Naslovna > Komercijalna vozila > Najbolji kamion u Australiji
FOTO GALERIJA (4)

IVECO POWERSTAR ISX

Najbolji kamion u Australiji

Zahvaljujući novom petnaestlitarskom Cummins agregatu, te provjerenoj ZF-ovoj šesnaestostepenoj automatici, Iveco Powerstar ISX nametnuo se kao jedan od najboljih kamiona za vožnju “drumskih vozova” po Australiji...

Evropski kamion u američkom tijelu, tako u Australiji zovu Iveco Powerstar, italijanski tegljač karakterističnog američkog dizajna kabine, koji je nedavno osvojio prestižnu titulu najboljeg kamiona u Australiji za 2010. godinu. Laskavu titulu Iveco Powerstar osvojio je zahvaljujući posebnoj ISX verziji, koja je opremljena sa kombinacijom Cumminsovog 15-litarskog dizel agregata i ZF-ovog 16-stepenog automatskog mjenjača. Cumminsov motor je svojevrsna novina u Iveco kamionima u Australiji, koji koriste Cursor 8, 10 i 13 agregate sa rasponom snaga od 270 do 540 konja. Podsjećamo da su američka kompanija Cummins INC i Fiat Group, u čijem sastavu je Iveco, još 2008. godine potpisali sporazum o zajedničkoj saradnji i razmjeni iskustava u oblasti proizvodnje dizel agregata. Njihova veza oko razvoja dizel motora datira još od 1996. godine, kada su Iveco, Cummins i New Holand sklopili joint venture ugovor...

 

 

 

 


Nagrađeni Iveco Powerstar ISX sa Cumminsovim motorom nudi se u izvedbama sa 485, 525 i 550 KS, te je kao takav isključivo namijenjen za takozvane drumske vozove (Road train), koji su karakteristični za Australiju. Takva kompozicija, koja nerijetko ima i nekoliko priključnih vozila iza kamiona u slučaju Powerstara maksimalno može biti teška 90 tona i dugačka 26 metara, koliko je i dozvoljeno zakonom o saobraćaju Australije. O ekstremnoj zahtjevnosti zadataka koji se postavljaju pred kamione u drumskom vozu, najbolje govori podatak da kompozicija u toku jedne vožnje mora da prevali od 3.770 do 4.000 kilometara, koliko ima između Sydneya i Pertha. Da bi izdržali toliki put bez točenja goriva, kamioni poput Powerstara imaju rezervoare kapaciteta 2.000 litara. Iveco Powerstar ili popularni „njuškaš“ danas je prava rijetkost na evropskim putevima. Klasična koncepcija sa motorom smještenim ispred kabine vremenom je napuštena prvenstveno zbog smanjenja gabarita i povećanja okretnosti kamiona. Nasuprot Evropi njihova popularnost na ostalim, a posebno na američkom i australijskom tlu, nikada nije dolazila u pitanje. „Njuškaši“ na ovim kontinentima važe za svojevrsne ultimativne transportne krstarice, obavezni dekor bez kojeg se ne mogu ni zamisliti ceste. Podsjećamo da se u Evropi, osim u asortimanu Iveca, „njuškaši“ prisutni još u ponudi Volva i Scanie, kao evropske verzije kamiona koji se prodaju u Americi i Australiji. Povlačenjem pomenutih modela s tržišta, Evropa je ostala bez „nosatih“ kamiona.

 

 

 

 


Powerstar je tegljač koji krase izuzetno čiste linije, odnosno savršen sklad između prednjeg i zadnjeg dijela vozila. Kockasta maska hladnjaka dovoljno je široka da zadovolji potrebe pogonskog agregata, ali i dovoljno lijepa da se vozači kamiona osvrnu na njega. Kristalno čista prednja svjetla sa odvojenim maglenkama u branicima odaju utisak dinamičnosti, ali i nezaobilaznog „američkog štiha“, koji se prožima cijelim kamionom. To se pogotovo odnosi na gomilu hromiranih detalja, od ratkapni do rezervoara za gorivo, koje više pristaju „Macku“, „Kenworthu“ ili drugim američkim kamionima, nego Ivecu. To sasvim jasno govori da je uzor za izradu ovog vozila bila australijska (američka) verzija Powerstara.

 

 

 


Iako su mnogi vođeni vanjskim izgledom već pomislili da je uređenje unutrašnjosti duboko prožeto američkim stilom, stvar je potpuno obrnuta. Sve ili gotovo sve, identično je kao kod evropskog Stralisa. Vozačevo sjedište ima 24 mogućnosti podešavanja, a u nekim ekskluzivnim modelima i masažere, koji odmaraju tijelo vozača na dugim relacijama.
Instrument tabla je klasična, sa dva velika pokazivača brzine i obrtaja motora, dok se u sredini nalazi centralni displej sa svim potrebnim informacijama o stanju vozila i vitalnim dijelovima. Prekidači su nadohvat ruku vozaču, kao i ZF-ov automatski mjenjač, koji se nalazi na lijevom naslonu ruke. Mijenjanje brzina je robotizovano, pa vozač praktično može da se opusti i zaboravi na „šaltanje“, jer će računar sam uraditi svoj posao. Tu su i sva čuda savremene tehnologije, od kolor displeja, satelitske antene, DVD uređaja, kuvala za kafu, pa čak i minijaturne mikrotalasne pećnice, koja veoma dobro dođe kad treba podgrijati brzi obrok ili sendvič. Kada su u pitanju pogonski agregati, ovaj Powerstar, osim sa novim Cummins agregatom, može se dobiti i sa sa Cursor 8 i Cursor 10 serijama motora. Cursor 8 linija isporučuje 310, 330 i 360 konjskih snaga, dok jača serija ide od 420 do 450 KS, koje su sasvim dovoljne da povuku i one najteže terete. Svi pogonski agregati zadovoljavaju Euro 5 norme o izduvnim gasovima.
 

Datum objave: 24/07/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook