Naslovna > Tehnika > Golf na struju
FOTO GALERIJA (11)

VW Golf Blue-E-Motion

Golf na struju

Najpopularniji kompakt na planeti dobio je potpuno eksperimentalni električni pogon, koji bi se u serijskom modelu mogao naći već 2014. godine, do kada bi trebalo da zaživi tržište električnih automobila...

Konačno da se i Volkswagenu desi jedna čista "nula". Ako ste pomislili da se "radujemo" nekom promašaju, u zabludi ste. Ovaj pomalo neobičan uvod zapravo otkriva da se i VW napokon uključio u sveopšti trend "zero" automobila, odnosno automobila sa nultom emisijom izduvnih gasova. Zbog činjenice da već pomalo "kaska" za ostalim proizvođačima, logičan izbor za prvi potpuno električni automobil pao je, naravno, na njegov... Najprodavaniji model u istoriji i to u verziji sa pet vrata i pet sjedišta. Već pogađate, "zamorče" je čuveni Golf u svom šestom izdanju pod oznakom Golf Blue-E-Motion. Najnovija "šestica" kreće se nečujno, poput duha, pomoću isključivo elektromotora. Elektromotor daje maksimalnu snagu od 85 kW/115 KS, dok je standardna (kontinuirana) izlazna snaga 50 kW/69 KS uz od starta raspoloživih 270 Nm obrtnog momenta. "Gorivo" za elektromotor "dotiče" iz litijum-ionskih baterija kapaciteta 26,5 kW/h, koje, u zavisnosti od stila vožnje (kao i korištenja klima-uređaja i grijanja), preko prednjih točkova mogu obezbijediti autonomiju od oko 150 km (mada se očekuje znatno veća autonomija kada Golf Blue-E-Motion uđe u serijsku proizvodnju).

 

 

 

 

 

Međutim, već danas bi Golf Blue-E-Motion zadovoljio očekivanja i potrebe skoro svih "urbanih" vozača. Ispitivanja u Njemačkoj pokazuju da 6 od 10 zaposlenih putuje automobilom na posao, pri čemu 45,8 posto vozi manje od 10 km (u jednom smjeru), 28,1 posto između 10 i 25 km, a samo 16,2 posto više od 25 km. Osim toga, mogao bi zadovoljiti i potrebe raznih službi koje svoje usluge pružaju u sve naseljenijim gradovima. Njegov povoljan koeficijent otpora vazduha od 0,295 omogućava mu da ostvari maksimalnu brzinu od 135 km/h bez trošenja mnogo energije. U režimu kada vozač skine nogu sa pedale gasa kinetička energija se, dok vozilo praktično "jedri", regeneriše u električnu i skladišti u baterije. I agilnost E-Golfa nije sporna, jer ubrzanje 0-100 km/h iznosi uzornih 11,8 sekundi.

 

 

"Rezervoar" od litijum-ionskih baterija sastoji se od 30 modula koje čini 180 litijum-ionskih ćelija, koje su uklopljene u samu formu vozila. Postavljene su u dno prtljažnika (a pri tom ostaje još 275 litara slobodnog prostora), ispod zadnjih sjedišta i u podnom tunelu između prednjih sjedišta. Sistem baterija ima 315 kg i stalno se hladi putem posebnog sistema za vazdušno hlađenje baterija, koji im omogućava optimalne uslove za rad. Da ne bi prebrzo praznio baterije, vozač na instrumentu na kojem se obično nalazi obrtomjer može da prati koliko njegov pritisak na pedalu "traži" kW energije. Pri tome instinkt ga "navodi" da potrošnju kW drži što niže na tom instrumentu. Brzinomjer, koji se standardno nalazi na desnoj strani, sadrži još jedan manji mjerač koji vozača informiše o stanju napunjenosti baterija. Regeneracija baterija može se obavljati u četiri faze, D-D3, koje bira sam vozač. Ukratko, u D režimu se najmanje kinetičke energije pretvara u električnu, a analogno tome, u D3 režimu se maksimalno koristi pretvaranje kinetičke u električnu energiju, koja se potom "skladišti" u baterije. Intenzitet regeneracije može se pratiti putem multifunkcionalnog displeja na instrument tabli.

 

 

"Trostruki užitak" mogla bi glasiti mogućnost izbora tri različita profila vožnje, koje može birati sam vozač. Ovi profili u stvari i najbolje objašnjavaju konstataciju sa početka teksta "maksimalna snaga 85 kW, a standardna 50 kW". Riječ je o tri režima rada električnog pogona i to: "Range +" mod označava režim kada elektromotor isporučuje 50 kW/69 KS i ostvaruje maksimalnu brzinu od 105 km/h (klima-uređaj je tada potpuno deaktiviran), u modu "Normal" elektromotor isporučuje 65 kW/88 KS i postiže 115 km/h, dok u modu "Comfort+" razvija 85 kW/115 KS i postiže se 135 km/h. Trenuti mod rada sistema takođe se može pratiti na pomenutom multifunkcionalnom displeju. Važno je napomenuti da je autonomija vozila obrnuto proporcionalna snazi koju elektromotor isporučuje, odnosno da je najveća autonomija od 150 km moguća u "Range+" modu, dok autonomija u "Confort+" modu pada, vjerovatno, ispod 100 km.

 

 

Punjenje baterija obavlja se preko utikača, koji se nalazi iza sklopivog VW logotipa. Na multifunkcionalnom displeju se vidi da li je utikač pravilno ukopčan za punjenje, a takođe se prati i stepen napunjenosti baterija. Svi ključni elementi elektropogona smješteni su u prostoru gdje se kod običnog Golfa nalazi klasični SUS motor. Elemotor, zajedno sa prenosom i diferencijalom ima težinu od 80 kg, a pretvaranje visokog napona u napon od 12 V električni sistem za rad potrošača obavlja se putem DC/DC pretvarača.
Kompletna konstrukcija ovog kompakta sa pet vrata i pet sjedišta je relativno lagana. Golf Blue-E-Motion ima samo 205 kg "viška" u odnosu na Golf Blue-Motion TDI sa DSG mjenjačem, ali pri tom su sigurnosne karakteristike ostale nepromijenjene. Da je VW na dobrom putu, pokazuje i pobjeda na prvom održanom takmičenju Future Car Challenge, na stazi dugačkoj 92 km i u organizaciji Royal Automobile Club iz Londona,  gdje je "E" Golf odnio pobjedu u apsolutnoj konkurenciji. Nama preostaje da se nadamo da do 2014. godine, kada se planira uvođenje Golf Blue-E-Motiona u serijsku proizvodnju, neće doći do enormnog povećanja cijene električne energije, jer će nam "E" Golf tada biti nedostupan manje zbog cijene, a više zbog "goriva".
 

Datum objave: 01/02/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook