Naslovna > Teme > Procedure poslije saobraćajne nesreće
FOTO GALERIJA (7)

Pravila i procedure prilikom saobraćajnog udesa

Procedure poslije saobraćajne nesreće

Nakon saobraćajne nesreće moraju se poštovati zakonom utvrđene procedure, koje do detalja propisuju prava i obaveze svih učesnika. Manja materijalna šteta na vozilima najčešće se rješava sporazumima, dok je kod težih nezgoda obavezna asistencija policije....

Širom svijeta ulažu se veliki napori da se broj saobraćajnih nesreća smanji na najmanji mogući nivo. Međutim, i pored značajnih ulaganja u povećanje bezbjednosti na putevima, takvi događaji su nažalost neminovni i teško je očekivati da će cestovni saobraćaj ikada biti u potpunosti lišen ovog velikog problema. Nepažnja, brza vožnja, smanjena vidljivost i klizav kolovoz, u kombinaciji sa brojnim drugim faktorima, povećavaju mogućnost nastanka saobraćajnih nesreća, koje najčešće za rezultat imaju manju ili veću materijalnu štetu, a nerijetko i teške povrede, pa čak i smrt vozača ili njegovih saputnika, kao i ostalih učesnika u saobraćaju, poput pješaka ili biciklista.

 

 

 

 

Prema podacima entitetskih ministarstava unutrašnjih poslova na području Federacije BiH tokom 2009. godine dogodilo se 29.456, a u Republici Srpskoj 10.076 saobraćajnih nesreća. U ovih gotovo 40.000 nezgoda, koliko je tokom protekle godine zabilježeno na bh. Cestama, poginulo je 377, a lakše ili teže povrijeđeno više od devet hiljada osoba. Pogled na statistiku otkriva nam i mnoge zanimljive podatke. Tako možemo saznati koje je doba dana ili dan u sedmici najrizičniji za vožnju, te u kojim sredinama postoji najveća opasnost od saobraćajnih nesreća? - Prema statističkim podacima, o saobraćajnim nesrećama u 2009. godini najveći broj njih se dogodio u naseljenim mjestima, zatim slijede magistralne ceste i ostale saobraćajnice. Posmatrajući periode dana, najveći broj saobraćajnih nezgoda zabilježen je u rasponu od 11 do 15 sati. S druge strane najmanji broj ih se dogodio u vremenskom intervalu od četiri sata do šest sati ujutro. Statistika pokazuje da su najopasniji dani u sedmici dani vikenda, sa subotom, kao najrizičnijim danom za vožnju, jer se toga dana u 2009. godini dešavao najveći broj saobraćajnih nesreća - kaže stručni saradnik za bezbjednost saobraćaja u BIHAMK-u Edo Memišević. Ipak, bez obzira na vrijeme, mjesto i ostale okolnosti pod kojima je došlo do saobraćajnog udesa, važeći Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na cestama u BiH jasno i precizno propisuje pravila i procedure, kojih se moraju pridržavati svi sudionici nesreće.


 

EVROPSKI IZVJEŠTAJ O SAOBRAĆAJNOJ NEZGODI
Utvrđuje činjenice, ne krivicu!
Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi je standardizovani dokument, koji je identičan u svim zemljama Evrope, a izdao ga je Evropski komitet osiguranja. Ovaj dokument pojednostavljuje proceduru u slučaju saobraćajne nezgode, u pogledu dobijanja odgovarajuće odštete od osiguranja. U praksi to znači da vozači, učesnici u nezgodi u kojoj su njihova vozila pretrpjela materijalnu štetu, na osnovu ranije postignutog međusobnog dogovora o nadoknadi štete popunjavaju evropski izvještaj, potpisuju ga i kao takav koriste kod osiguravajućih kompanija kao osnov za isplatu štete. Ovaj dokument ima istu važnost kao i policijski zapisnik. Nakon što popune evropski izvještaj učesnici nezgode uzimaju po jedan primjerak, a treći se predaje u osiguravajuću kuću vlasnika vozila, koji je skrivio nezgodu. Ukoliko vozač, koji je izazvao nezgodu ima kasko policu, onda je i on dužan da svoj primjerak izvještaja dostavi u osiguravajuću kuću, da bi nadoknadio nastalu štetu. - Ukoliko ja u saobraćajnoj nesreći učestvovao strani državljanin sa vozilom koje je registrovano izvan BiH, onda se prilikom razmjene podataka uzima i kopija zelenog kartona. Važno je i napomenuti da izvještaj služi samo za utvrđivanje činjeničnog stanja i ne znači da je među vozačima postignuta saglasnost o krivici za nezgodu, niti se potpisom priznaje eventualna odgovornost za njen nastanak - kaže Edo Memišević.

 

 

Podsjećamo da je u slučaju saobraćajne nesreće vozač dužan da ostane na licu mjesta, osim u situacijama kada je učesnicima u nesreći ili njemu lično potrebna medicinska pomoć. Isto tako je i lice, koje se zatekne na mjestu saobraćajne nesreće dužno da ukaže prvu pomoć povređenim osobama i da ih po potrebi preveze do najbliže medicinske ustanove. Osim toga vozač bi trebao preduzeti sve moguće mjere da bi se saobraćaj mogao nesmetano odvijati, ali i nastojati da sačuva sve dokaze na mjestu saobraćajne nesreće, uz uslov da to ne ugrožava sigurnost saobraćaja. U slučaju da se radi o saobraćajnoj nesreći sa materijalnom štetom i da se vozači sporazumno dogovore o isplati štete, onda oni mogu bez asistencije policije ukloniti vozila sa ceste, a zatim i razmijeniti lične podatke i ispuniti evropski obrazac o saobraćajnih nezgodama.  Vozač je prema zakonu dužan da obavijesti policiju, da bi se obavio uviđaj, ukoliko se ne može postići dogovor između sudionika saobraćajne nesreće, te kada je riječ o nesreći sa velikom štetom na vozilima, koja se ne mogu ukloniti sa saobraćajnice bez asistencije vučne službe i vatrogasaca. Vozač mora obavezno pozvati policiju u slučaju saobraćajne nesreće u kojoj je smrtno stradao neko od učesnika ili je došlo do težeg povređivanja lica, koja su već zbrinuta od strane medicinskog osoblja. Zbog zbunjenosti i nespremnosti na nenadanu situaciju u kojoj se zateknu vozači prave i mnoge greške, koje za sobom povlače određenu zakonsku odgovornost.

 

NEZGODE SA MANJOM ŠTETOM
Veoma česte saobraćajne nezgode su one sa manjom materijalnom štetom. Manju materijalnu štetu Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH definiše kao „štetu nastalu na objektima i na vozilima na kojima nisu oštećeni vitalni dijelovi za upravljanje i zaustavljanje, a vozila se mogu samostalno kretati na cesti.“ Dakle, ako su vozila u voznom stanju i nema nikakvih drugih posljedica osim materijalne štete, obaveza vozača je da što prije uklone svoja vozila, tako da omoguće nesmetano odvijanje saobraćaja. Mnogi vozači se pitaju da li su i u tom slučaju dužni pozvati policiju? - Ukoliko je šteta na vozilima manja, a učesnici u nezgodi postignu sporazum o njenoj nadoknadi i ispune Evropski izvještaj, te ga potpišu, onda nemaju potrebe da zovu policiju, jer taj dokumenat ima snagu policijskog zapisnika - objašnjava Edo Memišević.

 

 

- Najčešće greške koje vozači prave prilikom saobraćajnog udesa je bježanje sa lica mjesta i pomjeranje vozila. Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja je jasan i u ovom pogledu, pa svako nepoštovanje obaveznih procedura prilikom saobraćajnih nesreća povlači određene sankcije. Kazne za ove prekršaje se kreću od 50 KM pa nadalje – objašnjava Edo Memišević. Ukoliko jedan od sudionika odbije dati lične podatke, odnosno podatke o vozilu ili napusti mjesto nezgode, drugi bi trebao da obavijesti policiju, da bi izašla na lice mjesta i obavila uviđaj. Ukoliko  neko od vozila koje je učestvovalo u nezgodi nije u voznom stanju, tada je neophodno angažovati vučnu službu, koja će zatim doći na mjesto nezgode i prevesti oštećeno vozilo na sigurno mjesto. Podsjećamo da je za članove auto-moto saveza ova usluga besplatna na putevima u BiH i u nekim od zemalja regiona, te da se te usluge razlikuju od saveza do saveza. Za kraj, najvažnije je zapamtiti jedno, bez obzira na to da li ste član nekog auto-moto saveza i kakvo osiguranje posjedujete, to su samo stvari koje će vam pomoći da prebrodite posljedice saobraćajne nesreće, ali nikako ne mogu spriječiti i njene uzroke. Dakle, jedino bezbjednom i pametnom vožnjom svakog učesnika u saobraćaju može se postići da usluge ovih institucija, ali savjeti, koje smo naveli u ovom tekstu nikada ne budu iskorišteni. 

 

KAD NEMA KOMPROMISA
U slučaju da se učesnici nesreće ne mogu dogovoriti o krivici i načinu naplate štete, ne preostaje im ništa drugo nego da pozovu policiju. U slučaju da vozači nemaju Evropski izvještaj o saobraćajnoj nezgodi kod sebe, mogu pozvati policiju da im ga ustupi. Podsjećamo da se ovaj izvještaj dobija kod svake registracije automobila od osiguravajućih kuća.
Datum objave: 08/04/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook