Naslovna > Izdvajamo iz sadrzaja > Napredak dostojan lidera klase

Renault Clio V

Napredak dostojan lidera klase

Sa petom generacijom Clia Renault ponovo postavlja visoke standarde u oblastima dizajna, tehnologije, efikasnog i ekološki prihvatljivog pogona, ali i automatizacije vožnje. Enterijer donosi viši stepen digitalizacije i povezivosti automobila sa okolinom...

Jedan od najznačajnijih Renaultovih i uopšte najznačajnijih francuskih modela, koji je od 1990. do danas proizveden u 15 miliona primjeraka predstavio nam se u svojoj novoj, petoj generaciji. Podsjećamo da je Clio već godinama jedan od najtraženijih malih gradskih kompakata na evropskom tržištu, koji je osim interesantnog i modernog dizajna nudio i veoma jake tehnološke i pogonske adute. Do evropskog trona u svojoj klasi Clio je prošle godine stigao sa 328.860 prodatih jedinica, što je značajno bolje ostvarenje u odnosu na mlađeg i svježijeg prvog pratioca Volkswagen Pola za kojeg se odlučilo 295.403 kupaca. Trećeplasirana Ford Fista je uspjela pronaći 270.000 novih vlasnika, dok je najpopularniji model u ovom segmentu Škoda Fabia, od strane Clia prošle godine nadmašena za 162.338 primjeraka. Ovako visoke cifre pred francuski Renault su postavile veliki imperativ, jer je morao da nadmaši sam sebe i napravi naočitiji, komforniji i tehnološki napredniji automobil, kako od Clia IV tako i od konkurenata. Da bi u tome uspio morao se poslužiti potpuno novom i trenutno najsavremenijom CMF-B platformom Renault-Nissan alijanse, koja osim standardnih motora sa unutrašnjim sagorijevanjem sada može da „ponese“ i hibridne pogonske sisteme.
Dizajnerski Clio V istovremeno predstavlja „evoluciju i revoluciju“ prethodnika od kojeg nije preuzeo ni jedan jedini isti dio. U Renaultu s ponosom ističu da je riječ o 100% novom automobilu, kako s vana tako i ispod lima. Već na prvi pogled jasno je da su određeni estetski detalji na prednjem dijelu „pozajmljeni“ od broj većeg Meganea. Clio je od starijeg brata dobio veću masku hladnjaka i logotip Renaulta, te nova LED svjetla sa karakterističnim dnevnim svjetlima u obliku slova C. Bočna linija je ostala veoma slična kao kod prethodnika, koji je imao nešto izraženije pregibe u dijelu iznad kućišta točkova. Novi model je ujedno i „zategnutiji“ i elegantniji, a takav utisak se stiče i zahvaljujući novim tanjim i jednostavnijim hromiranim ukrasnim lajsnama u dnu vrata. Hromom su ukrašeni kompletni okviri prozora, dok je kod prethodnika ovaj ukrasni detalj bilo moguće dobiti samo na donjem dijelu. Veći logotip nalazi se i na zadnjem dijelu vozila, koji je dobio novi branik sa izdvojenim centralnim dijelom u kojem se sada nalazi stilizovani ovalni završetak izduvne cijevi.

 

Ljubiteljima personalizacije i automobilske posebnosti Renault je i Clio V, kao i njegovog prethodnika, ponudio sa specifičnim paketima opreme. Na prvom mjestu je R.S. Line paket, koji je inspirisan Renault Sport programom i dolazi kao zamjena za dosadašnju GT-Line opremu. U ponudi ostaje i Initiale Paris verzija kod koje je kako izvana, tako i u enterijeru naglašen luksuzni karakter vozila. Podsjećamo da je osim uz Clia, ovaj nivo veoma bogate opreme dostupan još i uz Captura, Scenica, Talismana, Koleosa i Espace. Kupcima je na raspolaganje stavljena i paleta od 11 modernih i živopisnih boja, od kojih su neke poput promotivne narandžaste „Orange Valencia“, zatim „Vision Brown i Celadon Blue“ nijansi potpuno nove. Dodatna personalizacija vanjskog izgleda omogućena je sa nekoliko različitih dezena alu naplataka ponuđenih u rasponu od 15 do 17 inča.
Sa 4.048 milimetara dužine, 1.798 širine i 1.440 visine novi Clio je od prethodnog kraći za  1,4 centimetra, odnosno 6,7 cm širi i 0,8 niži. Uprkos manjim gabaritima u Renaultu tvrde da je Clio V zahvaljujući novoj platformi i karoserijskom inženjeringu osjetno komforniji, te da ima značajno veći i praktičniji prtljažni prostor čija zapremina je sa dosadašnjih 300 povećana na čak 330 litara (po VDA standardu), odnosno 391 koliko je Renault deklarisao njegovu „ukupnu zapreminu“ koja nije dobijena po važećim VDA metodama. To u praksi znači da u klasi gradskih kompakata trenutno Clio ima jedan od najvećih prtljažnika, odnosno da su samo tri modela po VDA standardu bolja od njega. To su Seat Ibiza, Suzuki Baleno i Volkswagen Polo. Prva dva imaju prtljažnike zapremine od 355 litara, dok Polo raspolaže sa 351. Na sve ovo treba pridodati i 26 litara prostora za skladištenje i odlaganje sitnica unutar kabine.
Novi Clio bi do kraja godine trebalo da bude dostupan na svim evropskim tržištima, kada će biti poznato i više detalja o njegovim cijenama u našoj zemlji. Ono što se već sada zna je da za najpovoljniju benzinsku verziju Sce 65 Life u Francuskoj treba izdvojiti 14.100 eura, dok je model sa diezl motorom dostupan Ble dCi 85 ZEN verziji za 19.300 eura. Dva najskuplja modela novog Clia V u cjenovniku za francusko tržište su TCe 130 EDC Initiale Paris koji košta 26.000 eura i Blue dCi 115 Initiale Paris, koji je 100 eura skuplji.

MODERNIZOVAN ENTERIJER
Kupci Clia V moći će da biraju jednu od tri ponuđene kolor šeme za enterijer, odnosno: crvenu, narandžastu ili crnu. Unutrašnjost je izvedena pod uticajem novog „Smart Cockpit“ Renaultovog standarda informisanja i organizacije, te ju sada krase potpuno drugačija struktura i raspored najvažnijih elemenata i komandi. Clio V je dobio novi multifunkcionalni upravljač sa više daljinskih komandi koje su osvjetljene, što do sada nije bio slučaj. Instrumenti su uvijek digitalni, sa nekoliko različitih grafičkih postavki i osnovnim 7-inčnim, te većim 10-inčnim ekranom na kojem će između ostalog biti moguće dobiti i prikaz navigacione karte. Na centralnom grebenu u višim paketima opreme nalazi se do sada najveći Renaultov 9,3-inčni na dodir osjetljivi ekran. Podsjećamo da je dosadašnji rekorder bio 8,7-inčni ekran iz Talismana i Espacea. Multimedija se zasniva na Easy Link operativnom sistemu, koji je premijeru imao na redizajniranom Twingu i kompatibilan je sa Android Auto i Apple CarPlay aplikacijama. Ispod multimedije se nalaze „klavijatura“ sa osam klasičnih tastera i klima uređajem, koje smo u identičnom izdanju imali priliku već da vidimo u Daciji Duster. Ova činjenica umanjuje ekskluzivnost, ali i troškove proizvodnje zbog koje se Renault vjerovatno i odlučio na njemu primjenu.

 

POGON
U Renaultu s ponosom ističu da svi pogonski agregati u novom Cliju zadovoljavaju najstrože Euro 6d-Temp ekološke standarde. Benzinsku gamu predvode jednolitarski trocilindarski SCe atmosferci sa 65 i 75 KS, koji su u kombinaciji sa petostepenim ručnim mjenjačem ponuđeni isključivo kao gradska opcija. Iznad njih se nalaze 1.0 i 1.3 TCe turbobenzinci. Manji je takođe trocilindarske koncepcije i dostupan je u verziji sa 100 KS, dok je veći četverocilindraš isključivo ponuđen u kombinaciji sa 130 KS i EDC automatskim mjenjačem sa dva kvačila. Ljubiteljima dizelaša nudi se dobro poznati 1.5 dCi motor u verzijama sa 85 i 115 KS. Najveća pogonska novost koju donosi novi Clio je da će do kraja godine on po prvi put biti dostupan i kao hibrid. Njegov E-Tech model koristi 1,6-litarskog benzinca i elektromotora sa baterijom kapaciteta 1,2 kWh, koja je prema Renaultu dovoljna za pet kilometara potpune električne vožnje. Dva motora u zajedništvu razvijaju 128 KS, što je osjetno više od 101 KS sa koliko trenutno raspolaže prvi i jedini Cliov potencijalni konkurent Toyota Yaris HSD (0,94 kWh, najveći električni domet 2 km). U Renaultu procjenjuju da je 80% svih urbanih dionica moguće savladati u električnom režimu vožnje, koji je 100% aktivan kod svakog starta. Vožnja hibridnog modela istovremeno donosi uštedu od 40% u gradskim uslovima za vožnju, koji su s aspekta potrošnje goriva i najzahtjevniji za benzinske motore sa unutrašnjim sagorijevanjem. Za punjenje baterija hibridni model koristi regenerativno kočenje koje se primjenjuje kod električnih automobila, a koje je u urbanoj vožnji veoma često.

 

SIGURNOSNA TEHNOLOGIJA
Sa novim Cliom Renault je postavio visoke standarde na polju sigurnosti, ali i uveo automatizaciju u mnoge segmenate vožnje. Na prelazu do potpune automatizacije Clio je dobio novi sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova sa limitatorom brzine, koji ima mogućnost nadzora i automatske korekcije brzine u skladu sa ograničenjima na putu. U praksi to znači da kada Clio na autoputu na kojem je dozvoljena najveća brzina od 130 km/h zadata na tempomatu naiđe na manje ograničenje od 110 km/h, sistem limitator automatski oduzima gas i svodi brzinu na ograničenu. Sigurnost u vožnji je na visokom nivou zahvaljujući i sistemu nadzora putanje u saobraćajnoj traci, koji u slučaju gubitka putanje prvo zvučno i vizuelno upozorava vozača, a zatim ga i vraća u okvire trake automatskim korekcijama upravljača. Ovaj sistem ima i takozvanu blažu varijantu, koja ima samo mogućnost upozoravanja na izlazak iz okvira saobraćajne trake, bez korekcije putanje. U kombinaciji sa jednim od dva prethodno navedena sistema obično dolazi i nadzor mrtvog ugla, sa zvučnim signalom i upozoravajućom ikonicom koja svijetli u bočnom retrovizoru sa strane na kojoj se nalazi neko vozilo kojeg vozač ne vidi. Po veoma sličnom principu radi i sistem koji sprečava kontakt sa drugim vozilom u situacijama kada dolazi do oduzimanja prvenstva prolaza Cliju. Sistem automatski prepoznaje opasnost, upozorava vozača i ako reakcija izostane snažno ga zaustavlja kako ne bi došlo do kontakta. Još jedna od tehnoloških novosti sa kojima raspolaže novi Clio je i sistem upozorenja na opasno mali razmak između vozila koje se kreće ispred. Sistem se aktivira u svim situacijama kada vozač Clia smanji razmak na manje od dvije sekunde, odnosno na razdaljinu na kojoj je veoma teško sigurno zakočiti ukoliko dođe do naglog zaustavljanja vozila ispred. Koliko je raskošna tehnologija ugrađena u novi Clio svojedoči i sistem automatskog upravljanja dugim LED svjetlima, koji onemogućava zasljepljivenje vozača iz suprotnog smjera. Koliko daleko je Renault Clio četvrte generacije otišao kada je riječ o automatizaciji najbolje potvrđuje njegova mogućnost da on već sada u određenim fazama vožnje može samostalno da održava zadatu brzinu, da ju po potrebi smanjuje, da zaustavlja ili ponovo pokreće vozilo i da pritom koriguje putanju u okvirima trake. Renault je sa novim Cliom prevazišao i najveća očekivanja jer ovakav kompletan paket visoko tehnoloških rješenja do sada nije ponudio nijedan proizvođač u klasi gradskih modela.

 

MANEVRISANJE I PARKIRANJE
Jedan od veoma korisnih tehnoloških noviteta, koji su dostupni u novom Cliju je i sistem koji se jednostavno zove 360 stepeni. On predstavlja spoj četiri vanjske nadzorne širokougaone kamere, čija slika je povezana i prikazana na ekranu multimedije u namjeri da se vozaču omogući lakša orijentacija u prostoru oko vozila. Ovaj dodatak je od velike koristi u urbanim sredinama i pri parkiranju kada je vidno polje u većini slučajeva ograničeno mnogim ometajućim objektima. Da bi operacija parkiranja bila što lakša vozačima Clia je ponuđen i sistem automatskog parkiranja, koji ima mogućnost automatske kontrole upravljača i parkiranja vozila na mjesto, za koje je prethodno pomoćni senzor utvrdio da odgovara njegovim gabaritima.

Datum objave: 31/10/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook