Naslovna > Retro > Quattrom u budućnost
FOTO GALERIJA (20)

Audi 30 godina Quattro pogona

Quattrom u budućnost

Audi je 1980. godine lansirao model koji će zlatnim slovima ostati zapisan u analima autoindustije. Bio je to neobični kockasti coupe, koji nije bio specifičan samo po dizajnu, iz razloga što je ispod svog limenog oklopa krio potpuno novu Quattro tehnologiju pogona na sve točkove...

Prije tačno 30 godina Audi je na ženevskom sajmu automobila otkrio potpuno novi model, čijih se okruglo 200 KS, izvučenih iz linjskog petocilindraša, na podlogu prenosilo putem potpuno nove Quattro tehnologije. Ideja razvoja je bila veoma jednostavna: Audijev inženjer Jorg Bensinger na svjeveru Finske uporedio je dva potpuno različita vozila, s ciljem otkrivanja koliko snage može biti preneseno samo na prednju osovinu. Uporedio je dva zanimljiva i koncepcijski potpuno različita vozila, maskirani prototip sa turbo motorom i vojni terenac VW Iltis, koji je sa 4x4 pogonom raspolagao sa mršavih 75 KS. Na ledenoj stazi glatku pobjedu je odnio Iltis, što je bilo sasvim dovoljno da u Audiju počnu sa stvaranjem novog pogona na sve točkove. Povratkom u Ingolstadt, Bensinger od tadašnjeg šefa Ferdinanda Piecha dobija zeleno svjetlo za razvoj rasnog coupea visokih performansi, koji će imati pogon na sve točkove.

 

 

 

 

U prvom probnom modelu inženjeri su kombinovali petocilindrični benzinski motor iz Audija 200, sa robustnim 4x4 pogonom Iltisa. Prvi rezultati bili su gotovo poražavajući, jer prototip sa adaptiranom karoserijom tadašnjeg Audija 80 je na prvim vožnjama neugodno poskakivao, a problem je prva prijavila supruga VW-ovog šefa Fiala, koja ga je koristila u gradskoj vožnji. Rješenje problema uskoro je pronađeno u modifikovanom pogonu sa dodatnim diferencijalom, koji je sada uspijevao da pravilno distribuiše veliku snagu na sva četiri pogonska točka. Od tada pa sve do danas princip rada Quattro pogona nije se mijenjao, odnosno samo su modifikovane komponente koje su rezultovale većom efikasnošću i još izražajnijom voznom dinamikom. Nakon preko tri godine eksperimentisanja, Audi je svoj prvi serijski model sa Quattro pogonom predstavio na ženevskom sajmu 1980. godine. Bio je nazvan jednostavno Audi Quattro, koji je pod prednjim poklopcem iz 2.1-litarskog turbo petocilindraša izvlačio okruglo 200 KS, dovoljnih za visoku maksimalnu brzinu od 222 km/h. Ovaj model svjetsku slavu je stekao brojnim pobjedama na različitim takmičenjima, koje su osvojili velikani motorsporta, kao što su Stig Blomqvist, Walter Rohrl i Michelle Muton.

 

 

Samo dvije godine kasnije Audi svoj 4x4 pogon ubacuje i u klasični sedan Audi 80, kojem se 1984. prdružuju i modeli serije 100 i 200. Da bi zadovoljio zahtjeve bogate klijentele, Audi 1988. godine Quattro pogonom oprema i svoju tadašnju luksuznu krstaricu, model V8. Godinu dana kasnije na scenu stupa novi Coupe Quattro model, koji je sada imao četveroventilski petocilindrični agregat od 220 KS, koji je do 1991. proizveden u količini od 11.452 jedinice. Na bazi ovog modela razvijena je i rally verzija sa kraćim međuosovinskim razmakom, čiji je agregat bio pojačan na čak 306 KS. Današnji moto „Napredak kroz tehniku“ najviše simbolizuje upravo moderne varijante Quattro pogona, koji se ugrađuju u sve modele ovog cijenjenog njemačkog proizvođača premijum vozila. Koliko je uspjeha Audi imao sa ovim pogonom od njegovog predstavljanja do danas, najbolje simbolizuje upravo oznaka Quattro, na čiji pomen se automatski misli na ovog proizvođača iz Ingolstadta. Sudeći po „rejtingu“ među pogonskim sistemima, pred Quattro pogonom stoji blistava budućnost, čiji su stubovi udareni prije ravno 30 godina.

 

Datum objave: 11/04/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook