Naslovna > Retro > Kompakt na francuski način
FOTO GALERIJA (10)

Vremeplov - Citroen Ami

Kompakt na francuski način

Nakon velikog uspjeha postignutog modelom 2CV, Citroen je odlučio da proširi svoju paletu, ali tako da tržištu ponudi malo veći, moderniji i funkcionalniji automobil. Tako je rođen Citroen Ami, supermini, koji je od 1961. do 1978. godine plasiran u količini od 1.840.396 jedinica...

 

Osluškujući zahtjeve tržišta Citroen je 1961. godine lansirao konkurenta Renaultu 4, koji se temeljio na poboljšanoj mehanici modela 2CV. Prvi model Ami 6 pokretao je vazdušno hlađeni bokser dvocilindraš zapremine 602 ccm, koji je sa samo 22 KS bio u stanju Amija dovesti do maksimalne brzine od 105 km/h.

 

Međutim, nije sve teklo glatko, jer u prvoj godini produkcije Ami 6 je plasiran u količini od samo 85.358 primjeraka, dok je 13 godina star 2CV u istom periodu našao put do 144.759 kupaca. Razlog za ovako loše brojke skrivao se u 35 posto većoj cijeni, a kupci su dobijali moderno dizajnirani automobil, koji je sa druge strane počivao na tada već vremešnoj mehanici modela 2CV. Na sreću, brojke su kasnije bivale sve veće i veće, što je ohrabrilo Citroen da konstantno unapređuje svoj supermini.

 

 

Prve modifikacije

 

Ipak, zbog veće težine u odnosu na 2CV performanse su bile lošija strana izvornog modela, tako da Citroen 1964. godine izbacuje pojačanu varijantu koja je imala jednak agregat, ali sada sa 26 KS. Unapređivanja ovog motora, koji je na kraju u modelu Ami 8 razvijao 32 KS trajala su do 1973, kada je Citroen odlučio da lansira top varijantu model Ami Super. Ova verzija dobila je četvorocilindrični vazdušno hlađeni bokser motor iz modela GS, koji je sa znatno ozbiljnijih 55 KS s lakoćom ostvarivao krajnju brzinu od 140 km/h.

 

Moderniji izgled

 

Najupečatljivija osobina Ami modela bila su prednja ovalna svjetla i takozvani preokrenuti zadnji prozor izveden po uzoru na tadašnju Ford Angliu, koji je kasnijim redizajnom Heulieza prekonvertovan u ipak puno poželjniji hatchback oblik. U poređenju sa modelom Ami 8 verzija Ami Super dobila je nove prepoznatljive detalje kao što su oznake 1015 na prednjim blatobranima (tačna zapremina agregata), drugačiji poklopac motora i masku hladnjaka, a i sama šasija pretrpjela je određene modifikacije zbog veličine četvorocilindričnog boksera. Prednje ogibljenje je unapređeno debljim federima i stabilizatorima, a došli su i širi Michelin ZX pneumatici dimenzija 135-15. U enterijeru su izmjene najviše zahvatile instrument tablu, tako da je Super verzija imala brzinomjer sa većim brojkama, a sada se kao standard nudilo i grijanje zadnjeg stakla. Ami Super se na tržištu nudio sa ista tri paketa opreme kao i Ami 8, a nosili su naziv Luxe, Confort i Club na saloon verziji, odnosno Luxe i Confort na Break karavanskom modelu.

 

Prvi Hot Hatch

 

Ami Super u poređenju sa Ami 8 verzijom imao je gotovo dramatične performanse. Sa svojih 55 KS, ovaj model je od strane britanskog magazina Autocar ocijenjen kao „Q car par excellence“, te je u Velikoj Britaniji važio za pravi „hot hatch“ automobil. U ovoj ostrvskoj zemlji ostvario je veliki uspjeh, dok je u Francuskoj zbog poreza potpuno podbacio.Citreon Ami proizvodio se do 1978. godine kada ga je zamijenila znatno konvencionalnija Visa. Danas, Citroen Ami i dalje predstavlja čist primjer inovativnosti ovog francuskog proizvođača, čija se avangardna nota proteže sve do današnjih najnovijih modela.

Datum objave: 21/02/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook