Naslovna > Tehnika > Opasna tišina
FOTO GALERIJA (7)

Tehnika Audi e-sound

Opasna tišina

Od prvih dana i prvog automobila zvuk je bio vjerni pratilac vozila pokretanih SUS motorima. Osim šuma vjetra i buke nastale kotrljanjem točkova, najveći izvor zvuka je onaj koji dolazi od rada agregata. Ovaj zvuk umnogome je prigušen izduvnim sistemom, koji je godinama usavršavan…

U principu, ovaj sistem razvijao se u dva pravca. Na većini automobila i teretnih vozila, izduvni sistem imao je zadatak da što više smanji nivo buke koji nastaje od SUS motora i tako omogući lagodniju i opušteniju vožnju vozačima i saputnicima. Onaj manji dio čine uglavnom sportski automobili, kojima štih i sportsku notu daje upravo grmljavina koja izlazi iz izduvnih cijevi, dajući svima na znanje o čemu se tu radi.

 

 

Međutim, pojavom „čistih” automobila, a to su sprave koje u atmosferu ispuštaju vrlo malo ili nimalo štetnih izduvnih gasova, među kojima se naročito ističu potpuno električni automobili, nestalo je i buke. Mada se odmah pomisli da je nedostatkom buke, odnosno zvuka nastalog od motora SUS, riješena mora inženjera, to nažalost nije tako. Zvuk, odnosno buka, rada motora SUS upozoravala je učesnike u saobraćaju, posebno pješake i bicikliste, na nailazak automobila, kamiona ili motocikla, a zaljubljenicima u sportske modele podizala nivo adrenalina i ledila krv u žilama.

 

U Audiju su sada krenuli obrnutim putem. Nova generacija električnih automobila iz Audija e-tron pokretaće se potpuno bešumnim elektromotorima. Da bi nezaštićenim pješacima omogućio da čuju nove modele, Audi je oformio potpuno novo razvojno odjeljenje za generisanje zvuka pod nazivom e-sound. Za razvoj i stvaranje zvuka zaduženi su Rudolf Halbmeir i njegovi istomišljenici Axel Brombach i dr Lars Hinrichsen. Dr Ralf Kunkel, direktor akustike u Audiju, tvrdi da je pogoditi zvučnu notu vozila izuzetno naporan posao, koji automobilu daje personalnost. Ali, godine istraživanja omogućile su njegovom timu da mogu pojačati poželjne komponente zvuka, a znatno umanjiti one nepoželjne.

 

 

 

Proizvod ovog odjeljenja iz Audija je uvođenje posebnog sistema za generisanje zvuka (inače, kancelarija gospodina Halbmeira liči na kancelariju zaljubljenika u muziku, jer se tu nalaze digitalni klavir, dva Hi-Fi zvučnika i hrpa muzičkih magazina). Sistem se sastoji od zvučnika pričvršćenih za šasiju automobila, snage do 40W. Međutim, u praksi će ovi zvučnici raditi u obimu od 5 do 8 W uz korištenje metalnih elemenata u automobilu koji omogućavaju da se generisani zvuci čuju i u unutrašnjosti putničke kabine. Za Halbmeira zvuci imaju posebno značenje, tako da po njemu zvuci niskih frekvencija odražavaju snagu, a visokofrekventni odaju pravi sportski model. Da su u Audiju bili dalekovidi govori i podatak da je u SAD nedavno usvojen zakon koji zahtijeva da sva električna vozila imaju poseban specifičan zvučni signal, da bi ostali učesnici u saobraćaju bili obaviješteni o kretanju električnog automobila. Smatra se da će zvučnici morati generisati zvuk do brzine od 30 km/h, dok će pri većim brzinama sama buka kotrljanja i šum vjetra biti dovoljni za zadovoljenje normi po ovom zakonu.

 

Trenutno u fokusu razvoja je generisanje zvuka za model R-8 e-tron. Kada je u mirovanju, ovaj R8 se ne čuje, ali čim se pritisne pedala gasa on počinje da „reži”, kao da u njemu čuči najmanje V8 SUS motor. R8 e-tron zvuči kao pravi sportski model, ali to je samo prvi korak. Audi će za sve svoje e-tron modele razviti posebne zvučne kartice, tako da će svaki model imati specifičan zvuk motora. Tome se zaista radujemo, jer bilo bi veoma čudno posmatrati jedan R8 kako u mukloj tišini ubrzava i nestaje na horizontu, bez specifičnog „režanja” i „tutnjave” motora. Otprilike, kao da gledate muzičku emisiju na TV-u, ali bez tona!

 

 

Datum objave: 24/09/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook