Naslovna > Tehnika > Osmerac
FOTO GALERIJA (10)

ZF osmostepeni automatski mjenjač

Osmerac

Od pojave automobila ono što je najviše “iritiralo” vozače, a posebno ljepši pol, bila je promjena stepena prenosa. Zato su je konstruktori stalno usavršavali, da bi se “nekad” pojavili i automatski mjenjači, koji su od vozača “tražili” samo da ubace u hod za vožnju naprijed ili nazad. Naravno...

Prvi automatski mjenjači bili su sve samo ne “savršeni”. Sa veoma malo stepeni prenosa, osim ležerne vožnje, “donosili” su i znatno slabije performanse i znatno veću potrošnju goriva. Dugo su automatski mjenjači bili “rezervisani” za “lijene” vozače, kojima je udobnost vožnje bila iznad svega, ali u zadnjih petnaestak godina situacija se znatno promijenila. Automatski mjenjači dobijali su sve više stepeni prenosa (4, 5 i više), potrošnja goriva i performanse su se izjednačili sa manuelnim verzijama, dok je udobnost i dalje ostala na strani vozila sa automatskim mjenjačima. Prije nekoliko godina ZF je predstavio svoj 6-stepeni automatski mjenjač kao vrhunac tadašnje ponude. Ubrzo su se pojavili i 7-stepeni, a 2006. godine i 8-stepeni automatski mjenjač firme Aisin AW. ZF nije dugo čekao, a kao svoj odgovor 2009. godine predstavio je svoj novi 8-stepeni automatski mjenjač (8HP) kao evoluciju svog 6-stepenog automatskog mjenjača. Novi 8-stepeni mjenjač fizički je skoro istih dimenzija, što znači da ne zahtijeva više mjesta za ugradnju, a broj komponenti nije značajnije povećan. Ovakav napredak omogućen je sa nekoliko inovacija, s ciljem smanjenja potrošnje goriva i emisije CO2.

 

 

 

 

 

Ugrađena su 4 potpuno nova seta prenosnih zupčanika, ostvaren je veći prenosni odnos, dodati su i varijabilna uljna pumpa, te novi pretvarač obrtnog momenta uz optimizaciju kontrole izmene stepeni prenosa. Pri tome se, kao opcija, može ugraditi i “START/STOP” funkcija, koja gasi motor u stanju mirovanja vozila i startuje ga kada se vozilo ubaci u “brzinu”. Izračunato je da se kod stajanja od svega 10 sekundi značajno smanjuje potrošnja i emisija CO2. START/STOP funkcija uparena je sa sistemom “hidrauličnog impulsa skladištenja” ulja (HIS). Ovaj sistem daje potreban impuls za pokretanje elemenata mjenjača, a već nakon 350 milisekundi od pokretanja motora vozilo je spremno za pokret.

 

 

Sistem donosi uštedu od 5% goriva, a u poređenju sa “starim” 6-stepenim automatskim mjenjačem (sa do sada najvećim stepenom iskorištenja) ušteda iznosi 11%. HIS sistem, po mišljenju ZF-ovih inženjera predstavlja najbolju opciju po pitanju troškova ugradnje i jednostavnosti komponenti, kao i prilagodljivosti različitim potrebama. U konstrukciji novog “osmerca”, ZF-ovi inženjeri odbacili su poznate konstrukcije, a pred sebe postavili “bezbroj” kriterijuma. Razmatrali su na hiljade kombinacija epicikličnih zupčanika i sve njihove moguće varijante ugradnje. Rezultat je novi mjenjač sa svega četiri seta stepena prenosa i pet pomičnih elemenata, od kojih su samo dva stalno “otvorena”. Višelamelno kvačilo i kočnica nalaze se u “srcu” prenosa, a samo dva otvorena elementa znače i manje rotirajućih dijelova u odnosu jednih prema drugim, što smanjuje gubitke u prenosu (gubici iznose manje od 2%), a to znači i dalju uštedu goriva. Logična posljedica uštede goriva automatski znači i manje CO2. Konkretno, u slučaju 3.0-litarskog šestocilindričnog motora, emisija CO2 smanjena je sa 200 g/km na 178 g/km, uz poboljšanje performansi.

 

 

“Milisekunda” predstavlja mjernu jedinicu kada je u pitanju brzina izmjene stepena prenosa. Naime, svega 200 milisekundi je potrebno da se izmijeni stepen prenosa, a to je trenutno “top rezultat”. Udobna promjena stepena prenosa i brzina reakcije novi 8-stepeni automatski mjenjač stavlja rame uz rame sa do sada “mjerilom” sportskog automatskog mjenjača-drugom generacijom ZF-ovog 6-stepenog automatskog mjenjača iz 2006. godine. Manje vrijeme izmjene stepena prenosa, posebno između prvog i drugog stepena, daje vozilima sa 8HP prenosom bolju akceleraciju, a sa dodavanjem dodatnih zupčanika, odnosno stepena prenosa, povećan je i ukupni prenosni odnos na 7,0. Promjena stepena prenosa za 200 milisekundi odvija se brzo i glatko. Čak ni najbolji profesionalni vozači ne mogu postići ovakav rezultat, kada se kombinuje uživanje u vožnji, maksimalna iskorištenost i udobnost. Pri tome, novi 8HP omogućava “skokove” od dva i više stepeni prenosa, uključujući i “ekstrem”, kada je moguće prebaciti iz osmog u drugi stepen prenosa.


 

Modularnost je ono što su ZF ovi inženjeri htjeli i postigli. Naime, novi mjenjač moguće je kombinovati sa raznim tehnologijama, bez potrebe modifikacija na prostoru za ugradnju u vozila. Može se kombinovati sa svim ZF-ovim pogonima na četiri točka, sa mogućnošću izmene pojedinih elemenata (pretvarač momenta sa hidrodinamičnim kvačilom i sl.). Osim toga, pogodan je za kombinaciju kao “poluhibrid” kada se na radilicu veže starter-generator ili kao “puni” hibrid kada SUS i el. motor rade paralelno (pri čemu se od “pune” hibridne verzije očekuje ušteda od 30% u uslovima gradske vožnje. Jedan od prvih “korisnika” novog 8HP mjenjača jeste novi BMW 760, kome je ušteda u gorivu bitna, ako ništa drugo bar u markentiške svrhe, a koriste ga i Audi A8, novi Touareg...

 

 

Možemo konstatovati da “beneficije” koje donosi novi 8HP ZF-ov mjenjač nisu male. Novi set zupčanika, smanjena potrošnja goriva, poboljšan prenosni odnos, izuzetan odnos snage i težine i veoma velik stepen iskorištenja uz minimiziranje energetskih gubitaka, postavljaju ga na vrh pobjedničkog postolja. Pri tome, njegova proizvodnja enormno raste. 2009. godine proizvedeno je 15.000 8HP mjenjača, a čak 720.000 6HP. Ove godine planirana je proizvodnja 300.000 8HP mjenjača, a to je više nego što će biti proizvedeno 6HP mjenjača. Da uopšte ne sumnjaju u svog novog “ljubimca”, ZF-ovi vodeći ljudi dokazuju i činjenicom da do 2012. godine planiraju u potpunosti prebaciti proizvodnju na 8HP mjenjač i tako prestati sa proizvodnjom 6HP mjenjača.
 

Datum objave: 10/11/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook