Naslovna > Retro > Pedeset mu je godina tek

Vremeplov - Porsche 911, 50 godina

Pedeset mu je godina tek

Porsche 911 jedan je od najlegendarnijih sportskih automobila svih vremena, koji ove godine slavi jubilarnih, 50 godina postojanja...

Od postanka pa do danas Porsche 911 jedini je automobil na svijetu koji i u svojoj posljednjoj generaciji sadrži apsolutno sve esencijalne posebnosti slavnog 50 godina starog predaka. Svaki put u novoj generaciji Porsche 911 je redizajniran, ali tako da se očuva izvorna forma. Prednji blatobrani, krov i oblik bočnih stakala su ključna žarišta, koja kroz generacije ovog modela nisu temeljnije mijenjana, pa je upravo zbog njih svaki „elfer“ nepogrešivo prepoznatljiv. Čak i neki od enterijernih detalja su ostali isti tokom svih godina, uključujući i pozicioniranje ključa na lijevoj strani stuba upravljača i pet okruglih instrumenata ispred vozača.

 

Početak

 

Sve je počelo daleke 1959. godine, kada su iz pera Ferdinanda „Butzi“ Porschea izašle prve konture sada već kultnog „elfera“, projektovanog kao zamjenika uspješnog modela 356. Na sajmu automobila IAA 1963. godine debitovao je prototip pod oznakom 901, koji je zbog protesta Peugeota (zbog nule u sredini koja je bila zaštitni znak francuskog proizvođača) nakon 82 proizvedena primjerka preimenovan u 911. Njegov vazdušno hlađeni šestocilindrični boxer motor isporučivao je 130 KS, dajući mu tada impresivnu brzinu od 210 km/h. Početkom 1965. Porsche je ponudio i blažu varijantu sa četvorocilindričnim agregatom iz Porschea 912, koji je zbog mlakih performansi sa druge strane bio i najmanje tražen.

 

Već 1966. Porsche predstavlja 160 KS snažnu 911S varijantu, koja je bila prepoznatljiva i zbog kovanih aluminijumskih točkova proizvođača Fuchs. Model 911 Targa, sa svojim prepoznatljivim roll barom od nerđajućeg čelika, doživio je debi krajem 1966, kao prvi sigurni kabriolet na svijetu. Poluautomatski Sportomatic četverostepeni mjenjač pridružio se postavi 1967, a iste godine varijanta 911T, a kasnije E i S modeli, promovisali su Porsche kao prvog njemačkog proizvođača koji je bio u skladu sa strogim američkim kontrolnim propisima o izduvnim gasovima. Kako su godine prolazile, prva generacija Porschea 911 je postajala sve više i više moćna, tako da je njen motor prvo povećan na 2,2 litre (1969), a kasnije i na 2,4 litre zapremine (1971). Ipak, 911 Carrera RS 2.7 iz 1972. sa 210 KS i težinom manjom od 1.000 kg ostala je simbol snova automobilskih entuzijasta sve do današnjih dana, a njena prepoznatljiva karakteristika bio je takozvani „pačiji rep“, prvi svjetski zadnji spojler ugrađen na serijsko vozilo.

 

G-serija - Druga generacija

 

Deset godina nakon premijere prvog „elfera“ inženjeri Porschea podvrgli su 911 prvom temeljnom faceliftingu. Tako je rođen G model, koji se proizvodio od 1973. do 1989. godine, više od bilo koje druge generacije legendarne 911-ke. Zatezanje bora donijelo je nove branike, zaštita putnika dodatno je poboljšana sa sigurnosnim pojasevima u tri tačke, kao standardnom ​​opremom, a stigli su i integrisani nasloni za glavu. Jedan od najvažnijih događaja 911 sage dogodio se 1974. otkrivanjem prvog Porschea 911 Turbo sa 3.0-litarskim motorom od 260 KS i ogromnim zadnjim spojlerom. Sa svojim jedinstvenim spojem luksuza i performansi, Turbo verzija uskoro postaje sinonim Porscheove mističnosti, što je posebno važilo za Turbo varijantu iz 1977. sa intercoolerom i većim 3.3-litarskim motorom sa okruglo 300 KS. Paleta druge serije je 1983. godine dopunjena sa CS modelom, dok je 1989. svjetlo dana ugledala i Speedster varijanta, koja je podsjećala na legendarni 356 iz pedesetih godina.

 

Serija 964 - Moderna klasika

 

Baš kad su automobilski stručnjaci predviđali skori kraj ere modela 911, Porsche 1988. godine predstavlja seriju 911 Carrera 4 sa kodnom oznakom 964. Nakon 15 godina proizvodnje, platforma modela 911 je radikalno obnovljena sa 85 posto novih komponenti, dok vazdušno hlađeni 3,6-litarski boxer motor sada isporučuje 250 KS. Izvana, 964 razlikovao se od svojih prethodnika veoma malo, ali je iznutra bio gotovo potpuno drugačiji. Osim boljih performansi, 911 je postao i znatno udobniji, a stigle su i pikanterije u obliku ABS kočnica, tiptronic mjenjača, te potpuno redizajniranog ogibljenja sa komponentama od lake legure i oprugama umjesto prethodnog torzionog vješanja. Turbo model je poboljšan 3,6-litarskim bokser motorom sa 360 KS, koji uz Carrera RS, 911 Turbo S i 911 Carrera 2 Speedster danas uživa veliko poštovanje među kolekcionarima.

 

Serija 993 - Posljednji sa vazduhom

 

Nova serija 993 stiže 1994. godine, a predstavljao je jednu od najljepših varijanti modela 911. Bio je veoma pouzdan, okretan, a turbo varijanta je prvi put dobila bi-turbo agregat, koji je 1995. imao najnižu emisiju izduvnih gasova svijetu. Porsche 911 GT2 je bio usmjeren na poštovaoce sportskih automobila sposobnih za visoke brzine, dok je električni stakleni krov bio jedan od inovativnih detalja verzije 911 Targa. Ovaj model proizvodio se od 1993. do 1998, a bio je posljednji 911 sa vazdušno hlađenim motorom.

 

Serija 996 - Vodena revolucija

 

Porsche 911 sa kodnom oznakom 996, koji se proizvodio od 1997. do 2005, predstavljao je veliku prekretnicu u istoriji ovog modela. On je zadržao sve karakteristike prethodnika, ali je to opet bio potpuno novi automobil. Temeljno redizajnirana 996 generacija bila je prva koju je pokretao vodom hlađeni boxer motor. Zahvaljujući četvoroventilskoj tehnologiji glave cilindara postizao je 300 KS i tako uveo nove standarde u smislu smanjenja emisija izduvnih gasova, buke i potrošnje goriva. Vanjski dizajn je bio reinterpretacija klasične 911 linije, ali s nižim koeficijentom otpora vazduha od samo 0,30. U unutrašnjosti vozače je čekao potpuno novi kokpit, a novi 911 GT2 postao je prvi automobil standardno opremljen keramičkim kočnicama.

 

Serija 997 - Visoke performanse

 

U julu 2004. Porsche je predstavio novu generaciju 911 Carrera i 911 Carrera S modela, koji su važili za istinska high-performance vozila pogonjena 3,6-litarskim boxer motorom sa 325 KS, dok je novi 3,8-litraš u Carreri S razvijao čak 355 KS. Šasija je takođe znatno prerađena, a Carrera S dolazila je sa Porsche Active Suspension menadžmentom, kao standardnom opremom. U 2006. Porsche predstavlja novi 911 Turbo, model sa prvim benzinskim motorom na svijetu opremljenim turbopunjačem sa promjenjivom geometrijom. U jesen 2008, 997 dobija još efikasnosti, zahvaljujući direktnom ubrizgavanju goriva i dvostrukom kvačilu. Nikada prije 911 serija nije bila ponuđena u većem broju varijacija, jer kupcima su bile na raspolaganju čak 24 različite verzije.

 

Serija 991 - Evolucija

 

Ovaj automobil, poznat interno kao 991, predstavlja najveći tehnički skok u evoluciji modela 911. Kao mjerilo klase decenijama, nova generacija 911 podigla je performanse i efikasnost na nove nivoe. Potpuno novi ovjes, duži međuosovinski razmak, širi trag točkova, veće gume i ergonomski optimizovana unutrašnjost uticali su na još sportskije i ugodnije iskustvo vožnje. Tehnički, 911 serije 991 je simbol Porscheovih „inteligentnih performansi“, a sve to uz manju potrošnju goriva, odnosno bolju efikasnost. Ostale inovacije uključuju Porsche dinamičku kontrolu ogibljenja (PDCC) i prvi svjetski sedmostepeni ručni mjenjač. Sa svojom fluidnom, produženom siluetom i uzbudljivim obrisima, sedma generacija Porschea 911 Carrera ostaje nepogrešivi „elfer“, koji je još jednom uspio redefinisati standarde automobilske dizajna. Ovaj model je najbolji Porsche 911 svih vremena, naravno sve dok se ne pojavi sljedeća generacija, koja će, sigurno smo, ponovo opčiniti sve one vozače sa oktanskim krvotokom i posebnim stilom.

 

DNK kod

Porsche 911 je za čuvenog proizvođača iz Stuttgarta veoma važan automobil i zbog toga što posuđuje svoju DNK ostalim modelima iz ponude...

Za pet decenija, 911 je bio i ostao jezgro Porsche brenda. Samo nekoliko drugih vozila u svijetu može se pohvaliti tako dugom tradicijom i sa pravim kontinuitetom produkcije kao Porsche 911. „Elfer“ je bio i ostao inspirativan sportski automobil širom svijeta od svog debija pod oznakom 901 na IAA sajmu automobila u septembru 1963. Danas se smatra čistokrvnim sportskim automobilom, mjerilom za sve ostale slične automobile drugih proizvođača. Ovaj model je za Porsche važan i zbog toga što predstavlja centralnu referentnu tačka za sve druge modele ovog proizvođača, od Cayenna pa do Panamere, jer svaki od njih, ma koliko bio različit, u sebi nosi dobar komad 911 filozofije.

 

 

Spoj nespojivog

Od 1963. do danas izrađeno je više od 820.000 Porschea 911, što ga čini jednim od najuspješnijih sportskih automobila u svijetu. Jedan od razloga uspjeha je i taj što je uspio pomiriti nepomirljivo...

Za svaku od svojih sedam generacija inženjeri u Zuffenhausenu i Weissachu su iznova svijetu pokazivali inovativnu snagu Porsche brenda. Kao ni jedno drugo vozilo, 911 uspijeva pomiriti očigledne protivrječnosti kao što su sportske osobine i svakodnevna praktičnost, tradicija i inovacije, te dizajn i funkcionalnost. Zbog toga i nije čudno da je svaka generacija ovog automobila napisala svoju ličnu priču o uspjehu. Ferry Porsche je najbolje opisao njegove jedinstvene osobine: „911 je jedini automobil na svijetu koji možete voziti na afrički safari ili u Le Mansu, u pozorište ili kroz saobraćaj New Yorka.“

 

 

Datum objave: 08/05/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook