Naslovna > Komercijalna vozila > Sigurnije i brže bez vozača
FOTO GALERIJA (5)

MAN – AKTIV sistem

Sigurnije i brže bez vozača

U nastojanju da unaprijedi transportne mogućnosti i ubrza protok saobraćaja na brzim putevima, ali i poveća sigurnost vožnje, MAN se uključio u projekat AKTIV, koji ima cilj razvijanje sistema „bezvozačkog“ transporta...

Ljudsko društvo razvija se velikom brzinom, populacija nezadrživo raste, a uporedo sa njom i potreba za transportom robe i usluga. Sve veći broj vozila nalazi se na putevima, koji postaju jednostavno premali da bi se omogućio nesmetan protok saobraćaja. U takvim okolnostima dolazi do čestih zakrčenja puteva i velikih gužvi, koje osim što povećavaju troškove transporta i zagađenje životne sredine, predstavljaju i potencijalnu opasnost po sve učesnike u saobraćaju.Zbog ovakvog stanja njemačka vlada odlučila je da oformi stručnu grupu od 28 kompanija i institucija, koja bi ispitala mogućnost povećanja protoka saobraćaja, ali i bezbjednosti na putevima. Kao partner u projektu AKTIV (Adaptive und Kooperative Technologien für den Intelligenten Verkehr) učešće je uzeo i proizvođač kamiona MAN Nutzfahrzeuge, koji je u protekle četiri godine sproveo niz testiranja na elektronskim sistemima pomoći vozaču.

 

 

 

 

Naime, MAN je radio na razvijanju sistema za radarsko kontrolisanje bočnih strana kamiona i aktivno kočenje u slučaju opasnosti. Istovremeno testiranju su bili podvrgnuti i vozači kamiona, jer je stručnjake zanimalo kako se čovjek ponaša kada je svjestan prisustva sistema elektronskog nadzora, kada ga oni upozoravaju i ispravljaju greške koje pravi tokom vožnje. - Primarni cilj ovog projekta je bio da razvijemo sisteme pomoći vozaču, koji bi omogućili povećanje bezbjednosti u saobraćaju. S druge strane u toku projekta ispitivali smo i različite mogućnosti za unapređivanje klasičnog sistema transporta robe, te njegov prelazak na nivo gdje bi veći dio vožnje bio elektronski kontrolisan. Već sada smo sigurni da sistem AKTIV ima budućnost, te da bi njegovim uvođenjem mogli dati značajan doprinos izbjegavanju saobraćajnih nezgoda te smanjivanju saobraćajnih gužvi - objašanjava Eberhard Hipp, šef razvojnog odjela Man Nutzfahrzeuge i koordinator AKTIV projekta.

 

AKTIVNO KOČENJE
Aktivno kočenje sa zvučnim i svjetlosnim upozorenjima zamišljeno je kao sistem koji primarno treba da upozori vozača na potencijalnu opasnost od sudara sa vozilom ispred, ali i da samostalno, aktiviranjem sistema kočenja, spriječi sudar. Osnovu sistema predstavljaju radar i video-nadzor prednjeg okoline kamiona, sa posebnim naglaskom na prednji kraj, te elektronska jedinica koja obrađuje podatke dobijene od nadzornih uređaja. Rad sistema u osnovi je jednostavan i zasniva se na nadgledanju prostora ispred kamiona, uočavanju prepreka te obavještavanju vozača o njima. Ukoliko vozač ne reaguje na upozorenja sistema, ovaj prelazi u automatski režim rada i preuzima kontrolu nad vozilom, aktivirajući kočioni sistem do onog nivoa koji je neophodan da bi se izbjeglo najgore. Praktična ispitivanja sprovedena na kamionu MAN TGS 18.540 pokazala su visok nivo pouzdanosti, jer je kamion sve testove uspješno prošao bez bilo kakvih oštećenja. 

 

 

On dodaje da je za primjenu sistema AKTIV u praksi neophodan i angažman države, u ovom konkretnom slučaju Njemačke, koja treba da modernizuje saobraćajnice te na njima dogradi savremene sisteme, koji bi omogućili takozvani „bespilotni“ režim saobraćaja, u kojem bi vozač na autoputu kontrolu nad kamionom prepuštao „autopilotu“. - Ispitivanja u praksi pokazala su da je ovakav sistem saobraćaja moguć, odnosno već sada primjenjiv, te da je značajno sigurniji, brži i pouzdaniji od klasičnog, gdje sve u velikoj mjeri zavisi od sposobnosti i iskustva vozača - zaključio je Eberhard Hipp. 

 

BOČNA KONTROLA
Sistem bočne kontrole, koji je razvio MAN Nutzfahrzeuge, omogućava stalno zadržavanje kamiona u jednoj kolovoznoj traci. Sistem se oslanja na unaprijed snimljenu trasu puta, tačnije digitalnu kartu, koja omogućava zadržavanje vozila u izabranoj traci te minimalne korekcije putanje na upravljaču. Ovaj sistem nadgleda i kretanje vozila u drugim trakama, te po potrebi može da pomjera kamion do krajnje ivice desne trake, ukoliko procijeni da je potreban dodatan razmak između vozila koja se pretiču. MAN-ov sistem bočne kontrole osim na autoputu testiran je i u gradu, u skučenim ulicama i gradilštima, gdje ima jako malo prostora za manevrisanje. U ovoj situaciji sistem je pokazao visok nivo pouzdanosti i tačnosti, posebno u segmentu zadržavanja pravca i trake, onemogućavajući bilo kakvo nekontrolisano ponašanje kamiona. Visoke ocjene sistem je dobio i od vozača, kojima se posebno svidjela činjenica da se sistem automatski uključuje kada god podignu ruke sa upravljača, te da vjerno prati zadatu putanju. 
Datum objave: 21/07/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook