Naslovna > Retro > Razvoj švedskog giganta
FOTO GALERIJA (7)

Scanija – Istorijat, dugi dio

Razvoj švedskog giganta

Završetkom drugog svjetskog rata Scania se okreće razvoju testnih centara, distributivne mreže, ali i otvaranju novih tvornica kako na evropskom tako i na latinoameričkom tlu. Scania je danas jedan od vodećih proizvođača teških kamiona...

U prošlom broju Truck Shop Magazina rezimirali smo najbitnije momente u istorijatu jednog od najznačajnijih evropskih proizvođača kamiona, od njegovog osnivanja 1891. godine do početka Drugog svjetskog rata. Podsjećamo da je kamen temeljac savremene Scanie udaren 1891. godine u švedskom gradu Sodertaljeu, gdje je osnovana kompanija “Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje” za proizvodnju željezničkih vagona. Ova fabrika je vremenom počela da radi na razvoju i proizvodnji automobila, autobusa i kamiona. Period Drugog svjetskog rata usmjerio je proizvodnju većine proizvođača u potpunosti prema potrebama vojne industrije. Završetkom rata počela je postepena preorijentacija na civilni program, odnosno povratak prijeratnim modelima. Osnovu proizvodnje tadašnje Scanije činila su vozila poput kamiona LT12 ili autobusa T31.

 

 

 

 

 

Tehnološki razvoj koji je uslijedio pod okriljem Scanie iznjedrio je 1949. prvi dizel motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva. Ovaj dizelaš postao je poznat i po svojoj izdržljivosti, odnosno činjenici da je svojevremeno dobio nadimak „motor od 400.000 km“. Osim tehnološkog Scanija bilježi i razvoj njene servisno prodajne mreže koja se 1950. proširuje po cijeloj Evropi, da bi 1957. godine švedski proizvođač pustio u pogon prvu tvornicu za proizvodnju kamiona na latinoameričkom tlu, u Brazilu. Tokom šezdesetih godina otvoreno je još nekoliko proizvodnih pogona u Švedskoj, od kojih su najznačajniji pogon za proizvodnju autobusa u Katrineholmu i pogon za proizvodnju kabina u Oskarshamnu. Bitan momenat u šezdesetim, tačnije 1965. godine bilo je pokretanje montažne fabrika u Zwolleu, u Holandiji, a zatim i izgradnja testnog centra u Södertäljeu toga dolazi 1969. godina i predstavljanje 14-litarskog V8 agregata sa 350 KS, tada najsnažnijeg kamionskog dizel agregata u Evropi. Te iste godine Scania-Vabis se spojila sa švedskim proizvođačem aviona i automobila, firmom Saab, i postala Saab-Scania. Okosnicu Scanijinog proizvodnog programa u šezdesetim su činili autobusi B i C serije, a posebno model B71,  C70 i C50.

 

 

 

 

Nakon šezdesetih u kojima je naglasak stavljen na razvoj autobusa, početak sedamdesetih su obilježili kamioni tačnije model - LB 140, kamion sa najsnažnijim V8 dizel agregatom u Evropi. To je omogućilo Scaniji ulazak na zahtjevna tržišta Njemačke i Francuske čiji zakoni su predviđali minimum od osam „konja“ po toni bruto težine vozila. Nakon  pedesetih kada je otvorena tvornica u Brazilu, Scanija je 1976. na latinoameričkom tlu otvara još jedan svoj pogon, u gradu Tucumánu, u Argentini. Početkom osamdesetih predstavljena je potpuno nova linija kamiona od 18 do 36 tona bruto težine, a podmlađen je i autobuski program. Najpoznatiji autobus iz tog vremena bio je CR111 M koji je dobio nadimak „tihi bus“. Krajem sedamdesetih 1978. godine dolazi i prvi gradski „kockasti“ autobus model 112, čiji dizajn je dijelom bio izvedenica iz turističkog CR165 modela. Početak devedesetih obilježilo je otvaranje nove tvornice u Anžeru u Francuskoj. 1995 Scania je ponovo postala nezavisna firma i njene akcije su stavljene na berze u Stockholmu i New Yorku sljedeće godine.  Tokom 2000. godine Scanija je proizvela svoj milioniti kamion, u jednoj od 11 njenih tvornica širom svijeta. Početkom 2007. godine predstavljen je autobus budućnosti, gradski niskopodni etanolsko-hibridni autobus, koji smanjuje emisiju ugljen-dioksida do 90% ukoliko koristi etanol kao gorivo. Najznačajniji momenata u Scanijinoj bliskoj prošlosti desio se 2008. godine kada je njemački Volkswagen postao većinski vlasnik firme Scania, sa 68,6% na pravo glasa i 37,73% prava na kapital.

 

 

 

Današnja Scania je jedan od najvećih proizvođača teških kamiona, autobusa i turističkih autobusa, kao i industrijskih i brodskih motora. Svoja predstavništva Scania ima u više od 100 država, u kojima radi 34.000 zaposlenih. Od ukupnog broja zaposlenih, 2400 radi na istraživanju i razvoju, uglavnom u Švedskoj, u blizini proizvodnih jedinica firme. Korporativno odeljenje za nabavku Scania grupacije dopunjavaju lokalne kancelarije za nabavku u Poljskoj, Češkoj Republici, Sjedinjenim Državama i Kini. Proizvodnja se obavlja u Evropi i Južnoj Americi. Osim toga, oko 20.000 ljudi je zaposleno u nezavisnoj prodajnoj i servisnoj organizaciji Scania grupacije.

Datum objave: 13/06/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook