Naslovna > Retro > Sedam decenija britanskih terenaca
FOTO GALERIJA (24)

Land Rover

Sedam decenija britanskih terenaca

Priča o Land Roveru počinje 1948. godine kada je predstavljena Serija 1, legendarni britanski terenac, koji je nakon II i III generacije devedesetih godina promijenio ime u Defender. Od jednog, Land Rover je do 2018. godine stigao do šest različitih modela sa mnoštvom varijacija, te postao jedan od najprepoznatljivijih proizvođača SUV i terenskih automobila na svijetu...

Jedan od tri najpoznatija svjetska proizvođača terenskih vozila britanski Land Rover ove godine slavi 70 godina postojanja. Mada je sa 81 godinom najstarija u „trouglu najpoznatijih“, japanska Toyota je legendarni Land Cruiser počela da pravi tek 1951. godine. To znači da je sa 75 godina Jeep Willys pojedinačno najstariji predstavnik u navedenom trojcu. Zbog toga nije ni čudo da je upravo on poslužio kao svojevrsni uzor britanskim i japanskim inženjerima i dizajnerima, koji su na njegovoj osnovi razvili svoje vizije nesalomivih terenaca. No ovo nije priča o Jeepu, već o Land Roveru. A ona počinje neposredno poslije Drugog svjetskog rata, kada Maurice Wilks, šef dizajna i inženjer u kompaniji Rover, te njegov brat Spencer koji je bio izvršni direktor, zaključuju da Britancima treba adekvatna alternativa za američki vojni Jeep Willys. Pošto su i sami bili vlasnici i veliki obožavaoci ovog automobila, brzo su uvidjeli njegove mane i nedostatke, odnosno da je za njega sve teže naći rezervne dijelove, jer su se Amerikanci poslije rata uglavnom orijentisali ka domaćem tržištu. Koristeći šasiju i osovine od Jeepa, Maurice je već 1947. godine napravio prvi prototip „britanskog“ terenskog vozila i nazvao ga „Centre Steer“ po centralno pozicioniranom upravljaču.

Već sljedeće, 1948. godine, na Sajmu automobila u Amsterdamu, osvanuo je produkcijski model Land Rover Series I, koji je ponuđen u dvije verzije, sa kraćim i sa dužim osovinskim razmakom. Upravljač je iz sredine prebačen na desnu stranu, a sjedišta su vraćana u praktičnije bočne položaje. U osnovi, prvi Land Roveri su bili veoma jednostavni terenski automobili, sa robusnom čeličnom šasijom i laganim aluminijumskim karoserijama, te nepoderivim 4x4 pogonom. Oni su britanskim seljacima trebali olakšati svakodnevne farmerske zadatke na njivi, a po potrebi ih odvesti do prodavnice, ljekara i najbližeg grada. Veoma brzo prepoznate su sve prednosti Land Rovera, kako od običnih ljudi tako i od britanske vojske koja je ovaj automobil „regrutovala“ u svoje redove već 1949. godine te ga koristi i dan-danas.
Za pogon prvog Land Rovera je iskorišten Roverov 1,6-litarski benzinski agregat sa 51 KS i četverostepenim ručnim mjenjačem. Već tada je ponuđena mogućnost kombinovanja između zadnjeg ili 4x4 pogona. U periodu između 52. i 53. godine u ponudu je uveden veći dvolitarski benzinski motor, te model sa sedam sjedišta i praktični pick-up. Godine 1956. godine proizveden je prvi model sa petero vrata, baziran na 107 inča (272 cm) dugačkoj šasiji „Station Wagona“. Na njegovoj osnovi nastaje mnoštvo različitih zatvorenih i otvorenih karoserijskih oblika, a u proizvodnju ulazi i čuveni pokretni krov sa bočnim staklima. Krajem pedesetih godina Serija 1 je dobila i prvi dizelski 2.0 agregat, koji je razvijao 52 KS pri 4.000 o/minuti. Land Rover II je predstavljen 1958. godine i proizvodio se trinaest godina, u verzijama sa osovinskim razmakom od 88 (223,5 cm) i 109 inča (276,8 cm). U međuvremenu, u ponudu je uvedena nova generacija 2,25-litarskih benzinskih motora, a 1969. godine došlo je do prve velike promjene u dizajnu i pomjeranja okruglih svjetala sa sredine u okvire blatobrana. Bila je to prava mala dizajnerska revolucija, koja je vizuelno proširila automobil i dala mu novi, po mišljenju Britanaca ozbiljniji izgled.


Godinu dana kasnije Land Rover je napravio novi, veliki iskorak predstavivši luksuzni trovratni Range Rover koji je imao stalni 4x4 pogon, spiralne čelične opruge i četiri disk kočnice. Sa ovim „revolucionarnim“ terencem, koji se u praksi nije pokazao ni izbliza pouzdanim kao njegov stariji brat, prošireni su vidici britanskoj i bjelosvjetskoj gospodi. Ona je za sebe u međuvremenu poželjela udobniji i prestižniji model od osnovnog, radno orijentisanog i za njihove standarde poprilično grubog Land Rovera. Dodatni prihodi omogućili su nova ulaganja u razvoj Land Rovera čija treća generacija je predstavljena 1971. godine. Kao i u prethodnim slučajevima, smjena modela je donijela tek jedva vidljive dizajnerske promjene. Dotadašnja metalna maska hladnjaka zamijenjena je lakšom plastičnom, a plastika je svoje mjesto našla i u enterijeru, konkretno na instrument panelu. Mnogi vitalni dijelovi poput šasije, mjenjača, osovina i vješanja su pojačani, kako bi mogli izdržati najviše moguće napore, a određena unapređenja s ciljem povećanja pouzdanosti su napravljena i na oba 2.25 agregata (dizel i bezin). Suštinski, i dalje je to ostao radni automobil, koji je sada bio malo praktičniji i prilagođeniji svakodnevnoj upotrebi.  Tako je kao opcija prvi put ponuđen i sistem grijanja kabine sa ventilatorom. Podsjećamo da je sa Serijom III ručni mjenjač dobio sinhrone između brzina pa je upravljanje njime postalo lakše i uglađenije. Do 1976. godine Land Rover je već proizveo i širom svijeta prodao milion terenskih vozila, što je bio veliki uspjeh.


Nova dimenzija luksuza je ponuđena 1981. godine kada je predstavljen Range Rover sa petovratnom karoserijom. On je donio više slobode i komfora kako putnicima tako i vozaču, koji više nije bio prinuđen da ustaje kad god bi neko ulazio ili izlazio sa zadnjih sjedišta. Dvije godine poslije Land Rover dobija novu koncepciju vješanja sa spiralnim oprugama, koje mijenjaju dotadašnje lisnate gibnjeve. Ova promjena značajno utiče na udobnost, ali i stabilnost automobila. Sljedeća značajna stepenica u razvoju britanske kompanije je bila 1989. godine kada je predstavljena prva generacija Discoverya, odnosno trećeg modela u gami. Land Rover sa „Discom“ postaje prvi proizvođač automobila na svijetu, koji je na jedan terenski automobil ugradio ABS sistem. Discovery donosi karakterističan dizajn sa stepenastim krovom i uzdužnim staklenim prozorima, a tu su i veoma praktična i ugodna kabina, te iskoristiv prtljažnik. Bio je to idealan porodični automobil, koji je uspješno obavljao i mnoge svakodnevne radne zadatke poput tegljenja prikolice ili off-road izleta po blatu i makadamu. Devedesete donose novu prekretnicu u Land Roverovoj istoriji, jer legendarni Landi dobija novi moderniji dizajn i zvučno ime Defender (branilac eng.), a Range Rover postaje prvi terenac na svijetu sa automatski elektronski kontrolisanim 4x4 pogonom (Electronic Traction Control) i vazdušnim vješanjem. Nakon 24 godine i niz redizajna i poboljšanja, 1994. godine predstavljen je Range Rover druge generacije sa kojim Britanci staju bok uz bok sa proizvođačima najprestižnijih terenskih automobila onog vremena. Po prvi put u gamu se uvodi dizel motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva.


Tri godine poslije, 1997. godine, Land Rover u ponudu uvodi četvrti model Freelander. Osim po činjenici da je bio najmanji u gami, Freelander će ostati upamćen i kao prvi Land Rover sa monocoque koncepcijom šasije (monokom) koja je podrazumijevala da su kabina i motorni prostor sa vješanjem automobila povezani pomoćnim podokvirima. Odustajanjem od klasične čelične šasije smanjena je masa vozila. U određenoj mjeri su redukovane off-road sposobnosti, ali su unaprijeđene dinamičke mogućnosti na asflatu, odnosno dobilo se na brzini i upravljivosti. Sa Freelanderom svijet upoznaje prvi elektronski kontrolisani sistem pomoći pri spuštanju na nizbrdici (Hill Descent Control), koji je omogućavao vozaču da ograniči brzinu spuštanja niz strmine, te tako lakše i sigurnije izvede ovaj manevar. Tokom 1998. godine Land Rover predstavlja drugu generaciju Discoverya, koja donosi 720 potpuno novih rješenja u odnosu na prethodnika. Jedno od njih je bilo i premijerno uvođenje po dva vazdušna jastuka za putnike na prednjim sjedištima u klasi terenaca. Komunikaciona tehnologija se krajem devedesetih počinje ubrzano razvijati, a elitni Range Rover među prvima svoju kabinu 1999. godine oprema sa satelitskom navigacijom i TV prijemnikom. 


Dolaskom 21. vijeka počinje sve snažnije afirmisanje SUV (Sport Utility Vehicle) klase, odnosno lagana transformacija klasičnih, masivnih i teških terenaca u dinamične lukusuzne automobile, kod kojih off-road performanse više nisu najvažniji adut za privlačenje kupaca. Prateći trendove treća generacija Range Rovera iz 2001. godine napušta klasičnu šasiju i prelazi na monokok koncept, kao i broj manji Freelander. Dizajnerski novi „Range“ inspirisan je italijanskim luksuznim Rivama jahtama, od kojih su „posuđeni“ i mnogi originalni detalji kada je riječ o stilizaciji enterijera. Range Rover sa vana postaje prepoznatljiv po prednjim svjetlima i po bočnim ventilacionim otvorima na prednjim krilima blatobrana. U 2004. godini Britanci u Discoveryu predstavljaju prvu verziju Terrain Response inteligentnog elektronskog sistema, koji kombinuje automatsku kontrolu 4x4 pogona i različite režime vožnje prilagođene specifičnim podlogama poput snijega, pijeska, blata, kamenja i ostalog. Kako cestovna dinamika postaje sve bitnija odlika SUV vozila 2005. godine Range Rover dobija Sport verziju pogonjenu 4.2-litarskim V8 benzinskim motorom sa 390 KS i automatski podesivo vazdušno vješanje. Ova kombinacija je u startu 2.625 kg teškom SUV-u omogućila da od 0 do 100 km/h ubrza za 7,6 sekundi i da dostigne 225 km/h. Bile su nevjerovatne performanse tih godina. Range Rover Sport je konkurenciju nadmašio i sa 3,6-litarskim V8 dizel motorom čijih je 272 KS i 640 Nm bilo dovoljno da se „stotka“ uhvati za 9,2 s i da se dostigne 200 km/h. U periodu između 2006 i 2009. godine Britanci predstvljaju Freelander II i Discovery IV, a 2010. godine dolazi još jedan novi Range Rover premium SUV Evoque, koji britanskom brendu daje novu lifestyle dimenziju. Podsjećamo da je to prvi model koji je ponuđen nakon što je Land Rover od Forda 2008. godine kupila indijska Tata Motors. Evoque se nudi kao kupe i petovratni model, a 2015. godine predstavljen je i kao atraktivni kabriolet. Razvoj i modernizacija Land Rovera počinju da se ubrzavaju. Tako 2012. godine dolazi četvrta generacija Range Rovera koja postaje prvi premijum SUV model na svijetu sa aluminijumskom karoserijom. Godinu kanije dolazi novi Range Rover Sport, čija SVR verzija sa 5.0 V8 motorom sa 550 KS i 680 Nm dobija epitet najdinamičnijeg modela britanskog proizvođača svih vremena. Od 0 do 100 km/h ovaj model stiže za 4,7 s i može da postigne 260 km/h. Sljedeća bitna godina je 2014. kada je predstavljen Discovery Sport model, koji u penziju šalje Freelandera. Tri godine poslije dolazi i četvrta generacija Discoverya, a u 2017. godini Range Rover dobija novog člana porodice, očaravajuće dizajnirani Velar.
U međuvremenu, nakon punih 68 godina Land Rover 2016. prestaje proizvodnju legendarnog Defendera. U jubilarnu tekuću godinu Land Rover je ušao predstavljanjem Range Rover SV Coupe modela, koji će biti ponuđen u limitiranoj seriji od samo 999 primjeraka. Kulminacija proslave sedam decenija postojanja Land Rovera je predstavljanje novog Defendera čija premijera nas očekuje do kraja godine.


OD BRITANACA DO INDIJACA
Land Rover je svoj razvojni put započeo pod kapom britanskog Rovera, od kojeg se odvojio 1970. godine kada je ovaj integrisan u grupaciju British Leyland, a potom i nacionalizovan. Slabljenje britanske autoindustrije omogućilo je njemačkom BMW-u da 1994. godine postane vlasnik Land Rovera i da od njega preuzme dragocjeno iskustvo u razvoju 4x4 tehnologije i pretoči ga u prvi X5 model. Kada je ostvario svoj cilj, BMW 2000. godine prodaje britansku kompaniju američkom Fordu, koji ne uspijeva amortizovati finansijsku dubiozu i 2007. godine Land Rover u paketu sa Jaguarom prodaje indijskom Tata Motorsu. Prvi čovjek kompanije Ratan Tata tada obećava preporod oba britanska brenda što se u međuvremenu i dešava. Samo deset godina nakon toga Land Rover postaje zdrava i profitabilna kompanija, koja iz godine u godinu nastavlja da oduševljava automobilsku javnost sa novim modelima i savremenim tehnologijama.
 

Datum objave: 18/10/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook