Naslovna > Tehnika > Sigurnost bez alternative

Tehnika - Volvo bezbjednosni sistemi

Sigurnost bez alternative

Ko o čemu političari o poštenju, baba o uštipcima i na svu sreću, Volvo o bezbjednosti. Odavno poznat po svojim bezbjednosnim sistemima, švedski proizvođač automobila odlučio je da sve svoje izume provjeri i u praksi, da ne ostane samo sve mrtvo slovo na papiru. Iz tog razloga okupljen je veliki istraživački tim, koji je imao zadatak da praktično provjeri učinak ugrađenih bezbjednosnih sistema u Volvo automobilima.

Čitava „akcija“ dobila je kodni naziv EuroFOT, koja je okupila 28 evropskih kompanija i organizacija (švedski učesnik, pored Volva bio je tehnološki univerzitet Chalmers) i u svom završnom izvještaju je potvrdila da bezbjednosni sistemi Volva uveliko pomažu vozačima u izbjegavanju saobraćajnih udesa. EuroFOT je za analizu odabrao pet tehnoloških unapređenja bezbjednosti vožnje i to: ACC (Adaptive Cruise Control) - prilagodljivi tempomat za održavanje rastojanja od vozila ispred, CW (Collision Warning) - upozorenje vozaču za neizbježan udar u vozilo ispred, uz pripremu za „odlučnije kočenje“ BLIS (Blind Spot Information System) - upozorenje za vozila u „mrtvom“ uglu sa obje strane, LDW (Lane Departure Warning) - upozorenje na neželjeno napuštanje trake i DAC (Driver Alert Control) - upozorenje vozača na umor i manjak koncentracije.

Da bi se provelo ovako opsežno ispitivanje angažovana je prava mala armija, koja je uključivala čak 100 modela Volvo V70 i XC70, koje su provozala 263 vozača. Naravno, sva vozila bila su opremljena kamerama i nizom senzora koji su dokumentovali svaki trenutak vožnje kroz 18 mjeseci trajanja projekta. Ovim je postignuto da se svaki, pa i najmanji, “incident” ili kritična situacija snimi, detaljno analizira i kasnije ocijeni učinak bezbjednosnih sistema.

 

Da je podataka i potencijalnih kritičnih situacija bilo mnogo, govori i činjenica da su vozila prešla oko tri miliona kilometara. Treba naglasiti da je Volvo i tokom samog EuroFOT projekta radio na unapređenju postojećih i uvođenju novih bezbjednosnih sistema, pa je tako “rođen” i sistem za otkrivanje pješaka koji automatski koči, upozorava vozača i odmah zaustavlja vozilo u slučaju naleta na pješaka.Najveći doprinos bezbjednosti na putevima, po nalazima EuroFOT istraživanja, dao je sistem ACC (Adaptive Cruise Control), sa prilagodljivim tempomatom i upozorenjem na udarac. Završni izvještaj nedvosmisleno dokazuje da ovaj sistem znatno doprinosi bezbjednosti vožnje. Najveći učinak ovaj sistem ima na autoputevima, gdje rezultati pokazuju da je rizik od nalijetanja na vozilo ispred smanjen za 42 posto.

 

U testnim vožnjama sistem je korišten u oko 51 posto vremena koje su vozači proveli za upravljačem, 80 posto vozača smatra ovaj sistem izuzetno korisnim i da se osjećaju ugodnije u vožnji, dok 94 posto vozača tvrdi da su se osjećali sigurnije kada je sistem bio u upotrebi. Kod upozorenja na nalet na vozilo ispred, 70 posto vozača osjetilo je povećanje sigurnosti (jedan vozač je rekao da se njemu više puta dogodilo da izbjegne nalet na vozilo ispred koje je naglo kočilo). Kod sistema koji su proučavali umor vozača, držanje pravca i mrtvi ugao, rezultati su takođe pozitivni, ali bez dovoljno podataka da bi se potpuno dokazala njihova upotrebna vrijednost. Naime, broj incidentnih situacija bio je veoma mali i rješavane su na vrijeme, dok pojedini vozači uopšte nisu reagovali na upozorenje sistema. Međutim, svi test vozači pohvalno su se izrazili za ove sisteme upozorenja, posebno na kraju radnog dana, kada im je i koncentracija bila na znatno nižem nivou.

 

 

Završetkom projekta EuroFOT-a, Volvo nije stao sa razvojem novih tehnologija, naprotiv. Dalji rad usmjeren je na tri nova bezbjednosna sistema: ADS (Autonomous Driving Support - sistem automatskog praćenja vozila ispred), IS (ntersection Support-sistem upozorenja i pomoći na raskrsnicama) i AD (Animal Detection-sistem otkrivanja i automatskog kočenja kod naleta na životinje). Unaprijeđen je i City Safety sistem koji sada funkcioniše pri brzinama do 50 km/h, a polako se uvode i sistemi za kontrolu smjera kretanja, aktivnih dugih svjetala i zadnji radar. Sve ove sisteme Volvo uvodi samo sa jednim ciljem, a to je da ostvari zadani cilj i da do 2020. godine broj teško povrijeđenih i poginulih u saobraćajnim nesrećama, u Volvo vozilima, bude sveden na čistu nulu.

 

Datum objave: 17/01/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook