Naslovna > Auto moto sport > Krv, suze, znoj i avantura
FOTO GALERIJA (24)

38. Reli Dakar – Južna Amerika (Paragvaj, Bolivija i Argentina)

Krv, suze, znoj i avantura

Najpoznatiji svjetski reli, u okviru kojeg su za 13 dana takmičari morali da prevale oko 10.000 iscrpljujućih kilometara, ove godine je po prvi put u istoriji startovao iz Paragvaja...

Nakon nesrećnog otkazivanja iz 2008. godine, zbog eskalacije nasilja na afričkom kontinentu, jedno od najpoznatijih reli takmičenja izdržljivosti „Dakar Rally“ preseljeno je (2009) u Južnu Ameriku. Ovogodišnji Dakar je vožen od 2. do 14. januara. Zbog činjenice da se naš magazin zaključuje i završava mnogo ranije prije završetka relija, u ovom izdanju vam donosimo najzanimljivije činjenice, koje su vezana za 38. Dakar, a bile su nam dostupne do dana njegovog starta. Po prvi put u istoriji takmičenja, ono će se održavati u Paragvaju, koji je tako postao 29. zemlja svijeta čijim putevima su se vozili najpoznatiji dakarski avanturisti. Osim toga, organizatori relija su odlučili da njegov start 2. januara bude u Asunsionu, prestonici Paragvaja. U Paragvaju je vožen i prvi specijal, a karavan se nakon toga preslio u Argentinu, koja je bila domaćin za dva specijala. Jedna od najtežih i najzahtjevnijih ruta takmičare je iz Argentine vodila ka Boliviji, području „visoke nadmorske visine“. Naime, organizatori su naveli da prosječna nadmorska visina za četiri specijala koja su vožena na bolivijskom tlu iznosi između 3.500 i 4.000 metara. Na pojedinim, i ujedno najzahtjevnijim etapama relija učesnici su se vozili i u „oblacima“  na 5.000 metara nadmorske visine. Nakon navedenih ekstremnih napora, uslijedio je odmor u glavnom gradu Bolivije, La Pazu, koji se nalazi na 3.600 metara nadmorske visine. Poslije La Paza put je takmičare odveo u argentinsku pustinju, u kojoj se temperatura tokom dana penje do +40, a tokom noći opada do minus 10, što je takmičare i njihove kvadove, motocikle, automobile i kamione dovodilo u velika iskušenja. U Argentini je voženo pet završnih brzinaca. Trijumfalni završetak 38. Dakara je bio 14. januara u Buenos Airesu. Ovogodišnji reli je poseban i po povratku na izvorne vrijednosti orijentacije u prostoru. Nakon godina u kojima je bilo dozvoljeno korištenje savremenih tehnoloških čuda i preciznih navigacionih uređaja, takmičari su ponovo morali da se pouzdaju „u se i u svoje kljuse“. Trijumfalni povratak mape i kompasa iskusniji takmičari su dočekali s odobravanjem, dok su se mlađe generacije našle pred novim izazovom. Kako bi se manje snalažljivim ipak izašlo u susret, prvenstveno iz sigurnosnih razloga, tehnološka pomagala nisu u potpunosti protjerana sa relija. Naime, na pojedinim, najopasnijim mjestima i dionicama organizatori će dozvoiliti upotrebu savremene tehnologije, kako bi se izbjegle posljedice po učenike. Tehnološka pomagala su dostupa i u okviru sistema „poziva u pomoć“ kako bi medicinski i timovi za podršku mogli blagovremeno i u što kraćem roku doći do povređenih takmičara...

 

 


Na početku relija je bilo pregršt favorita. U konkurenciji automobila najveće ambicije je imao prošlogodišnji pobjednik Peugeot, koji je za 2017. spremio potpuno novi automobil - 3008 DKR, sa V6 bi-turbo motorom koji raspolaže sa 340 KS. I novi automobil je imao zadnji pogon. U lov na titulu šampiona su veoma ambiciono ušli Mini i Toyota, koja je dovezla novi „Hilux Evo“ sa zadnjim pogonom, koji je japanskom timu omogućio da na masi uštedi velikih 615 kilograma u odnosu na prošlogodišnji model. Za Hiluxov pogon je odabran moćni petlitarski centralno smješteni V8 benzinac. Mini je Francuzima i Japancima suprotstavio novi „John Cooper Works Rally“ model sa 4x4 pogonom i BMW-ovim trolitarskim V6 motorom. U konkurenciji motocikala, na startu su dominirali velikani poput KTM, Yamahe i Honde, dok su Husqvarna i Sherco ostali u drugom planu. Uloga favorita kod kvadova pripala je Yamahi, a svoju šansu su tražili Honda i Can-Am. Prošlogodišnjem pobjedniku Iveco Powerstaru, ruski Kamaz je suprotstavio potpuno stari 4326 model, jer je procijenjeno da novi Kamaz Master nije dovoljno istestiran da bi bio 100% konkurentan. Nadu u uspjeh gajile su i kamiondžije za upravljačima Tatre, MAN, Renaulta, Scanie, Hinoa, Ginafa, DAF, MAZ i Mercedesa. 38. Dakar reli ostaće upamćen i po uvođenju nove, pete klase, takozvanih UTV (Utility Terrain Vehicle) vozila. U ovoj klasi prijavljeno je deset takmičara, a ona je uvedena kako bi se pokušao povećati broj učesnika relija, kojih je ove godine na startu bilo 491. Ovogodišnji 38. Dakar reli je vožen kroz Paragvaj, Boliviju i Argentinu. 13 dana takmičenja podijeljeno je u 12 etapa i jednu maratonsku, ukupne dužine 10.000 kilometara. Više od 4.000 kilometara predviđeno je za specijalne ispite u okviru kojih se od takmičara i mašina zahtijeva da voze punim tempom.

 

 

UČESNICI
491 takmičar iz 59 zemalja
316 vozila u četiri kategorije
146 motocikala
83 automobila uključujući 10 UTV
37 kvadova
50 kamiona

 

Datum objave: 15/01/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook