Naslovna > Tehnika > Ekološki Viking
FOTO GALERIJA (17)

Volvo XC 40 Recharge

Ekološki Viking

Prvi potpuno električni Volvo nova je potvrda da se vodeći svjetski proizvođači automobila polako, ali sigurno okreću struji kao jedinoj izvjesnoj alternativi klasičnim benzinskim i dizel pogonskim sistemima…

 

Da je neko sa pojavom prve generacije hibrida Toyote Prius utvrdio da će elektropogon biti prioritet proizvođača automobila, završio bi na „stubu srama“. Insistiranjem ekologa i razvojem tehnologija, elektropogon u automobilima danas je sasvim uobičajena stvar. Pri tome se uvukao u sve klase automobila i u svom programu ga mora imati svaki iole ozbiljniji proizvođač istih. Iako je svoj ugled gradio prvenstveno na bezbjednosti, kako putnika u automobilima tako i ostalih učesnika u saobraćaju, Volvo je shvatio da je „vrag odnio šalu“. Zato je morao da svom imidžu „bezbjednog i jakog“ Vikinga doda i notu „ekologije“, te je predstavio svoj prvi električni model pod nazivom Volvo X40 Recharge. 

 

To je ujedno i prvi model iz nove game Recharge „električara“, te se od njega očekuje da bude prekretnica u poslovanju ove fabrike. Naime, osim što je prvi potpuno električni model, to je i prvi Volvo sa novim infotainment sistemom, koji koristi Google-ov operativni sistem Android u potpunoj integraciji sa Volvo digitalnom platformom usluga. Ovaj sistem pruža razne usluge, među kojima su Google Assistant, Google Maps i Google Play Store. Nova prednja maska automobila u boji karoserije dio je jedinstvnog vizuelni identitet, a u njoj su smješteni i senzori naprednog sistema asistencije u vožnji (ADAS).

 

Za pogon XC40 Recharge zadužen je elektromotor snage 300 kW (408 KS) uz baterije kapaciteta 78 kWh koje omogućavaju preko 400 km dometa po WLTP ciklusu. Baterije su smještene u podu automobila, čineći njegov sastavni dio i doprinoseći čvrstoći konstrukcije. Uz tehnologiju brzog punjenja baterije se do 80% kapaciteta pune za prihvatljivih 40 minuta. Ubrzanje 0-100 km/h iznosi 4,9 s, dok je maksimalna brzina 180 km/h uz 660 Nm obrtnog momenta. Pogon je 4x4, a otvor preko kog se puni baterija nalazi se na zadnjoj lijevoj strani automobila, pri čemu se punjenje može obavljati standardnim AC punjačem od 11 kW (vrijeme punjenja 8h i 35 min) ili superbrzim punjačem DC od 150 kW (40 min do 80% baterije). Potrošnja energije iznosi 17,6 kWh/100 km, što je ekvivalent potrošnji od 2 do 2,2 l/100 km fosilnog pogonskog goriva. Masa praznog automobila iznosi 2.150 kg, a zapremina prtljažnika od 413 do 1.373 litara, pri čemu može povući prikolicu sa kočnicama težine do 1.500 kg, dok se na krovu može prevesti teret težine do 75 kg. Naravno, emisija CO2 iznosi 0 g/km, a moramo napomenuti da Volvo planira da u periodu od 2018. do 2025. godine smanji za 40% emisiju CO2, pri čemu je glavni cilj da se 2040. godine pređe u potpunosti na električne automobile i tako dostigne ukupna emisija CO2 od 0 g/km za sve njihove automobile.

 

Iako su nakon punih 100 godina krenuli u proizvodnju automobila bez motora SUS, u Volvu nisu htjeli ni za milimetar odstupiti od svoje filozofije maksimalne bezbjednosti. Eliminacija motora sa unutrašnjim sagorijevanjem bila je najveća prepreka koju su morali savladati inženjeri, kako bi se postigli visoki bezbjednosni standardi kompanije Volvo. Izvršen je potpuni redizajn i ojačanje prednjeg dijela konstrukcije, uz gore već pomenuto smještanje baterija u pod automobila. Baterije su zaštićene bezbjednosnim kavezom, koji je izrađen od ekstrudiranog aluminijuma i koji čini zonu gužvanja oko njih. Takođe, struktura karoserije ojačana je i na zadnjem dijelu na način da je električni pogonski sklop integrisan u samu karoseriju kako bi se postigla idealna raspodjela sila kod sudara, te smanjila opterećenja putnika unutar automobila. Na ovaj način, tvrde u Volvu, novi XC40 Recharge biće možda i najbezbjedniji automobil ikad proizveden u Volvu. Volvo Cars planira kroz narednih pet godina da predstavi godišnje po jedan potpuno novi električni automobil i time do 2025. godine ostvari plan da 50% prodatih Volvo automobila budu potpuno električni modeli, a ostalih 50% sa hibridnim pogonom. Od sljedeće godine, kupci koji budu koristili internet stranicu kompanije Volvo Cars prvo će biti pitani da li žele automobil iz linije Volvo Recharge modela ili ne. Pri tome, kompanija Volvo Cars biće jedini proizvođač koji će svaki svoj regularni model nuditi i u plug-in varijanti, od SUV modela XC40, preko serije 60 pa do velikog SUV modela XC90.

 

ADAS

Veliku ulogu u ostvarivanju visokog stepena bezbjednosti kod XC40 Recharge igra ADAS sistem čiji je softver razvila firma Zenuity. On spada u sistem aktivne bezbjednosti i predstavlja zajedničko ulaganje u vlasništvu kompanija Volvo Cars i Veoneer. ADAS platforma moderan je sistem aktivne bezbjednosti, a sastoji se od niza radara, kamera i ultrazvučnih senzora. Zbog svojih karakteristika, veoma lako se može usavršavati, te poslužiti kao osnova za uvođenje tehnologije autonomne vožnje.

 

U SLUŽBI EKOLOGIJE

Da je ekologija danas osnovni pokretač autoindustrije, pokazuje i primjer policije iz njemačkog Štutgarta. Naime, tamošnja policija na upotrebu je dobila Mercedes GLC u Fuel-cell tehnologiji, čiji se elektro motori napajaju dvojako. Naime, Mercedesovi inženjeri osmislili su novi hibridni pogon, tako da se dva elektromotora od po 160 kW napajaju putem vodonikovih gorivih ćelija i iz paketa litijum-jonskih baterija, sve u cilju rješavanja problema još uvijek skupog i teško dostupnog vodonika. Sistem gorivih ćelija energiju dobija od uskladištenih 4,4 kg vodonika koji se nalazi u posebnom rezervoaru pod pritiskom od 700 bara. Domet na vodonik iznosi oko 400.

 

 

PLUS

 

- Nulta emisija štetnih izduvnih gasova

- Uvođenje novog infotaintment sistema

- Najsavremeniji sistem aktivne bezbjednosti ADAS

- Jedan od najbezbjednijih Volvo modela automobila ikada

 

 

MINUS

 

Relativno mali domet za neko duže putovanje izvan mjesta prebivališta

- Visoka cijena

- Kao i kod svakog električnog automobila, postavlja se pitanje šta sa njim kad baterije dođu do kraja životnog vijeka.

 

Datum objave: 15/12/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook