Naslovna > Automobili > Jaguar > Gama > E-Pace > Najmanji Jaguar sa najvećim ambicijama
FOTO GALERIJA (63)

Predstavljamo–Jaguar E-Pace

Najmanji Jaguar sa najvećim ambicijama

Od prvog Jaguarovog kompaktnog SUV-a se očekuje da privuče potpuno novu grupu kupaca i da postane prvi velikoserijski model britanskog brenda. S obzirom na mnoštvo jakih aduta koje posjeduje, to ne bi trebalo da mu bude težak zadatak.

Britanski automobilski brendovi Jaguar i Land Rover, koji su od 2008. u vlasništvu indijske Tate Motors, prošle godine su proizveli i prodali rekordnih 583.312 vozila. Sa isporučenih 148.730 jedinica u navedenom periodu Jaguar je ostvario rast prodaje od čak 77%, ponajviše zahvaljujući uvođenju prvog SUV-a u istoriji kompanije, modela F-Pace. Ambiciozni plan indijskog vlasnika predviđa da do 2020. godine prodaja oba brenda dostigne milion vozila, a jedan od modela koji bi trebao dati najveći doprinos u njegovom ostvarenju je prvi Jaguarov kompaktni SUV E-Pace, čijoj premijeri smo svjedočili na sajmu automobila u Frankfurtu. Dizajnerski je riječ o veoma modernom automobilu, sa prepoznatljivim Jaguarovim DNK kodom i velikom rešetkastom maskom hladnjaka u centru pažnje. Mada je većina očekivala da će britanski dizajneri po uzoru na konkurenciju igrati na sigurno i pribjeći vizuelnom „smanjivanju“ većeg F-Pacea, oni su kreirali potpuno nov i originalan automobil. Iako su pojedini detalji poput svjetala inspirisani Jaguarovim sportskim kupe modelom F-Type, to nimalo ne umanjuje originalnost finalnog proizvoda za kojeg su mnoge kolege u Frankfurtu tvrdili da je najatraktivniji model u klasi. Sa 4,39 metara dužine E-Pace je od većeg F-Pacea (4,73 m) kraći 34 cm, što je dovoljno za privlačenje pažnje potpuno drugačije grupe, uglavnom mlađih kupaca.

 

S obzirom na to da je riječ o premium modelu, potencijalna konkurencija je više nego zanimljiva. Čine ju „bratski“ Land Rover Range Rover Evoque, zatim BMW X1, Audi Q3, pa i Volkswagen Tiguan u njegovim najskupocjenijim „R-line“ verzijama. Po dužini najsličniji E-Paceu od navedene četvorke su Evoque (4,37 m), te Q3 (4,38 m). S druge strane, Jaguarov osovinski razmak od 2,68 metara je identičan kao kod Tiguana. Sa 557 litara zapremine prtljažnik britanskog modela je raskošniji od Audijevog (460 l) i BMW-ovog (505 l), dok su Evoque sa 575 i Tiguan sa 520/605 litara (klizna zadnja klupa) ipak nešto kapacitetniji. S druge strane, ako se u obzir uzme uzbudljiviji kupeovski dizajn Jaguara i dinamičnija forma njegovog zadnjeg dijela, onda je ostvareni rezultat zaista vrijedan pohvale.


Mogućnosti personalizacije vanjskog dizajna su raznovrsne. Osnovni izgled automobila progresivno se mijenja kroz šest ponuđenih paketa opreme: S, SE, HSE, R-Dynamic S, R-Dynamic SE i R-Dynamic HSE. Kupci mogu da biraju između čak deset karoserijskih boja. Dvije su isključivo rezervisane za čitav automobil, dok se ostalih osam može dobiti u dvobojnim kombinacijama, sa kontrastnim crnim krovom. To je trendovsko rješenje koje primjenjuje sve veći broj proizvođača. Kada je riječ o krovu on može da bude u boji vozila ili crn. U ponudi je i stakleni panoramski krov dugačak 996 mm. On se može kombinovati sa krovom u boji vozila ili kontrastnoj crnoj nijansi. Vanjski izgled automobila moguće je dodatno nadograditi zahvaljujući širokom izboru moderno dizajniranih aluminijumskih naplataka. Podsjećamo da se uz E-Pace nudi čak deset različitih dezena alu točkova u rasponu od serijskih 17 do ekskluzivnih 21-inčnih. Kao svojevrsni vizuelni ukras nameće se i savremeno LED osvjetljenje. U Jaguaru ističu da su njihova LED svjetla zamišljena da traju koliko i sam automobil, odnosno da budu ekonomična i koriste manje energije u odnosu na standardna. Vrhunac LED tehnologije kod E-Pace su Matrix LED glavna svjetla, koja su dostupna u okviru Animated Directional Indicators sistema. Osim što poboljšava uočljivost automobila na putu i podiže nivo sigurnosti u vožnji, ovaj sistem čini E-Pace vizuelno zanimljivijim i atraktivnijim.
U unutrašnjosti se najbolje vidi sa koliko ozbiljnosti je Jaguar pristupio razvoju prvog kompaktnog SUV modela. Enterijer predstavlja savršen balans originalnih stilskih rješenja, savremene multimedijalne i informacione tehnologije, te vrhunske završne obrade, koja svakom od ugrađenih materijala daje kvalitet više. Kao jedan od najsnažnijih aduta u borbi sa konkurencijom Britanci ističu izuzetan kabinski komfor, te raskošnu ponudu prostora u oba reda sjedišta. Velika pažnja je posvećena svakom detalju, a poseban tim stručnjaka unutar Jaguara je radio samo na testiranju osjećaja koji se proizvode nakon kontakta prstiju i površina u automobilu. U kabini se nalazi i mnoštvo praktičnih detalja, otvorenih i zatvorenih pretinaca. Jedan od najkorisnijih je onaj u tunelu mjenjača ispod naslona za ruku. U njega, u vodoravnom položaju mogu stati četiri 0,75-litarske flašice ili tablet uređaj, koji se može puniti zahvaljujući 12V utičnici. Tu su i dva USB, te jedan SD kontakt. Odmah iza ručice mjenjača su dva utora za flaše ili čaše, između kojih se može odložiti i pametni telefon. Prostrani pretinac za rukavice idealan je za mnoge stvari koje želite držati nadohvat ruke i daleko od neželjenih pogleda. Duboki otvori na unutrašnjoj strani prednjih vrata mogu da prime veliki broj različito oblikovanih predmeta uključujući mobilne telefone, limenke ili 1,5-litarske boce. Putnici u drugom redu svjež vazduh dobijaju pomoću otvora u centralnom tunelu, ispod kojih se nalazi mali utor sa čak tri 5V utičnice. U skladu sa aktuelnim standardima i E-Pace u kabini ima ambijentalno osvjetljenje, sa deset različitih boja, koje boravak u enterijeru čini ugodnijim i upečatljivijim tokom noćne vožnje.
Mogućnosti personalizacije enterijera su raznovrsne i u skladu sa Jaguarovim premium standardima. Uz dva različita modela sjedišta ponuđeno je 15 različitih platnenih i kožnih presvlaka, u svijetlim i tamnim tonovima. Osim standardnih ručno podesivih, prednja sjedišta se mogu dobiti i sa električnim podešavanjem u deset, 14 i 18 različitih pozicija. Specifičnim ukusima kupaca mogu se prilagoditi i boja, odnosno materijal obloge krovnih nosača i stropa, kućišta instrument table, umetka ispred suvozača, podnih tepiha i naslona za glavu. Koliko je ljubavi posvećeno detaljima najbolje potvrđuje činjenica da  kožne presvlake mogu biti prošivene koncem iste ili kontrastne svijetle, odnosno plave boje. Za ljubitelje dobrog ozvučenja Jaguar je spremio čak tri različita sistema. Prvi koji je označen kao „Jaguar Sound“ se ugrađuje serijski. Ima šest zvučnika ukupne snage 125W. Drugi je „Meridian Sound“ sistem sa 11 zvučnika snage 380W, dok vrh ponude predstavlja „Meridian Surround Sound“ sistem sa 15 zvučnika i 825W. U Jaguaru se s posebnim poštovanjem odnose prema „Meridian“ audio sistemima, jer su razvijeni specijalno za njihova vozila. Ljubiteljima savremenih multimedijalnih rješenja ponuđena je sinergija digitalnih instrumenata projektovanih na 12,3-inčnom ekranu visoke rezolucije (doplata 729 Eura) i centralnog 10-inčnog na dodir osjetljivog ekrana, putem kojeg se gestovno ili glasovno lako i brzo pristupa svijetu navigacije, zabave i informacija. U E-Pace se može dobiti i 4G Wi-Fi hotspot, koji omogućava istovremeno povezivanje i internet konekciju sa čak osam „pametnih“ uređaja. U standardnoj opremi su dostupni i klasični analogni instrumenti, dok se kao opcija nudi head-up displej (1.145 eura) sa prikazom najbitnijih informacija na vjetrobranskom staklu. Zvanični dolazak E-Pace modela na bh. tržište, kako su nam na sajmu automobila u Frankfurtu potvrdili predstavnici britanskog proizvođača, planiran je za početak sljedeće godine po za sada nepoznatim cijenama. Podsjećamo da najpovoljniji Jaguarov kompaktni SUV na njemačkom tržištu, na kojem je prodaja počela neposredno nakon sajma, košta 34.950 eura. To je osjetno manje u odnosu na najpovoljniji Range Rover Evoque (35.650 eura), ali i na Audi Q3 za koji sa 2.0 motorima, konkurentnim onima koji pogone britanske modele, treba izdvojiti 37.200 eura. Jaguar je tako uz odličan dizajn, komforan, te luksuzno i savremeno opremljen enterijer, snažnu motorizaciju i napredne sisteme sigurnosti, E-Paceu pomalo neočekivano dao još jedan snažan adut, cijenu. To bi, s obzirom na njegov premium status koji uživa u automobilskoj javnosti, veoma lako mogla biti formula za veliki uspjeh.

MOTORI
Za razliku od većine konkurenata, koji imaju pogonsku gamu sa nekoliko motora, Jaguar je izbor sveo na svega dvije dvolitarske linijske jedinice, koje su dostupne sa više nivoa snage. Dizelski motor ima deklarisanu zapreminu od 1.999 ccm i dostupan je u tri verzije, sa: 150, 180 i 240 „konja“. Najsabija ima 380 Nm obrtnog momenta, srednja 430, a najjača čak 500. Početni benzinac zapremine 1.998 ccm raspolaže sa 249 KS i 365 Nm, dok najjači motor u E-Pace gami ima 300 KS i 400 Nm. Navedeni motori će se moći kombinovati sa šestostepenim ručnim ili devetostepenim automatskim mjenjačima. Bazni dizelski E-Pace će jedino imati pogon na prednje točkove, dok je 4x4 rezervisan za sve ostale modele. Pogon na sve točkove elektronski raspoređuje obrtni momenat između pogonskih osovina, kako bi se postigao visok nivo dinamike i sigurnosti. Opcioni „Active Driveline“ kontrolni sistem podiže tu kontrolu na viši nivo, te ima mogućnost 100% prebacivanja obrtnog momenta na zadnju osovinu, kako bi se postigao što bolji užitak u vožnji. Na klizavim podlogama E-Pace se oslanja na pomoć „Surface Progress Control“ sistema koji je aktivan pri niskim brzinama i ima zadatak da obezbijedi što bolju trakciju pogonskih točkova. Dodatna prilagođavanja automobila omogućava i „Adaptive Dynamics“ sa četiri režima rada: Winter, Ecomode, Normal i Dynamic, koji se biraju selektorom sa lijeve strane ručice mjenjača. Uz ovaj sistem dolaze i elektronski podesivi amortizeri, koji prilagođavaju vješanje sa uslovima na cesti i odrabranim režimom rada.

Motori Dizel Benzin
Zapremina, ccm 1.999 1.998
Snaga, KS 150 180 240 249 300
Obrtni momenat, Nm 380 430 500 365 400
Najveća brzina, km/h 199  207 224 
Ubrzanje, km/s 10,1 9,9 7,4 7,0 6,4
Potrošnja, l/100km 4,7 5,2 6,2 7,7 8,0


Krov E-Pacea se može opteretiti sa najviše 75 kg. Automobil može povući prikolicu bez kočnica do 750 kg. Model sa prednjim pogonom smije maksimalno povući do 1.600, a sa 4x4 pogonom do 1.800 kg tereta.  

NEOBIČNA VRATOLOMIJA
Jaguarove vratolomije počele su još 2015. godine tokom premijere F-Pace, kada je automobil napravio pun krug na 19 metara visokom toboganu. Dvije godine kasnije kaskader Terry Grant je sa manjim E-Paceom otišao korak dalje i nakon 15,3 metra dugačkog „leta“ okrenuo automobil u vazduhu za 270 stepeni, oborivši tako Ginisov rekord. Kao inspiracija za ovaj neobičan poduhvat Jaguaru i Grantu je poslužio film o Jamesu Bondu iz 1974. godine - „The Man with the Golden Gun“, u kojem je nedavno preminuli Roger Moore na sličan način okrenuo AMC Hornet. Da bi se izvela jedna ovakva vratolomija bilo je potrebno odraditi čak 756 sati kompjuterskih simulacija. Njima je utvrđeno da automobil u zaokret mora ući brzinom od 67,59 km/h, odnosno da eksperiment neće uspjeti ukoliko vozač odstupi samo 10 mm od projektovane putanje. E-Pace se u jednoj sekundi zarotirao 180°, a za jednu i po 270°, nakon čega je dotakao kosu rampu.

Vozač sanki trpi sile do 3,5G
Vozač Formule 1 trpi sile do 4,5G
Kaskader u E-Paceu je istrpio 5,5G

KLJUČ NARUKVICA
Kako bi vlasnicima E-Pacea omogućio da ne budu sputani tokom obavljanja najrazličitijih sportskih aktivnosti, trčanja, plivanja, skijanja,... Jaguar je ponudio opcioni „ključ aktivnosti“. Ova vodootporna narukvica omogućava vlasniku vozila da ima pristup istom, čak kada u njemu ostavi standardni ključ. Vozilo se otključava prislanjanjem „narukvice“ na zadnji dio vozila, nakon čega sistem za zaštitu vozila zahtijeva ponovnu aktivaciju klasičnog ključa.

SISTEMI ZA POMOĆ VOZAČU

Jaguar je E-Pace u potpunosti opremio u skladu sa veoma visokim sigurnosnim standardima. Na najvišem nivou zaštite automobil će imati sistem za nadzor puta, sa mogućnošću prepoznavanja pješaka i potencijalno opasnih situacija, sa automatskim kočenjem. Tu su i sistemi koji pokretom upravljača koriguju putanju vozila i vraćaju ga u saobraćajnu traku, koji prate vozačeve reakcije i stepen budnosti, zatim aktivni tempomat sa automatskom regulacijom brzine i razmaka od vozila ispred, pomoć pri bočnom i parkiranju unazad, te sistem za nadzor mrtvog ugla i vizuelni nadzor okoline vozila pod uglom od 360°.
 

Datum objave: 03/02/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook