Naslovna > Retro > Ferrari za sirotinju!

Vremeplov – Opel Calibra

Ferrari za sirotinju!

Mada je tehnički bila zasnovana na klasičnoj Vectri, Opel Calibra je zahvaljujući rekordno niskom koeficijentu otpora vazduha početkom devedesetih i sa 2.0-litarskim benzincem od 115 KS bez problema išla preko 200 km/h...

Počasno mjesto u Opelovoj istoriji danas pripada njegovim kupe modelima Manti, GT-u, Monzi i Calibri, koja ovih dana slavi 25 godina svog postojanja. Slavljenica Calibra je predstavljena na Sajmu automobila u Frankfurtu 1989. godine, kao trovratna verzija prve generacije Vectre. Opel Calibra napravljena je po istom receptu kao i njena prethodnica Manta, koja je kao tehnološku osnovu koristila klasičnu Asconu. Za početak devedesetih Calibra je bila izuzetno napredan automobil, sa najboljim koeficijentom otpora vazduha (0,26 Cx) u konkurenciji velikoserijskih sportskih modela. Imala je nezavisno vješanje, opcioni 4x4 pogon i savremene benzinske agregate sa katalizatorima za pročišćavanje izduvnih gasova. Njena naprednost početkom devedesetih nagrađena je Zlatnim volanom, najprestižnijom nagradom, koja se dodjeljuje automobilima u Njemačkoj.

 

Calibrin dizajn nastao je pod motom „Oblik u službi funkcionalnosti“. Naime, osnovna zamisao Opelovih dizajnera bila je da skroje aerodinamički besprekoran i sportski uzbudljiv automobil, koji će biti funkcionalan u svakodnevnoj upotrebi. Velika treća vrata omogućila su veoma jednostavan pristup prtljažniku, što je njegovih 980 litara maksimalnog kapaciteta učinilo potpuno iskoristivim (osnovni 300 l). Uprkos kupeovskoj formi u kabini Opelovog kupea su se udobno mogle smjestiti četiri osobe. Pristup zadnjoj klupi nije bilo lagan, ali je s obzirom na primarnu sportsku koncepciju automobila tako nešto i razumljivo. U bogatoj standardnoj opremi nalazili su se detalji poput servo upravljača, petobrzinskog ručnog mjenjača, audio sistem sa 6 zvučnika i zatamnjena stakla. Kao opcija su se nudili ručni klima uređaj, četverostepeni automatski mjenjač i električno pokretani krovni otvor.

 

U projektovanju Calibre velika pažnja je posvećena segmentu sigurnosti, sa posebnim naglaskom na sigurnost pješaka. Detalji poput glatkih i ravnih površina, zaobljenih ivica, sakrivenih brisača... u budućnosti će postati neizostavni dio dizajna svih Opelovih modela. Od aktivnih sigurnosnih sistema, koje je Calibra imala, treba izdvojiti serijski ABS i glavna svjetla sa za ono vrijeme veoma jasnim, snažnim i prodornim svjetlosnim snopom. Osim toga treba dodati da su prednji i zadnji odbojnici konstruisani tako da apsorbuju veliki dio sila, koje nastaju kod direktnog udarca u njih, a samim tim i da povećaju bezbjednost na viši nivo.

 

Ulazna verzija je bio model sa 2.0-litarskim benzinskim agregatom, koji je razvijao 85 kW i 115 KS. Zahvaljujući rekordno niskoj aerodinamici i ovako skroman pogonski potencijal bio je dovoljan da se postigne maksimalna brzina od 203 km/h. Jača verzija dvolitarskog agregata, koja je razvijala 150 KS, omogućavala je još impresivniju maksimalnu brzinu od 223 km/h. Osim sportskim performansama Opelov 2.0 16v benzinac mogao se pohvaliti i uzornom potrošnjom od fabrički obećanih 7,7 litara na 100 km. Među najcjenjenije verzije Calibre spadaju modeli sa 4x4 pogonom, koji su se mogli pohvaliti impresivnim prenosom snage, uzornom stabilnošću pri kočenju i veoma direktnim upravljanjem.

 

Kada su došli do saznanja da Calibra ima potencijala za puno jače agregate, u Opelu su odlučili 1992. godine ponuditi i Turbo verziju postojećeg 2.0-litarskog benzinca, koji je na dinamometru „ispucavao“ 150 kW, odnosno 204 KS. Za taj top model Opel je svojevremeno tražio 49.800 njemačkih maraka. U serijskoj opremi je imao pogon na svim točkovima, šestostepeni ručni mjenjač, sportski profilisana sjedišta i 16-inčne aluminijumske naplatke sa gumama dimenzija 205/50. U ovako motorizovanoj Calibri za ubrzanje od 0 do 100 km/h trebalo je samo 6,8 sekundi, dok je maksimalna brzina iznosila 245 km/h. Osim vrhunske aerodinamike, hvale vrijedne performanse postignute su i zahvaljujući skromnoj težini automobila od samo 1285 kg.

 

Kako bi Calibru učinio zanimljivom i kolekcionarima, Opel je na tržište izbacio i specijalnu Keke Rosberg Edition verziju. Sa ovim modelom u ponudu je uveden novi 2.5-litarski V6 agregat sa 125 kW i 170 KS. Osim ovog, najzahtjevnijim kupcima je ponuđena Calibra sa DTM bijelo-žutom kombinacijom boja. Nakon ovih modela 1996. dolazi i Calibra Cliff Motorsport. Ona je bila u istoj boji kao i bolid sa kojim je Manuel Reuter 1996. godine veoma ubjedljivo osvojio ITC šampionat. Ovaj ulični trkač je imao 20 mm niže vješanje i specifične 16-inčne BBS aluminijumske naplatke.


U zadnjoj godini proizvodnje 1997. godine, Calibra je ponuđena u još jednom specijalnom izdanju sa sportskim vješanjem, BBS aluminijumskim naplacima, kožnim presvlakama i klima uređajem. Uz ovaj model su bili dostupni isključivo 2.5-litarski V6 agregat sa 170 KS i 2.0-litarski četverocilindraš sa 136 „konja“. Posljednji model Calibre sa proizvodnih traka sišao je 29. avgusta 1997. godine. Za osam godina koliko je bila na tržištu, Opel je proizveo 238.647 jedinica. Samo 3.385 modela je bilo izrađeno u kombinaciji 4x4 pogona i 2.0 Turbo agregata, zbog čega je ova verzija danas među najcjenjenijim kod kolekcionara. Značajno više, tačnije 12.015 primjeraka, bilo je u kombinaciji sa 2.5-litarskim šestakom, dok ostatak predstavljaju modeli sa 2.0 atmosfercima. Najpopularnija verzija Calibre je bila ona sa najslabijim benzincem sa 115 KS, koju je odabralo čak 130.000 kupaca. Njena najveća tržišta bili su Njemačka, Velika Britanija, Italija, Španija i Francuska.

Datum objave: 08/12/2014
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook