Naslovna > Retro > Pet decenija „velike mačke“
FOTO GALERIJA (37)

50 godina Jaguara XJ

Pet decenija „velike mačke“

Najveća i najraskošnija Jaguarova limuzina danas je jedan od najboljih reprezenata britanske automobilske industrije. Originalni dizajn iz 1968. koji je blago evoluirao čak 41 godinu 2009. se transformisao u prelijepu, modernu formu koju je osmislio Ian Callum...

Jaguar XJ je britanska, evropska i svjetska automobilska legenda, koja na tržištu opstaje već punih 50 godina i zbog toga zaslužuje duboki naklon i poštovanje. Iskrenim ljubiteljima automobilizma i svega što se kotrlja na četiri točka XJ se u pamćenje duboko urezao svojim jedinstvenim dizajnom, sa dvostrukim okruglim farovima, elegantnom razvučenom bočnom linijom i izduženim zadnjim dijelom. On je blago evoluirao kroz 41 godinu koliko je bio aktuelan, da bi se 2009. godine transformisao u zanosno, moderno i savremeno izdanje u kakvom ga danas poznajemo. Svoj prvi automobil Jaguar je proizveo 1935. godine. Bio je to SS četverovratni sedan, poprilično klasičnog dizajna. Renesansa započinje 1948. godine predstavljanjem XK120 modela. Zanosni sportski dvosjed brzo je postao hit među bogatom klijentelom, da bi 1955. godine svjetlo dana ugledao Mark I, koji je udario čvrste temelje za sve Jaguarove limuzine nakon njega, pa i raskošni XJ. A XJ je 1968. godine u direktnom programu na britanskoj nacionalnoj televiziji predstavio jedan od osnivača kompanije Sir William Lyons, koji će godinama nakon toga tvrditi kako mu je upravo ovaj automobil najomiljeniji Jaguar.

XJ je naš najpotpuniji automobil. Prelijepo je dizajniran, ima luksuzan enterijer i veoma moćan pogon. Zajedništvo nabrojanih osobina nudi jedinstven ugođaj u vožnji što je suština Jaguarovog DNK koda i polazna tačka za razvoj svih ostalih naših modela – izjavio je svojevremeno Sir William Lyons, koji je umro 1985. godine. Osim njemu, XJ je veoma brzo postao omiljen i mnogim poznatim ličnostima, britanskim prinčevima, kraljici, premijerima, visokim zvaničnicima, ambasadorima, vrhunskim sportistima, slavnim muzičarima i mnogim ostalim ljubiteljima i kolekcionarima automobila širom svijeta.
Osim Lyonsa, najveći doprinos u razvoju „velike mačke“ dao je i Bob Knight, britanski konstruktor, koji je osmislio efikasan sistem vješanja za XJ. Zahvaljujući nezavisnoj koncepciji oslanjanja na svim točkovima, Jaguar XJ je svojevremeno ponudio nepobjediv spoj sportskog upravljanja i vrhunske udobnosti.

Po predstavljanju serije 1, 1968. godine Jaguar XJ je ponuđen sa kapacitetnim rednim 4,2-litarskim šestocilindričnim benzinskim agregatom, koji je razvijao za ono vrijeme impresivnih 248 KS. Za široke bogataške mase namijenjen je manji 2,8-litarski šestak u dvije verzije, sa 142 i 182 KS. Uspjeh je bio gotovo trenutan, a da bi zadovoljio sve pristigle narudžbe, Jaguar je većinu svojih proizvodnih kapaciteta preorijentisao na proizvodnju XJ, koji je svojevremeno koštao 6.500 dolara. Mada je već od starta proizvodnje trebalo da ima moćni 12-cilindrični motor, kojeg je do tada koristio prelijepi kupe E-Type, XJ je ovu moćnu mašinu dobio tek 1972. godine. Iz 5,9-litarske motorčine Jaguarovi inženjeri su izvukli 269 KS, što je 1.880 kg teškom XJ-u omogućilo da od 0 do 100 km/h stigne za 6,5 sekundi i da ostvari maksimalnu brzinu od 225 km/h. Impresivan rezultat, koji dobija na težini, s obzirom na to da je ostvaren prije 41 godinu.


Serija 2 Jaguara XJ predstavljena je 1973. godine, kada je svjetlo dana ugledala i njena jedina kupe verzija, koja se zbog slabog interesovanja kupaca proizvodila samo do 1978. Danas je to veoma rijedak kolekcionarski primjerak, koji se u voznom stanju može naći po cijeni od 25.000 eura pa naviše. Limuzinski XJ je na smjeni generacija sedamdesetih godina dobio blago modifikovanu karoseriju, sa vidno manjom maskom hladnjaka i podignutim branicima, kako bi se ispunili američki bezbjednosni standardi. U ponudu je uveden i još jedan „šestak“ zapremine 3,4 litra, koji je razvijao 161 KS. Kvalitet izrade i pouzdanost su pali u odnosu na prethodnika, a mnogi analitičari kao krivca za takvu situaciju navode činjenicu da je Jaguar u to vrijeme pripadao britanskoj kompaniji Leyland, koja je određene komponente tog automobila proizvodila u svojim nepouzdanim kooperantskim preduzećima.


U želji da popravi loš utisak s početka sedmdesetih, Jaguar 1979. godine predstavlja Seriju 3, koja će ostati upamćena po činjenici da je njen „redizajn“ potpisao čuveni italijanski dizajner Pininfarina. Sa osjetno više hroma i modernizovanim odbojnicima, Pininfarina je dodatno naglasio elegantnu karoseriju automobila, priznavši da bi radikalne promjene bezvremenske forme Jaguarove limuzine donijele više štete nego koristi. Sa ovim modelom iz ponude je izbačen zastarjeli 2,8-litarski benzinac, a kako bi se dodvorio Amerikancima, Jaguar je 1986. predstavio XJ40. Temeljno redizajnirani „Pininfarinin“ model sa pravougaonim prednjim svjetlima, ujedno je i jedini XJ bez karakterističnih duplih okruglih farova. Ovaj automobil je razvijen na novoj platformi sa povećanim osovinskim razmakom od 2.870 mm, a dobio je jaču i laganiju karoseriju u odnosu na prvobitnu Seriju 3. U ponudu je uveden novi redni 3,6-litarski šestocilindraš sa 225 KS, koji se kombinovao sa ZF-ovim četverostepenim automatskim mjenjačem. Temeljan redizajn pretrpjelo je i vješanje, a u standardnu opremu uvedeni su klima uređaj i putni računar.


Početkom 1994. Jaguar je predstavio XJ300, koji je ozvaničio dizajnerski povratak ka originalu iz 1968. godine. U suštini, riječ je o temeljnom redizajnu XJ40 modela, koji sa „pravougaonim“ farovima nije uspio da pronađe pravi put do kupaca. Najviše promjena, osim na karoseriji, napravljeno je u enterijeru, kako bi se ugođaj u vožnji podigao na još viši nivo. Tri godine poslije došao je još jedan redizajn u vidu XJ308 modela. Sa njim je Jaguar u penziju poslao velike šest i 12-cilindrične benzince i uveo potpuno nove V8 motore, zapremine 3,2 i 4,0 litara, sa 240 i 290 KS. Posljednji redizajn Serije 3 desio se 2003. godine, kada je Jaguar bio još u vlasništvu Forda. XJ je tada dobio aluminijumsku karoseriju, ali i novi 3.0 V6 benzinac sa 240 KS. Osim njega, u ponudi su još bili 3.5 i 4.2 V8 benzinski motori, te prvi dizelski agregat, koji je ikada ugrađen u jedan XJ model, 2.7-litarski V6 sa 203 KS i 435 Nm. Veliki napredak je napravljen i u tehnološkom pogledu, dok je ugođaj u vožnji podignut na još viši nivo zahvaljujući kompjuterski kontrolisanom sistemu vazdušnog vješanja.


Polovinom 2008. godine indijska kompanija Tata Motors kupila je od Forda za 2,3 milijarde dolara Jaguar i Land Rover. Godinu i po kasnije, polovinom 2009. u Londonu je predstavljen potpuno novi XJ X351 model. Odmah po premijeri novi XJ je u Britaniji okarakterisan kao dizajnersko remek djelo, ali i istinski tehnološki biser. Izgled savremenog XJ modela, koji je napravio radikalan odmak od tradicionalnih rješenja, potpisao je prvi čovjek Jaguarovog dizajna, Škot Ian Callum. Aluminijumska karoserija i njena izrada po tehnologiji, koja se koristi u avioindustriji, donijeli su dozu ekskluzivnosti. Poseban status među reprezentativnim limuzinama današnjice, ovom modelu pružili su i jedinstveni „virtuelni“ instrumenti, ali i mnogi luksuzni detalji opreme poput Bowers&Wilkins ozvučenja sa 20 zvučnika i ukupnom snagom od 1.200 W. U pogonsku paletu agregata uvršten je novi 3.0-litarski V6 dizelaš sa 380 KS. Osim njega, kupcima su ponuđeni i 3.0 V6 benzinac sa 340 KS, te 5.0-litarski V8 sa 510 „konja“. U čast 50 godina XJ serije Jaguar je 2018. predstavio i slavljeničku XJ 50 seriju, koja je dostupna sa 3.0-dizelskim i 5.0-benzinskim motorom u standardnom i produženom karoserijskom izdanju. Ovaj automobil odlikuju ekskluzivan vanjski i unutrašnji dizajn, te veoma bogat paket serijske opreme. Zajedno sa limitiranom serijom Jaguar je predstavio i brojna unapređenja XJ serije, koja će biti dostupna uz modelsku seriju 2019. godine.


U proteklih 50 godina koliko je na tržištu Jaguar XJ je izrastao u jednu od najpoželjnijih limuzina današnjice, koja svojom elegancijom, profinjenošću, luksuzom i snagom postavlja mjerila u klasi. Iza Jaguara XJ je dakle bogata prošlost, ali i svijetla budućnost, jer je izrastao u automobilsku legendu, koja promoviše bezvremenske vrijednosti.


Ian Callum, direktor dizajna Jaguara:
„XJ je vrhunac luksuza i automobilske profinjenosti, koja traje već 50 godina. To je naš najtradicionalniji model, veoma uravnoteženog i prepoznatljivog dizajna. Specijalna XJ 50 serija je prelijep način da se osvrnemo na proteklih pet decenija i odamo zasluženo priznanje našoj najvećoj limuzini. Ona je ogledalo naših trenutnih dostignuća u segmentima vrhunskog dizajna, tehnologije i profinjenog luksuza“.

Datum objave: 18/02/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook