Naslovna > Automobili > Dacia > Duster > Puno muzike za malo para
FOTO GALERIJA (71)

Vozili smo – Dacia Duster

Puno muzike za malo para

Da u svom imenu nema „Dacia“, brend prema kojem mnogi imaju neopravdanu averziju, novi Duster bi zasigurno plijenio više pažnje. Da je dostojan velikog uspjeha, jer nudi mnogo više od očekivanog, naša novinarska ekipa uvjerila se na ekskluzivnim testnim vožnjama održanim polovinom decembra u kolijevci antičke civilizacije, Atini...

Od kako je prije 18 godina doživio novo rađanje, rumunski brend Dacia sve manje prostora ostavlja hejterima da „pljuju“ po njegovim proizvodima. Iz generacije u generaciju cijena ostaje ista, ili bar približna, a kvalitet, mobilnost i upotrebljivost neprestano rastu. Zato je, primjera radi, u posljednjih sedam godina Dacia na evropskom tržištu prodala 4,8 miliona automobila, a da od toga 1,1 milion otpada samo na Dustera, čija je druga generacija svoju promociju doživjela na frankfurtskom sajmu automobila, a od septembra se već našla u prodaji širom zapadne Evrope.

 

 


Od novog Dustera očekivanja su velika. Opravdano, može se reći, jer ispod nove karoserije krije obilje vrijednih aduta. Prvi u nizu je činjenica da Duster praktično nema konkurenciju. Gabaritima spada u C-SUV segment u kojem za sada glavnu riječ vode modeli poput Nissan Qashqaija,  Volkswagen Tiguana, Seat Atece i sličnih, ali je cjenovno rangiran na nivou B-SUV modela, gdje ga mnogi svrstavaju. Zbog toga nas nije ni začudila činjenica da čak ni čelnici Dacie nemaju konkretan odgovor na pitanje o Dusterovoj klasifikaciji. Drugi izuzetno važan adut je dizajn. Osnovni i najveći zadatak inženjera bio je da stvore potpuno novi doživljaj automobila, ali da i dalje ostane u maniru starog Dustera. Zato je zadržao prepoznatljive linije, ali mnogo mišićavijeg oblika. Staro lice dobilo je širi osmijeh, svjetlosne grupe nešto su podignutije, a zadnji dio vozila nudi potpuno novi koncept zahvaljujući stop lampama sličnim onima na Jeepovom Renegadeu.

 


Unutrašnjost je redizajnirana u potpunosti i kreirana je u saradnji sa kupcima. Instrument klaster podignut je za šest centimetara čime se dobilo na preglednosti, a centralna konzola sada je ukrašena tasterima inspirisanim dirkama klavira. Po prvi put u Dusteru svoje mjesto je našla automatska, digitalna klima. Budžet za razvoj omogućio je i još jednu premijeru, „keyless“ sistem za ulazak u prostranu kabinu i beskontaktno paljenje motora. Međutim, da bi Duster ostao u „low budget“ okvirima na nekim stvarima se moralo uštediti. Zbog toga je većina kabine plastična i hladna, a samo najbogatiji paketi opreme imaju kožom presvučene detalje na oblogama vrata i sjedištima. Zbog mjera uštede svjetlosni sklopovi raspolažu LED dnevnim svjetlima, dok su dugi i kratki snop i dalje povjereni starom dobrom halogenu, dakle nema „Xenona ili LED-uša“.

 


Veliki dio razvojnog budžeta potrošen je i na komfor. Buka u kabini redukovana je za više od 50% u odnosu na prvu generaciju, zahvaljujući novom sistemu izolacije, a čak ni pri brzinama većim od 130 km/h ne čuju se udari vjetra ili šuštanje pored kedera. Novi Duster slobodno se može pohvaliti i izrazitom praktičnošću. Pretinci u kabini raspolažu ukupnom zapreminom od 27,2 litra, dok je prtljažnik na samom vrhu klase sa 445 litara prostora, a u slučaju spuštanja naslonjača zadnje klupe kapacitet se penje na zavidnih 1.478 litara. Jednostavnije govoreći, to je dovoljno prostora da se u „gepek“ spakuje bicikl bez ikakvih problema. Veoma interesantna ruta puta u okolini Atine podrazumijevala je kombinaciju asfaltnih podloga i off-road terena. Bez obzira na to  da li smo upravljali modelima sa 2WD ili 4WD pogonom, bez ikakvih problema savladali smo sve prepreke, pri tome ne osjećajući ni najmanja podrhtavanja prilikom prelaska sa asfalta na makadam. Za svaku pohvalu je električni sistem upravljanja. Pri većim brzinama trebali smo manje okretanja upravljačem kako bismo „uhvatili“ zavoje, dok smo pri sporijoj vožnji više morali „motati“.

 


Da se Duster umije snaći i na zahjevnom terenu uvjerili smo se prilikom posjete poligonu smještenom u „Dionysos“ kamenolomu. Klirens od 21 centimetra optimalan je za veoma zahtjevne prepreke, jer lako savladava preko 30° frontalnog nagiba. Duster je spreman i za bočni nagib od 40°, što je na granici prevrtanja, ali smo mi u kontrolisanim uslovima ipak isprobali i te kako opasnih 31°. Kada su tehnološka rješenja u pitanju, druga generacija Dustera raspolaže i „Multi View“ kamerom za nadzor okruženja, koji reprodukuje 360° i samo jednim klikom moguće je izabrati nadzornu kameru. Od asistenata u vožnji posebno se ističe HDC (Hill Decend Control) sistem pomoći pri spuštanju niz brdo koji radi čak i „leru“, a koji je premijerno ugrađen u drugu generaciju Dustera i uz premijerni „off-road monitoring“ i, uz taster za izbor pogona i zaključavanje diferencijala na centralnoj konzoli, čini ga istinskim terencem prema kojem treba razbiti sve predrasude.

 


Nakon što je naša novinarska ekipa prisustvovala svjetskoj premijeri novog Dustera u Frankfurtu i nakon ekskluzivne testne vožnje u okolini Atine, zaključak bi trebalo da izgleda otprilike ovako: nikada više muzike za manje para! Potpuno novi Duster praktično pršti od opreme i noviteta, a prema riječima vrha rumunskog brenda cjenovno će i dalje biti više nego pristupačan. Tačne cijene još uvijek nisu poznate, ali se pouzdano zna da kada Duster dođe na naše tržište početkom januara 2018. godine, neće biti skuplji od aktuelne prve generacije, ili bar neće drastično biti skuplji, što je najjači Dusterov adut u borbi za osvajanjem tržišta.

 

 

 

Provjereni agregati za svačiji ukus
Zadatak agilnosti druge generacije Dustera povjeren je provjerenim agregatima iz Renaultove game. Kupcima će na raspolaganju biti jedan 1,6-litarski dizelaš, sa dva nivoa snage i to dCi90 i dCi110, dok će ljubitelji benzinaca moći izabrati izmeđi 1,6-litarskog SCe115 atmosferca i 1,2-litarskog TCe125 turbaka. Za prenos snage biće zaduženi šestobrzinski manuelni mjenjači dostupni uz svaki pogonski agregat, dok će šestostepeni EDC automatik činiti kombinaciju samo uz dCi110 i TCe125, te 2WD pogon.

 

LPG sistem kao fabrička opcija
Sve veća borba sa ekološkim normama i sve manja popularnost dizela natjerala je Dacijine stručnjake da potraže adekvatnu alternativu kada su pogonska goriva u pitanju. Upravo zato će na pojedinim svjetskim tržištima Duster biti dostupan i u kombinaciji sa LPG pogonom uz Sce115 agregat.

 

Tekst: Edin Alić
Lokacija: Grčka, Atina

 

Datum objave: 15/01/2018
Komentarišite ovaj članak


Stanje na putevima

Partneri

Auto Shop Magazin

TV Emisija ASM Plus

 

Facebook