Naslovna > Tehnika > Dva u jednom
FOTO GALERIJA (13)

VCR agregat

Dva u jednom

Davno su prošle šezdesete i sedamdesete godine prošlog vijeka, kada se automobil cijenio po izgledu, a ne po potrošnji i stepenu zagađenja. Današnji automobil mora biti ''Supermen'', kojeg odlikuju mala potrošnja, veliki domet, prihvatljiva količina štetnih izduvnih gasova, da je tih i naravno, cjenovno prihvatljiv.

Konstruktori moraju ispuniti određene uslove pri projektovanju motora, a to su: veliki obrtni moment na malim obrtajima, niska potrošnja, mali maksimalni broj obrtaja, miran i tih rad, sa veoma malo vibracija, prihvatljiva emisija štetnih izduvnih gasova i niska proizvodna cijena. Ako se pažljivije pogleda, ove osobine su u stvari kombinacija najboljih osobina dizelskih i benzinskih SUS motora, koje je veoma teško ujediniti zbog konstrukcijske razlike. Najveća razlika je u stepenu kompresije, koji je konstrukcijski zadat i stalna je veličina, te se kod konvencionalnih dizel i benzinskih motora ne može mijenjati.
Prije par godina Saab i Audi su, kao rješenje za spajanje pozitivnih karakteristika ova dva tipa motora, predstavili svoje vizije agregata sa promjenljivim stepenom kompresije (SVC-Saab variable compression i VCR-variable compresion ratio). Ovi koncepti su uspješno objedinjavali karakteristike dizel i benzinskih motora, ali nisu ispunili četiri bitna kriterijuma za isplativu serijsku proizvodnju: funkcionalnost, pouzdanost, izdržljivost i nisku cijenu izrade. Zbog toga je većina proizvođača zaključila da su ovi agregati ''stvar dalje budućnosti''. Međutim, nisu svi bili tog mišljenja. Naime, francuska manofaktura ...

 

 

 

MCE-5 Develoment nedavno je predstavila koncept VCR motora, koji ima velike šansu da u bliskoj budućnosti zamijeni klasične agregate. Promjenjiva zapremina i kompresioni odnos imaju dva težišna problema – kako izvesti i kontrolisati promjenu zapremine za kompresiju, te kako izvesti klipnjaču i zupčanike, tako da dugo traju i omogućavaju dobar prenos snage i momenta. MCE-5 VCRi motor može mijenjati kompresioni odnos u rasponu od 7:1 do 20:1, bez ograničenja, pri čemu se kompresioni odnos od jedne do druge granične vrijednosti u radu mijenja za samo 100 milisekundi. Zahvaljujući zupčanicima dugog vijeka trajanja i posebnog načina vođenja klipa, koji više nije podložan radijalnim silama, MCE-5 VCR motor ima blok integrisan zajedno sa koljenastim vratilom, da bi se osigurala visoka pouzdanost i dug vijek hidrauličnih ležajeva.

 

 

Blok motora MCE-5 VCR nema nikakvih drugih uticaja na ostale dijelove motora ili komponente vozila i nije potrebna nikakva dodatna komponenta za povezivanje na mjenjačku kutiju, niti ga je potrebno na neki poseban način povezati sa karoserijom i šasijom vozila. Zupčanici sistema VCR motora specijalnog su oblika i materijala, pa kod 6.000 o/min u stanju su da smjer rotacije mijenjaju do 120 puta u sekundi. Pri najvećem obrtnom momentu zupčanik je sposoban ‘’da trpi’’ pritisak od četiri tone do 30 puta u sekundi, a njegova površina izrađena je posebnim termičkim postupkom. Stepen iskorištenja zupčanika u radu iznosi 0,997, što znači da se gubi samo tri hiljadita dijela rada koji zupčanik prenosi. Tih rad zupčanika osiguran je izradom od visokokvalitetnog ojačanog čelika, tolerancijom zahvata zuba od 30 mikrona, pri čemu površina zuba trpi pritisak od 15 t/cm². Važnije od svega je da njegova serijska proizvodnja košta 15 eura.

 

 

Sistem za kontrolu VCR mehanizma ‘’posudio’’ je elektro servo motor iz Valvetronic BMW sistema i pokreće ekscentrično vratilo, a njihov spoj omogućava ekscentrični zupčanik. Pri tome je snaga Valvetronic servo motora povećana za 30 % od potrebne snage za pokretanje VCR sistema. Treba naglasiti da svaki cilindar ima svoj sistem za podešavanje, tako da kompresioni odnos jednog cilindra ne zavisi od drugog.MCE-5 VCR koristi 1,5-litarski biturbo benzinski četvorocilindrični motor, koji se testira u modelu Peugeot 407. Motor razvija 220 KS pri ‘’benzinskih’’ 5.000 o/min, a maksimalni obrtni moment iznosi 420 Nm pri ‘’dizelskih’’ 1.500 o/min. Ovo govori da već sada može ‘’izgurati’’ klasični 3.0-litarski V6 benzinski motor uz smanjenje potrošnje od 20% kod manjih automobila a kod većih i više, uz znatno smanjenje CO2, kao doprinos ekologiji. Pri tome autonomija iznosi hiljadu km sa rezervoarom od 60 litara, što je trenutno karakteristika štedljivijih dizel motora, a svi budući vlasnici automobila sa ovakvim motorom neće plaćati visoke ekološke dažbine, jer ispunjava EURO 6 norme  a to bi moglo biti već 2012. godine, za kada je predviđena masovnija ugradnja). Ako se uzme u obzir ‘’obećanih’’ 300.000 km do prvog servisa, bez zamjene ijednog vitalnog dijela motora, zaista se isplati čekati 2012. godina.

Datum objave: 02/04/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook