Naslovna > Teme > Prečica do osiguranja

Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi

Prečica do osiguranja

Kada se desi saobraćajna nezgoda sa manjom materijalnom štetom i lakšim posljedicama po učesnike u njoj, najbezbolniji način da se razriješi ova neprijatna situacija je da vozači popune Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi i proslijede ga svojim osiguravajućim kućama...

Saobraćajna nezgoda je događaj na putu ili koji je počeo na njemu, odnosno događaj u kojem je učestvovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojem je jedno ili više lica poginulo ili povrijeđeno, ili je nastala materijalna šteta. Dužnost svakog vozača koji se nađe u bilo kojoj od navedenih situacija jeste da pozove policiju, da bi izvršili uviđaj na licu mjesta, a jedina situacija u kojoj vozač nije dužan pozvati policijske službenike je saobraćajna nezgoda u kojoj nema povrijeđenih i u kojoj je nastala samo manja materijalna šteta. Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH za takve situacije članom 158 u stavu 3. nalaže popunjavanje Evropskog izvještaja o saobraćajnoj nezgodi.


- Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi je pisani obrazac koji učesnici u saobraćajnoj nezgodi sa manjom materijalnom štetom popunjavaju nakon saobraćajne nezgode. To je unificirani obrazac, koji je izrađen prema standardima Evropskog komiteta osiguranja i jedinstven je u svim zemljama na prostoru Evrope - objasnio nam je Siniša Modić, iz Centra javne bezbjednosti Banjaluka.

 

Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi vlasnici vozila u BiH dobijaju prilikom zaključivanja police osiguranja, od osiguravajuće kuće.
- Prilikom izdavanja police autoodgovornosti osiguranicima se zajedno sa policom uručuje i obrazac Evropskog izvještaja o saobraćajnoj nezgodi, koji oni treba uvijek da imaju u svojim vozilima - kazala nam je Jasmina Đokić, iz Bosna-Sunce osiguranja.
Cilj Evropskog izvještaja je da se na brz i jednostavan način utvrdi šteta i nadoknadi bez prethodnog utvrđivanja odgovornosti bilo kojeg učesnika u saobraćajnoj nesreći. Ukoliko se obje strane nakon saobraćajne nezgode usaglase o ispunjavanju Evropskog izvještaja o saobraćajnoj nezgodi, dužni su da prvo uklone svoja vozila sa kolovoza, da ne bi smetala normalnom odvijanju saobraćaja, te da potom pristupe popunjavanju Izvještaja.
- U saobraćajnoj nezgodi u kojoj je pričinjena manja materijalna šteta treba da uklone vozila sa kolovoza, popune Evropski izvještaj, razmijene lične podatke i potpišu obrazac. Ono što je najbitnije za ovu situaciju je da učesnici u saobraćajnoj nezgodi ne smiju napustiti lice mjesta dok obje strane ne potpišu Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi - naglašava Siniša Modić.


Evropski izvještaj ima dva primjerka, original i kopiju, koji su namijenjeni učesnicima u nezgodi. Na poleđini izvještaja nalazi se uputstvo za popunjavanje, kao i uputstva za postupanja u svim ostalim nezgodama.
- Kod popunjavanja Evropskog izvještaja o saobraćajnoj nezgodi veoma je važno da se popune sve rubrike koje su predviđene. Posebno se naglašava da se treba popuniti mjesto nezgode, datum, te lične podatke o učesnicima u A i B kolonama - naglasila je Jasmina Đokić.
Jedan primjerak popunjavaju oba lica i to  svako svoju rubriku, u kojima se traže podaci o vlasniku vozila, vozaču, vozilu, osiguravajućoj kući, kao i o načinu kontakta između vozila. Učesnici moraju popuniti i rubriku u kojoj se traže podaci o osiguravaču od autoodgovornosti, odnosno osiguravajućoj kući koja je izdala policu osiguranja, te navesti da li su kasko osigurani ili ne.
- U ovom dijelu jedan od učesnika u A kolonu upisuju sljedeće podatke: ime i prezime vozača, adresu, broj vozačke kategorije, period do kada važi vozačka dozvola. Sve to isto upisuje i drugi vozač, ali u B kolonu - kazao nam je Siniša Modić.


U centralnom dijelu obrasca nalazi se spisak najčešćih radnji vozilom, koje su prethodile saobraćajnoj nezgodi. Tu oba učesnika treba da markiraju kvadratić ispred rečenice koja na najprecizniji način opisuje situaciju u kojoj su bili neposredno prije kontakta vozilima. Ispod polja sa radnjama vozilom nalazi se polje u koje treba da se ucrta skica mjesta događaja.
- U skici lica mjesta veoma je bitno naznačiti ulicu, smjer kretanja, položaj učesnika u trenutku sudara, saobraćajne znakove. Na skicama vozila bitno je naznačiti udarno mjesto, odnosno mjesto kontakta vozila - objasnio nam je Siniša Modić.
Osim skice preporučljivo je da učesnici u nezgodi fotografišu ili snime lica mjesta saobraćajne nezgode. Sa Evropskim izvještajem o saobraćajnoj nezgodi učesnici se upućuju u osiguravajuću kuću, gdje se dalje radi na procjeni i naplati štete od osiguravajuće kuće lica koje je skrivilo nezgodu.
- Evropski izvještaj se popunjava u dva primjerka, kroz original i kopiju, što garantuje identičnost podataka. Original uzima vozač vozila „A“, a kopiju vozač vozila „B“. Sa tim izvještajem koji se napravi na licu mjesta ne priznaje se nikakva krivica, to je jednostavno dokaz o slijedu događaja - kazao nam je Risto Trivun, direktor banjalučke filijale Sarajevo osiguranja.


Ukoliko putujete u inostranstvo, obavezno biste trebali posjedovati primjerak Evropskog izvještaja o saobraćajnoj nezgodi, jer je on jedinstvenog sadržaja za sve zemlje.
- Posebno se naglašava da svi vozači koji putuju u inostranstvo sa sobom obavezno nose ovaj obrazac i da u slučaju saobraćajne nesreće sa materijalnom štetom treba da popune osim svih navedenih podataka broj zelene karte i period njenog važenja za oba vozila. Ukoliko je u nezgodi učestvovao skup vozila, u tom slučaju treba navesti brojeve zelene karte i vučnog i priključnog vozila, da bi se šteta mogla adekvatno naplatiti - zaključila je Jasmina Đokić.
Dakle, popunjavanje ovog jedinstvenog obrasca nije ni teško, ni komplikovano, ali on se popunjava samo onda kada su obje strane saglasne, u suprotnom se moraju pozvati policijski službenici radi pravljenja uviđaja i sačinjavanja zapisnika.
- Ukoliko se učesnicu u saobraćajnoj nezgodi prilikom popunjavanja Evropskog izvještaja ne mogu usaglasiti o situaciji koja je dovela do saobraćajne nesreće, u tom slučaju treba da nazovu saobraćajnu policiju, koja će izaći na lice mjesta i napraviti uviđaj - kazao nam je Siniša Modić, iz Centra javne bezbjednosti Banjaluka.
Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi koristi se širom svijeta, kao dio uobičajene procedure i policijski službenici pozivaju se na mjesto samo teških saobraćajnih nezgoda. Kod nas se ovaj princip procjene i naplate štete vrlo malo koristi, a mnogi čak i ne znaju da ovakav izvještaj postoji. Bilo kako bilo, popunjavanjem ovog izvještaja zagarantovana vam je ušteda vremena, a u svakom slučaju vas savjetujemo da ukoliko se nađete u ovakvoj situaciji, prije svega ostanete mirni i pribrani.

Datum objave: 09/04/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook