Naslovna > Automobili > Renault > Clio > Mali „francuz“ u najvećem izdanju
FOTO GALERIJA (11)

Predstavljamo - Renault Clio IV

Mali „francuz“ u najvećem izdanju

Dizajnerski smjelija i tehnološki naprednija četvrta generacija Clia porasla je do maksimuma gradske klase, u kojoj će i dalje važiti za jednog od najsigurnijih predstavnika sa maksimalnih pet zvjezdica osvojenih na EuroNcap testu...

Uz Megane, Clio je Renaultov najvažniji model. Mali gradski automobil, koji je 1990. godine naslijedio tada već umornu „peticu“, gradio je svoj imidž na uzornoj udobnosti, pouzdanoj mehanici, zahvalnim benzinskim agregatima, ali i na fenomenalnim sportskim modelima poput Clia Williams, Renault Sport V6, te aktuelnog RS-a.

 

Stariji ljubitelji francuskog mališana prisjetiće se i ekskluzivne Baccara verzije prvog Clia, koja je osim kožom presvučenog interijera u gradskoj klasi devedesetih godina prošlog vijeka ponudila za to vrijeme egzotični klima-uređaj, električne podizače, servo upravljač, daljinsko zaključavanje... Jedan od zanimljivijih detalja kod naredne, druge generacije bilo je uvođenje plastičnih blatobrana, koji su rekli zbogom koroziji, zbog čega mnogi „klijaći“ s kraja devedesetih i danas izgledaju „zdravi kao dren“.

 

Redizajn ovog modela uveo je digitalizaciju u gradsku klasu, nakon koje je enterijer malog "francuza" zasvijetlio ugodnim narandžastim bojama. Treća generacija nastala je u saradnji sa Nissanom, na njegovoj B platformi, koji su osim Clia podijelili Renault Modus, te Nissan Micra i Note. Kao najveći, najprostraniji i najbezbjedniji Clio „trojka“ je suvereno osvojila titulu „automobil godine 2006“ ispred veoma uvjerljivog Volkswagen Passata. Sa trećom generacijom Clio se prvi put pojavio u karavanskom izdanju, dok su serijskom i dodatnom opremom između ostalog obuhvaćeni automatska klima, ESP, automatsko paljenje svjetala i senzori za kišu, radio CD sa Bluetoothom, navigacija... Iz pepela je vraćen i legendarni Gordini, kao poseban paket sportske opreme, dok je Clio RS model naprosto pomeo konkurenciju fenomenalnim 2.0-litarskim atmosferskim motorom sa 197, odnosno 200 KS i dinamikom vožnje dostojne čistokrvnih sportskih automobila...

 

Svjetski model

 

 

Uz sjajne preporuke 11,5 miliona prethodnika koji su se proizvodili u Renaultovim tvornicama u Francuskoj, Španiji, Sloveniji, Turskoj, Brazilu, Meksiku, Kolumbiji, Argentini, Kini i Indiji na ovogodišnjem sajmu automobila u Parizu svjetskoj javnosti biće predstavljena potpuno nova, četvrta generacija Clia. Poredeći je sa prethodnicima i periodima u kojima su se pojavljivali očigledno je da je „četvorka“ do sada dizajnerski najsmjeliji, ali i najveći, najprostraniji i najsigurniji Clio. Za prvo „naj“ najveće zasluge idu na račun Laurensa van den Acera, holandskog dizajnera koji je 2009. godine došao u Renault. Sa njim su došle i godine iskustva sticane u Mazdi, Audiju, Fordu i Bugattiju. Već 2010. godine sa fenomenalnim konceptom DeZir natjerao je francuske šefove da mu daju odriješene ruke u potrazi za novim dizajnerskim jezikom, kojim bi nakon Clia trebali „progovoriti“ i ostali Renaultovi modeli. Prve reakcije javnosti na dizajn novog Clia pokazuju da bi se francuska futurističnost mogla i te kako isplatiti, posebno ako se ima u vidu da Francuzi najavljuju napredak i u svim ostalim segmentima izvan dizajnerskog. 

 

 

ISTORIJAT
Za 22 godine Clio je prošao kroz tri različite generacije i isto toliko redizajn faza. U tom periodu plasiran je na tržišta 115 različitih zemalja i prodat u oko 11,5 miliona primjeraka. Zanimljivo je da je Clio dva puta dobio nagradu „Car of the Year“ 1991. i 2006. godine, te tako postao jedini automobil koji je tu nagradu dobijao dva puta.

 

1990: Prva generacija Clia
1991-93: Clio Williams, kao sportski i Clio Baccara kao luksuzni mali automobil 
1998: Druga generacija Clia, prvi mali automobil koji je osvojio četiri zvjezdice na EuroNcap testu. Uvedeni odvojeni displeji za radio, automatski klima-uređaj i navigacija
2000: Renault Sport Clio V6, brutalni mali sportski automobil sa 3.0 benzinskim agregatom koji je prvo razvijao 230, a zatim i 255 KS
2005: Treća generacija Clia. Prvi automobil iz B segmenta koji je osvojio pet zvjezdica na EuroNcap testu sigurnosti. U klasu je uveo „keyless“ sistem otključavanja i zaključavanja vozila, sa karticom umjesto ključa.
2007: Ponuđen prvi 1.2-litarski turbo agregat
2008: Prvi put dostupan kao karavan
2009: Kao opcija ponuđen Carminat TomTom, navigacija za široke narodne mase
2010: Obilježeno 20 godina modela i proizvodnja 11 miliona jedinica
 

 

 

Najveći mali automobil

 

 

Dimenzije otkrivaju da novi Clio sa 3,5 centimetara većom dužinom i 14 mm dužim osovinskim razmakom ne bi trebao biti osjetno korpulentniji od prethodnika. U prilog ovoj tezi ide i povećanje širine za tek 2,5 centimetara, te smanjenje visine za 4,5. Uprkos ovako malim promjenama francuski predstavnik nudiće rekordne gabarite u gradskoj klasi. Za samo jedan milimetar Clio je duži od do sada najvećeg mališana Seat Ibize, ali i za 11,2 centimetra od Ford Fieste, 10 od Peugeota 208, te 9,2 cm od najljućeg konkurenta Volkswagen Pola. Da li će opipljiva dimenzijska razlika donijeti Renaultu prednost u praksi znaće se tek nakon prvih testnih vožnji kada Clio pokaže sve svoje adute. Za sada znamo tek da je riječ o najvećem gradskom automobilu, koji je za 22 godine kroz četiri generacije porastao punih 35,4 centimetra. Osim dimenzija i vanjskog dizajna, osjetnu promjenu nudi i enterijer. Evolucija je jednostavno nepoznata riječ za Renault, a koliko je francuski proizvođač navikao iznenađivati svoje ljubitelje ponajbolje se vidi u kabini novog Clia. Panelni središnji greben sa lakiranim kućištem više podsjeća na kakav moderan iPhone uređaj nego na enterijer prethodnika, a potpuno nova je i analogno-digitalna instrument tabla. Dizajnerska sloboda vidljiva je i na trokrakom upravljaču, ali i na mnoštvu različitih višebojnih kombinacija enterijera.

 

 

Pet zvjezdica za sigurnost

 

 

Na EuroNcap testu sigurnosti novi Clio je sa maksimalnih pet zvjezdica još jednom potvrdio visok nivo bezbjednosti, jedan od najvažnijih aduta prethodnika. Zaštita djece, pješaka i nivo sigurnosne opreme dobili su takođe najviše ocjene. U Renaultu ističu da su u odnosu na prethodnika u „četvorku“ ugrađeni unaprijeđeni i brži elektronski sistemi. Kao korisna sigurnosna inovacija navodi se i Fix4sure sistem konfiguracije sjedišta sa svojevrsnom „grbom“ na sjedećem dijelu i niže postavljenim kopčama, koje sprečavaju klizanje tijela ispod sigurnosnog pojasa u slučaju frontalnog sudara. Poseban naglasak stavlja se na sigurnost bokova automobila, koji su na EuroNcap testu ocijenjeni sa maksimalnih osam zvjezdica. U Renaultu navode da je novi Clio prosječno 100 kg lakši u odnosu na prethodnika, ali i da je njegova težina pažljivo raspoređena kako bi se energija udara što bolje rasporedila na deformacione zone, sa minimalnim uticajem na vozače i putnike. Kao svojevrsni dodatak sigurnosti navode se i serijski ESC sistem kontrole stabilnosti, te ABS. ESC uključuje i sistem pomoći pri paničnom kočenju, koji raspoređuje kočionu silu i smanjuje mogućnost gubitka stabilnosti u neželjenim situacijama. Da je bezbjednost kod Clia ispisana velikim slovima potvrđuje i činjenica da će svi modeli serijski imati „hands-free“ sistem za telefoniranje i Bluetooth.

 

 

 

Mali motori na krilima turba

 

 

 

Četvrta generacija Clia dobiće novu paletu savremenih turbo agregata. Najmanji benzinac ima zapreminu od 900 ccm i snagom bi trebao parirati dosadašnjem 1.4-litarskom atmosfercu. Za ovaj motor Renault je najavio prosječnu potrošnju od samo 4,3 litre na 100 km. Najštedljiviji dizelaš biće poznati 1.5 dCi u Energy verziji sa 90 KS i deklarisanim prosjekom od samo 3,2 litre. Prava poslastica trebao bi biti 1.2-litarski Tce agregat sa 120 KS, koji će se kombinovati sa novim šestostepenim automatskim EDC mjenjačem sa dva kvačila. U interesu smanjenja potrošnje u Cliu će se naći indikator za idealno prebacivanje stepena prenosa, Start/stop sistem, ali i poseban Eco program putem kojeg će vozač moći da analizira ekonomičnost njegovog  stila vožnje. Šlag na tortu biće svakako RS model novog Clia, koji će slavom opjevanog 2.0-litarskog atmosferca zamijeniti sa 1.6-litarskim turboagregatom, čija snaga bi se treba biti veća od dosadašnjih 200 „konja“. Uzimajući u obzir prosječno smanjenje težine od 100 kg, performanse novog modela bi lako mogle biti još ubjedljivije od prethodnika koji je do 100 km/h iz mjesta stizao za 6,9 sekundi uz maksimalnu brzinu od 225 km/h. Četvrta generacija Clia će se proizvoditi u Francuskoj i Turskoj, a prvi modeli na našem tržištu bi se mogli naći već krajem godine. Najjeftiniji model na francuskom tržištu biće Clio Authetique sa 1.2-litarskim benzincem od 75 KS, koji će do registracije koštati 13.700 eura. Cijene za bh. tržište za sada nisu poznate.
 

Datum objave: 17/01/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook