Naslovna > Teme > Počelo je, a odavno kasni!
FOTO GALERIJA (11)

Homologacija – Početak primjene 2010

Počelo je, a odavno kasni!

Trideset mjeseci nakon usvajanja Pravilnika o homologaciji vozila, sa 25 mjeseci zakašnjenja, ispunjeni su uslovi za početak njegove primjene. Automatski je ukinuta zabrana na uvoz polovnjaka starijih do sedam godina, a kao ograničavajući faktor uzeta je Euro 3 norma...

Ovo je mali korak za Evropu, a veliki za BiH! To bi u najkraćem bila suština priče o početku primjene postupka homologacije vozila u BiH, postupka, koji je u zemljama Evropske unije, ali i okruženja odavno dio svakodnevice. Ona druga suština, koja zanima obične građane je šta praktično donosi početak ovog procesa? Naime, osim uvođena reda u oblast uvoza novih i polovnih vozila, te preciznog utvrđivanja parametara, koja ona moraju ispunjavati da bi se registrovala u BiH, najzanimljivija vijest za javnost je ukidanje Odluke o zabrani uvoza polovnih automobila starijih od sedam godina i uvođenje Euro 3 norme kao osnovnog mjerila, za uvoz polovnih automobila.

 

 

 

U praksi to znači da se od sada mogu uvesti sva polovna vozila, koja su za Evropsko tržište proizvedena od 1.1.2000, jer zadovoljavaju Euro 3 normu. Treba dodati da su neki proizvođači poput Volkswagena, Audija, Mercedesa, BMW-a... od 1998. godine u ponudi imali automobile, čiji  su motori ispunjavali ovu ekološku normu. Neki motori japanske Honde ovaj standard su ispunjavali i puno prije, polovinom devedesetih godina, a sličnih slučajeva ima i kod ostalih proizvođača. To znači da je starosna granica za uvoz polovnjaka sa sedam pomjerena na 10, 11, 12, a u nekim slučajevima i više godina. Euro 3 će kao osnovno mjerilo za homologaciju važiti do 2012. godine, kada će kao donja granica biti usvojena Euro 4 norma, koja je stupila na snagu 1.1.2005. godine. Dakle 2012. godine uvoz će se ponovo svesti na sedam godina stare automobile.

 

UVOZ POLOVNJAKA
Ono što je potrebno znati kod uvoza polovnjaka je da automobil može biti uvezen i registrovan u BiH samo ako ispunjava Euro 3 normu o emisiji izduvnih gasova. Pomenuta norma na tlu Evropske unije stupila je na snagu prvog dana 2000. godine i tada je bila obavezna samo za novoproizvedene automobile. Naime, tek svi automobili na tržištu Evropske unije, koji su registrovani od prvog januara 2001. godine garantovano ispunjavaju Euro 3 normu, jer je ona od tada postavljena kao uslov za registrovanje automobila. Za onoga koji uvozi automobil iz inostranstva najjednostavniji način da bude 100% siguran da automobil koji želi uvesti zadovoljava Euro 3 normu, je da kod ovlaštenog uvoznika u zemlji izvoza ili u BiH, provjeri na da li njegov automobil ispunjava Euro 3 standarde. Potvrda izvađena u inostranstvu ne oslobađa od plaćanje participacije za homologaciju prilikom uvoza. 

 

 

Da bismo razumjeli zašto je bitan početak procesa homologacije, priču moramo vratiti na početak, te se podsjeti šta je, i kako je do sada tekao ovaj proces u BiH. Naime, homologacija je postupak utvrđivanja usklađenosti vozila, dijelova, uređaja i opreme vozila sa odredbama važećeg pravilnika i tehničkim specifikacijama, koje propisuje proizvođač ili neka druga mjerodavna institucija. Važeći Pravilnik o homologaciji vozila, dijelova i opreme vozila u BiH usvojen je 25. aprila 2008. godine, kao dokument, koji sadržajem u potpunosti pokriva predmetnu oblast. Ministarstvo komunikacija i prometa BiH je bilo obavezno da u roku od 30 dana nakon stupanja na snagu Pravilnika raspiše javni konkurs za određivanje organizacije, koja će obavljati administrativne poslove u oblasti homologacije. Ta organizacija trebala je u roku od šest mjeseci izraditi neophodnu dokumentaciju, te u roku od godinu dana osigurati sve uslove za sprovođenje ovog postupka. Javni konkurs raspisan je sa zakašnjenjem od 13 mjeseci...

 

NEDOUMICE
Najviše nedoumica u javnosti, u vezi sa Euro 3 normom izazivaju dva pitanja. Prvo je u vezi sa automobilima proizvedenim prije 2000. godine, a drugo sa njemačkim D3 standardom. Poznato je da su mnogi proizvođači poput VW koncerna još od 1998. godine u svojoj ponudi imali i Euro 2 i Euro 3 motore iste zapremine. Svaki od tih motora su različito obilježeni, a pouzdane podatke o oznakama ima proizvođač. To znači da se isti mogu provjeriti u svakom ovlaštenom predstavništvu određenog proizvođača automobila. D3 norma je ekološka standard, koji je važio samo u Njemačkoj kao prelazno rješenje u periodu između Euro 2 i Euro 3 norme. Automobili koji su ispunjavali ovaj standard u Njemačkoj su imali olakšice prilikom registracije. Bitno je znati da su u D3 standard bili uključeni i Euro 2 i Euro 3 motori. Najpouzdaniji način provjere podataka u oba ova slučaja, kada je riječ o automobilima proizvedenim prije 2000 godine i o onim koji su ispunjavali D3 standard, je provjerom „broja šasije“ u proizvođačevoj bazi podataka. 

 

 

Prvi korak ka stvaranju uslova za sprovođenje procesa homologacije napravljen je 4. decembra prošle godine, kada je u Sarajevu potpisan ugovor o obavljanju administrativnih poslova u vezi s homologacijom vozila, dijelovima, uređajima i opremom. Ugovor je potpisao ministar komunikacija i prometa BiH Rudo Vidović s predstavnicima konzorcija, u čijem sastavu su EIB Internationale - Centar za motorna vozila Banja Luka, Institut za privredni inžinjering (IPI) Zenica, Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo i Centar motor Široki Brijeg. U međuvremenu iz konzorcijuma je „isključen“ Institut za privredni inžinjering (IPI) Zenica, a ostale tri članice su završile sve neophodne pripreme za početak primjene homologacije u BiH.


 

COC DOKUMENT
S jačanjem ekološke svijesti, ali i sa strožim kriterijumima na tehničkim pregledima u Evropskoj uniji, mnogi proizvođači su počeli sa izdavanjem takozvanog COC dokumenta, ili potvrde o usaglašenosti. Ovim dokumentom proizvođač između ostalog potvrđuje koji emisioni standard ispunjava određeni model. Kao takav COC može poslužiti kao validan dokaz, u procesu homologacije vozila i utvrđivanja Euro 3 standarda, pod uslovom da je ovjeren od strane proizvođača ili ovlaštenog uvoznika.

 

 

Podsjećamo, da je u međuvremenu do donošenja Pravilnika, za obavljanje homologacije bio zadužen Institut za standardizaciju BiH, kao državno administrativno tijelo u skladu sa Sporazumom o homologaciji utvrđenim 1958. godine. Dvije godine, koliko je BiH bila bez ovlaštene institucije za homologaciju, otvorile su mogućnost za uvoz vozila koja ne ispunjavaju mnoge uslove navedene u Pravilniku o homologaciji. Zahvaljujući toj činjenici, ali i nebrizi nadležnih institucija, na našim putevima su se našli uredno registrovani, ali homologacijski neprihvatljivi automobili kineskog, iranskog, američkog, britanskog... porijekla. Najzanimljiviji su svakako britanski automobili, koju su registrovani iako im je upravljač bio na desnoj strani. Koliko su ti automobili bezbjedni za saobraćaj, najbolje govori činjenica da se kod preticanja vozač takvog vozila mora oslanjati na pomoć suvozača. Ukoliko je sam u automobilu ima dva izbora ili da ne pretiče, ili da rizikuje. Ovaj primjer samo jedan od niza mogućih situacija u kojima ovakvi automobili predstavljaju potencijalnu opasnost. S početkom primjene homologacije u BiH se više neće moći uvesti takvi automobili, ali će se postojeći, koji su uredno registrovani moći voziti, jer neće biti retroaktivne primjene Pravilnika. To znači da se šteta, koja je pričinjena dopuštanjem njihovog uvoza neće moći izbrisati preko noći, odnosno da ćemo na bh. putevima još dugi niz godina imati vozila, koja ne ispunjavaju neophodne tehničke i bezbjednosne standarde.

 

NADLEŽNE INSTITUCIJE
Spremni za početak 
Tročlani konzorcijum u sastavu EIB Internationale - Centar za motorna vozila Banja Luka, Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo i Centar motor Široki Brijeg obavio je sve neophodne pripreme za početak sprovođenja postupka homologacije i on bi prema najavama iz konzorcijuma trebao početi i prije zvaničnog roka 4. decembra. - Konzorcijum je spreman za početak homologacije vozila. U međuvremenu smo ispunili sve neophodne uslove, koji između ostalog podrazumijevaju kreiranje jedinstvenog informacionog sistema i izbor tehničkih pregleda, kao logističke podrške koja će obavljati homologaciju vozila u BiH. Od izabrana 34 tehnička pregleda u BiH do sada smo edukovali osoblje u njih 28, dok će ostali taj dio završiti do 4. decembra. Neki detalji poput cjenovnika za određene vrste homologacije još uvijek nisu definisani, ali pitanje dana kada će i taj podatak biti usaglašen - objašnjava Drago Talijan, direktor preduzeća EIB Internationale. On je dodao da se svi detalji u vezi sa postupkom homologacije mogu naći na internet stranicama
http://www.eib-cmv.com;
www.homologacija.ba;
http://www.centar-motor.com.
Datum objave: 29/11/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook