Naslovna > Automobili > Toyota > Aygo > Idealna kombinacija za gradski „off-road“

Test – Toyota Aygo X 1.0 VVT-i X-Play

Idealna kombinacija za gradski „off-road“

Nakon dvije generacije koje su bile razvijene u saradnji sa francuskom PSA grupacijom, Toyota je sav posao oko razvoja novog Ayga III odradila samostalno. Rezultat je zanimljivo dizajniran gradski automobil, koji je zasnovan na trenutno veoma popularnom crossover konceptu i primarno je fokusiran na gradsku vožnju…

Do prije samo par godina u klasi gradskih minija bilo je deset, petnaest različitih modela pogonjenih motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. Danas se njihov broj može izbrojati na prste jedne ruke, a i oni koji su preživjeli uglavnom koriste električni pogon. U takvoj situaciji samostalno razviti i predstaviti potpuno novi model zaista je hrabro, ali možda i vizionarski. Toyotina vizija za novi Aygo X ili Aygo Cross kako se u suštini čita slovo X u nazivu je veoma interesantna. Naime, za razliku od prethodnika, koji je bio klasični gradski automobil sa 3,5 metara dugačkom karoserijom, novi model se na smjeni između druge i treće generacije transformisao u povišeni mini crossover, koji se prije svega ističe zanimljivim dizajnom. Predstavnici japanskog proizvođača nadaju se da će sa novim konceptom njihovog najmanjeg evropskog modela uspjeti privući simpatije većeg broja mladih kupaca od kojih se u budućnosti očekuju da kupe neki ozbiljniji Toyotin povišeni model poput Yarisa ili Corolle Cross. Ako je suditi prema praksi, u toj namjeri su i uspjeli, jer su testnom modelu sa znatiželjom uglavnom prilazili mlađi ljudi, mada je među njima bilo i starijih vozača koji su u Toyotinom mališanu po vlastitom priznanju vidjeli idealan automobil za njihove godine i potrebe.

 

 

 


Kada je riječ o vanjskom izgledu treba istaći da je on u potpunosti plod Toyotinih evropskih dizajnera, te da je kao takav i s vana i iznutra u potpunosti prilagođen ukusima kupaca sa Starog kontinenta. Crossover karakter s vana je istaknut sa plastičnim oblogama donjeg dijela karoserije, te povišenim klirensom od 17, odnosno 18 centimetara zavisno od odabranih točkova. U upečatljive detalje ubrajaju se i savremena LED svjetla, a tu su i specifično oblikovani 17-inčni alu naplaci koji su kod testnog modela bili kombinovani sa uskim pneumaticima dimenzija 175/65. Podsjećamo da se u višim paketima opreme Aygo X može kombinovati i sa 18-inčnim točkovima i nešto nižim pneumaticima dimenzija 175/60. U oba slučaja točkovi djeluju pomalo predimenzionirano u odnosu na ostatak automobila, ali takav stil nije jedinstven za Toyotu i danas ga praktikuju mnogu crossoveri kako bi izgledali robustnije. Kupcima je ponuđen veliki izbor različitih karoserijskih kombinacija, u kojima se ističu atraktivne i moderne boje. S obzirom na to da je bio kombinovan sa početnim paketom X-Play opreme i osnovnom bijelom bojom, testni model je od strane uvoznika dodatno ukrašen sa crvenim i crnim promotivnim naljepnicama. Interesantno je rješenje sa kojim su vješto sakriveni neki skromniji detalji poput plastičnih, crnih kućišta retrovizora.

 


Ko to želi, sa drugim X-Trend paketom opreme može da dobije dvobojni koncept farbanja karoserije koji podrazumijeva da se zadnji dio vozila preko C stuba i bočnih strana branika crnom bojom vizuelno spaja sa krovom. Takav stilski nastup učiniće automobil dinamičnijim i puno većim nego što u stvarnosti jeste, ali i nešto skupljim. Lijep i moderan detalj u osnovnoj konfiguraciji predstavljaju i prednja dnevna LED svjetla sa prednje strane, te zadnja svjetla koja su u potpunosti izvedena u LED tehnologiji. Kada je riječ o svjetlima treba istaći da Toyota u serijskoj opremi Aygo X kombinuje sa sistemom automatskog podešavanja kratkog i dugog svjetla, što noćnu vožnju čini puno ugodnijom. Aygo je za 23 centimetra duži od njegovog prethodnika, što mu je omogućilo da ponudi puno veći komfor u kabini. Mada Toyota naglašava da su postojeći gabariti dovoljni za ugodan smještaj četiri osobe, maksimum nove kabine dostignut je kada se naprijed smjesti dvoje odraslih, a pozadi dva djeteta. Sa 3,7 metara novi model je ponudio osjetno bolji komfor u kabini u odnosu na prethodnika. Vozač i suvozač sjede povišenije, a preglednost okoline vozila je odlična zahvaljujući optimalnim staklenim površinama, velikim bočnim retrovizorima i zadnjoj nadzornoj kameri. Tako konfigurisan Aygo X je veoma ugodan u gradskoj vožnji, a ako vam i neki detalj promakne tu su brojni serijski sistemi asistencije da koriguju vaše greške.

