Naslovna > Retro > Limuzina diktatora i zemaljskih bogova
FOTO GALERIJA (20)

Vremeplov - Mercedes-Benz 600 Pullman

Limuzina diktatora i zemaljskih bogova

Gotovo nestvarno luksuzan, tehnički napredan i siguran kao tvrđava, Pullman je bio i omiljeno prevozno sredstvo predsjednika država i diktatora, kao što su Leonid Brezhnev, Nicolae Ceauşescu, Idi Amin Dada, Saddam Hussein, pa i Josip Broz Tito...

Predstavljen u septembru 1963. godine Mercedes-Benz 600 Pullman preko noći je postao najplemenitija i najnaprednija luksuzna limuzina, od čijih karakteristika i danas zastaje dah. Sa nepune tri tone težine, 6.240 mm dužine i međuosovinskim razmakom od 3,9 metara, Mercedes 600 Pullman važio je, a i danas važi, za brontosaurusa automobilske industrije, vozilo koje jednostavno ne može da ne skrene pažnju na sebe.

 

Izvorni Mercedes 600 dolazio je kao četvorovratna limuzina, sa standardnim ili odvojenim zadnjim putničkim prostorom, dok su se na produženom međuosovinskom razmaku proizvodile varijante Pullman sa četvoro i šestoro vrata, te rijetka kabriolet, odnosno u samo 69 primjeraka izrađena Landaulet verzija, koju su između ostalih posjedovali papa Pavle VI, njemačka vlada i Josip Broz Tito.

 

Zbog same konstrukcije i velike težine vozila, na Mercedesu 600 Pullman je apsolutno sve bilo na hidrauličnoj osnovi. Pomjeranje stakala u vratima, krovnog otvora, nagiba zadnjih sjedišta, ventilacionog sistema, zatvaranja vrata i prtljažnika, te elementi upravljanja i ogibljenja, bili su toliko konstrukcijski kompleksni, da pri održavanju ovog vozila jednostavno niste smjeli da pogriješite. Kompletan sistem radio je pomoću mineralnog ulja pod pritiskom od 150 do 220 bara, a obezbjeđivao je nestvarno bešuman rad svih ovih dijelova. Posebnost ovog modela predstavlja i podesivo vazdušno ogibljenje, koje je rezultovalo izuzetno udobnom vožnjom i dobrom upravljivošću, bez obzira na vrstu i kvalitet podloge, ali je sa druge strane trpila agilnost, ponajviše zbog velike mase vozila.



Već u startu razvoja modela 600 Mercedes se našao u problemima, iz prostog razloga što je tada najveći motor u ponudi, odnosno šestocilindrična 300 varijanta, bila jednostavno preslaba za vozilo ovih dimenzija i mase. Inženjeri su dobili odriješene ruke da stvore adekvatan agregat, koji će pružiti dovoljno ubjedljive performanse i siguran pogon hidrauličnog sistema. Tako je rođen legendarni M100 osmocilindraš V konfiguracije, koji je iz 6.3-litarske zapremine, pri 4.000 o/min razvijao 250 KS. Ovaj veliki agregat, specifičan i po obrtnom momentu od 500 Nm, bio je opremljen Bosch mehaničkim ubrizgavanjem goriva, imao je po jednu bregastu osovinu u svakoj glavi, a snagu je do zadnje osovine distribuisao pomoću četvorostepene automatske transmisije.

 

 

Paul Brack i Bruno Sacco Model 600 oblikovali su tadašnji Mercedesovi dizajneri Francuz Paul Brack i Italijan Bruno Sacco. Tokom rada za Mercedes Brack je bio odgovoran za tadašnje serije SL, 220S Coupe, 250 i 220 Diesel, te generacije W108, W114 i W115. Bruno Sacco je u Mercedesu radio između 1975. i 1999, a mnogi se slažu da je njegov najuspješniji model bio baby Benz 190, mada sve pohvale zaslužuje i za SL klasu iz 1989. Danas važi kao jedan od najcjenjenijih i najuspješnijih automobilskih dizajnera. 

 

 


Enterijer Pullman verzija mogao je da ugosti čak sedam osoba, koje su na raspolaganju imale gotovo sve, od klimatizacije do frižidera sa mjestom za šampanjac i čaše. Kvalitet materijala i izrade bio je vrhunski, a svaki primjerak naručivao sa brojnim opcijama, koje su na kraju uticale na to da je svaki 600 Pullman drugačiji, tačnije da predstavlja unikatno vozilo. U zavisnosti od očuvanosti, danas Mercedes 600 Pullman predstavlja jedan od najtraženijih klasičnih automobila, a i ako se prodaje možete ga samo naći na aukcijama. Cijene dobro očuvanih primjeraka idu i preko 100.000 britanskih funti, dok se modeli sa urednom istorijom, a pogotovo oni koji su bili u vlasništvu nekog od predsjednika ili svjetskih zvijezda, teško mogu i procijeniti.

 

Mercedes 600 proizvodio se do 1981. godine, do kada je izrađeno ukupno 2.677 primjeraka, od kojih samo 428 otpada na Pullman model. Poznati vlasnici ovog fantastičnog primjera automobilske perfekcije bili su, a neki su i danas, Hugh Hefner, Elizabeth Taylor, Fidel Castro, John Lennon, Jason Kay, Aristotel Onassis, Mao Tse-Tung i Elvis Presley.
 

Datum objave: 26/12/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook