Naslovna > Automobili > Mazda > 3 > Japanski tehnološki i dizajnerski biser

Mazda 3

Japanski tehnološki i dizajnerski biser

Sa novom „trojkom“ Mazda je modernizovala Kodo dizajnerski jezik, uvela „hibridnu“ platformu, ponudila veći novo komfora i vozačkog užitka, te ponudila jedinstvena tehnološka i pogonska rješenja...

Četvrta generacija Mazde 3 predstavljena je na prošlogodišnjem sajmu automobila u Los Anđelesu. Dizajnerski je zasnovana ne Kai konceptu, koji promoviše novu verziju dosadašnjeg Kodo dizajnerskog jezika i koji je svjetlo dana ugledao godinu ranije na sajmu u Tokiju. Razlike su minimalne i onolike koliko je bilo potrebno da se umjetničke egzibicije sa koncepta ublaže i dovedu na nivou velikoserijskog modela. Maska hladnjaka dobila je novu formu sa „produžecima” koji prate donju ivicu tankih glavnih svjetala. Prednji branik je izvajan u stilu koji možemo da vidimo na aktuelnoj „šestici“ dok su zadnja svjetla zadržala dvodijelnu koncepciju, ali su tanja i modernije stilizovana. Poklopac prtljažnika je osjetno manji i sada je u istoj liniji sa najvišom tačkom točkova, dok je kod prethodnog modela ulazio dublje u branik. Najviše promjena vidljivo je na bokovima, odnosno na C stubu, koji je postao masivniji i zaobljeniji nego do sada. Negova širina dodatno je došla do izražaja sa potpuno glatkom površinom sa koje je u potpunosti „izbrisan“ pregib u visini svjetala kojeg je imala sada već prethodna, treća generacija. Nema sumnje, nova „trojka“ ima jednu od najprepoznatljivijih bočnih linija na tržištu što je danas u kompaktnoj klasi gdje „svi pomalo liče na svakoga“ rijedak dizajnerski kvalitet. Isti epiteti se mogu upotrijebiti i za opis izgleda limuzinskog modela koji je predstavljen istovremeno kada i hatchback.

Ispod „kože“ nove Mazde 3 nalazi se potpuno nova i 30% kompaktnija SVA (Skyactiv-Vehicle Architecture) mehanička platforma, koja će japanskom proizvođaču omogućiti da pored standardnih benzinskih i dizel motora uz „trojku“ ponudi i sve popularniji hibridni pogon. Nova platforma je zahtijevala i značajne modifikacije na vješanju i upravljačkom sistemu, te G-Vectoring Control Plus sistemu koji elektronski aktivno kontroliše i usklađuje rad motora, upravljača i amortizera. Podsjećamo da se sistem aktivira svaki put kada prepozna situaciju u kojoj vozač prilikom skretanja dodaje gas, odnosno da je njegov zadatak da se ova operacija izvede najbrže moguće uz najviši i najsigurniji stepen dinamike u vožnji.

 

Prednje vješenje dolazi sa podokvirom i McPherson opružnim nogama, dok je pozadi kruta osovina sa torzijom. U slučaju da se trojka kombinuje sa iActive 4x4 pogonom zadnja osovina dobija kompleksnije, efikasnije, ali i skuplje multilink vješanje. Sama konstrukcija zaštinog kabinskog kaveza pretrpjela je značajne promjene kako bi se automobil učinio čvršćim, ali i lakšim. Japanci ne bi bili Japanci kada se ne bi posvetili detaljima. U Mazdi ističu da su poseban naglasak u razvoju nove „trojke“ stavili na vozački užitak i udobnost. O kakvom pristupu je riječ najbolje svjedoči podatak da je dizajn prednjih sjedišta bio određen idealnim „S“ položajem kičme tijela, koje tijelu omogućava da postigne najbolju moguću ravnotežu, odnosno da se minimalno umara. Još mnogo stvari je podešeno prema tom „idealnom položaju“ pa Japanci očekuju da dobiju najviše ocjene za novu „trojku“ upravo iz vozačkog ugla.

 


Kada je riječ o enterijeru Mazda je ostala dosljedna dosadašnjem pristupu koji podrazumijeva maksimalnu fokusiranost na najbitnije detalje, bez prevelike želje za digitalizacijom. Ispred vozača je novi i veoma elegantni trokraki upravljač sa metaliziranim i standardnim plastičnim daljinskim komandama. Instrument tabla je potpuno redizajnirana i djelimično digitalizovana sa centralnim displejom koji je ubačen u okruglo kućište, kakva koriste i klasični analogni mjerač obrtaja, te pokazivači temperature i nivoa goriva u rezervoaru sa strana. Po želji je moguće dobiti i novi „head-up“ displej čiji sadržaj se projektuje u idealnom vidnom polju vozača direktno na vjetrobranskom staklu, umjesto na plastičnoj pločici kao što je to do sada bio slučaj.  Na sredini instrument panela je novi 8,8-inčni ekran multimedijalnog sistema kojeg uz veoma lijepu grafičku postavku, odlikuje i slika visoke rezolucije. Njegovim funkcijama upravlja se pomoću okruglog kontrolera i četiri tastera iza ručice mjenjača. Klima uređaj je dobio moderniji izgled, ali se i dalje drži provjereno funkcionalnog rješenja sa okruglim potenciometrima i tasterima. Zvanično predstavljanje nove „trojke“ na evropskom tržištu očekuje se početkom marta kada se održava sajma automobila u Ženevi. Tada će biti poznato i više detalja o pogonskim kombinacijama i cijeni najpovoljnijih modela. 

POGON
U novoj „trojci“ Mazda će da predstavi prvi velikoserijski benzinski motor sa Skyactiv-X tehnologijom koja omogućava da u toku radu benzinski motor pređe iz režima paljenja smjese goriva i vazduha iskrom sa svjećice na kompresijsko paljenje, kao kod dizel motora. Na ovaj način Mazdin motor uspješno kombinuje sve prednosti benzinskog i dizel agregata, odnosno postizanje visokih obrtaja uz nisku emisiju štetnih gasova, te energičan i srčan odaziv na gas uz skromnu potrošnju još od niskih obrtaja. Konačan ishod primjene ove tehnologije je 30% veći obrtni momenat u poređenju sa prethodnim Skyactive-G motorom, te 20% niža potrošnja. Detaljne specifikacije i izlazne snage novih motora biće saopštene na sajmu automobila u Ženevi, a za sada se zna da će u „trojku“ ugrađivati 1.5, 2.0 i 2.5-litarski benzinci i novi 1,8-litarski dizelaš. Sa njima će se kombinovati šestobrzinski ručni i automatski menjači.

Datum objave: 23/03/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook