Naslovna > Automobili > Citroen > C5 > Neobičan kako to samo može biti Citroen

Test - Citroen C5 X Shine 1.6 PureTech

Neobičan kako to samo može biti Citroen

Pet godina nakon prestanka proizvodnje druge generacije C5 modela, Citroen nam je ponudio njegovog nasljednika. Riječ je o dizajnerski originalnom crossoveru, čija petovratna karoserija može da ponudi dovoljno mjesta za udoban transport pet osoba…

Citroen je u svojoj istoriji imao mnoštvo koncepcijski zanimljivih i originalno dizajniranih automobila. Toj grupi sada se pridružio i novi C5 X, koji predstavlja mješavinu limuzine, karavana i SUV-a, te se kao svojevrstan miks od svega nabrojanog svrstava u crossovere. Za razliku od prethodnika, koji nam je bio poznat u limuzinskom i karavanskom izdanju, novi C5 X ne želi da ostane u starim okvirima, već pokušava da isprati aktuelne trendove i nametne se kupcima off-road stilom. Na prvi pogled čini se da u tome i uspijeva, jer smo tokom našeg testa svjedočili velikom interesovanju ostalih vozača gdje god bi se pojavili za upravljačem novog modela. Većina njih nije sigurna gdje bi ga svrstala i na koji način bi ga uporedila sa bilo kojim od ostalih Citroenovih modela, a posebno sa prethodnim C5. Sa dužinom od 4,81 metra C5 X tek je centimetar kraći od karavanske verzije prethodnika. Od njega je za centimetar širi i viši, a ima i veći prtljažnik, te u stvarnosti izgleda kao da je značajno gabaritniji.

 

 

 


Dizajnerski je C5 X  potpuno svoj, mada one najstarije ljubitelje Citroena petovratnom karoserijom neodoljivo podsjeća na legendarni CX, koji je u svoje vrijeme bio jednako avangardan kako je to danas testni model. Kritičari će odmah da primijete kako je CX imao jedinstveno hidropneumatsko vješanje sa četverostepenim podešavanjem razmaka od tla, te se tako mogao lako i brzo transformisati iz nisko postavljene limuzine u terenski automobil. C5 X nema „hidrauliku“ ali ima raskošan klirens od čak 19,4 centimetra, što je više nego kod većine današnjih punopravnih SUV modela. Prednji dio donosi prepoznatljivu masku hladnjaka sa karakterističnim logotipom u sredini čije hromirane lajsne se šire prema krajevima i tako čine svojevrsni znak X, koji je dodatno naglašen i grafikom dnevnih LED svjetala. Glavna svjetla dobila su velika kućišta u uglovima branika, dok su svjetla za maglu spuštena na njegovu donju ivicu. Bokovi su elegantni, čistih linija sa moderno dizajniranim 19-inčnim alu naplacima Aero X koji se dodatno ističu sa dijamantskim efektom u crnoj boji i skladno odmjerenim plastičnim oplatama okvira točkova i pragova. Na njih su postavljeni mesnati i visoki pneumetici dimenzija 205/55. Najljepši detalj s vana je bez sumnje zadnji dio vozila gdje se blago padajuća krovna linija susreće sa stilizovanim D stubom, dva poprečna spojlera i velikim dvodijelnim LED svjetlima u kojima se ocrtava slovo X. Gornji spojler je šupalj na sredini, te omogućava specifično strujanje vazduha preko zadnjeg stakla na kojem nema klasičnog brisača. U Shine paketu opreme kojeg je imao testni model osim aluminijumskih točkova specifični su i hromirani dodaci na zadnjem braniku koji uokviruju gabaritne katadioptere. Izduvnih otvora nema, a isti su odavno ispali sa spiska obavezne opreme velikog broja automobilskih proizvođača.

 


Specifičan vanjski dizajn odličan je uvod za priču o enterijeru, te predstavlja kombinaciju nekih već viđenih funkcionalnih rješenja u ostalim Citroenovim modelima sa kvalitetnim materijalima i istom takvom završnom obradom. Zahvaljujući inovativnim hidrauličnim odbijačima, koji umekšavaju hod amortizera i efikasno upijaju najrazličitije nedostake sa podloge, C5 X je u stanju da vozaču i putnicima ponudi vrhunski komfor vožnje, kojeg slikovito opisuje kao vožnju na letećem ćilimu. Osim iznatprosječne udobnosti C5 X kupce pridobija i veoma sadržajnom opremom. Ispred vozača je novi trokraki multifunkcionalni upravljač, dok su instrumenti digitalizovani. Nisu veliki, a ni grafički složeno stilizovani kao kod mnogih konkurenata, ali su informativni i pregledni, što je za većinu korisnika sasvim dosta. Grafički stil savremene digitalizacije koji možda ne nudi instrument tabla, u potpunosti je ispoštovan na 12-inčnom na dodir osjetljivom ekranu preko kojeg se „komunicira“ sa gotovo svim funkcionalnim sistemima u automobilu. Podsjećamo da je u baznim paketima multimedija kombinovana sa manjim 10-inčnim ekranom. Komande klimatizacije zadržale su klasičnu i po nama najlogičniju formu, koja omogućava jednostavno podešavanje ovog sistema bez ulaska u meni multimedije kako je to slučaj kod mnogih konkurenata. Veliki kvalitet C5 X modela su i Advanced Comfort sjedišta, koja su u bogatijim paketima opreme poput testnog dostupna sa dvobojnim kožnim presvlakama. Nude vrhunsku udobnost, ali im nedostaje jači bočni oslonac pa tijelo u oštrim krivinama ima tendenciju klizanja što, ako se uzastopno ponavlja, može biti naporno.

 


Električno podešavanje sa memorijom dva različita položaja funkcioniše odlično, a podsjećanja radi, treba dodati i da Citroen u jednom paketu opreme po prvi put nudi i ventilisana prednja sjedišta. Testna oprema uključuje i 21-inčni Head Up displej sa veoma jasno projekcijom podataka na vjetrobranskom staklu, a tu je i kompletan set sigurnosnih sistema, koji između ostalog mogu i da zaustave automobil u slučaju opasnosti. Visok nivo komfora koji je ponuđen u prvom redu prenesen je i pozadi, gdje dva putnika uživaju u raskošnoj ponudi prostora. Sa trećim će biti potrebni određeni kompromisi, prvenstveno u širini ramena. Da pozadi bude dostupan uvijek svjež vazduh, zaslužni su centralni ventilacioni otvori, gdje se nalaze i USB utičnice od punjača. Sa 545 litara osnovne zapremine prtljažnik je za 40 litara veći u odnosu na karavanski C5 prethodne generacije što je odličan rezultat, a njegova praktičnost povećana je petim vratima koja se visoko i široko otvaraju, što olakšava utovar kabastijih stvari. U podu su dodatni pretinci i odlagališta za vrednije stvari, a dobra stvar je i što se obaranjem naslona zadnje klupe dobija potpuno ravna površina. Utovar dugačkih i kabastih predmeta olakšan je sa četiri uzdužne metalne šine, koje se izdižu iznad tepiha. U ekskluzivnoj kombinaciji poput testne poželjeli smo i električni mehanizam za otvaranje prtljažnika, ali ni klasični nije nikakav funkcionalni nedostatak, već je riječ tek o navici koju smo brzo usvojili družeći se sa bogato opremljenim modelima srednje klase.

 


C5 X u potpunosti je novi Citroen koji osim jedinstvenog crossover koncepta donosi sa sobom i još jednu specifičnu činjenicu. Naime, to je prvi Citroen koji je proizveden u Kini i koji se prodaje na evropskom tržištu. Na prvi pogled ta činjenica se ne mijenja ništa jer je kvalitet izrade uzoran, ali on ipak utiče na cijenu zbog neizbježnih uvoznih dadžbina. To u praksi znači da za bogato opremljeni testni model treba izdvojiti 79.378 KM, a sa par opcija njegova cijena prelazi i 80.000 KM. Za kraj podsjećanje da najpovoljniji C5 X na domaćem tržištu u okviru promotivne akcije košta 59.100 KM, odnosno da je za hibridnu verziju potrebno izdvojiti 88.150 KM.

 

 

Pogonska gama C5 X modela uključuje dvije benzinske i jednu plug-in hibridnu kombinaciju. HDi dizelaša na veliku žalost evropskih kupaca neće biti u ponudi, ali testni 1,6-litarski turbobenzinac se ne čini inferiornim u 1.542 kilograma teškom crossoveru. Sa 180 KS i 250 Nm, koji se na podlogu prenose preko prednjih točkova i osmostepenog automatik,a više je nego dovoljna za održavanje zadovoljavajućeg ritma vožnje, koji se dinamički ogleda u ubrzanju od 0 do 100 km/h za 8,8 sekundi i najvećoj brzini od 230 km/h. Iako performanse nisu zanemarljive, kod C5 X je ipak u prvom planu smirenost u vožnji kada do izražaja dolaze uzorna udobnost, bogata oprema, odličan audio sistem i zvučna izolacija kabine. Testni prosjek najčešće se kretao u rasponu od osam do devet litara, mada je na otvorenoj cesti moguće računati na sedam i manje. Sve navedeno bilo je u skladu sa očekivanjima, odnosno dinamikom vožnje testnog modela uz kojeg 1,6-turbobenzinac savršeno pristaje, naravno u aktuelnom trenututku. Da se kojim slučajem možemo vratiti desetak godina unazad, riječ idealno bi sigurno stajala uz neki HDi agregat, ali vremena se mijenjaju, a izbori i prioriteti su sada puno drugačiji.

Datum objave: 03/11/2022
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook