Naslovna > Teme > Dobrodošao, evropski otpade!
FOTO GALERIJA (8)

Homologacija vozila u BiH

Dobrodošao, evropski otpade!

Bosna i Hercegovina ni 13 mjeseci nakon usvajanja Pravilnika o homologaciji vozila, dijelova i opreme vozila nema igrađen sistem homologacije, a sprema se da ukine zabranu uvoza polovnjaka starijih od sedam godina. Evropski automobilski otpad od oktobra bi mogao dobiti zeleno svjetlo za ulazak u BiH...

Bosna i Hercegovina je po mnogo čemu posebna zemlja - politički, etnički, kulturološki, geografski, demografski... ali i po tome što je jedna od rijetkih zemalja na Balkanu, a da ne pričamo o Evropi, koja nema institucionalizovano uređen sistem homologacije vozila. Koliko je ovaj podatak tragičan i poražavajući za našu zajednicu, možda najbolje ilustruju riječi magistra Zaima Šakovića, iz Instituta za standardizaciju BiH da se „u BiH danas može registrovati i voziti praktično sve i svašta“, od američkih, preko iranskih do nehomoligiranih kineskih automobila, kojima su vrata Evropske unije čvrsto zatvorena. Podsjećamo da je homologacija postupak utvrđivanja usklađenosti vozila, dijelova, uređaja i opreme vozila sa odredbama važećeg pravilnika i tehničkim specifikacijama, koje propisuje proizvođač ili neka druga mjerodavana institucija... Važeći Pravilnik o homologaciji vozila, dijelova i opreme vozila usvojen je 25. aprila 2008. godine, kao dokument, koji sadržajem u potpunosti pokriva predmetnu oblast.

 

 

 

 

Prilikom njegovog usvajanja Ministarstvo komunikacija i prometa BiH se između ostalog obavezalo da će u roku od 30 dana nakon stupanja na snagu Pravilnika raspisati javni konkurs za određivanje organizacije, koja će obavaljati administrativne poslove u oblasti homologacije, da će ta organizacija u roku od šest mjeseci izraditi neophodnu dokumentaciju, omogućiti provođenje homologacije i u roku od godinu dana osigurati sve uslove za sprovođenje ovog postupka. U međuvremenu za obavljanje homologacije je zadužen Institut za standardizaciju BiH, kao državno administrativno tijelo u skladu sa Sporazumom o homologaciji utvrđenim 1958. godine. Kako je u međuvremenu prošlo godinu dana od donošenja Pravilnika, a da nije ispunjena nijedna obaveza koju je Ministarstvo komunikacija i prometa BiH preuzelo na sebe, potražili smo odgovor od ove institucije.


 

 

- Ministarstvo komunikacija i prometa BiH je 02.06.2009 godine (nakon 13 mjeseci od donošenja Pravilnika) objavilo poziv za izbor organizacije, koja će obavljati dio administrativnih poslova iz oblasti homologacije vozila za potrebe Ministarstva. Poziv je otvoren do 17.07.2009. godine. nakon čega će se pristupiti izboru ovog administrativnog tijela – navedeno je u odgovoru koji smo dobili iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH. Podsjećamo da je objavljivanju „poziva za izbor organizacije“ prethodio sastanak 18 ovlaštenih uvoznika novih automobila, koji je 14.05.2009. održan u Sarajevu, u organizaciji generalnog zastupnika vozila iz VAG koncerna ASA Auta. Tom prilikom ovlašteni uvoznici su istakli da su „zabrinuti zbog nesprovođenja odredbi propisanih Pravilnikom o homologaciji vozila, dijelova i opreme vozila, da je nedopustivo da i 12 mjeseci nakon njegovog usvajanja nije ništa urađeno na njegovoj implementaciji, te da zbog takvog odnosa Ministarstva komunikacija i prometa BiH, osim građana i društva u cjelini, najveće posljedica snose i snosiće upravo uvoznici novih automobila.

 

 

Ovlašteni uvoznici su istakli da je u takvim okolnostima nedopustivo razmišljati o eventualnom ukidanju Odluke o zabrani uvoza polovnih automobila starijih od sedam godina, koja bi trebala biti donesena do kraja godine i da bi u takvim oklonostima „Bosna i Hercegovina veoma lako mogla postati odlagalište evropskog automobilskog smeća. - Oko 300.000 starih automobila zamijenjeno je u prvom kvartalu u Evropi, u okviru kampanje podrške automobilskoj industriji. U ovakvim okolnostima postoji realna opasnost da će, ukoliko se ukine zabrana uvoza, dobar dio tih vozila doći u BiH – upozorio je menadžer Renaulta i Dacie za BiH Milan Potkonjak. Podsjećamo da su samo prošle godine u BiH uvezena 43.343 polovna automobila, dok je u istom tom periodu zabilježeno 15.535 novoregistrovanih putničkih vozila. Zbog takvog stanja ovlašteni uvoznici novih vozila, između ostalog, zatražili su od Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, ali i ostalih nadležnih institucija da se Odluka o zabrani uvoza polovnih automobila starijih od sedam godina ne ukida do potpune primjene Pravilnika o homologaciji, te da zabrana ostane na snazi najmanje još godinu dana. 

 

 

U Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, koje je sa Ministarstvom spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH nadležno za ovu oblast, saznajemo da bi i pored trenutne situacije i nepostojanja institucije koja bi sprovodila Pravilnik o homologaciji „pomenuta Odluka trebala biti ukinuta i to na zahtjev Evropske komisije, koja je ostavila i određeni rok za ukidanje ove odluke“. Iz ovog Ministarstva stižu i uvjeravanja „da postoji spremnost da se ni u kom slučaju ne dozvoli uvoz vozila koja su znatno starija od onih koja je danas moguće uvoziti prema postojećim propisima, te da će se do potpunog uspostavljanja sistema homologacije uvoz najverovatnije regulisati pomoću normi o izduvnim gasovima“, odnosno da će se moći uvesti samo automobil, koji ispunjavaju Euro 3 ili Euro 4 normu o emisiji izduvnih gasova. Ukoliko uslov za uvoz polovnjaka bude Euro 3 norma, to znači da će se u BiH moći uvesti sva vozila proizvedena za evropsko tržište od 01.01.2001, jer ista zadovoljavaju Euro 3 normu. Treba dodati da su neki proizvođači poput Volkswagena, Audija, Mercedesa, BMW-a već 1998. godine u ponudi imali automobile čiji su motori ispunjavali Euro 3 normu. Neki motori japanske Honde ovaj standard su ispunjavali i puno prije, polovinom devedesetih godina, a sličnih slučajeva ima i kod ostalih proizvođača. To znači da bi u slučaju izbora Euro 3 norme, kao mjerila za uvoz polovnjaka, starosna granica sa sedam bila pomjerena do 11, 12, a u nekim slučajevima i više godina. Iako je Euro 4 norma najavljena kao jedan od mogućih ograničavajućih faktora za uvoz polovnjaka, malo je vjerovatno da će ona biti mjerilo, ako ni zbog čega onda zbog činjenice da ovu normu ispunjavaju polovni automobili iz Evropske unije, koji su prvi put registrovani tek od 1. januara 2005. godine.

 

 

Bosna i Hercegovina već godinama funkcioniše bez izgrađenog sistema za sprovođenje homologacije vozila, dijelova i opreme vozila. Zahvaljući takvim okolnostima, na našim putevima je moguće vidjeti kineske, iranske, američke... automobile, ali i motocikale koji nisu homologirani u Evropi, moguće je vidjeti i automobile sa upravljačen na desnoj strani, moguće je vidjeti mnoga prerađena vozila, za koja su vrata Evrope čvrsto zatvorena... Dijelom zbog toga kod nas se gine kao nigdje u Evropi. Prema podacima entitetskih ministarstva unutrašnjih poslova, samo u 2008. godini u saobraćajnim nesrećama na putevima širom BiH ugasila su se čak 423 života, a evidentirano je 40.000 saobraćajnih nesreća. Ma koliko se obični bh. građani obradovali ukidanju Odluke o zabrani uvoza polovnjaka starijih od sedam godina, kao povoljnoj prilici da za male pare kupe mlađe, udobnije i nadasve bezbjednije vozilo, činjenica je da će svaki taj polovnjak, koji je danas teret Evropi, sutra biti teret nama na putu ka Evropsku uniju, koja na ovaj način hoće da se riješi nagomilanog automobilskog otpada. Činjenica je i da će se ukidanjem ove odluke pod upitnik staviti i kakvo takvo tržište novih automobila, da će se baciti prašina u oči svima koji su se proteklih osam godina trudili da u javnosti izgrade stav da je bilo koji novi automobil bolji od polovnog. Činjenica je i da ćemo se vratiti na početak, u 2001. godinu. Nepoznato je samo da li će nas ovaj korak nazad, koji sutra činimo, odvesti korak naprijed prema Evropskoj uniji?

 

Datum objave: 05/07/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook