Naslovna > Automobili > Porsche > Panamera > San je postao java!
FOTO GALERIJA (17)

Vozili smo - Porsche Panamera

San je postao java!

Da je nekim čudom Ferdinand Porsche živ, i te kako bi bio ponosan na svoje inženjere, dizajnere, menadžere i direktore, jer su napravili ono čemu je dr Porsche dugi niz godina težio, napravili su ultrasportsku poslovnu limuzinu...

„Kako nisam mogao da kupim automobil svojih snova, odlučio sam da ga napravim“, riječi su Ferdinanda Porschea, jednog od najgenijalnijih pronalazača u istoriji automobilizma na sredini prošlog vijeka. Porsche je svojim pionirskim idejama i istrajnim radom iznjedrio mnoge modele, koji  su, zahvaljujući svojoj koncepciji, danas jedan od sinonima nesputanog uživanja u brzini. Slavnom društvu koje između ostalog čine modeli 356, 911, 917, 550, nešto mlađi 924, 928, 959, pa sve do svima danas dobro poznatih Caymana, Cayena, Boxtera i aktuelne Carerre, pridružila se i Panamera, prva serijska limuzina ovog proizvođača. E baš nju smo isprobali zajedno sa nekolicinom probranih evropskih automobilističkih novinara na cestama u okolini Minhena.  

 

 

 

 


Porsche Panamera je automobil koji pripada "granturismo" segmentu vozila u koji se, između ostalog, ubrajaju Maserati Quattroporte, Mercedes CLS, Aston Martin Rapid i nadolazeća Fisker Karma. Sa  dužinom od 4.97, širinom 1.93 te visinom od 1.42 metara, Panamera je najveći Porsche u istoriji. I pored toga navedeni model je zadržao karakterističnu prepoznatljivost i stil koji se u mnogome oslanja na svog ultrapopularnog brata, model 911. Izdužena silueta, karakteristični bubrezi prednjeg dijela, nabildani bokovi, svjetlosne grupe nalik onima na 911, izgled maske sa karakterističnim usisnicima za vazduh.... sve je po čemu je Porsche danas u svijetu prepoznatljiv i po čemu se izdvaja od ostalih. I po pitanju interijera Ponamera nije daleko odmakla od ostale braće. Instrument tabla posuđena je sa aktuelne 911-ke, koja je dodatnim oplemenjivanjem poprimila ultraluksuzni sjaj i ugođaj.

 

 

 

Centralna konzola presađena je sa brutalne Carrere GT sa karakterističnim, blago padajućim centralnim grebenom, koji je u Panamerinoj verziji blago redizajniran i kojem su pridodati prekidači za upravljanje ventilacijom i osnovnim parametrima vješanja. Nakon što smo vas uvjerili u ljepotu novog velikog Porschea, dočaraćemo vam onu ljepšu stranu - vozne karakteristike. Prvi model koji smo imali priliku testirati jeste Panamera 4S opremljena atmosferskim benzincem ukupne zapremine 4.8 litara, sa direktnim ubrizgavanjem i V8 koncepcijom. Ovako motorizovana, Panamera lovi stotku za 5.2 sekundi uz deklarisani brzinski špic od 283 km/h, koji smo u više navrata preskočili i dosegli podiok od 290 (na njemačkom Autobahnu). Ono što ga karakteriše su veoma uglađen i pitom rad, izvrsna međuubrzanja, odlična simbioza sa automatskim PDK mjenjačem sa dvije lamele, te uprkos sportskim manirima natprosječna udobnost. Naročito nas je oduševila mogućnost prilagođavanja zvuka Panamere.

 

 

 

Jednim pritiskom  prekidača smještenog na centralnoj konzoli, zvuk motora se iz pitomog brondanja pretvara u riku krda lavova i simfoniju svih osam klipova. A o njegovoj ljepoti najbolje svjedoči činjenica da vrhunski BOSE audio-sistem uopšte nismo ni koristili. Apetit za oktanskim ludilom raste, a sa njim i želja za manuelnim šaltanjem superbrzog PDK mjenjača, lijevom trakom na autoputu i čestim preticanjma. I sve to bez imalo muke, opušteno, udobno i nadasve sigurno. Zaključak: Porsche je uspio da spoji nespojivo, objedinivši ispod elegantnog aluminijskog tijela limuzine sportske manire Porschea 911, udobnost Mercedesa S klase i upotrebljivost Golfa šestice. Revolucija!

 

 

 

Sve ono što smo rekli za model 4s može da se doda za Turba osim jednog elementa - motora ili bolje rečeno motorčine. Iako dijele istu zapreminu, ovog puta, kako i sam naziv govori, u igru su se umiješala čak dva  turbo punjača. Rezultat: snaga je za čitavih 100 konja porasla na okruglih 500, a sa njim i obrtni moment na kamionskih 770 Nm. Ovako motorizovana Panamera, katapultiraće vas za tačno četiri sekunde do stotke uz brzinski špic od deklarisanih 305 km/h. Dobro, neki bi rekli: „šta je 100 konja ili za jednu sekundu bolje ubrzanje“? Sve to bi rekli dok ne sjednu u Turba. Serijski ugrađen  Launch System čini Panameru Turbo raketom na točkovima, koja i pri maksimalnom pritisku papučice gasa drži željenu putanju bez gubitka trakcije, odnosno proklizavanja na pogonskim osovinama. A kada stisnete gas do kraja, vaše tijelo počinje da se stapa sa sjedištem, moždane tekućine bježe ka potiljku, ruke postaju znojne... Neponovljiv osjećaj.

 

 

 

Da je Panamera vrhunski sportski automobil, dokazuje i novorazvijeno vazdušno ogibljenje. Naime, aktiviranjem Sport Plus moda, karoserija se spušta za dodatnih 25 mm, amortizeri postaju krući, a ESP blaži i sporiji. Uz to, ponašanje u krivinama podignuto je na još viši nivo, a sve zahvaljujući aktivnim stabilizatorima, koji pri registrovanju bočne „g“ sile dodatno ukrućuje karoseriju u poprečnom pravcu. Oni se deaktiviraju kada automobil izađe iz krivine te se na taj način dodatno olakšava posao amortizerima i povećava komfor na pravcu. Treba napomenuti i to da se Turbo poput modela 4S isporučuje isključivo sa već  navedenim PDK mjenjačem, opremljenim posljednjom generacijom automatike sa dvije lamele, koji pored superbrze izmjene stepena prenosa krasi i, po našem mišljenju, veoma lijepo izvajana ručica mjenjača. 

 

 

 

Pored dva navedena modela, Panamera će se na početku prodaje, koja je u BiH zakazana za kraj septembra ove godine, isporučivati i u varijanti „S“. Radi se o automobilu koji je motorizovan kao i model 4S, ali sa izostankom permanentnog pogona na sve točkove. Nažalost, naša opčinjenost modelom Turbo ukrala nam je dragocijeno vrijeme, tako da nismo uspjeli da  se uvjerimo i u vozne osobine Panamere S, koja je ujedno i bazni model u ponudi i koja će na  našem tržištu koštati oko 75.000 eura. Za 2010. godinu najavljena je i hibridna verzija Panamere, koja će startati uporedo sa hibridnim Cayenom, kao i model opremljen agregatom snage 300 konja, koji će predstavljati veoma primamljivu ponudu, naročito po pitanju cijene. 

Datum objave: 26/07/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook