Naslovna > Tehnika > Kako je nastao čuveni Abarth spojler

Abarth

Kako je nastao čuveni Abarth spojler

Sve tajne novog Spoiler ad Assetto Variabile postavljenog na legendarni Abarth 695 70° Anniversario.

Karlo Abartov „koncept performansi“ išao je mnogo dalje od potrage za čistom snagom, maksimalnom brzinom i ubrzanjem. Njegove misli su bile usmjerene na ukupne performanse, i zato omogućile istraživanje i razvoj inovativnih tehničkih rješenja, kako bi se unaprijedila aerodinamika, prianjanje na stazu i snaga kočnica.

 

 

 

„U istom tom duhu, proizveli smo Spoiler ad Assetto Variabile, koji je debitovao prije nekoliko mjeseci na ograničenoj seriji Abarth 695 70° Anniversario,“ rekao je Luka Napolitano, direktor brendova FIAT i Abarth za regione Evrope, Bliskog Istoka i Afrike. „U pitanju je jedno od najboljih i najpoznatijih rješenja za automobil za puteve, razvijen na osnovi filozofije našeg osnivača, koji je proučavao aerodinamiku na stazi i običnim putevima. Suština primjene aerodinamike može se vidjeti na poznatom, višestruko nagrađivanom modelu iz 1950. godine, „srebrnom torpedu“ Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina, koji je oborio više rekorda brzine, i kasnije, u podjednako slavnom modelu iz 1966. Abarth 1000 Corsa, koji je jedan od prvih automobila sa spojlerom od smole.“

 

Novi model Abarth 695 70° Anniversario predstavlja omaž tom rekordu s novim Spoiler ad Assetto Variabile, trkačkom komponentom u tipičnom Abarth stilu koja takođe podsjeća i na spojler Lancia Delta Integrale iz 1980-ih, koji je izazivao osjećaj prave reli vožnje na putu.

 

 

 

Spoiler ad Assetto Variabile i sve njegove tajne

 

 

Kao plod rada Abarth-ovih inženjera u FCA aerotunelu u Orbasanu, u blizini Torina, i na stazi Vallelunga u blizini Rima, Spoiler ad Assetto Variabile unapređuje aerodinamične performanse automobila, i zato poboljšava držanje na brzim i mješovitim stazama, kao i stabilnost pri velikim brzinama. Za Karla Abarta, performanse su bile konstantan cilj, posebno na trkačkoj stazi. Baš kao u trci, gdje nije neobično da se vidi kako tehničari ručno podešavaju ugao spojlera tako da vozač može da koriguje ponašanje automobila u skladu sa stazom i sopstvenim stilom vožnje, spojler postavljen na Abarth 695 70° Anniversario može da se ručno podešava, u 12 pozicija, sa uglom od 0° do 60°. Kako bi se ponudila maksimalna fleksibilnost, vozači imaju opciju da podese spojler u odnosu na stazu koju će odabrati, kao i da ga pozicioniraju kako žele, nezavisno od performansi.

 

 

Sa maksimalnim nagibom (60°), pri brzini od 200 km/h, spojler povećava aerodinamičko opterećenje na 42 kg. Posebno na brzim, mješovitim stazama, ovo obezbjeđuje izuzetnu dinamiku vozila i poboljšanu stabilnost pri većim brzinama. Konkretan primjer toga bila bi „rimska krivina“ na stazi Vallelunga. Spoiler ad Assetto Variabile može da smanji korekciju skretanja za skoro 40% radi „čistije“ i efikasnije vožnje, dajući vozaču više samopouzdanja kako bi pomjerio granice. Optimizacija aerodinamike takođe utiče na akustiku, koja je podešena idealno tako da bi se smanjile turbulencije, radi komfornije vožnje.

 

 

Da bi dostigao tako visok tehnički nivo, novi Abarth 695 70° Anniversario je testiran u aerodinamičkom aerotunelu u Orbasanu, južno od Torina, gdje FCA testira svoja vozila. Ovaj centar za izvrsnost omogućio je da se razvije i testira Spoiler ad Assetto Variabile na modelu Abarth 695 70° Anniversario, u svim mogućim konfiguracijama i pri različitim uslovima visine vozila.

 

 

 

Aerodinamika i njene prve primjene, prvi spojler od smole za trkački Abarth model iz 1966.

 

 

Od 1956. do 1966. godine, „Škorpion“ modeli su oborili 133 rekorda, što je rezultat ekstremne upotrebe koncepta i zakona aerodinamike. Ovaj sjajni istorijat obuhvata i 8 neverovatnih rekorda koje je oborio Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina godine 1960. Prvenstveno zahvaljujući upotrebi zakona aerodinamičke efikasnosti, Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina je odmah nazvan „srebrni torpedo“ zbog svog glatkog izgleda. Razvijen je u aerotunelu na Politehničkom univerzitetu u Torinu, a njegova nova aerodinamika dostizala je neverovatni kojeficijent čeonog otpora (Cx) od 0,20.

 

 

Međutim, još na osnovu osnivačevog slogana „nedelja na stazi, ponedeljak u kancelariji“, pokazalo se da je neophodno da se  unaprijedi i aerodinamika „običnih“ trkačkih automobila, takođe. Abarth je to postigao kombinujući rad sa zvaničnim timom i proizvodnju trkačkih komponenti sa sportskim i komercijalnim uspjesima. Do 1970-ih, Abarth-ovi sportski paketi za modifikaciju pretvarali su gradske automobile u pobjednike trka, omogućivši mnogim mladim vozačima da započnu uspješnu karijeru u trkanju.

 

 

Prvi model koji je iskoristio ova saznanja iz aerodinamike bio je Abarth 1000 Corsa (trkačka verzija putničkog 600). Godine 1962, njegove pobjede su bile česte, i prolazio je kroz finiš s poznatom otvorenim zadnjim dijelom koji, pored što je oslobađao toplotu motora, jasno predstavljao i aerodinamičku prednost.

 

 

Genijalni Abarth je onda napravio spojler od smole 1966. godine postavši jedna od prvih kompanija koja je upotrijebila tu komponentu na automobilu. Model Abarth 695 70° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile predstavlja omaž ovom rekordu, dokazujući da su trkačke staze uvek bile idealan poligon gde se brend Abarth oproba, kako bi testirao tehnička i tehnološka rješenja prije ugradnje na „Škorpion“ modele.

Datum objave: 22/05/2020
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook