Širom svijeta ulažu se veliki napori da se broj saobraćajnih nesreća smanji na najmanji mogući nivo. Međutim, i pored značajnih ulaganja u povećanje bezbjednosti na putevima, takvi događaji su nažalost neminovni i teško je očekivati da će cestovni saobraćaj ikada biti u potpunosti lišen ovog velikog problema. Nepažnja, brza vožnja, smanjena vidljivost i klizav kolovoz, u kombinaciji sa brojnim drugim faktorima, povećavaju mogućnost nastanka saobraćajnih nesreća, koje najčešće za rezultat imaju manju ili veću materijalnu štetu, a nerijetko i teške povrede, pa čak i smrt vozača ili njegovih saputnika, kao i ostalih učesnika u saobraćaju, poput pješaka ili biciklista.
Prema podacima entitetskih ministarstava unutrašnjih poslova na području Federacije BiH tokom 2009. godine dogodilo se 29.456, a u Republici Srpskoj 10.076 saobraćajnih nesreća. U ovih gotovo 40.000 nezgoda, koliko je tokom protekle godine zabilježeno na bh. Cestama, poginulo je 377, a lakše ili teže povrijeđeno više od devet hiljada osoba. Pogled na statistiku otkriva nam i mnoge zanimljive podatke. Tako možemo saznati koje je doba dana ili dan u sedmici najrizičniji za vožnju, te u kojim sredinama postoji najveća opasnost od saobraćajnih nesreća? - Prema statističkim podacima, o saobraćajnim nesrećama u 2009. godini najveći broj njih se dogodio u naseljenim mjestima, zatim slijede magistralne ceste i ostale saobraćajnice. Posmatrajući periode dana, najveći broj saobraćajnih nezgoda zabilježen je u rasponu od 11 do 15 sati. S druge strane najmanji broj ih se dogodio u vremenskom intervalu od četiri sata do šest sati ujutro. Statistika pokazuje da su najopasniji dani u sedmici dani vikenda, sa subotom, kao najrizičnijim danom za vožnju, jer se toga dana u 2009. godini dešavao najveći broj saobraćajnih nesreća - kaže stručni saradnik za bezbjednost saobraćaja u BIHAMK-u Edo Memišević. Ipak, bez obzira na vrijeme, mjesto i ostale okolnosti pod kojima je došlo do saobraćajnog udesa, važeći Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja na cestama u BiH jasno i precizno propisuje pravila i procedure, kojih se moraju pridržavati svi sudionici nesreće.
Podsjećamo da je u slučaju saobraćajne nesreće vozač dužan da ostane na licu mjesta, osim u situacijama kada je učesnicima u nesreći ili njemu lično potrebna medicinska pomoć. Isto tako je i lice, koje se zatekne na mjestu saobraćajne nesreće dužno da ukaže prvu pomoć povređenim osobama i da ih po potrebi preveze do najbliže medicinske ustanove. Osim toga vozač bi trebao preduzeti sve moguće mjere da bi se saobraćaj mogao nesmetano odvijati, ali i nastojati da sačuva sve dokaze na mjestu saobraćajne nesreće, uz uslov da to ne ugrožava sigurnost saobraćaja. U slučaju da se radi o saobraćajnoj nesreći sa materijalnom štetom i da se vozači sporazumno dogovore o isplati štete, onda oni mogu bez asistencije policije ukloniti vozila sa ceste, a zatim i razmijeniti lične podatke i ispuniti evropski obrazac o saobraćajnih nezgodama. Vozač je prema zakonu dužan da obavijesti policiju, da bi se obavio uviđaj, ukoliko se ne može postići dogovor između sudionika saobraćajne nesreće, te kada je riječ o nesreći sa velikom štetom na vozilima, koja se ne mogu ukloniti sa saobraćajnice bez asistencije vučne službe i vatrogasaca. Vozač mora obavezno pozvati policiju u slučaju saobraćajne nesreće u kojoj je smrtno stradao neko od učesnika ili je došlo do težeg povređivanja lica, koja su već zbrinuta od strane medicinskog osoblja. Zbog zbunjenosti i nespremnosti na nenadanu situaciju u kojoj se zateknu vozači prave i mnoge greške, koje za sobom povlače određenu zakonsku odgovornost.
- Najčešće greške koje vozači prave prilikom saobraćajnog udesa je bježanje sa lica mjesta i pomjeranje vozila. Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja je jasan i u ovom pogledu, pa svako nepoštovanje obaveznih procedura prilikom saobraćajnih nesreća povlači određene sankcije. Kazne za ove prekršaje se kreću od 50 KM pa nadalje – objašnjava Edo Memišević. Ukoliko jedan od sudionika odbije dati lične podatke, odnosno podatke o vozilu ili napusti mjesto nezgode, drugi bi trebao da obavijesti policiju, da bi izašla na lice mjesta i obavila uviđaj. Ukoliko neko od vozila koje je učestvovalo u nezgodi nije u voznom stanju, tada je neophodno angažovati vučnu službu, koja će zatim doći na mjesto nezgode i prevesti oštećeno vozilo na sigurno mjesto. Podsjećamo da je za članove auto-moto saveza ova usluga besplatna na putevima u BiH i u nekim od zemalja regiona, te da se te usluge razlikuju od saveza do saveza. Za kraj, najvažnije je zapamtiti jedno, bez obzira na to da li ste član nekog auto-moto saveza i kakvo osiguranje posjedujete, to su samo stvari koje će vam pomoći da prebrodite posljedice saobraćajne nesreće, ali nikako ne mogu spriječiti i njene uzroke. Dakle, jedino bezbjednom i pametnom vožnjom svakog učesnika u saobraćaju može se postići da usluge ovih institucija, ali savjeti, koje smo naveli u ovom tekstu nikada ne budu iskorišteni.