Naslovna > Teme > Pohod na Istanbul City Park sa 5.392 konja
FOTO GALERIJA (40)

Porsche Media Driving Academy

Pohod na Istanbul City Park sa 5.392 konja

Kakav je osjećaj sjediti za upravljačima superautomobila? Kako se oni uopšte voze? Gdje se voze? Ko ih vozi? Sva su ova pitanja obavijena velom tajne koju za vas otkrivamo u ovom broju Autoshop Magazina...

Svjesni činjenice da se „čovjek uči dok je živ“, bez ikakve dvojbe prihvatili smo ekskluzivni poziv na Porsche Media Driving Academy-u, u okviru kojeg smo posjetili jedan od najdinamičnijih gradova svijeta, Istanbul.Tamo smo dva dana „divljali“ po 5,3 km City Parka, nekadašnjeg, a uskoro i budućeg doma Formule 1 za Veliku nagradu Turske. Dvodnevni program omogućio nam je da na najnovijim Porscheovim modelima steknemo nova, ali i usavršimo stečena vozačka iskustva i isprobamo posljednja tehnološka dostignuća ovog sportskog automobilskog giganta. Velika je stvar upravljati „zvijerima“ sa znakom Porsche-a, još kada znate da su mnogi od modela koji su nas čekali toliko novi da ih još nema u „slobodnoj vožnji“, onda osjećate sav ekskluzivitet automobilskih zvijezda. Međutim, prave zvijezde ipak nismo mi, već pedesetak ljepotica koje su nas dočekale pri ulasku u krug Porsche Driving Centra. Slijedio je kratak obilazak i upoznavanje sa modelima koje ćemo voziti i put kongresne sale u kojoj je teoretskim dijelom, na početku prvog dana, počeo bogat dvodnevni program.

 

NAŠ ŠAMPION: AXEL MAS
Na pitanje ko vozi ovakve automobile, odgovaramo jednostavno, svi. Ali neki od „svih“ ipak voze malo bolje, a mi smo imali priliku voziti sa Axelom Masom, nekadašnjim učesnikom trka Renault Clio Cup-a u Španiji. Čovjekom koji je vozio lokalne rally trke, također u Španiji, a onda se pridružio Porsche Driving Academy-ji prije desetak godina. Prema njegovim riječima, samo vozači koji imaju sportsko iskustvo mogu dobiti priliku pridružiti se Porscheovom timu:  „Ne iskoriste baš svi tu priliku, jer da bi se postalo licencirani Porsche vozač i trener potrebno je proći zahtjevne akademije i pokazati šta se uistinu zna. Oni koji polože testove dobiju „posao iz snova“. U ekskluzivnim programima, kao što je ovaj, svi Porsche AG instruktori imaju zadatak da rade treninge i obučavaju širom svijeta. Na stazama pokazujemo ljudima, ili ih učimo, ili vodimo, kroz višednevne programe, korak po korak. Ne pokazuju se samo automobili, već se uče i vozačke tehnike, šta je idealna linija, gdje zakočiti, gdje skrenuti, gdje su vrhovi krivina i kako ostati na idealnoj linjii...“, izjavio je Aksel, te dodao kako mu je posebno zadovoljstvo što je dobio ekipu Auto Shop Magazina koja je kroz trening pokazala zavidan napredak i već postojeće iskustvo.

 

Na „predavanju“ smo se upoznali sa svojim instruktorima, planom i programom akademije, kratkim istorijatom Porschea i ponudom kojom popularne „Švabe“ osvajaju svijet superautomobila. Najveću pažnju, činilo se, privuka su dva „mala crvena đavola“ sa parkinga ispred. 718 Boxster i 718 Boxster S, proizvedeni i predstavljeni tek prije nekoliko mjeseci. 718 Boxster, iako raspolaže najmanjim agregatom u Porscheovoj gami, četverocilindraš sa svega dvije litre zapremine, razvija zavidnih 300 KS zbog kojih do stotke ubrzava za svega 4,7 sekundi. Odmah pored njega parkiran je bio i novi 718 Boxter S sa 2,5 litarskim četverocilindrašem i 350 KS. Brzinu od 100 km/h postiže za svega 4,1 sekundu. Karakteristično za ova dva modela je položaj motora zbog kojeg spada u takozvanu „mid-engine“ klasu sportskih automobila, što znači da je pogonski sklop postavljen između prednjih i zadnjih točkova, odakle se snaga ovih dvosjeda prenosi nazad. Od „mid-engine“ modela na testu su nas čekali i Cayman, te Cayman S sa novim 2,7, odnosno 3,4 litarskim šestocilindarskim benzinskim agregatima, koji isporučuju 275, te 325 KS S modela. U poređenju sa Boxterima ovi modeli imaju nešto sporije ubrzanje pa im je do 100 km/h potrebno 5,7, odnosno pet sekundi. Na trening vožnji nas je čekala i starija, ali najjača, GTS verzija Caymana sa 340 konja, koje crpi iz 3.4 litraša i zbog koje prvu trocifrenu brojku brzine dostiže za 4,6 s.
Kada su u pitanju „rear-engine“, sportisti sa motorom smještenim iza zadnje osovine, upoznali smo se sa svim Porscheovim modelima, od 911 Carrere do 918 Spydera, kojeg nažalost nismo bili u prilici voziti. Carrera nam je ponuđena u četiri verzije i to Carrera, Carrera S, Carrera 4 i Carrera 4s. Svaka izvedba ispod poklopca krije trolitarske benzinske šestcilindarske agregate, sa turbo punjačem, koji proizvode 370, odnosno 420 KS. Razlika između prve i druge dvije je u pogonu, a napomene radi, modeli sa oznakom 4 imaju pogon na sve točkove, zbog čega u prosjeku za 0,1 sekundu brže dostižu stotku od modela sa pogonom samo na zadnje točkove, pa se Carrera 4 lansira za 4,1, a 4S za 3,8 sekundi do 100 km/h.

 


Poslije „blic“ susreta sa modelima našeg prvog praktičnog dijela slijedila je krakta pauza, zatim pokret, jer nema vremena za gubljenje. Bogat raspored, u nekim momentima, činilo se, i pretrpan, jer nikada vam nije dovoljno vremena za vožnju Porsche-a, planirano je da počne prvim praktičnim vježbama. To što je naša ekipa odmah sjela za upravljač 911 Carrere S nije mnogo značilo, jer smo vozili samo do obližnjeg poligona na kojem smo bili u prilici savladati test iznenadne promjene linije kretanja. Zadatak je naizgled bio jednostavan. Potrebno je održati automobil u pravoj liniji kretanja nakon što bismo pri brzini od 85 km/h naglo skretali na desnu, zatim na lijevu stranu, prateći putanju označenu čunjevima. U ovom praktičnom dijelu Akademije mogli smo osjetiti razliku u kontroli mid-engine i rear-engine modela, jer smo upravljali Boxterom GTS i Carrerom S. Na kraju se ispostavilo da je u oba sličaja PSM (Porsche Stability Management ) uradio sav potreban posao, a u krugovima sa isključenim sistemom, mnogo je teže bilo upravljati Carrerom S, što zbog različite raspodjele težine, to i zbog pogona na zadnjim točkovima.


Porsche Stability Management (PSM)
Na teorijskom dijelu Porsche Media Driving Academy-je upoznali smo se i sa mnogim savremenim Porscheovim sigurnosnim sistemima. Predavači i instruktori su poseban akcenat stavili na Porsche Stability Management - PSM. Sistem za elektronsku kontrolu stabilnosti svakome omogućava upravljanje Porsche modelima, bez obzira na to da li bio vozač početnik, ljubitelj lagane vožnje ili sportista u duši. Sistem na jednostavan način, zahvaljujući preciznim softverskim mjerenjima, prepoznaje na kojem točku je najmanja trakcija, te baš taj točak blokira kako bi se dobilo na stabilnosti i spriječio eventualni gubitak kontrole. Za razliku od drugih poznatih sistema asistencije stabilnosti, PSM se aktivira pri okretanju ključa prilikom starta motora, a deaktivira pritiskom na prekidač pored ručice mjenjača.Ubrzo je došlo vrijeme za novi test. Premjestili smo se na drugi dio poligona rezervisan za savladavanje side-kick-plate treninga, idealanog za sve one koji se susreću sa zimskim uslovima vožnje. Još jedan, čini se, jednostavan potez u kojem, opet, treba održati kontrolu nad vozilom. Ovoga puta kretali smo se brzinom od 45 km/h do super klizave podloge, da bi u jednom trenutku zadnju osovinu, žargonski rečeno, zanijela platforma na jednu ili drugu stranu s ciljem iznenadnog napada na kontrolu. Najveći izazov je bio što nismo znali sa koje strane očekivati napad. Za savladavanje prepreke zadužili smo manji, gradski SUV Macan, spreman da zareži zvukom 3.6 litarskog V6 bi-turba. Izlaznih 400 KS je i više nego dovoljno da pokori i gradske i vangradske ulice i da za 4,8 sekundi dostigne stoju, a upravo zbog ovakvih performansi smo ovoj rizičnoj praktičnoj vježbi pristupili s određenom dozom opreza. Dodatnu nervozu stvorila nam je i činjenica da, osim Macana, ovdje upravljamo i jedinom Porscheovom limuzinom kao jedinim modelom koji zadržava pravi, izvorni, tradicionalni zvuk Porsche-a, a to je Panamera GTS. S prednje strane automobila ispod poklopca krije se 4.8 litarski V8 turbo agregat sa vrtoglavih 440 KS, zbog kojih nam je bilo izuzetno teško savladati „side kick“ test, ali smo na kraju, baš zahvaljujući snazi, uspjeli ostati neokrenuti na „istanbulskom ledu“. Svakako, još jednom je do izražaja došao PSM s kojim je bilo lakše održati kontrolu, dok se činilo da je pri isključenom sistemu nešto lakše bilo kontrolisati Macana zbog pogona na sva četiri točka i manje težine u odnosu na supersnažnu, dvije tone tešku Panameru.

 


Neizostavni dio Porscheove game automobila je, svakako, Cayenne. Kako iz Porsche-a naglašavaju, ovo je zaista model namijenjen off-road vožnji, iako više od 85% kupaca nikada nije sišlo sa ceste. Ali zato mi jesmo, iako, još uvijek, nismo vlasnici jedne. I to na više nego zahtjevnom poligonu Istanbul City Parka. Pred nama su se nalazile najteže prepreke koje mnogi ne bi ni pomislili savladati Ceyennom, a kamoli usuditi se na ovakvu avanturu. Za ovu priliku na raspolaganju smo imali dizelsku verziju sa trolitarskim V6 turbo agregatom, a koja se učinila i kao idealan model. Sasvim dovoljne 262 KS prenose se na sva četiri točka, baš kao što je to slučaj i sa drugim jačim varijacijama Cayenne poput S, GTS, Turbo S, Turbo i Diesel S izvedbama. Napominjemo da su svi Cayenni opremljeni hidrauličkim ovjesima i obiljem opreme koja je spremna savladati i najzahtjevnije terene. Spuštanje niz 35° strmu liticu, vožnja sa bočnim nagibom od 42°, vožnja na dijagonalnim točkovima i uspon od 40° bili su više nego dovoljni da iskusimo Off-road režim, te pobijedimo tremu uz pomoć PHC i PHH sistema.

 


Porsche Hill Control i Porsche Hill Hold sistemi za vožnju bez proklizavanja, prevrtanja ili nekontrolisanog zaustavljanja!
Porsche Hill Control je sistem zahvaljujući kojem se svaki Off-road model Porschea sa velikom sigurnošću spušta niz najveće litice, bez obzira na to o kakvoj se podlozi radilo. Rad PHC-a bazira se na elektronskom prepoznavanju nivoa nagiba ispred i vrste podloge te konstantnog održavanja brzine prilikom spuštanja između 3 i 30 km/h. Tako smo mi za vrijeme spuštanja niz 35° strmu padinu zabilježili brzinu od 4km/h. Zahvaljujući Porsche sigurnosnim sistemima uvjerili smo se da su  blagim i povremenim pritiskom na papučicu kočnice Cayenne savladale bočni nagib od 42°. Porsche Hill Hold sistem, poznat i pod nazivom Porsche Hill Start, omogućava zaustavljanje i kretanje u usponima od 40°, u šta smo se, također, uvjerili. Kada se na kontrolnoj tabli ukaže signal „hold“, to je znak da je sistem spreman i da je dovoljan nježni pritisak na papučicu gasa da bi Cayenne krenula. Za vrijeme stajanja kočioni sistem ostaje blokiran sve dok mu software ne pošalje signal da je vozilo u pokretu, što deaktivira kočnice.
Off-road sekcija ostavila je mnoge kolege bez teksta, ponajviše što smo „žalili“ zbog lomljenja Cayenna po gudurama, ali smo na kraju prvog dana shvatili da, recimo, ne postoji prepreka koja bi ga zaista mogla slomiti. Naš prvi dan završio je upoznavanjem sa Istanbul Otodromom, turskim nazivom za City Park i programom koji nas je očekivao u rano jutro, koje smo svi jedva čekali...

 

Istanbul City Park - OTODROM
Dužina od 5,3 km sa 14 krivina, od kojih je većina mnogo tehnički zahtjevnih. Intercity je bio dom Formule1 u šest sezona, počevši od 2005. do 2011. godine. Osim F1 grand Prix-a, na ovoj stazi održavale su se i manifestacije WTCC-a, DTM-a, GP-a 2, Moto GP-a i Endurance šampionata, a prema riječima domaćina i naredne godine se očekuje ponovno uvrštavanje u kalendar F1. Trenutno je tu jedan od osam Porscheovih Driving centara. Zbog svoje konfiguracije staza je posebno interesantna za obuku neiskusnih „regruta“ u vozače sportskih automobila, naročito jer raspolaže sekcijama sa naglim visinskim promjenama. Ekipa naše redakcije imala je priliku iskusiti uticaj pritiska i potiska na ovim dijelovima i uvjeriti se u izazove naglog kočenja niz strminu i, samo djelić sekunde poslije, velikog ubrzanja na brdu.
Drugi dan bio je rezervisan isključivo za vožnju superjakih sportskih Porscheovih modela na stazi. Moramo priznati da je pomalo neobičan osjećaj boraviti na Pit Lane-u u tišini, jer je mirisom ulja, benzina, kočnica i guma odjekivalo „rzanje“ stotina hiljada „konja“ koji su tutnjali stazom. I mi smo jedva čekali sjesti za upravljač i stisnuti papučicu gasa. Osjećali smo se dovoljno spremni za start, ali smo prije njega bili obavezni iskusiti još jednu Porscheovu tajnu, Porsche Launch Control. Za tu priliku susreli smo se sa najvećim zvijezdama naše posjete Istanbulu, a one su nas čekale u dijelu programa namijenjenom za „divljanje“ po stazi. Negdje iz prikrajka pit lane-a vrebale su najveće Porscheove zvijeri, čekajući da zablistaju u najboljem svjetlu. Model za koji se može reći da se na stazi nalazi u svom prirodnom okruženju i dalje tradicionalno zadržava oznaku 911 turbo, a redizajnirana generacija sada raspolaže sa 3,8 litarskim bi-turbo agregatima. Slabija verzija proizvodi 540 KS, a od 0 do 100 ubrzava za 3,4 sekunde. Jača, ona sa dodatkom S, ima čak 580 KS koje već pri paljenu oduzimaju dah. Kako se ponašaju na stazi, teško je opisati riječima, a o kakvim se modelima radi dovoljno govori činjenica da smo prilikom njihove vožnje morali nositi kacigu...

 

PDK - Porsche Doppelkupplung, mjenjač za idealan start!
Svaki Porscheov model, naročito onaj namijenjen za cestovnu vožnju, opremljen je PDK automatskim mjenjačima koji bilježe vrijeme promjene stepena prenosa u milisekundama. Duplo kvačilo radi na principu pripreme naredne brzine kako bi se u što kraćem vremenu šaltalo u višu ili manju. PDK raspolaže i opcijama šaltanja na ručici mjenjača ili putem papučica smještenih iza upravljača, postavljenih na „9 i 3 sata“, kako bi se što lakše i brže moglo upravljati bez podizanja ruku sa upravljača. Rezultat ovog položaja je činjenica da nigdje na stazi nije potrebno okretati upravljač više od 180°.
Velika je stvar voziti ovakav automobil, a iskusiti sve njegove mogućnosti nešto je sasvim drugo! Samo sjedanje za upravljač, okretanje ključa, zvuk koji dopire iz izduvnog sistema i ispod poklopca motora tjerale su jezu u kosti i podizale adrenalin na rekordan nivo. Još kada odaberete režim S+, dakle Sport plus, lijevom nogom stisnete papučicu kočnice i desnom papučicu gasa u isto vrijeme, čekate signal „ready“ na kontrolnoj ploči, puštate kočnicu i lansirate se do 100 za 3,1 sekundu... Neprocjenjivo... Želudac dolazi do grla, kao da nemate zraka u plućima, svijest vam se muti dok venama teče uzavrela krv, a sve to zahvaljujući nepoderivom sistemu za pomoć pri lansiranju do stotke. Onda smo se u jednom trenutku našli na stazi. Gas! Kočnica! Gas! Kočnica! Lijevo, zatim oštro desno, onda opet gas! Kočnica... Činilo se da smo pod dirigentskom palicom našeg trenera Axela Masa ozbiljno prijetili najbržem vremenu koje je postavio Juan Pablo Montoya još 2005. godine preletjevši stazu u McLaren-Mercedes bolidu za 1:24:770. Da! Samo nam se činilo...
Zanimljivosti:
- Više od 50 modela Porschea bilo je rezervisano za trening vožnje
- Istanbul City Park je jedan od 8 Porsche Trening centara širom svijeta
- Ukupna snaga voženih modela: 5.392 KS
- Raspon snaga od najslabijeg Boxtera sa 300 do najjače 911-ke Turbo S sa 580 KS
- Za desetak krugova na stazi trošili smo rezervoar goriva!

 

Datum objave: 26/12/2016
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook