Naslovna > Automobili > Seat > Leon > Lovac na prodajne rekorde
FOTO GALERIJA (12)

Seat Leon IV

Lovac na prodajne rekorde

Sa trećom generacijom Leona Seat je srušio sve svoje prodajne rekorde i vratio se na „zelenu granu“. Od njegovog nasljednika Leona IV očekuje se da postavi do sada najviše standarde po pitanju ekonomičnosti, sigurnosti, komfora vožnje i povezivosti…

 

Iz ugla hroničara Volkswagen grupe Seatova priča veoma slično počinje kao ona Škodina, ali je njen zaplet mnogo komplikovaniji i uzbudljiviji. I dok je češki proizvođač, kojeg je VW kupio 1991. godine, početkom devedesetih godina prošlog vijeka počeo da posluje sa dobitkom i taj trend je zadržao do današnjih dana, španski Seat, koji se u sastavu Grupacije nalazi od 1986. godine do prije samo nekoliko godina unazad znao je jedino za gubitke. U veoma tešku finansijsku situaciju Seat je došao 2008. godine sa početkom svjetske ekonomske krize, nakon čega je u četiri naredne godine zbog velikog pada prodaje akumulirao oko milijardu eura gubitka. Lampica za uzbunu zasvijetlila je kao nikada do tada, jer je špnaksi proizvođač dospio na ivicu ambisa. Od pada u ekonomski ponor spasio ga je jedan ključni automobil. Riječ je o trećoj generaciji Leona koja je predstavljena 2012. godine, a u prodaju uvedena punim kapacitetom godinu dana kasnije. Bio je to kompakt zasnovan na najsavremenijoj Volkswagenovoj MQB platformi, koju su nakon njega preuzeli Audi A3, Škoda Octavia i sedma generacija Golfa. Uz veoma atraktivan dizajn Leon III ponudio je i tri različite karoserijske verzije: kupe, hatchback i karavan, zatim sportske FR i Cupra modele i svojevremeno veliki novitet off-road X-Perience verziju. Njegov nikada ozbiljniji nastup kupci su 2014. godine nagradili sa 136.000 prodatih jedinica, a takav trend zadržan je do današnjih dana, što je treću generaciju Leona promovisalo u najpopularniji Seatov model današnjice. Mada je poslije Leona III Seat dobio još nekoliko veoma bitnih modela za njegov pozitivan prodajni bilans poput: Atece, Arone i Tarraca, kreiranje njegovog zamjenika bio je jedan od najvažnijih poslova za špansku kompaniju. Koliko energije i truda su Španaci uložili u taj posao najbolje potvrđuje činjenica da je za razvoj savremenije multimedije i naprednih sistema povezivosti u vožnji, zatim sistema asistencije, efikasnijih motora, vješanja, dinamike i estetike potrošeno nevjerovatnih 1,1 milijardi eura.

 

 

U okviru svečanosti i zvaničnog predstavljanja četvrte generacije Leona, koja je održana krajem januara u Barseloni u prvi plan istaknuta je činjenica da je prethodna generacija našla put do više od milion kupaca što ju čini pojedinačno najuspješnijim kompaktom španskog proizvođača. Ova činjenica značajno je uticala i na dizajn novog modela, koji je uspješnu formulu prethodnika morao da nadogradi u skladu sa najnovijim dizajnerskim jezikom kojeg je Seat promovisao sa Tarracom. Sve dizajnerske sličnosti između novog Leona i Tarraca su 100% namjerne. Tu se prije svega misli na nove svjetlosne grupe. Podsjećamo da su prednja svjetla na Leonu sada serijski dostupna u LED konfiguraciji, odnosno da je Full LED svjetla moguće dobiti uz doplatu. Sličan odnos serijskih i dodatnih opcija ponuđen je i kada su u pitanju zadnja svjetla sa karakterističnom lajsnom koju je u svijet velikoserijskih Seata premijerno uveo Tarraco. Naime, u serijskoj opremi Leon će imati tek crvenu lajsnu, dok se njena kombinacija sa atraktivnim LED svjetlom doplaćuje. Nova generacija Leonovih svjetla uključuje i aktivne pokazivače pravca i pozdravno svjetlo, koje se projektuje na tlu ispod retrovizora sa porukom „Hola“, što na španskom jeziku znači - zdravo. Za činjenicu da će novi španski kompakt biti uočljiviji na putu osim savremenih LED svjetala zaslužne su i njegove nešto drugačije proporcije. Ovdje treba istaći da se Leon neće više proizvoditi u kupeovskoj trovratnoj karoseriji, koja ima sve manje poklonika među ljubiteljima kompaktnih modela, o čemu najbolje svjedoči i činjenica da je od nje odustao i Volkswagen sa Golfom 8.

 

 

Kao i do sada, Leon je tehnološki zasnovan na unapređenoj MQB Evo platformi, koju uz određene dimenzijske razlike dijeli sa novim Golfom, odnosno Škodom Octavijom. U odnosu na Leona III, kod novog modela A stub je povučen ka nazad, što je dovelo do vizuelnog izduživanja poklopca motora i povećavanja prednjeg prevjesa. Novi model je sa 4,37 metara duži za 86 mm u petovratnom izdanju, dok je 4,64-metarski karavan produžen za čak 93 mm. Paralelno sa dužinom, za 50 mm porastao je međuosovinski razmak koji danas mjeri čitavih 2,69 metara. Kao takav za 50 mm je duži od onog kod Golfa 8, te je identičan ostvarenju koje je ponudila nova i do sada prostorno najraskošnija Octavia. U okviru dimenzijskih promjena Leon IV je u odnosu na prethodnika postao i 17 mm uži, što je prema navodima španskog proizvođača primarno uticalo na aerodinamiku, a nimalo na kabinski komfor, koji je podignut na najviši nivo kako za Seata i Leona tako i za kompaktnu klasu. Veliki pomak napravljen je i u kabini koja je postala osjetno komfornija, sa posebnim naglaskom na zadnju klupu na kojoj bi sada i dvometraši trebalo da imaju dovoljno prostora za noge. Za razliku od Golfa koji se standardno kombinuje sa digitalnim instrumentima, Seat je uz Leona u početnim nivoima opreme zadržao klasičnu analognu instrument tablu, što će se svakako dopasti konzervativnijim kupcima. U višim nivoima opreme ili uz doplatu ponuđena je i najsavremenija 10,25-inčna digitalna instrumet tabla koja je kvalitetom grafičkog prikaza na nivou Leonovog uzora Golfa. Od njemačkog predstavnika preuzete su i na dodir osjetljive komande za svjetla, a tu je i veliki 10-inčni navigacioni ili manji 8,25-inčni na dodir osjetljivi ekran mulutimedije. I dok su se Nijemci odlučili da ispod njega u Golfu ponude pet dodirnih tastera kao svojevsrene prečice za lakši ulazak u meni multimedije, Seatovi programeri su se odlučili za potpunu digitalizaciju svih komandi, odnosno dodatno isticanje ventilacionih otvora sa šestougaonim svijetlim ukrasnim okvirima. Multifunkcionalni trokraki upravljač u osnovi je isti kao kod Golfa sa tek minimalnim stilskim razlikama kada je u pitanju dizajn bočnih krakova. Ono što je specifično i jedinstveno za Leonov enterijer je svjetlosna lajsna koja se proteže od rukohvata na vratima pa skroz ispod vjetrobranskog stakla. Osim što tokom noći podiže vizuelni doživljaj u enterijeru, ona ima i određenu sigurnosnu funkciju, jer će vozaču promjenom intenziteta svjetlosti sugerisati na određene situacije u saobraćaju kao što su opasnost od naleta pješaka ili kontakt sa vozilom u „mrtvom uglu“. Sa njemačkim „bratom“ Leon je podijelo i novi elektronski džojstik upravljač automatskog DSG mjenjača, dok se ručice ručnih mjenjača stilski razlikuju. Znak jednakosti između Golfa 8 i novog Leona povučen je po pitanju zapremine prtljažnika koja je kod kompaktnog modela ostala na dosadašnjih 380 litara. Nešto bolji rezultat španski predstavnik nudi kada se preklope sva sjedišta i dobije maksimalnih 1.300 litara slobodnog prostora (Golf 8 - 1.237 l). U Seatu ističu da su kada je riječ o transportnim mogućnostima njihovog kompakta ponosni na činjenicu da su zapreinu prtljažnika kod karavana uspjeli povećati za 30 litara, te ona sada iznosi 617 u osnovnoj konfiguraciji. Seat je sa novim Leonom udario odlične temelje za budućnost u kojoj od njega možemo očekivati mnogo dizajnerski uzbudljivih modela kako pod okriljem matičnog brenda tako i pod znakom sportskog podbrenda Cupra, koji tek treba da pokaže svoj potencijal. Prva javna svjetska premijera novog Leona zakazana je sa sajam automobila u Ženevi, nakon čega počinje njegova komercijalizacija širom Evrope, a veoma brzo, već krajem aprila trebalo bi da ga vidimo i u BiH. Početne cijene su još uvijek nepoznanica, ali evropski mediji spekulišu da bi početni modeli trebalo da koštaju oko 20.000 eura, dok se u BiH tradicionalno mogu očekivati i nešto povoljniji bazni modeli.

 

 

Ekonomičnost prije svega

U pogonskoj gami novog Leona našli su se najsavremeniji unaprijeđeni standardni TSI i TDI motori, ali i alternative u vidu TGI motora sa pogonom na prirodni plin, zatim blagi hibridni  (eTSI) i plug-in hibridni pogoni (eHybrid). Svaka od navedenih pogonskih kombinacija projektovana je tako da osigurava najviše nivoe performansi, efikasnosti i ekonomičnosti. Benzinska gama uključuje isključivo TSI motore sa sistemom direktnog ubrizgavanja i turbopunjačem. Paletu otvara trocilindarski 1.0 TSI u verzijama sa 90 i 110 KS, a iznad njih je četverocilindarski 1.5 TSI sa 130 i 150 KS. U vrhu benzinske game je 2.0 TSI sa 190 KS, koji se serijski kombinuje sa DSG automatikom. U dizelskoj gami više nema 1.6 TDI motora, a izbor se svodi na novi 2.0 TDI u dvije verzije, sa 115 i 150 KS. U pogonsku gamu uveden je i potpuno novi 1.5 TGI motor sa pogonom na prirodni plin koji raspolaže sa 130 KS. Leon je sada dostupan i sa 48-voltnom blagom hibridnom tehnologijom koja nosi oznaku eTSI i može se dobiti uz 1.0 i 1.5 turbobenzinske motore sa 110 i 150 KS. Obje su kombinovane isključivo sa DSG automatikom. Po prvi put u pogonskoj gami je i jedan plug-in hybrid sa kombinacijom 1,4-litarskog turbobenzinskog motora, elektromotora, 13-kWh litijum-jonskih baterija i 6-stepenog DSG mjenjača, koji raspolaže sa 204 KS i ima električni domet od 60 kilometara.

 

 

SIGURNOST

U Seatu s ponosom ističu da je novi Leon do sada njihov najsigurniji model u istoriji. U njega su integrisani najsigurniji savremeni sistemi koje Seat ima na raspolaganju u okviru Volkswagen grupe. Među njima najzanimljiviji su tempomat sa automatskom regulacijom razmaka od vozila ispred. Tu su i Emergency Assist i Travel Assist sistemi koji upozoravaju vozača na potencijalne opasnosti i imaju mogućnost automatskog kočenja u slučaju nužde. Zahvaljujući savremenim tehnologijama Leon ima mogućnost da opaža svoje okruženje, kako vizuelno pomoću sistema nazornih kamera, tako i senzorski zahvaljujući veoma osjetljivim ulatrasoničnim senzorima, koji između ostalog značajno olakšavaju parkiranje na skučenom prostoru. Na spisku visoktehnoloških dostigunuća je i DCC sistem adaptivnog vješanja, koji se aktivno prilagođava različitim vrstama podloge, te kao takav osim visokog stepena sigurnosti i dinamike, pruža i vrhunsku udobnost.

 

 

Izjava, Carsten Isensee, izvršni potpredsjednik Seata:

Prethodna, 2019. godina, bila je rekordna za našu kompaniju. Prodali smo više od 570.000 automobila, što je najbolji prodajni rezultat u našoj 70-godišnjoj istoriji. Istovremeno smo ostvarili jednu od najboljih proizvodnih vrijednosti, jer smo više od 500.000 automobila proizveli u Martorellu. To je izvrstan početak za 2020. godinu u kojoj očekujem još bolje prodajne rezultate“.

Datum objave: 14/03/2020
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook