopavali Yaris, a prilikom motanja nema nikakvih proklizavanja, bez obzira na to što su elektronska pomagala bila van funkcije. Potom, opet pun gas, još jedna brza lijeva krivina i pravac na kojem se sa 185 km/h zaustavlja na oko 50 i oštro skreće u strmu lijevu krivinu. Opet nema proklizavanja... Zašto? Jednostavno, hvala Torsen diferencijalu, ili, kako je trkači vole nazvati „šperi“, koji je ograničavao proklizavanje na osovini i vodio nas tačno tamo gdje smo naređivali kolom upravljača. To je odlika pravog sportskog automobila.

 

 

 

Na kraju nam ništa drugo ne preostaje nego da budemo realni i kažemo kako je prava šteta što će se ulicama kotrljati ograničeno izdanje od samo 600 primjeraka. Toyota Yaris GRMN je ekstreman automobil sa genima brutalne WRC izveebe, a i dalje odmereno skrojen za svakodnevnu upotrebu, dovoljno udoban da se dijete svaki dan vozi u vrtić, a da se vikendom može učestvovati na „trackdays“ manifestacijama. Sigurni smo da je mnogo više onih koji bi voljeli uživati u najboljem omjeru težine i snage u klasi jer na jednog „konja“ ide 5,35 kg mase vozila. Možda će to biti dovoljan indikator Toyotinim stručnjacima da prošire proizvodnju, samo što tada baš i ne bi GRMN Yaris bio ograničena serija. A sad realno sarkastično: I ne treba ih više. Svakako se ne trkamo svakog vikenda, a i šta će nekome automobil koji troši desetak litara, nema naslonjač za ruku naprijed i u njega se ne može ugraditi plin.

 

 

Enterijer pravih sportskih jurilica

Kako su nam iz Toyote rekli, jedna od najvažnijih stvari pri kreaciji sporskog automobila je pozicija sjedenja i oblik sjedišta. Zbog toga su ekspertni tim Toyota Boshoku i tim vozača interaktivno radili na kreaciji sportski profilisanih sjedišta sa velikom bočnom potporom, namijenjenih samo za Yaris GRMN, dok su crveni šavovi i vezeni GR logo samo detalji. Isti detalji vidljivi su i na drugim dijelovima crnog enterijera, poput mjernih instrumenata, star-stop engine prekidača te kola upravljača prenesenog iz modela GT 86. Papučice kočnice, gasa i kvačila napravljene su od aluminijuma koji krasi i ručicu mjenjača. Jedina zamjerka mogla bi se pripisati na činjenicu da se u GRMN Yarisu, iako su sjedišta mehanički podesiva u svim smjerovima, sjedi prilično visoko, te da je kretanje kola upravljača ograničeno, pa baš i nismo bili u prilici naći idealnu trkačku poziciju sjedenja.

 


Yaris GRMN 001/400 spreman za aukciju

Budući da su Japanci globalno poznati kao humana nacija, čelnici Toyote odlučili su da prvi proizvedeni primjerak Yarisa sa GRMN oznakom bude ponuđen na aukciji. Ukupan iznos po kojem će biti prodat ovaj specijalni primjerak biće utrošen u dobrotvorne svrhe.

 


Neobična situacija s policijom

Naša novinarska ekipa je za vrijeme testnih vožnji u okolini Barselone imala i jednu neobičnu situaciju s katalonskom policijom. Naime, na krivudavim putevima oko Barselone pretežno smo vozili u nižim stepenima prenosa zbog čega je GRMN više bio „GRMi“. To je bio dovoljan povod da nas iza neke od krivina zaustavi policijska patrola i uz upozorenje da su na toj dionici česti biciklisti s nama proćaska o vozilu i ostane u čudu da tako simpatičan automobil može biti takva zvijer.

Najvažniji aspekt svakog automobila je odgovor na zadatke i vozačevo povjerenje u sam automobil. To se postiže samo ukoliko se automobilu posveti neizmjerno velika pažnja i ako se razvija na specijalnom terenu. Budući da će se Yaris GRMN prvenstveno voziti na javnim cestama, naš tim stručnjaka odlučio je da je za razvoj GRMN Yarisa najpovoljniji teren Nürburgring staze jer ima mnogo neravnina i krivina sa kontra nagibom, baš onakvih kakvi se i nalaze na javnim cestama.


Tekst: Edin Alić

Datum objave: 15/02/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook