Naslovna > Teme > Kako istjerati mačka iz vreće?

Tema - Kupovina polovnog automobila

Kako istjerati mačka iz vreće?

Da bi smanjili rizik pri kupovini polovnih automobila i zaštitili se od eventualnih prevara, kupci polovnjaka moraju se potruditi i ispoštovati određena nepisana pravila, koja su nametnuli praksa i iskustvo...

Kupovina polovnog automobila oduvijek je bila i biće kupovina „mačka u vreći“. Rizici su višestruki i gotovo ih je nemoguće izbjeći. Ipak, kod kupovine polovnjaka postoje mnoga nepisana pravila čijim pridržavanjem možete sačuvati novac, ali i živce. U ovom broju ćemo pokušati da otkrijemo neke trikove sa kojima se služe prodavci, ali i zlatna pravila, bez kojih kupci ne mogu računati na dobar pazar.

 


Ako pođemo od pretpostavke da niko ne želi da kupi automobil napola pojeden korozijom, poderanih sjedišta i izgrebanog enterijera, prvi korak koji treba napraviti kada nađete odgovarajućeg polovnjaka je njegova identifikacija. Naime, prije nego što čak i pomislite da vam se automobil, koji ste trenutak prije vidjeli sviđa, morate se uvjeriti u podudarnost podataka, odnosno da li automobil koji planirate da kupite posjeduje odgovarajuće papire. To podrazumijeva da se broj šasije na vozilu podudara sa brojem šasije navedenom u saobraćajnoj dozvoli, jer ukoliko se ti podaci ne poklapaju, nećete moći registrovati automobil, a u slučaju dodatnih komplikacija, možete i ostati bez njega, bez ikakve nadoknade.

 

 

 

Oko sokolovo

 

 

Kada je u pitanju spoljašnji izgleda polovnog automobila, morate biti veoma pažljivi, jer vješti majstori, udubljenja, ogrebotine, čak i tragove doživljenih nezgoda veoma dobro prikriju. Jedan takav majstor bio bi idealan pratilac i prilikom kupovine polovnjaka. Međutim nemaju svi kupci mogućnost da uživaju takav luksuz, pa se moraju pouzdati u svoje oko.
- Eventualne popravke na limariji najlakše je otkriti pregledom rubova i blatobrana. Pregled automobila je najbolje uraditi danju, na dnevnom svjetlu, kada se i najlakše mogu uočiti eventualni nedostaci i odstupanja u nijansama boje na pojedinim dijelovima automobila - kazao nam je Igor Kremenović, menadžer prodaje preduzeća ZRD Company.
Podsjećamo da prilikom vizuelnog pregleda vozila trebate tražiti tragove brušenja podloge i tragove kita ispod boje, prefarbane mrlje, udubljenja, zatim trebate pregledati farbu na savijenim dijelovima u blizini hermetičkih spojeva i dekorativnih traka, koje se nalaze na vratima, prozorima i blatobranima. Pregledajte segment oko svjetala, žmigavaca i spojeva na prozorima, tražite tragove finog sprejanja bojom, jer rijetko se dešava da ljudi razmontiraju svjetlosne uređaje i spojeve prozora tokom farbanja blatobrana, tako da na tim dijelovima često možete pronaći ostatke prethodne farbe.
- Kvalitet radova koji su prethodno obavljani na limariji polovnog vozila u najvećoj mjeri zavisi od majstora koji ih je obavljao. Ukoliko je on dobro obavio svoj posao, veoma je teško i najpažljivijem posmatraču da otkrije eventualne nedostatke, što je manje-više pozitivno, jer je takav automobil adekvatno servisiran. S druge strane, ako je posao popravke obavlja manje vješt majstor, da ne kažemo amater, takav rad se u najvećem broju slučajeva lako uočava. Kada uoči tako nešto, kupac ima dvije mogućnosti da pokuša umanjiti cijenu vozila ili da odustane od njegove kupovine - zaključio je Kremenović.
Ipak kao što smo rekli, dobar majstor neće dopustiti sebi pogrešku, pa je nekad nemoguće vidjeti da li je automobil lakiran. Provjerom zazora između dijelova limarije se takođe možete utvrditi stanje automobila. Veličina otvora između pojedinih dijelova karoserije trebala bi biti ista, a dijelovi karoserije uredno sastavljeni, bez suvišnog prostora izeđu njih.
- Teško je očekivati od prosječnog vozača i kupca da njegova zapažanja prilikom pregleda polovnjaka budu na nivou profesionalaca, kao što su majstori ili prodavci. Zbog toga svim našim klijentima i potencijalnim kupcima savjetujemo kada su zainteresovani za neki od polovnih automobila koje nudimo da sa sobom povedu majstora ili neku drugu stručnu osobu, koja je u stanju da pregleda vozilo i da svoj sud o njemu. Samo tako je moguće da kupac bude zadovoljan kupovinom, a mi prodajom - objasnio nam je Kremenović.

 

 

 

Bitni detalji

 

 

Kod pregleda automobila pažljivo treba pregledati i sve spojeve pokrivene plastičnim dijelovima koji ih štite od vode, korozije i prljavštine. Naime, nakon naknadnih popravki, plastičnu zaštitu je jako teško vratiti u prvobitan položaj. U tom slučaju, zaštita će biti neravna, nepravilna i često napravljena od drugog materijala. Prilikom pregleda vozila otvorite i prtljažnik i uklonite sve podne prostirače, pa i rezervnu gumu, da biste mogli vidjeti unutrašnje spojeve karoserije i njen okvir. Kada smo provjerite karoseriju možete preći na unutrašnjost vozila. Naime, unutrašnjost u mnogim slučajevima puno bolje govori u kakvom trenutnom stanju je vozilo, odnosno kako se prema njemu odnosio prethodni vlasnik. Provjerite stanje tapacirunga, eventualna oštećenja na sjedištima, istrošenost ispune, mrlje...
- Kada se provjerava unutrašnjost najbitnije je da upravljač i vozačevo sjedište ne pokazuju znake istrošenosti. Tačnije na osnovu stanja ova dva elementa enterijera kupac najlakše može da ocijeni da li prikazana kilometraža odgovara činjeničnom stanju ili upućuje na zaključak da je neko manipulisao kilometražom - naglasio je Kremenović.
Naravno, ukoliko je prethodni vlasnik koristio presvlake, sjedišta će naizgled biti očuvanija. U tom slučaju treba dobro opipati sjedišta i njihovu unutrašnju strukturu, a pogotovo vozačevu stranu, koja je u najvećem broju slučajeva i najistrošenija. Obavezno provjerite stanje upravljača, kvačila, pedale kočnica i ručice mjenjača. Ovi elementi sa troše u zavisnosti od starosti i intenziteta korišćenja, te obratite pažnju ako su pretjerano očuvani ili pretjerano pohabani u odnosu na navodni broj pređenih kilometara. Veoma bitno kod pregleda unutrašnjosti je pažljivije pregledati kako rade sve električne komponente, počevši od svjetala, preko podizača stakala, krovnog otvora, audio-sistema, ventilacije i klime. Prilikom kontrole unutrašnjosti morate svakako pregledati i mjerne instrumente, jer ponekad njihovi podaci ne odgovaraju stvarnom stanju.
- Na starijim vozilima je bilo dosta jednostavnije manipulisati kilometražom, dok je na novijim modelima to dosta teže. Međutim to je i dalje moguće uraditi, mada od onih koji manipulišu kilometražom zahtijeva posjedovanje određenih uređaja i poznavanje bezbjednosnih procedura koje je propisao proizvođač vozila. Jedini način da kupac bude siguran koliko je neki automobil prešao kilometara je da taj podatak provjeri u ovlaštenom servisu - kazao je Kremenović.

 

 

 

Tehnička ispravnost

 

 

Tehnička ispravnost vozila ipak je najpreča stavka kojoj treba da se posveti najviše pažnje, ali malo šta možete da odredite sami, bez mehaničara. Ipak u nekim slučajevima potrebno je obratiti dodatnu pažnju. Nemojte biti lijeni već obavezno otvorite poklopac motora. Pretjerano čist motor ili pretjerano prljav, mogu biti znak da možda nešto „nije u redu“. Naglasak stavljamo na “možda”.
- U ovom dijelu nema pravila. Naime neki prodavci neće da čiste motor, jer na taj način žele kupcima pokazati da na motoru ništa nije rađeno, dok drugi motor peru zbog estetike i boljeg ukupnog utiska, koji kupac može steći kada pogleda čist i uredan automobil. Naravno sve to i ne igra neku presudnu ulogu pri kupovini, jer konačan sud kupca o motoru se ipak donosi kada se automobil upali i provoza - zaključuje Kremenović. Provjera vozila ne može proći bez provjere izduvnog sistema, jer po boji izduvnih gasova možemo da naslutimo da li ima nekih problema.
- Kod provjere izduvnog sistema postoje tri situacije na koje treba obratiti pažnju. Riječ je o takozvanom plavom, crnom i bijelom dimu, koji svaki na svoj način sugerišu da sa motorom nešto nije uredu. U domen tolerancije se nalazi „bijeli“ dim, koji iz izduvnog sistema izlazi kod hladnog vozila i riječ je o klasičnoj kondenzaciji, te crni dim, koji iz izduva može da izađe kod hladnog vozila čiji motor nije dugo radio - rekao je Igor Kremenović, menadžer prodaje preduzeća ZRD Company.
Dakle nakon što proučite boju dima koji dolazi iz izduvnog sistema na licu mjesta možete provjeriti i amortizere. Prije vožnje napravite jednostavan test: pritisnite blatobran tačno iznad amortizera kao kada biste htjeli zaljuljati vozilo. Kada prestanete vršiti pritisak, vozilo se ne bi smjelo nastaviti ljuljati.
Probna vožnja svakako se ne smije preskočiti prije odluke o kupovini polovnog automobila. Čim sjednete u vozilo, počnite da osluškujete način na koji radi, da li se čuju neuobičajeni zvukovi u unutrašnjosti ili ispod automobila. Da biste se uvjerili u kvalitet vješanja najbolje bi bilo da kratku rutu prevezete po lošijem putu, po mogućnosti makadamu. Ako ništa ne lupa i ne škripi onda su i smanjene mogućnosti da nešto ne valja u sistemu vješanja. Naravno pravu sliku o ovom dijelu automobila može vam dati tek detaljan pregled na dizalici. Rad motora bi trebao biti ravnomjeran na leru, bez oscilacija u broju obrtaja. Veoma je važno da motor „dobro“ prima gas, odnosno da na povećavanje pritiska na papučicu gasa odgovara adekvatnim razvojem snage. U radu motora ne smije biti „trzaja“ ili gubitka snage od najnižih do najviše dozvoljenih obrtaja. Promjena brzina mora biti tečna, bez zastoja, a kvačilo bi trebalo da odvaja na sredini. Kočnice svoju ispravnost garantuju jačim kočenjem...
Sve ovo što smo nabrojali je ipak samo prvi korak pri kupovini jednog polovnjaka. Da biste istjerali „mačka iz vreće“ neophodno je da automobil za koji ste zainteresovani prije kupovine odvezete iskusnom majstoru ili u ovlašteni servis, gdje će pregledati sve njegove vitalne dijelove i na kraju vam reći da li je vozilo vrijedno kupovine ili ne. Prečice pri potrazi za pravim polovnjakom jednostavno ne postoje.

Datum objave: 03/08/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook