Naslovna > Tehnika > Druga epizoda
FOTO GALERIJA (43)

Tehnika – Renault Zoe II

Druga epizoda

Sa drugom generacijom potpuno električnog automobila Zoe, Renault je napravio veliki pomak na svim poljima. Ispravio je sve dječije bolesti koje su mučile prethodnika i ponudio veću autonomiju zahvaljujući novim baterijama…

 

Da je neko 1997. godine, nakon predstavljanja Toyote Prius, rekao kako će vozila pokretana električnom energijom biti „prioritet“ svih proizvođača, vjerovatno bi bio proglašen najblaže rečeno čudakom. Danas bi tom istom čudaku svi morali uputiti jedno veliko „izvini“, dok pojedini proizvođači poput Nissana, BMW-a, Tesle, Smarta na tržište uvode II generacije svojih električnih modela. Jedan od pionira i predvodnika, bar na tlu Evrope, realizacije projekta automobila pokretanih električnom energijom svakako je i Renaut sa svojim modelima Zoe i Twizy. Podsjećamo da je Zoe danas jedan od najprodavanijih električnih automobilima u Evropi sa 24.000 isporučenih primjeraka u prvoj polovini 2019. godine. Da bi ostao ravnopravan takmac na sve većem i surovijem tržištu, Renault je predstavio „II Epizodu'' u razvoju električnog modela ZOE čiji je najveći adut 25% veća autonomija kretanja u odnosu na I generaciju ovog modela. Naravno da se Renault nije oslonio samo na tehnički aspekt kod II generacije, već se ozbiljno pozabavio i optičkom prezentacijom istog. Najkraće rečeno, u pogledu dizajna može se reći da je Zoe prešao put od mladenačke hrabrosti do dinamičke ozbiljnosti, kako bi se mogao jasno uočiti „generacijski jaz“ između njegove dvije generacije. Naime, mekani oblici modela ZOE I sada su znatno izraženiji zahvaljujući čemu se ZOE II mnogo više ističe na putevima. Vrijedno se radilo na dizajnu enterijera, gdje su Renaultovi inženjeri poseban naglasak stavili na poboljšanje kvaliteta materijala, udobnosti i ergonomije. Najznačajniji napredak u enterijeru jeste novougrađeni 10-inčni ekran za vozača, koji je dostupan već od ulaznog nivoa opreme.

 

Ipak, buduće kupce najviše interesuje autonomija koja se kod ZOE II kreće, u WLTP ciklusu (57% gradske vožnje, 25% otvoreni put i 18% autoput), do 390 km kada su baterije na svom maksimalnom kapacitetu. Baterije se inače mogu puniti kako naizmjeničnom strujom tako i jednosmjernom. ZOE II koristi Li-Ion bateriju kapaciteta 52 kWh i napona 400V, spakovanu u 12 modula u koje su smještene 192 ćelije. Ukupna masa baterije iznosi 326 kg. Punjenje se može izvršiti sa AC (2-22 kW) i DC punjačima (do 50 kW). Najjednostavniji, ali i najdugotrajniji način jeste punjenje na kućnoj utičnici (220 V, 10A) punjačem od 2,3 kWh, pri čemu se baterija mora puniti dugih 34h i 30 min. Punjenje upotrebom Wallbox-a (32 A) traje „podnošljivih“ devet sati i 25 min, dok punjenje sa brzim DC punjačem od 50 kW podrazumijeva 80% kapaciteta baterije za jedan sat i 10 min. Za trošenje akumulirane električne energije, u ZOE II zadužen je sinhroni električni motor koji dolazi u dvije varijante snage, koje nose oznaku R 110 i R 135. Model ZOE R 110 ima sinhroni električni motor snage 80 kW (108,8 KS) sa 225 Nm obrtnog momenta. Ova varijanta električnog motora omogućava ubrzanje 0-100 km/h za 11,4 sekundi i najveću brzinu od 135 km/h. Maksimalni radijus kretanja kod nje iznosi 395 km. Model ZOE R 135 ima sinhroni električni motor snage 100 kW (136 KS) sa 245 Nm obrtnog momenta, što je dovoljno za ubrzanje od 0 od 100 km/h za 9,5 sekunde, uz najveću brzinu od 140 km/h i radijus kretanja do 386 km. Onaj ko izabere ZOE R 135 model može računati na 2,2 s bolje međuubrzanje od modela ZOE R 110, jer za ubrzanje od 80 do 120 km/h mu je potrebno 7,1 s. Obje pogonske jedinice su optimizovane kako vožnji brzom trakom autoputa (vožnja u D modu), tako i upotrebi u gradskoj vožnji (kada se bira B mod), uz maksimalno smanjenu upotrebu papučice kočnice. Opuštenoj vožnji doprinose mnoga savremena pomagala dizajnirana prije svega za udobnost i bezbjednost. Novi Renault Easy Connect kombinuje novi multimedijski sistem Renault Easy Link i aplikaciju MY Renault koja nudi vozaču niz kontrolnih aplikacija i usluga, sve u cilju praćenja vozačevih svakodnevnih aktivnosti.

 

U Renaultu su se potrudili da vanjske dimenzije automobila ostanu identične, pa dužina iznosi 4.084 milimetara, širina (bez retrovizora) 1.730, a visina 1.562 mm. Međuosovinski razmak je zadržan na priličnih 2.588 mm. U ove proporcije spakovano je mnoštvo sigurnosnih sistema, kao što su sistemi pomoći vozaču u vožnji (Automatic dimming of high beams, Recognition of traffic signals, Blind spot warning, Automatic hold assistance-Auto Hold), zatim sistemi koji dodatno podižu stepen bezbjednosti (Lane keep assist, Lane departure warning, Automatic emergency braking, Overspeed prevention), kao i sisteme pomoći kod parkiranja (Hands free parking, Front, rear and sides parking radar, Automatic parking brake). Da bi se ZOE II, sa svojih 1.502 kg, bezbjedno zaustavio brinu se prednji ventilirani diskovi prečnika 280 mm, te zadnji ventilirani diskovi od 260 mm. Potencijalni kupci modela ZOE II mogu birati između točkova prečnika 15, 16 ili 17-inča, sa pneumaticima Michelin Primacy 4 dimenzija 185/65 R15, 195/55 R16 ili 215/45 R17. Da Renault grupa neće stati u razvoju elektro ili elektrifikovanih automobila, pokazuje i namjera Renault grupe da do 2022. godine imaju u svom proizvodnom programu osam električnih i 12 elektrifikovanih modela. Sa ovih 20 modela, Renault će nastojati „pokriti“ sve segmente proizvodnje, uz plan da oni u 2022. godini čine 20% ukupne proizvodnje grupacije.

 

PLUS

 

-  Veći maksimalni radijus kretanja

-  Mogućnost izbora između dvije verzije električnog pogonskog motora

-  Li-Ion baterija većeg kapaciteta

-  Veliki broj bezbjednosnih sistema, kao pomoć vozaču

-  Atraktivniji izgled uz nepromijenjene dimenzije

 

MINUS

 

- Velika masa baterija, koja znatno povećava težinu automobila,

- Još uvijek inferioran radijus kretanja u odnosu na automobile pokretane motorima SUS ili hibridnim pogonskim sistemima

- Potrebno minimum 1h i 10 min za nastavak putovanja kod potpunog pražnjenja baterije

- Naravno, cijena je još uvijek odlučujući faktor koji još uvijek kupce

Datum objave: 15/11/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook