Naslovna > Tehnika > Kako ostati vječno mlad?

Antikorozivna zaštita Volkswagena

Kako ostati vječno mlad?

Priče o Golfovoj „nepoderivosti“ do sada su dostigle epske razmjere, a da to nije tek puki proizvod mašte njegovih obožavalaca, već rezultat mukotrpnog istraživačkog rada Volkswagenovih inženjera, pokazuje i proces antikorozivnih testiranja, kroz koji je prošla njegova najnovija osma generacija…

Mit o vječnoj mladosti je, da se ne lažemo, nedosanjani san čovječanstva, posebno njegove ljepše polovine. Imati zategnuto lice bez bora i u poodmakloj dobi privilegija je rijetkih koji to postignu ili genetikom ili naknadnim doradama. Međutim, ovakve težnje vrlo lako se mogu „povezati“ i sa auto-industrijom, jer je nastojanje svakog vlasnika automobila da mu isti i nakon deset i više godina izgleda „kao nov“. Pri tome, pored (ne)brige vlasnika, na samo stanje automobila umnogome utiče i kvalitet izrade, te stepen antikorozivne zaštite, za kojeg su (ne)zaslužni sami proizvođači automobila. Jedan od mnogih proizvođača koji decenijama vodi „bitku” za adekvatnu antikorozivnu zaštitu automobila jeste i njemački Volkswagen.

 

 

Ovo nastojanje se posebno ističe kad je u pitanju „ikona“ ovih prostora, „njegovo veličanstvo“ Golf u svojoj 8. generaciji. Borba protiv „krvnog“ neprijatelja svakog automobila – „rđe”, čini da zaštita od korozije bude od vitalnog značaja kada se posmatra zadržavanje vrjednosti, sama bezbjednost, zadovoljstvo vlasnika automobila, a ista se reflektuje i na sam imidž VW koncerna. Mora se naglasiti da zaštita od koroziije ne počinje u samoj proizvodnji automobile, već je ona sastavni dio procesa razvoja automobila, od prvih skica do prototipova. Mjesecima prije i nakon početka proizvodnje, modeli automobila prolaze rigorozne testove na specijalnim poligonima i u laboratorijskim uslovima, sve u cilju da se što približnije simuliraju uslovi kroz koje će automobil proći u svom životnom ciklusu. U različitim dijelovima svijeta vladaju različiti uslovi eksploatacije, pa se tako automobili susreću sa solju, prašinom, mrazom, snijegom, vrućinama, vlagom, muljem,...

 

 

VW na sve to odgovara razvojnim centrima za antikorozivnu zaštitu koji se nalaze u čak 14 zemalja njegove proizvodne mreže, pri čemu se rad svakog centra zasniva na timskim „akcijama“ i uskoj saradnji između odsjeka za razvoj, proizvodnju i obezbjeđenje kvaliteta, uz adekvatne sveobuhvatne testove. Međutim, dok se god karoserije automobila izrađuju od raznih vrsta čeličnih limova, a na putevima bude sitnog kamenja i mrlja od raznih tečnosti, koroziju je jednostavno nemoguće izbjeći. Sve to sitno kamenje u toku vožnje oštećuje lak na automobilu stvarajući takozvane „napadne tačke“ za so i vodu, koji su identifikovani kao glavni uzročnici korozije. Ovdje stupa na scenu napredni VW koncept, odnosno dinamički test korozije, koji je osmišljen u razvojnom centru u Ehra-Lessinulagu. Ovdje se svaki automobil, pa i Golf 8, testira u raznim uslovima, od različitih putnih uslova (mrlje, voda, so, kamenčići), pa do složenih laboratorijskih testova (klimatska komora i hidropulsni sistem). Sva ispitivanja provode se šest mjeseci u 90 ciklusa, koji zapravo simuliraju 12-godišnju upotrebu automobila u rukama prosječnog kupca. Godišnje nekoliko desetina automobila iz VW programa prođe ovu antikorozivnu „torturu“, pri čemu se po vozilu u prosjeku potroši 68 kg soli. Kako bi rezultati bili što realniji, testovi se izvode i na automobilima koji se „skidaju“ sa montažnih traka i šalju u centar na detaljna ispitivanja antikorozivne zaštite.

 

 

U VW idu čak i do te tačke da vrše simulaciju udara sitnog šljunka raznih granulacija, jer su utvrdili da svaki sitni kamenčić ima svoju „dinamiku udara“, počevši od rane faze razvoja svakog modela. Ovim računarskim simulacijama se utvrđuje kako kamenje koje izbacuju točkovi udara u karoseriju automobila, odnosno kako se ponašaju ti sitni „projektili“ koje točkovi „guraju“ gore i na bočne strane automobila. U simulaciji se  ispituju varijante sa najširim gumama i najvećim točkovima, pri čemu sitna podešavanja od nekoliko milimetara u dizajnu bokova automobila veoma puno doprinose da kamenčići manje oštećuju karoseriju. Antikorozivna zaštita kod VW zasniva se na pet principa: zaptivni šavovi, zaptivanje šupljina, način lakiranja, pocinčavanje i antikorozivni premaz. Jedan od procesa zaštite, na koji su u VW ponosni, jeste i nanošenje voska na karoseriju automobila, pri čemu se karoserija zagrijava na 80° C, dok se šupljine nakratko natapaju tekućim voskom (117° C), čime se nanosi tanak sloj voska, koji permanentno štiti od korozije. Tako se kod novog Golfa 8 vrata, interno nazvana „mokrim područjem“, štite sa tri mjere zaštite u donjem dijelu. Sigurno spajanje dva dijela obezbjeđuje tehničko ljepilo, a zaptivanje presavijenog ruba vrši se zaptivačem od polivinilhlorida, dok se za šupljine u unutrašnjosti vrata koristi vodootporni industrijski vosak. Kvalitet ovakve zaštite provjerava se u laboratoriji, putem simulacije parkiranja automobila na padini u uslovima izuzetno jake kiše.

 

 

Poseban izazov za Volkswagen u budućnosti je antikorozivna zaštita električnih I.D. modela, koja zahtijeva implementaciju potpuno novih metoda. Podsjećamo da je za svoj model I.D.3 VW razvio novi dizajn podvozja, pri čemu se velika baterija pogonskog sistema nalazi u podu, ispod putničkog prostora. Sa donje strane zaštićena je aluminijumskim limom, koji potpuno hermetički zatvara podnicu automobila. Zajedno sa plastičnom oblogom, ne samo da štiti od korozije, nego i značajno unapređuje aerodnamiku automobile, čime se povećava domet s jednim punjenjem baterije. Bočni dijelovi I.D.3, radi smanjenja težine, izrađeni su od lakih aluminijumskih profila i veoma laganog, ali čvrstog čelika. Iako su ovi bočni dijelovi takozvana. „suva područja“, ipak se ništa ne prepušta slučaju. Katodni premaz unosi se u sve šupljine, a unutrašnje strane ploča od lima dodatno se tretiraju tečnim voskom, kako bi se onemogućila bilo kakva pojava korozije.

 

 

Zahvaljujući svim ovim mjerama i procesima, VW bez straha“ daje 12-godišnju garanciju na prorđavanje za svoje modele, potvrđujući imidž proizvođača čiji se proizvodi smatraju dugovječnim. Iz Volkswagena ističu da sva ulaganja u tehnologiju antikorozivne zaštite imaju za cilj maksimalno iskorijeniti koroziju sa automobila, jer po njima ni najmanji procenat rđe nije društveno prihvatljiv“ ako se želi postići vječna mladost“ po standardima auto-industrije.

 

 

PLUS

 

- 12-godišnja garancija na koroziju (rđu)

- Korištenje najsavremenijih procesa i tehnologija u    procesu antikorozivne zaštite

- Proces antikorozivne zaštite počinje već od najranije faze - projektovanja, posebno za svaki automobil

 

 

MINUS

 

- Zbog uvođenja savremenih tehnologija, pa tako i bolje antikorozivne zaštite, svaki naredni model skuplji od prethodnika

- Iz „jednačine“ nemoguće „izbaciti“ kupce, čija (ne)briga umnogome doprinosi dugovječnosti automobile

 

 

MLAZEVI ŽIVOTA

 

Udruživanje često dovodi do velikih otkrića. Najnovije, u kom su se „pronašli “ italijanska firma EasyRain, Italdesign i Bosch, iznjedrilo je pronalazak sistema AIS (Aquaplaning Intelligent Solution) koji bi potencijalno mogao spasiti 3.000 života godišnje. Upravo toliko ljudi godišnje izgubi život na putevima usljed pojave aquaplaninga u saobraćaju, kada vozači gube stabilnost i kontrolu nad svojm vozilima. Pronalazak funkcioniše na principu mlaznica za vodu visokog pritiska, koje u slučaju rizika od nastanka udarnog talasa vode ispod gume automobila (koji svojim dinamičkim pritiskom može podići gumu sa podloge i tako izazvati smrtonosni gubitak kontrole nad vozilom), na osnovu informacija od senzora, koji mjere dubinu vode i upravljanje elektronskim modulom, prskaju usmjereni mlaz vode i tako uklanjaju vodu i smanjuju konzistentnost sloja vode ispred gume. Ovim se u kritičnim uslovima anulira rizik stvaranja potrebnog dinamičkog pritiska vode za nastanak aquaplaninga, a prva ugradnja u automobile očekuje se tokom 2022. godine.

Datum objave: 24/10/2020
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook