Naslovna > Auto moto sport > Jedan dan s Twingom RS na Red Bull Ringu

Renault Sport Track Day Red Bull Ring 2012

Jedan dan s Twingom RS na Red Bull Ringu

Sa najmanjim članom Renaultove RS porodice pohodili smo čuvenu austrijsku stazu i učestvovali u manifestaciji „Renault Sport Track Day“, organizovanoj u čast mnogobrojnih poklonika sportskih automobila francuskog proizvođača...

Za volanom je moguće uživati na različite načine. Ipak, samo sportska vožnja na stazi pobuđuje adrenalin, hormon stresa, koji povećava mogućnosti srca i mišića, kao što to turbina radi kod atmosferskih motora. Adrenalin ima kratkotrajno djelovanje, ali se njegov učinak dugo, dugo pamti.

 

Dugo ćemo pamtiti i jedan dan na čuvenoj austrijskoj stazi Österreichring, koja danas iz marketinških razloga nosi zvučnije ime Red Bull Ring. Priliku da odvezemo 4.326 metara najpoznatijeg austrijskog asfalta dobili smo zahvaljujući Renaultu, koji je tu organizovao jedinstvenu manifestaciju „Renault Sport Track Day 2012“. U suštini, riječ je o druženju vlasnika i ljubitelja Renaultovih sportskih automobila, koji su na ovaj način dobili jedinstvenu priliku da stisnu papučicu gasa do poda i izduvaju se na legendarnom Red Bull Ringu. A voziti bivšom F1 stazom, kojom su svojevremeno palili i žarili Alain Prost, Mikka Hakkinen, David Coulthard, Michael Schumaher, Eddie Irvine, Jacques Villeneuve, Nigel Mensell, Niki Lauda i mnogi ostali vozači istinska je privilegija... Istorija ovog motodroma monografskih je razmjera, a sadašnjost da pripada austrijskom milijarderu Dietrichu Mateschitzu, vlasniku F1 timova Red Bull i Scuderia Toro Rosso i idejnom tvorca slogana „Red Bull daje ti krila“!

 

 


Krila, ali ne Red Bullova dobili smo mnogo prije kapije austrijskog motodroma, tačnije čim smo sjeli za upravljač snježno bijelog Renault Twinga RS, koji je dvočlanoj novinarskoj ekipi iz bh. u Zagrebu ustupila kompanija Renault Hrvatska. Ruku na srce, treba primijetiti da sportski gradski mališan sa atmosferskim benzincem od 133 KS sigurno nije u vrhu želja poklonika RS serije, ali je adekvatna ulaznica za sve one koji svoje vozačko iskustvo žele izgrađivati postepeno, korak po korak. S druge strane, RS Twingo se nametnuo kao pristojan automobil za svaki dan, sa kojim smo bez puno napora prevalili 258 km dugačak put od glavnog grada Hrvatske do austrijskog gradića Spilberga. Ni prosječnih 7,6 litara na 100 km nije nam se učinilo nerazumnim, ako se uzme u obzir da smo uživali u živahnom i grlatom benzincu željnom visokih obrtaja. Onako sportski skockan, sa atraktivnim 16-inčnim crnim aluminijumskim naplacima, niskoprofilnim gumama, agresivnim prednjim branikom i malenim krovnim spojlerom „naš tvingać“ nam se učinio i više nego adekvatan partner za sportski „obilazak“ Red Bull Ringa.

 

Ponos nam je na trenutak splasnuo kada smo se priključili ostatku bh. ekipe, koja je u Austriju došla sa pet Meganea RS, u društvu dvije posade sa kolegama iz Crne Gore. Meganeovi mišići mjere se kroz 250 i 265 KS, dovoljnih da se stotka iz mjesta uhvati za šest sekundi. Twingu za ovaj potez treba 2,7 sekundi više. Brzinski špic Meganea je na 250, a Twinga na 200 km/h... Moral nam se povratio tek po dolasku na parking Red Bul Ring staze, na kojem nas je dočekalo mnoštvo Meganea RS II i III, zatim Clia I, II i III, uz poneki Twingo i nekoliko legendarnih Renaultovih modela poput „petice“ GT Turbo, Alpine 310 i veoma rijetkog Renault Sport Spidera. Tu nam je postalo jasno da je taj dan ipak važnije „učestvovati nego pobijediti“. Razlika u snazi i vozačkom užitku Renaultovih modela iznad Twinga, koja bi u normalnim uslovima bila nedostižna prednost, u Austriji je donekle anulirana lošim vremenskim uslovima i strogim bezbjednosnim standardima organizatora, koji je tokom čitavog dana naglašavao jednu riječ: „bezbjednost, bezbjednost, bezbjednost“. Više od same Red Bull Ring staze, koja nakon temeljne obnove izgleda fantastično, na nas je ostavila utisak upravo besprijekorna organizacija događaja, koju u poštovanju rokova nisu omeli ni julskih deset stepeni, a ni pravi potop na stazi i oko nje.

 

Prvu vožnju sa Twingom obavili smo, dakle, po mokroj, bolje reći potopljenoj stazi. Dva kruga iza sigurnosnog automobila i suvozačka pozicija omogućili su nam da razgledamo „Ring“ iz najljepše perspektive, sa asfalta. Sama staza smještena je na blagoj uzbrdici, tako da vas nakon startno-ciljne ravnine i oštre desne krivine „Castrol Egde“ očekuje prvo blagi, a zatim i nešto oštriji uspon, čije savladavanje dovodi do vrhunca Renaultov 1.6-litarski motor. Na ovom dijelu Twingovih pet brzina se rastežu do maksimuma, a obrtaji nerijetko tjeraju sve do elektronske blokade na 7.000 o/min. Na najvišoj tački staze je desni lakat „Remus“, nakon kojeg dolazi kraći pravac, odakle se pruža i najljepši pogled na Red Bull Ring. Veliki kompleks sa centralnom zgradom, pratećim objektima i parkinzima je u podnožju, a okružuje ga mnoštvo zelenila... Vrhunac neobičnog kontrasta, u kojem su kao jedno stopljeni predivna priroda i savremeni motodrom, na čijem asfaltu sve pršti od adrenalina, brzine i uzbuđenja su stada domaćih krava, koje bezbrižno pasu izvan ograde kompleksa... Nakon „vidikovca“ dolazi oštro spuštanje ka krivini 3. „Schlossgold“, u koju se ulazi sa snažnim kočenjem, a izlazi sa punim gasom. Twingove kočnice u kombinaciji prednji samoventilirajući (280/57 mm) i zadnji puni diskovi (240/34) odlično su obavile posao u svim situacijama, mada je 1.050 kg težak automobil na stazu izašao opterećen sa dodatnih 200 kg, koliko su u zbiru donijeli vozač i suvozač. Nakon zahtjevne nizbrdice dolazi najzanimljiviji dio staze sa dvije dugačke lijeve krivine „Audi ultra“ i „Lauda“, koje se završavaju blagom krivinom nadesno. Kroz ovaj dio automobil se vozi energično, sa puno gasa i na granici bočnog proklizavanja, a zbog konstantnog skretanja ulijevo, promjena pravca nadesno uvijek dolazi kao svojevrsno iznenađenje.

 

 

 


RED BULL RING
Dužina staze: 4.326 m
Najbrži krug: Michael Schumaher (Ferrari F2003-GA, 2003) 1:08,337 sec
Najviše pobjeda: Alain Prost, tri pobjede: 1983, 1985, 1986.
Najuspješniji konstruktor: McLaren, šest pobjeda

Staza Österreichring izgrađena je 1969. godine, a do danas je više puta redefinisana, te sa originalnih 5.911 m, prvo produžena na 5.941, a zatim skraćena na današnjih 4.326 metara. Staza je tri puta mijenjala ime od originalnog Österreichring, preko A1 ring do današnjeg Red Bull Ring. Da bi je vratio na put stare slave njen sadašnji vlasnik austrijski milijarder Dietrich Mateschitz, vlasnik F1 timova Red Bull i Scuderia Toro Rosso, u obnovu staze je uložio oko 70 miliona eura. Do 2003. godine na njoj su vožene trke Formule 1, a danas se na njoj održava DTM šampionat. Kod starijih F1 vozača ostala je upamćena kao veoma brza i zahtjevna staza, sa uskim asfaltom i skromnim zonama izlijetanja. Österreichring je poznat i po velikom broju sudara, a F1 trke su često morale da se prekidaju zbog mnoštva kontakata na startno-ciljnom pravcu. Jedan od najbizarnijih događaja na ovoj stazi u vezi je sa švedskim vozačem Stefanom Johanssonom, koji je na kvalifikacijama 1987. godine udario jelena. Iz novije istorije ostala je upamćena Ferrarijeva kontroverzna odluka iz 2002. godine, kada je Rubensu Barichelu iz boksa naređeno da u zadnjoj krivini prije kraja prepusti prvo mjesto tadašnjem prvom vozaču ekipe Michaelu Schumaheru. FIA je nakon ove trke zabranila timske naredbe u Formuli 1.

 

 

 

NAkon toga je duži pravac na koji se nastavlja nizbrdica, na kojoj smo Twingo redovno tjerali do 140 km/h i onda krvnički kočili, da bismo prošli idealnom putanjom kroz zahtjevnu krivinu „Rindt“. Nakon nje dolaze ovalni „Red Bull Mobile“, te startno-ciljna ravnina, gdje se papučica gasa instinktivno zakucava u pod. Adrenalin eruptira, polagano se hvatate desno, prolaze jači, veći i brži Renaulti, slijedi oštro kočenje i gas, gas, gas... Nakon trideset minuta u žestokom ritmu sa jednom izmjenom vozača stazu prepuštamo drugoj grupi. Uzbuđenje počinje da popušta, a Twingo ide na zaslužen odmor. Kočnice pucketaju, a iznad motora leluja vruć vazduh... Sumiramo utiske i zaključujemo da je najmanji RS veoma uzbudljiv automobil, da bismo u budućnosti u njemu poželjeli da vidimo tek malo manji upravljač, a možda i neki od Renaultovih turboagregata. Sa prvim bismo vjerovatno lakše našli idealan položaj za upravljačem i dobili na brzini reakcija, a sa drugim više srčanosti na nižim obrtajima. Ovakav kakav jeste najjači Twingo je idealna ulaznica u svijet RS automobila, polazna osnova za mlađe vozače, kojima 200 i kusur konja nije poželjno, a ni pametno dati u ruke na početku karijere. Jedan dan na Red Bull Ringu i jedan dan sa Twingom RS su iza nas. Bilo je to upečatljivo iskustvo, u okviru kojeg smo na legendarnoj austrijskoj stazi iskusili šta znači biti član Renaultove RS porodice, koja, ako je suditi prema viđenom, ima odlične preduslove da raste i razvija se u jednu od najmnogobrojnijih na evropskom tržištu.

Datum objave: 08/01/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook