Toyota RAV4 jedno je od najpopularnijih SUV vozila u svijetu i začetnik ove, danas izuzetno popularne klase. Prva generacija s puno uspjeha je debitovala 1994. godine, nakon čega je Toyota samo nastavila njegovati ovaj model, čija je posljednja serija posebno obnovljena za 2010. godinu. Redizajnirani RAV-4 odnedavno se može kupiti i u našoj zemlji, a koliko je drugačiji od prethodnika, provjerili smo testiranjem 2.2-litarske D-4D varijante sa Elegant Cross Sport paketom opreme i pogonom na sve točkove.
Novi RAV-4 je zahvaljujući temeljnom redizajnu sada postao znatno sličniji aktuelnim Toyotinim modelima. Najveće promjene pretrpio je prednji dio, koji je dobio nova svjetla, masku hladnjaka, maglenke, ali i restilizovani branik sa atraktivnijom formom i većim usisnicima za vazduh. Novi oblik branika diktirao je i izmijenjenu formu poklopca motora. Pogled na bok ne otkriva nikakve izmjene, što se može reći i za zadnji dio, prepoznatljiv zbog unikatnog otvaranja vrata na bok. Ovakav način manevrisanja vratima, koji je već postao zaštitni znak Toyotinog SUV-a, nije najsrećnije tehničko rješenje, jer otežava pristup prtljažniku ako parkirate automobil blizu nekog objekta ili drugog automobila. Što se tiče dimenzija, restilizovani model sa dužinom od 4.365 mm, zahvaljujući novom braniku, profitirao je za dodatnih pet centimetara, dok su ostale mjere identične, odnosno međuosovinski razmak od 2.560 mm, širina od 1.815 i visina od 1.685 mm.
Testni model došao je sa izuzetno bogatom Elegant Cross Sport opremom, za koju bi se, prema iskustvima domaćih distributera Toyote, trebao odlučiti najveći broj kupaca ovog modela u našoj zemlji. Što se tiče osvježavanja, promjene u enterijeru novog RAV-a su gotovo neprimjetne. Sa druge strane, paketi opreme postali su bogatiji, pa Elegant Cross Sport opcija između ostalog standardno dolazi sa grijanim sjedištima presvučenim kombinacijom kože i alkantara, od kojih je vozačevo elektrifikovano, automatskom klimatizacijom, audio CD sistemom sa Bluetooth funkcijom, multifunkcionalnim servo upravljačem, koji je kao i ručica šestostepene ručne transmisije presvučen kožom, potpuno elektrifikovanim staklima i retrovizorima sa funkcijom sklapanja, te potpunim setom vazdušnih jastuka i zavjesa, uključujući i one za koljena.
Što se tiče materijala i završne obrade, Toyota i dalje koristi kombinaciju tvrde, ali veoma ugodne plastike i gotovo perfektnog završnog pečata, što je uz finu kombinaciju boja boravak u našem testnom modelu činilo veoma prijatnim. Dobra pozicija za upravljačem, pregledni analogno digitalni instrumenti, intuitivno raspoređene komande, koje ne traže bilo kakvo privikavanje, te dodatne elementi kao što su AUX priključak i pomična zadnja sjedišta preklopiva u omjeru 60/40, još su neki od detalja, koji novog RAV-a čine izuzetno fleksibilnim i iskoristivim vozilom. Ko namjerava da RAV pretvori u transportera, zanimaće ga informacija da se osnovni prtljažnik zapremine 450 litara sa lakoćom može povećati na 1.470 litara, što je uz mogućnost konfigurisanja zadnje klupe i više nego dobar rezultat.
Pokretan uglađenim 2.2-litarskim D-4D turbodizelašem od 150 KS i pogonom na sve točkove RAV-4 se nameće kao svestran automobil. Rodonačelnik SUV segmenta nudi odličnu izbalansiranost na asfaltnoj podlozi, te uzornu pokretljivost izvan urbanih sredina. Klasično ogibljenje, u kombinaciji McPherson osovina naprijed i polukruta osovina nazad, trimovano je da pruži kompromis između udobnosti, efikasnog upijanja neravnina, te sigurnog držanja podloge. Na asfaltnoj podlozi RAV-4 je zahvaljujući VSC kontroli stabilnosti, TRC kontroli trakcije, te HAC pomoćniku za kretanje na uzbrdici izuzetno ugodan i siguran u vožnji, sposoban čak i da ostvari ubjedljive brzinske prosjeke. Kada se skrene izvan uređenih puteva, iznenađuje solidna prohodnost ovog modela, koji se u delikatnijim situacijama može potpomoći i Lock modom blokade diferencijala.
Pogon RAV-a funkcioniše tako da je primarna vuča na prednje točkove, a ako dođe do proklizavanja, automatski se do 45% vučne sile prebacuje na zadnju osovinu. Ipak, ovakav tip pogona, kao ni naši Geolander pneumatici dimenzija 225/65R17, nije predviđen za teške terenske zadatke, ali je sasvim adekvatan za povremeni makadamski avanturizam, kada često može pružiti i više nego ste se nadali. Kombinacija 2.2-litarskog D-4D agregata i nepunih 1.7 tona težine karoserije rezultovala je dobrim dinamičkim osobinama, jer RAV4 do 100 km/h stiže za 10,4 sekunde, a zatim i do maksimalne brzine od 189 km/h. Kada svemu dodamo snažne disk kočnice oplemenjene ABS, EBD i BA funkcijama, te nisku potrošnju goriva od 6,9 litara eurodizela, sasvim je jasno da je Toyota još jednom poboljšala ono što se teško može poboljšati.