 


Da je riječ o specifičnom modelu, kreiranom da zadovolji zahtjeve evropskog tržišta, potvrđuje i maštovito osmišljeni enterijer. Poludigitalni instrumenti inspirisani rješenjem koje je ponudio Yaris nude moderan grafički prikaz, a vizuelno interesantno je i elipsoidno kućište serijskog 7-inčnog na dodir osjetljivog ekrana multimedije. Mada su svi plastični materijali tvrdi, oduševljava Toyotina pažnja posvećena kvalitetu završne obrade i izboru materijala. I dok je instrument panel potpuno otporan na šumove i neželjene zvukove, zadnji dio vozila i prtljažnik zapremine od 251 litra nisu posebno u situacijama kada je karoserija vozila izložena torzionim naporima ili jakim udarcima sa podloge. Nije neugodno, ali ima prostora za napredak. Klima uređaj solidno obavlja svoj posao, ali je strujanje vazduha po sredini nešto skromnije u poređenju sa Yarisom, koji ima klasične centralne ventilacione otvore, dok su oni kod Ayga zbog položaja multimedije podignuti s gornje strane instrument panela, ispod vjetrobranskog stakla.

 


Veoma ugodna su i jednodijelna prednja sjedišta, čiji naslon omogućava da se u njemu optimalno namjeste osobe do visine od 1,9 metara. Prednjem dijelu kabine pristupa se kroz široka vrata, koja su obložena mesnatom gumom zahvaljujući kojoj su zatvaranja vrata propraćena ugodnim amortizovanim zvukom. Zadnja vrata su osjetno kraća, ali i dalje dovoljna da se pristupi klupi. Prostora za koljena ima zavisno od toga koliki su vozač i suvozač. Ako su korpulentniji Aygo X je primjereniji da bude kupe, a ako su prosječne i sitnije građe dvije osobe će se pozadi smjestiti veoma ugodno. Prednja vrata serijski dolaze u kombinaciji sa električnim podizačima stakala, dok su zadnja opremljena takozvanim „leptir“ staklima koja se otvaraju bočno. Zaptivna guma na njima je skromnija nego na prednjem paru vrata, pa je i zvuk prilikom zatvaranja metalan. Vrata prtljažnika spolja su u potpunosti prekrivena staklom, što je estetski veoma efektan detalj. Za osnovno opremljeni Aygo X poput testnog treba izdvojiti 32.300 KM, odnosno 33.480 KM koliko košta sa par opcionih dodataka. Za taj iznos dobijate simpatičan i funkcionalan gradski automobil, koji je veoma ekonomičan i koji po potrebi može prevesti i četiri osobe. Na sve to što on nudi Toyota daje jedinstvenu desetogodišnju garanciju, zbog čega se Aygo X čini veoma zanimljivom ponudom.


Vozač između ostalog može da računa na pomoć sistema za nadzor puta sa efikasnim razlikovanjem pješaka i biciklista. Ovaj sistem može da ponudi i automatsko kočenje u slučaju opasnosti sa posebnim naglaskom na oduzimanje prednosti u raskrsnicama. Aygo X ima i sistem kontrole pravca u traci sa upozorenjem na napuštanje saobraćajne trake i aktivnim zakretanjem upravljača, a serijski dolaze i sistem za očitavanje saobraćajnih znakova, te adaptivni tempomat sa radarskom kontrolom brzine. Mada je riječ o automobilu dužine 3,7 metara, veoma korisnim čini se i zadnja kamera, koja olakšava manevrisanje u skučenim gradskim sredinama.

Osim gradske upravljivosti i interesantnog crossover koncepta, jedan od najvažnijih aduta Ayga X je i ekonomičnost njegovog pogona, koji je zasnovan na jednolitarskom trocilindarskom agregatu i petostepenom ručnom mjenjaču. Kada je riječ o njemu, treba reći da se oslanja na 1,0-litarski trocilindarski atmosferski motor sa 72 KS i 93 Nm obrtnog momenta. Ko želi može ga kombinovati i sa automatskim CVT automatikom uz doplatu od 2.350 KM, ali je ručni mjenjač više nego optimalan za sve zadatke, a i pravo je uživanje koristiti njegovu sportski povišenu ručicu mjenjača, koja se nalazi na idealnoj udaljenosti od jednog od najbolje dizajniranih trokrakih upravljača današnjice. Mada mu u određenim situacijama prilikom uspona ili punog opterećenja nedostaje snage, mali benzinac je u startu živahan i čini se više nego dovoljnim za sve gradske izazove koje urbane sredine pred njega mogu postaviti. Njegov najveći kvalitet je izuzetna ekonomičnost, zbog čega ni u okviru zahtjevnih testnih uslova prosječnu potrošnju nismo mogli povećati iznad pet i po litara. S laganijom nogom na gasu s lakoćom je moguće biti i ekonomičniji od fabrički obećanih pet litara, pa je zapremina rezervoara od samo 35 litara dovoljna da se bez problema prevali od 600 do 700 kilometara između dvije posjete benzinskoj stanici.

Za pogon Aygo X Toyota je posudila Yarisov bazni agregat. Riječ je o atmosferskom trocilindarskom benzincu, koji iz 998 litara zapremine izvlači 72 KS. Moguće ga je kombinovati sa petostepenim ručnim ili CVT automatikom, dok je pogon u oba slučaja na prednje točkove. Zahvaljujući masi od samo 1.015 kilograma Aygo X uprkos relativno skromnom agregatu od 0 do 100 km/h može da ubrza za 15,6 sekundi, s tim da u Toyoti ističu da su međuubrzanja dinamički uvjerljiva, odnosno sasvim dovoljna za automobil gradskog formata čije prosječne brzine će biti uglavnom niže od 40 km/h. I najveća brzina od 158 km/h je po Japancima više nego dovoljna s obzirom na Aygovu namjenu. Obećana prosječna potrošnja iznosi 4,8 litara benzina na 100 pređenih kilometara. 

Datum objave: 04/11/2022
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook