Naslovna > Tehnika > Ponovni pokušaj
FOTO GALERIJA (6)

Fiat MultiAir

Ponovni pokušaj

Kada nije uspjela zasluge i slavu za razvoj dizel motora pripisati sebi, jer je izum direktnog ubrizgavanja dizel goriva i common-rail sistema ’’čedo’’ Italijana, FIAT grupacija odlučila se na ’’novi pokušaj’’. Akcenat je bačen na benzinske motore i njihovo unapređenje, a samim tim i pribavljanje slave (čitaj prijeko potrebnog novca) FIAT-u, koje se ogleda u povećanju snage, smanjenju potrošnje i zagađenja životne sredine. Riječ je o novom . . .

MultiAir sistemu koji za cilj ima dalji razvoj benzinskih motora. Kod dizel motora ključno je kontrolisati način, vrijeme i količinu ubrizganog goriva, dok je za benzinske motore ključna kontrola vazduha neophodnog za proces sagorijevanja goriva. MultiAir sistem mjeri protok vazduha na ulazu u komoru cilindra pomoću novorazvijene kontrole upravljanja usisnim ventilima. Kontrola rada usisnih ventila izvedena je putem elektrohidrauličih aktuatora, umjesto elektromagnetnih, koji imaju sporo vrijeme reakcije, a samim tim je onemogućeno precizno upravljanje radom motora. Elektrohidraulični sistem zahtijeva veoma malo energije za rad, a u isto vrijeme je jeftin i pouzdan. Osnovni princip rada MultiAir sistema je da je klip, čije kretanje kontroliše bregasta osovina, povezan sa usisnim ventilom pomoću hidraulične veze, koju nadgleda solenoid. Kada je solenoid ’’zatvoren’’, sama hidraulika se ponaša kao čvrsto tijelo pa je veza ’’ventil-usisna bregasta osovina’’ direktna, odnosno usisni ventil se otvara i zatvara kako ’’diriguje’’ bregasta osovina. Međutim, kada je solenoid ’’otvoren’’, veza sa bregastom osovinom ne postoji tako da se usisni ventil kontroliše klasičnim putem, preko opruge. Ovakvom kontrolom vremena i dužine otvaranja i zatvaranja solenoida upravlja se samim radom motora i omogućava da motor radi u širokom dijapazonu.

 

 

 

 

 

Ukoliko se želi maksimalna snaga motora, solenoid je uvijek otvoren, a maksimalno otvaranje usisnog ventila se postiže pomoću bregaste osovine, koja je posebno projektovana da omogući najveću snagu pri visokim obrtajima. Na niskim obrtajima, solenoid se otvara na obodima profila bregaste, kako bi se omogućilo kratko otvaranje usisnog ventila što sprečava povratno strujanje vazduha iz cilindara i maksimizuje količinu vazduha u cilindrima. Prilikom djelimičnog opterećenja motora, solenoid se rano otvara, tako da je usisni ventil samo djelimično otvoren, čime se kontroliše količina vazduha u zavisnosti koliko je obrtnog momenta u datom momentu potrebno.

 

 

Prednosti ove tehnologije su mnogostruke, a neke od njih su: povećanje snage za oko 10% (zahvaljujući novom optimizovanom profilu bregastih osovina), povećanje obrtnog momenta za 15% (pomoću specijalnog programa ranog zatvaranja usisnih ventila), smanjenje potrošnje za oko 10% (usljed eliminacije gubitaka koje proizvodi benzinska pumpa) bez obzira da li je u pitanju atmosferski ili nadpunjeni motori, motori sa MultiAir tehnologijom, turbo punjačima i smanjenom zapreminom imaju do 25% manju potrošnju nego atmosferski motori sličnih performansi, smanjenje štetnih emisija u izduvnim gasovima za 40% i do 60% smanjenje emisije NOx (korištenjem programa kontrole rada ventila i recirkulacije gasova dok je motor hladan), konstantan pritisak na usisnoj grani i za atmosferske i turbo motore, brza kontrola protoka vazduha pojedinačno za svaki cilindar (što omogućava brži odziv motora na komandu gasa) itd. Potrebno je naglasiti da se MultiAir tehnologija može primjeniti na bilo koji motor SUS, bez obzira na pogonsko gorivo. Ova tehnologija će se kod dizel motora (najvjerovatnije) upotrijebiti kako bi se smanjile štetne emisije NOx  i da se FAP filteri učine još efikasnijim. Ukratko rečeno, motori koji budu opremani MultiAir tehnologijom biće snažniji, imaće bolji odziv na komandu gasa na svim obrtajima, trošiće manje goriva, tako da će i emisije štetnih tvari u izduvnim gasovima biti znatno manje.

 

 

 

Kao što je iz iskustva poznato, prve generacija nove tehnologije nikad ne iscrpi sve njene mogućnosti tako da u FIAT-u već planiraju sljedeće korake u budućnosti. Oni se ogledaju u spajanju MultiAir sistema sa direktnim ubrizgavanjem benzina da bi se dodatno ubrzala reakcija motora na komande i povećala ekonomičnost motora. Sam program kontrole otvaranja usisnih ventila će biti unaprijeđen radi smanjenja štetnih emisija a posebno će se staviti akcenat na usaglašavanje sistema sa turbopunjačima radi maksimalnog iskorištenja specifičnosti turbomotora. FIAT je najavio da će prvi motor opremljen MultiAir tehnologijom biti 1,4 16V atmosferski motor za Alfa Romeo MiTO (krajem ove godine) a sama tehnologija pomoći će FIAT-u da održi vodeću poziciju kao proizvođača sa najekonomičnijom gamom modela automobila.
 

 

Datum objave: 03/06/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook