Naslovna > Tehnika > Inteligentni putevi

Tehnika – Razvoj infrastrukture

Inteligentni putevi

Savremeni automobil je „nakrcan“ sigurnosnim sistemima i tehnologijama, koji prate bitne parametre vozila i po potrebi projektuju ih vozaču na vjetrobran putem HUD displeja. Pa ipak, postoji jedna činjenica koja, nažalost, spaja današnjeg vozača automobila sa vozačem od prije 50-ak godina, a to je . . .

Nepromijenjeni putevi na kojima, uprkos napretku automobila, strada sve više vozača, putnika i pješaka. Osnovni razlog za ovu činjenicu leži u tome da putevi i auto-putevi nisu doživjeli bitan napredak, pogotovo u današnjoj eri informativnih tehnologija, dugo su gurani u “drugi plan”, te su ostali i “gluvi i nijemi“ kada je riječ o direktnom pružanju informacija vozaču automobila. Poneki displej koji obavještava o zakrčenju puteva ili ograničenju brzine, klasični katadiopteri, horizontalna i modernija vertikalna signalizacija nisu faktori koji današnju vožnju mogu učiniti dovoljno sigurnom. Ipak, po sreću vozača uvijek ima onih koji žele „nešto više“, tako da je holandski konceptni studio „Rosgarde“ ponudio ideju . . .

 

Pametnih auto-puteva, koja bi koristila inovativne tehnologije, kao što su putevi koji svijetle u mraku, dinamična farba, interaktivno osvjetljenje, traka za prioritetno uključenje i svjetlost, koju aktivira vazdušno strujanje automobila. Korištenjem novih, savremenih materijala i „zelenih“ tehnologija, savremeni auto-putevi postaće vidljiviji, jasniji i sigurniji. Osnovna prednost ovog koncepta je to što se, osim materijala kojima će se prekrivati gazeći sloj, neće mijenjati ništa vezano za samu konstrukciju i način izgradnje auto-puteva.

 

Snažno svijetleća horizontalna signalizacija noću (linije koje obilježavaju trake) je početna ideja, čime bi putevi postali mnogo vidljiviji, a uštedjela bi se velika količina energije za osvjetljavanje puteva. Upotreba specijalne dinamične farbe je još jedan način za osavremenjavanje puteva. To je specijalna boja, kojom će se prekriti površina puta i koja će biti osjetljiva na promjenu temperature, pa će se na niskim temperaturama na samoj površini pojaviti znak pahuljice, koja će vozače upozoravati na mogućnost poledice i klizavog puta. Interaktivno osvjetljenje je sljedeći korak ka većoj sigurnosti vožnje, a funkcionisao bi tako da osvjetljenje na auto-putevima radi prateći kretanje automobila putem senzora, neposredno ispred i iza njega, a kada automobil prođe, svjetlo se gasi.

 

Pri tome, ono se razlikuje po intenzitetu tako da u neposrednoj blizini automobila najjače svijetli, a kako automobil odmiče intenzitet svjetla slabi. Zadnja inovacija je upotreba indukcione trake na auto-putu, namijenjene za električna vozila. Vozeći ovom trakom konstantno bi se dopunjavala baterija, čime bi bio riješen najveći problem ovih vozila, a to je mali radijus kretanja.

 

Iako scene iz SF filmova djeluju realnije, ovaj koncept nije daleko od ostvarenja. Naime, polovinom ove godine u provinciji Branbart u Holandiji postaviće se nekoliko stotina metara „inteligentnog“ auto-puta. U ovu dionicu ugradiće se tehnologija dinamične farbe, a tokom narednih pet godina „dodavaće“ se i interaktivna svjetla i indukciona traka. Naravno, dok ne dočekamo ostvarenje ovog koncepta u potpunosti, vozači na ovim prostorima bili bi zadovoljni kada bi naši putevi dostigli kvalitetu sadašnjih saobraćajnica u zemljama zapadne Evrope.

Datum objave: 27/05/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook