Naslovna > Tehnika > Sigurni automobil
FOTO GALERIJA (7)

Mercedes ESV

Sigurni automobil

Poznato je da Mercedes dugi niz godina radi na tome da proizvede što sigurniji automobil. Kada su prije 30-ak godina na tržište izbacili S-klasu, kao prvo vozilo sa ABS-om i vazdušnim jastucima, vjerovatno ni u Mercedesu nisu slutili dokle će ih sve to „dogurati“

Experimental Safety Vehicle predstavlja dosad najsavršeniju verziju bilo kojeg proizvođača „sigurnog automobila“. Mercedesovi inženjeri su u ovaj eksperimentalni automobil ugradili nove sisteme, koji doprinose maksimalnoj aktivnoj (sistemi koji doprinose izbjegavanju nesreća) i pasivnoj (rješenja koja ublažavaju posljedice nesreće kada do nje dođe) sigurnosti. Takođe, unaprijedili su već postojeće sigurnosne sisteme te na taj način sigurnost vozača i putnika doveli na zaista visok nivo. Za osnovu ESV-a uzeli su S 400 Hybride i u njega „upakovali“ brojne novotarije, među kojima moramo spomenuti usavršeni Pre Safe sistem koji ima ulogu da “pripremi“ automobil i vozača za eventualni sudar (zateže pojaseve, reguliše položaj sjedišta, zatvara sve prozore na vozilu, pojačava hidraulični pritisak u sistemu za kočenje). Novi Pre Safe u slučaju neminovnog sudara samostalno koči, a sada reaguje i u slučaju naleta na zadnji dio automobila. Novost je i uvođenje nove, sedme po redu, generacije vazdušnih jastuka, koji brzinu i zapreminu naduvavanja regulišu prema tjelesnoj težini, veličini i položaju sjedenja vozača i njegovih saputnika. Posebna zanimljivost jeste i mali vazdušni jastuk u sigurnosnom pojasu, takozvani Belt Bag, koji kada se aktivira sprečava povredu grudnog koša. Ne smijemo nikako zaboraviti i Pulse funkciju gore pomenutog Pre Safe sistema, koji kod udesa pomiče sjedala putnika za 50 mm prema centru putničke kabine, a da ne bi došlo do sudaranja glavama, između putnika aktivira se dodatni set vazdušnih jastuka.

 

 

 

 

 

Naravno, „čudima“ ovdje nije kraj, pa se u Mercedesu „prse“ sa dosad neviđenim sistemima, kao što su vazdušni jastuci za kočenje i metalni profili na naduvavanje. Naime, u prostoru ispod motora inženjeri su „ugurali“ poseban vazdušni jastuk koji se kod ekstremnog kočenja aktivira i podiže koeficijent trenja te se postiže usporenje od čak 2 g (a to je dva puta više nego kod „normalnog“ kočenja). Istovremeno, sprječava se „poniranje“ prednjeg kraja automobila, jer ga jastuk izdiže za 80 mm i na taj način sprečava „podvlačenje“ prednjeg kraja pod vozilo u koje se udara. U Mercedesu tvrde da će „jastuk za točkove“ smanjiti udese i rizik od povreda za najmanje 50%. Uz ovo, Mercedes je u vrata ESV-a ugradio metalne profile, koji imaju sposobnost da se u slučaju bočnog naleta na vozilo naduvaju posebnim plinom, te se u njima postiže pritisak od 10-20 bara. Na taj način bočna sigurnost i čvrstina vozila se znatno povećavaju uz istovremeno smanjenje težine samog vozila.


 

Dodatnu sigurnost ESV-u daju infracrvena svjetla, koja zapažaju objekte koji „isijavaju“ toplotu (motorna vozila i živa bića) i prikazuju to na ekranu na centralnoj konzoli i u kombinaciji sa Spotlight funkcijom svjetala nakratko mogu osvijetliti uočeni objekat i izvan normalnog područja osvjetljavanja. Zatim, tu je i sistem procjene situacije, koji ako ocijeni da je rizik od sudara prevelik, aktivira zvučne i svjetlosne signale, te aktivira sigurnosno kočenje. Isto tako, ESV može putem IVC-a (Interaktive Vehicle Communication) „komunicirati“ sa drugim „srodnim“ automobilima i od njih primati informacije o preprekama na putu ili upozorenja o lošim vremenskim uslovima. Da Mercedes nije slučajno došao ovako daleko u razvoju sigurnih automobila, govori i činjenica da je još 1974. godine počeo rad na ESV automobilima i da je ovaj ESV-2009 samo kruna dosadašnjeg rada.

 

 

Program ESV automobila „iznjedrio“ je, pored ABS-a i vazdušnih jastuka, još i ESP (elektronska kontrola stabilnosti) i BAS sistem (sistem koji daje maksimalni pritisak kočenja u kritičnim situacijama, bez obzira na položaj pedale kočnice). Jedina „negativna“ posljedica ovog napretka mogle bi biti neuporedivo skuplje popravke oštećenih automobila nakon sudara, s obzirom na broj naprednih (čitaj „skupih“) sistema ugrađenih u sam automobil. Ipak, za one čiji će životi biti spašeni upotrebom navedenih sistema cijena ionako nije bitna. Nama ostaje samo da se nadamo da ćemo Mercedesove „Safety Car“ automobile što prije viđati (a poneki sretnik i voziti) na javnim putevima, a ne samo na pistama na kojima se održavaju F1 trke.
 

Datum objave: 15/08/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook