Naslovna > Tehnika > Manje litara za više kilometara
FOTO GALERIJA (14)

SHELL ECO MARATHON

Manje litara za više kilometara

Shellovo takmičenje, sa sedamdesetogodišnjom tradicijom iza sebe, podstiče razvoj alternativnih pogonskih agregata i tehnologija, koje doprinose prelasku što više kilometara sa samo jednom litrom goriva...

Da je preći što više kilometara sa jednom litrom goriva cilj svakog proizvođača automobila, vjerovatno, već odavno znate. Ali da se jedna kompanija već desetljećima trudi sa jednom litrom preći što više stotina, a u zadnje vrijeme i hiljada kilometara, najvjerovatnije ne znate. Stoga vas moramo upoznati sa naporima fabrike Shell i njenim internacionalnim takmičenjem poznatim kao SHELL ECO MARATHON koji u principu predstavlja „otvoreni“ izazov studentima i mladim inženjerima iz cijelog svijeta da se pokažu u što boljem svjetlu na polju što veće iskoristivosti energije dobijene od raznih vrsta goriva, a putem dizajniranja, izrade i testiranja vozila koja prelaze velike udaljenosti uz minimalno korištenje energije. Istovremeno, ovo je i „globalna platforma“ koja podstiče razvoj novih tehnologija za što veću energetsku efikasnost i moguće rješenje za zadovoljenje sve veće „gladi“ za energijom u svijetu. A sve je počelo 1939. godine nakon prepirke zaposlenih u Shell Oil’s research laboratoriji u Wood Riveru u Illinoisu oko toga čiji automobil sa manje goriva može preći više kilometara. Od tada pa do danas osnovno pravilo i koncept takmičenja ostao je isti: konstruisati vozilo koje prevaljuje veliki broj kilometara uz minimalnu potrošnju goriva. Iako je počelo „s one strane bare“, takmičenje kakvo danas imamo započelo je 1985. godine u Francuskoj i iz godine u godinu privlači sve veći broj studenata, mladih inženjera i naučnika iz preko 20 evropskih zemalja, a američki „pandan“ pojavio se 2007. godine i održan je u Kaliforniji.

 

 

 

 

 

Postoje dva područja na kojima se timovi mogu iskazati. Prvi je izgradnja futurističkih prototipova, gdje je naglasak na maksimiziranju efikasnosti i drugi UrbanConcept vozila, čiji je zadatak da zadovolji potrebe današnjih vozača. U „igri“ su sva konvencionalna goriva (dizel, benzin, plin), kao i alternativna (solarna energija, vodik, biogoriva). Dok god vozila zadovoljavaju sigurnosne standarde, njihov dizajn je ograničen samo maštom pojedinih timova. Sama pravila omogućavaju jednake uslove svima, a područje dizajna, upotrebe tehnologija i taktike namjerno je ostavljeno nedefinisano, da bi se podstakla konkurencija, kreativnost i prodor novih ideja i koncepata.


 

Zanimljivosti u vezi sa ovim takmičenjem su upotreba isključivo Shellovih goriva BMB-95 (EU), Shell plus 89 (US) benzin, Gasoline Shell Diesel, Liquefied naftni plin (LPG), Shell Gas to Liquid  (100% GTL), etanol E 100 i sl. Frapantan je i podatak da vozila na ovom takmičenju ispuštaju manje ugljen-dioksida od trkača svjetske klase pri 25 km/h, a Shell Eco marathon tim Petroleum Economist osvojio je 2006. godine nagradu kao najbolji projekat mladih. Da kojim slučajem bolidi F1 koriste ovakve tehnologije sa jednim galonom goriva, mogli bi odraditi tri kompletne sezone bez zaustavljanja u boksu. Trenutni svjetski rekord drži švajcarski tim ETH Zurich iz 2005. godine, koji je sa jednom litrom goriva (vodik) prevalio put od 3.838 km.

 

 

Ovogodišnje takmičenje u Evropi održano je na EuroSpeadway Lausitz stazi u Njemačkoj od 7. do 9.5.2009. godine. Pošto timovi sa svojim vozilima mogu prevaliti i par hiljada kilometara sa jednom litrom goriva, pobjednik se računa matematičkim putem na osnovu potrošnje i energetske vrijednosti korištenog goriva na unaprijed definisanoj stazi. Učesnici grupe „Prototyp“ takmičili su se na stazi dužine 25 km, a grupe „UrbanConcept“ na stazi dužine 22 km. Jedan od uslova bio je i da prosječna brzina kretanja iznosi najmanje 30 km/h, odnosno 25 km/h. Nakon zbrajanja rezultata ovogodišnji „laureati“ postali su članovi tima tehničke škole iz Saint-Joseph La Joliverie iz Nanta u Francuskoj, koji su sa jednom litrom goriva „prešli“ put od „tričavih“ 3.771 km. Inače, ovogodišnje evropsko takmičenje okupilo je 197 timova iz 29 zemalja. Sam koncept ovog takmičenja značajan je ne samo po razvoju novih tehnologija već i zbog toga što mlade potiče i usmjerava da o energetici što više saznaju putem praktičnih projekata. Istovremeno, ono predstavlja promociju održivog razvoja uz očuvanje životne sredine i njegovanje kulturnih i individualnih različitosti među ljudima.

Datum objave: 07/07/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook