Volkswagen je oduvijek proizvodio automobile koji su se isticali solidnošću, kvalitetom i izdržljivošću. Većina vozača traži upravo to, pa nije ni čudo da su gotovo svi modeli ovog proizvođača već decenijama visoko na listi najpoželjnijih. Ipak, ima jedan model koji je posebno zanimljiv, koji se u relativno kratkom razdoblju od nepune dvije decenije transformisao iz klasičnog radnog u punopravan paradni automobil. Upravo tako, sedma generacija Volkswagena Passata po svemu što nudi u testiranoj 2.0 TDI izvedbi sa bogatom Highline opremom, odmah na startu zaslužuje epitet paradnog automobila, najbolje limuzine u srednjoj klasi, koja kvalitetom izrade i ukupno izvedbom polako zadire i u segment premium automobila, postavljajući tako pred konkurenciju veoma težak zadatak.
Iako će mnogi novom modelu zamjeriti preveliku sličnost sa prethodnikom, kada se malo detaljnije pogleda sve te sličnosti su u stvari njihove i najveće različitosti. Svakako, suviše klasičan izgled novog modela neće se svima svidjeti, ali već odavno je poznato da VW pri lansiranju novih modela koristi oprobani recept toplo-hladno, koji je decenijama odlično prihvaćen. Drugačije rečeno, prethodnik kodne oznake B5 bio je klasičan automobil, njegov zamjenik B6 kreiran je korišćenjem razigranijih atraktivnih oblina, dok je najnoviji model ponovo oblikovan kombinovanjem oštrih, jasnih linija u duhu ostalih vozila u trenutnoj VW ponudi.
Da ne treba mijenjati ono što je dobro, VW je u slučaju Passata shvatio gotovo doslovno, jer u pogledu dimenzija 4.769 mm dugački novi model u odnosu na prethodnika produžen je za tek 4 mm, dok je međuosovinski razmak od 2.712 mm profitirao za dodatna 3 mm. Sve to nam govori da je zadržana prethodna PQ46 platforma, koja je modifikovana tek toliko da novi model dobije drugačiji eksterijer, ali i izmijenjenu konfiguraciju unutrašnjeg prostora. Što se tiče optičkog nastupa, novi Passat na prednjem dijelu ne donosi prevelike novine, ali je zato još više naglašen tipičnim VW obilježjima u obliku prepoznatljivog grila, svjetala dizajniranih po uzoru na najnovije pripadnike ostatka kućne game, te novinom u obliku LED dnevnih svjetala. S druge strane, profinjenost je osobina koje se ne može poreći novoj VW-ovoj limuzini, za šta su opet zaslužne različite hromirane eksterijerne aplikacije, u našem slučaju 17-colni Sao Paolo laki točkovi, te markantna zadnja svjetlosna grupa.
Vrlo dobro znamo da je pojam premijum u VAG grupaciji rezervisan uglavnom za Audi, ali da se i na tom polju stvari mijenjaju iz korijena dokaz je upravo novi Passat. Otvaranjem vrata i smještanjem u udobno sjedište sa elektrifikovanim podešavanjem naslona i lumbalnog dijela, ukazuje nam se opet prepoznatljiva instrument tabla, koja je gotovo identična onoj sa prošlog modela Passata. Mnogi će reći da su očekivali više, ali istina je da je ovakvu kombinaciju jednostavnosti, elegancije, ergonomije, odlične završne obrade i kvalitetnih materijala teško naći u konkurentnim vozilima ovog segmenta. Traženu notu profinjenosti naglašavaju elektrifikovani krovni otvor, aplikacije u mat aluminijum koloritu, filigranska ručica šestostepene DSG transmisije, sistem startovanja motora, kao i klasični sat na sredini instrument table.
Pozicije komandi ugrađene opreme aranžirane su uglavnom na centralnom grebenu, ali tako da privikavanje gotovo da i nije potrebno. Pri tome mislimo na automatski dvozonski klimatizacioni uređaj, audio-sistem RCD 510 sa ekranom osjetljivim na dodir, te prekidače postavljene oko ručice mjenjača, sa kojim se aktiviraju ili deaktiviraju parkirna kočnica, auto hold sistem, kontrola trakcije, start/stop sistem ili pomoćnik za parkiranje. Posebnu pohvalu zaslužuju i kožom opšiveni multifunkcionalni upravljač sa komandama tempomata, tasterima za izmjenu brzina, komandama audio-sistema, telefonije ili putnog kompjutera, te pregledni analogno-digitalni instrumenti, putem kojih se prate svi vitalni parametri vozila, ali i dodatne funkcije integrisane u putni kompjuter. Ono što posebno treba pohvaliti je i to da je naš model stigao i sa opcionim rezervnim točkom pune veličine, koji je puno bolje rješenje od kita za popravku namontiranih samozaptivajućih guma dimenzija 235/45R17.
U trećem dijelu testa sa znatiželjom smo dočekali da se uvjerimo kako će se ugrađeni 2.0-litraš od 140 KS uvezan sa šestostepenom automatizovanom DSG transmisijom, ponašati u kombinaciji sa masom vozila od priličnih 1.560 kilograma. Zahvaljujući odličnoj usklađenosti sa sjajnim mjenjačem, ovako pogonjen Passat je iznenađujuće brzo vozilo, bez obzira na to radi li se o vožnji na otvorenom putu ili zavojitom cestom. Opet, dobre vozne osobine Passat može da zahvali i sposobnom ogibljenju u kombinaciji prednja McPherson osovina i zadnji deformabilni paralelogram, kalibrisanim da pruži adekvatan optimum između stabilnosti i sposobnosti upijanja neravnina. Tokom vožnje do izražaja dolazi i dobra izbalansiranost, tačnije raspored težine na osovinama, kao i podešenost upravljačkog sistema, koji je prilično direktan, a uz to propušta dovoljno povratnih informacija sa podloge. Pri mjerenju performansi ovako pogonjen Passat pokazao se kao sposobna, brza limuzina, koja do 100 km/h stiže za 9,7 sekundi, da bi zatim bez mnogo ustezanja stigla i do brzinskog špica od visokih 213 km/h. Za jedan automobil težine preko 1,5 tona i sa motorom od 140 KS ovo su i više nego dobri rezultati.
Tokom testiranja posebnu pažnju obratili smo na činjenicu da je riječ o BlueMotion modelu Passata, koji VW promoviše kao izuzetno skromnog potrošača. Zahvaljujući start/stop sistemu te BlueMotion tehnologiji, tačnije posebnom mapiranju ubrizgavanja goriva, DPF filteru i oksidacionom katalizatoru, Passat TDI je prijateljski nastrojen i ka životnoj sredini, jer svaki kilometar u atmosferu emituje samo 135 grama CO2. Istovremeno, potrošnja goriva ostvarena na našem testu ponekad se činila nestvarnom, jer se u zavisnosti od stila vožnje kretala od minimalnih 5,1 do krajnjih 7,9 litara dizela, što su ostvarenja vrijedna svake pažnje. Osim dinamičnosti, novi Passat je i veoma sigurno vozilo, jer uz potpun set vazdušnih jastuka, ESP program stabilnosti sa pratećim funkcijama, ima disk kočnice ojačane ABS sistemom, koje ga sa 100 km/h zaustavljaju za 41,3 metra. Kada se sve sabere, novom Passatu je teško naći bilo kakvu zamjerku, ostavimo li po strani dizajn, koji zasigurno neće naići na odobravanje određenog dijela publike. Istovremeno, pomak u ukupnom redefinisanju Passata, kao individue u VW programu, je i više nego primjetan, a kao šlag na tortu dolazi činjenica da se nudi sa garancijom od četiri godine.